Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JTGjøby

#1
Sitat fra: geear på onsdag 08. mars 2023, klokken 08:34
Så du/dere mener at det er ulovlig å lade 3-fas IT 230V, på tross av at det er beskrevet som et alternativ i installasjonsmanualen til opptil flere ladebokser?
Det er DSBs jobb og si om dette er lovlig eller ikke.

Det NK64 sier er at det skal være samsvar med alle standarder NEK400 krever samsvar med for å si at NEK 400 anvendes for å oppnå samsvar med Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL).

Det jeg mener er at 3-faslading ikke er beskrevet i NEK EN 62196-2 som NEK400 krever samsvar med, derfor kan det NEK 400 brukes å hevde samsvar med FEL.

Installatøren kan selvsagt hevde samsvar med FEL på annen måte, men det krever omfattende dokumentasjon av at sikkerheten er minst like god som en installasjon i samsvar med NEK 400.

Du kan lese mer her: https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-på-230-v-it-nett-en-oppsummering
(hvis du sliter med å få linken til å fungere så kopier den og lim den inn i nettleseren. Å'en i "på" skaper problemer i noen nettlesere)
#2
Sitat fra: Grosor på søndag 05. mars 2023, klokken 14:21

"Ladeeksperten" i NAF Gjøby har jo kjørt hardt på akkurat dette punktet og hvor farlig det er, men han fikk ikke gehør for det i sin egen NEK komite engang...

Hei Grosor,

Takk for at du gir meg muligheten til å oppklare den vanlige misforståelsen rundt svaret om 3-fas lading på IT-strømnett fra komiteen NEK/NK64, som du referere til. Her er svaret vi utarbeidet:

ID: 10840
722.512.1.301
3 fas lading i IT nett
Dato 11.05.2021
Spørsmål:
3-fase ladestasjon i 230V IT/TTt-nett. Har gitt grunnlag for mye diskusjon. Kan NK64 komme med en presisering her?
Svar
NK64 har diskutert denne problemstillingen, og har følgende kommentarer:
a) For en trefase 230 V ladestasjon som er beregnet for tilkobling til et 230 V IT eller TT system, vil tilkoblingen til et 230 V IT eller TT system oppfattes som en helt normal tilkobling av et 230 V trefaseutstyr.
b) For tilkobling til et 230 V IT- eller TT-system av en ladestasjon som er beregnet til bruk i et TN-system, viser NK64 til kravene i NEK 400-7-722:2018, avsnitt 722.512.1.301 som krever at ladestasjonen kun kan benyttes i samsvar med produsenter anvisninger.
c) NEK 400:2018 legger til grunn for sine sikkerhetskrav at ethvert produkt som anvendes i installasjonen er i samsvar med sin relevant(e) produktnorm(er).


Punkt a) og b) sier at det er ikke noe direkte i NEK 400 som stenger for 3 fas lading på IT- og TT- strømnett.
Så er det punkt c), det er her svaret gis og jeg skal forøke å forklare hvorfor NEK 400 ikke åpner for 3-fas lading.

Siden vi i NK64 ikke kan svare for standarder vi ikke har ansvaret for, og som kan bli endret, kan vi bare ta et forbehold. Som det står så legges det til grunn for svaret at det er samsvar med relevante produktstandarder. Samsvar betyr at metoden som står i standarden er fulgt. I NEK400-7-722 punkt 722.55 står det at det skal være samsvar med NEK EN 62196-2. Dette er standarden for blant annet Type 2 kontakten. Den beskriver ikke 3-fas lading på IT-strømnett, kun 1-fas.

Dette er selvsagt ikke så lett å se med første øyekast for de som ikke har god kunnskap om hvordan standardiseringen fungerer, men det er ikke tvil om at 3-faslading på IT-strømnett ikke er i samsvar med NEK400 så lenge Type 2 standarden er som i dag.

Jeg håper dette var oppklarende   :)

Vennlig hilsen
«Ladeeksperten»   :)
#3
Årsaken til mange av misforståelsene er at det hevdes at dette ikke har tilbakevirkende kraft. Dette stemmer ikke helt. Det stemmer at normen NEK400 har ikke tilbakevirkende kraft. Det vil for eksempel si at når det ble krav om jordede kontakter i hele huset så har ikke dette tilbakevirkende kraft. Det er ikke slik at alle skal bytte ut alle ujordede kontakter i hele huset. Årsaken er at vi ikke snakker om bruksendring.

Å ta i bruk en kontakt i garasjen til elbillading, selv om det skjedde før 2014, anses som en bruksendring. Det vil si at el-forskriftene, som er en del av lov-verket, slår inn. De har tilbakevirkende kraft og de krever at anlegget oppgraderes til gjeldende norm, dvs. NEK400 fra 2014.
#4
Sitat fra: elektrolux på lørdag 25. mars 2017, klokken 10:40
Tror nok leverandøren vil fraskrive seg ansvaret også om en godkjent og forskriftsmessig montert ladestasjon gjør noen sprell slik at bilens lader får tilført feil strøm og blir skadet. ;)

Hele debatten er hypotetisk, og ikke hjemmlet i det virkelige liv.

Men for å ta dette videre. Skal Biltema kabelen inn til ny godkjenning etter bytte av slitt støpsel. ( I praksis beholdet det gamle eller hive kabelen ) eller er det greit å bytte til uoriginalt støpsel gjerne kjøpt i samme butikk: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kontakt-strombryter-og-dimmer/Jordet-stopsel-2000017391/

Hvis det er en feil på ladestasjonen så f.eks. nettspenning slår over til styrespenningen og på den måten skader bilen så er det mulig å gå tilbake til leverandøren av ladestasjonen/installasjonen hvis denne har gjort hele jobben. Hvis man har modifisert eller montert ladeutstyret selv så har man ikke mye man skulle ha sagt uansett hvor feilen oppstår.

Når det gjelder sammenligningen med kabelsnelle så vet vel du også at at apparat som en ladestasjon og en skjøtekabel ikke behandles helt likt i lovverket.

Uansett kan folk gjøre som de vil for meg, men hvis de vil være sikre på at garantien skal holde så kan det være lurt å ikke ta unødige sjanser.
#5
Jeg skiller på BMW og på DSB :). Jeg prøver også å skille på den virkelige verden og jusens verden.

Hvis en elbil har en skadet lader og det kommer fram den har vært ladet på en ladestasjon som har vært modifisert av en privatperson kan leverandøren av bilen nå fram juridisk når de hevder at garantien ikke gjelder uavhengig om ladestasjonen fungerer som den skal eller ikke.

Hvis bilen har vært ladet på en ladestasjon som er produsert og installert i henhold til alle standarder og forskrifter vil ikke leverandøren kunne fraskrive seg ansvaret.



#6
BMW i3 / Sv: Dårlig hastighet på hurtiglading...
fredag 24. mars 2017, klokken 15:18
Ikke ekstrem elbilkjøring. Bilen var nyladet og oppvarmet ved start, Eco pro, 20grader i kupen. Holdt fartsgrensen. Kjørte riksvei 22 og 4 så jeg holdt meg stort sett unna motorvei.
#7
BMW i3 / Sv: Dårlig hastighet på hurtiglading...
fredag 24. mars 2017, klokken 12:16
Min erfaring er også at det krever varmt batteri. På tirsdag kjørte jeg Halden - Gjøvik med min nye i3 (94Ah) og testet rekkevidden. Den klarte de 229 km med et nødskrik. Hadde 0,5% på batteriet når jeg kom fram. Var nede i 0,0% når nedoverbakken fra Raufoss begynte. Tenkte det var like lurt å finne første og beste hurtiglader når jeg kom til Gjøvik for å teste ladehastigheten når temperaturen er rundt 0 grader. I løpet av 30 minutter ladet bilen fra 0,5% til 64% og det er jo godkjent.
Jeg testet også en de tidligste nye i3'ene i september i varmt vær. Det kan dere lese om her: http://enmira.no/ladetest-av-nye-bmw-i3/
Når batteriet er kaldt har også jeg erfart at hurtiglading ikke er særlig hurtig, og det er det jo ikke på noen biler.
#8
Så lenge ladestasjonen oppfyller kravene i gjeldene standarder og har nødvendige samsvarserklæringer på det, samt at installasjon er forskriftsmessig utført av elektrofagmann, skal garantien gjelde.

Hvis en privatperson selv skal bytte fra Type 1 til Type 2 plugg er det mer tvilsomt. Da er ikke arbeidet utført av fagmann, og siden pluggen er endret, ikke byttet til tilsvarende, mister ladestasjonen den opprinnelige CE merkingen og den har ikke samsvarserklæringene i orden lengre. Skal pluggen byttes til ny type må ny samsvarserklæring skrives og da ligger hele ansvaret for alt i ladestasjonen på den som utfører arbeidet og den opprinnelige garantien gjelder ikke lengre.

Alternativet er å få Salto til å bytte plugg, men da er det vel like lurt å bytte ladestasjon.
#9
Elbiler i media / Sv: "Elbileiere lader brannfarlig"
torsdag 24. november 2016, klokken 20:54
Hei!

Vis noen var i tvil så ladet bilen på en ladestasjon i innslaget, 3x11A (400V).

Å lade på stikkontakt er som å kjøre uten sikkerhetsbelte. Det går jo stort sett bra. Det kritiske er at konsekvensen når det går galt kan være fatal.

Sånn er det vel med lading av mobiltelefonen også. Vi har hørt mye om hvor farlig det er, men jeg kjenner ingen som har opplevd det.

Det antydes noe om propaganda her, men jeg lurer på hvorfor i all verden jeg skal komme med propaganda om elbil-lading. Skal jeg komme med propaganda for noe så skal det være noe langt viktigere. Lading er bare et nødvendig onde for å få elbilen til å trille dit den skal, men det må uansett gjøres sikkert.

Som en med lang fartstid i elektrobransjen så har jeg hørt mange som har kalt nye løsninger for å bedre sikkerheten for propaganda og lureri. Etter noen år så blir det selvfølgeligheter som folk ikke tørr å være uten.

Hilsen han som ble intervjuet på innslaget  :)
#10
Vectrix Elektrisk Maxi Scooter med defekt batteri, selges som den står. Scooteren er delvis demontert, men alle deler er til stede.
Planen var å bytte batteri selv, men det ble det aldri noe av så nå ble det finn.no i stedet. Original batteriet ga 50-80 km rekkevidde. På nettet tilbys det nå flere større batterier som gir rekkevidde på over 200km.

Km.stand: 12 000 km (tror jeg, kan ikke lese av når batteriet ikke funker
Årsmodell: 2008
Tilstand: Brukt, delvis i deler og defekt batteri.
Effekt: 28 hk

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=79606030

#11
Stemmer det. Fortums ladested ved McDonal's i Brumunddal er nå satt i drift. En DC ladestasjon med CHAdeMO og CCS og en AC ladestasjon med 22kW Type2. Tilgang med Fortum brikke eller SMS. AC lading er foreløpig gratis, DC koster 2,50 pr. minutt.
@bb: Var hyggelig med en ladeprat  :)
#12
Ladeplasser og ladekabler / Elbiler og "lure" ladeløsninger
søndag 13. april 2014, klokken 13:04
Den siste tiden har jeg flere ganger sett "lure" løsninger for å ladet elbilen raskere. I første rekke gjelder dette Tesla-eiere som vil lade over 13 amper på en husholdningskontakt, men det gjelder også andre bilmerker. Jeg har sågar sett bilder av brente husholdningskontakter med kommentarer fra forundrede elbileiere; "Hvordan kunne dette skje".

Det er en grunn til at jeg setter "lure" i anførselstegn. For dette er ikke lurt, snarere tvert imot.  Jeg begrunner dette nærmere i min nye bloggpost på elbilbloggen. Jeg bruker også betegnelsen husholdningskontakt bevist istedet for schuko, siden dette lang bedre beskriver denne type kontakt. Det er en kontakt som er beregnet på utstyr i et hus som kaffetraktere, stålamper og lignende som trekker lite strøm.

Les hva jeg mener på elbilbloggen: http://elbil.ipublish.no/2014/04/13/elbiler-og-lure-ladelosninger/
#13
Sitat fra: pottle på mandag 10. februar 2014, klokken 08:56
Det er bare en tilfeldighet at "Mode 3"-ladesystemet bruker "Type 2" som kontakt.
Det er ikke helt tilfeldig at Type2-kontakten benyttes til Mode3 lading i Norge. Norge følger Europa når det gjelder ladestandarder og i Europa (og delvis i Norge) har vi et 3 fase nett (400V). Type2 kontakten muliggjør 3-fas lading med de fordelene det har.

I USA, hvor Type1-kontakten stammer fra, har benytter de 2 fase nett. Type1-kontakten er utviklet for dette nettet og overfører kun to faser til bilen og gir dermed ikke mulighet for 3-fas lading.

Utover det så anbefaler jeg på det sterkeste å sette opp ladestasjoner med kun Mode3. Alle biler kan lade med dette, men av en eller annen merkelig grunn leverer ikke alle bilmerker med Mode3 ladekabel. Husholdnings-kontkten (schuko) er utviklet for kaffetraktere og brødristere, ikke elbillading. Schuko kontakten er den desidert største brannfaren her.
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tanker om effektiv elbillading
onsdag 13. november 2013, klokken 22:21
Takk for tilbakemelding  :D
#15
Ladeplasser og ladekabler / Tanker om effektiv elbillading
onsdag 13. november 2013, klokken 11:21
Tillater meg å legge ut en link til min siste bloggpost. Der har jeg gjort meg noen tanker rundt effek elbillading og hva som hindrer det.

Glad for alle tilbakemeldinger.

http://elbil.ipublish.no/2013/11/13/tanker-om-effektiv-lading-av-elbiler/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA