Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Idiot

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 16. desember 2024, klokken 21:49
...
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 16. desember 2024, klokken 17:56
...
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 16. desember 2024, klokken 17:22
...
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 13. desember 2024, klokken 10:31
Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2024, klokken 10:14
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. desember 2024, klokken 21:00Her i huset går det mellom 10 og 16kWh i døgnet til VVB. Det er 5000kWh i året. Mere enn en gjennomsnittlig elbil.

Ja, det er ulempen med vanlig vv-bereder. Varmepumpa vår bruker riktignok 7500kWh i året, men da varmer den opp to bygninger på 200+50m2 til 24 grader samtidig som den leverer varmtvann til to husholdninger.

24 grader er maks anbefalt inneklima på vinteren. Ikke rart nordmenn klager når de skal ha sånne temperaturer i stedet for å kle på seg.

Her ligger jeg på 20 med elektrisitet, lavere på natta og litt mer med vedfyring som kos ved anledning.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2024, klokken 10:19
Sitat fra: turfsurf på fredag 13. desember 2024, klokken 09:01Selv om dette åpenbart er en overdrivelse (ikke så mange av hyttene som har jacuzzi), så burde alle nybygg hatt solceller. Vet ikke hvor praktisk det hadde vært med vindturbiner.

Enig, men dessverre bygges nye hyttefelt ofte med klausuler som krav om torvtak, vinduer med sprosser og alle mulige andre begrensninger på utseendet som umuliggjør f.eks solceller på tak og evt. fasade.

Galskap satt i system.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 13. desember 2024, klokken 09:53
Sitat fra: turfsurf på fredag 13. desember 2024, klokken 09:01Mange av de som har hytte på fjellet bor i en relativt liten leilighet og har mye mindre klimaavtrykk enn de med 500kvm bolig, svømmebasseng, diesel SUV og traktor, og reiser med fly til Granca tre ganger i året.

Dette er vel i beste fall bare hypotetiske antagelser. Mine antagelelser er at hyttefolket er de som har det greit fra før. Så greit at de kan øke lånet med en hytte til millioner for å bruke en uke i året.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 13. desember 2024, klokken 08:16
Sitat fra: hELgenen på fredag 13. desember 2024, klokken 08:05
Sitat fra: Joccy på fredag 13. desember 2024, klokken 07:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. desember 2024, klokken 12:54Eneste som er bra er at myndighetene eier det meste av vannkraften, så pengene går i hvert fall ikke til Luxemburg. For vindkraft sin del så er det meste eid av eiere i utlandet, som Cayman Island, Luxemburg osv.

Hvorfor er det så vanskelig å holde det saklig?

Har du kilder på dette med Cayman Islands er du snill. Kilde, ikke klipp/lim-vas og print-screen uten opphav.

At det ikke er flere norske eierandeler har vi da vitterlig bare oss selv å takke for.

Det er ymse eiere av vindkraften - og andelen utenlandske eiere er betydelig.



Eh... ja? Ingen som har sagt noe annet.

Jeg spurte spesifikt om Cayman Islands. Noterer meg din avhandling uten å svare på det jeg spurte om. Takk.

Det er mye som er feilslått med Norsk energipolitkk ifm med det grønne skifte. Det tror jeg vi kan være enige om. Det er mer enn nok å ta av uten at vi trenger å tilføre floskler til debatten. Det er jo faktisk folk som tror på alt de leser på internettet.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 13. desember 2024, klokken 07:55
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. desember 2024, klokken 20:06Det er stor forskjell på bunnfast og flytende havvind. Sørlige Nordsjø er bunnfast, Utsira Nord er flytende. Man kan ikke bruke samme kammen for disse.

Nei men vi må klare å være voksne nok til at vi kan klare å forholde oss til begge deler uten å måtte velge det ene aller det andre. Det er jo akkurat dette som er totalt feilslått med hele debatten at alle tror vi skal velge den ene tilsynelatende beste løsningen. Det gjelder jo alt i det grønne skiftet. Befolkningen går jo enda rundt og leter etter denne ene løsningen og har nå funnet en forkjærlighet for kjernekraft fordi det tilsynelatende er en løsning så vi kan se bort fra alt av vind, sol osv.   

SitatAnyways, prosent er morsomt. 0,25% av Norges areal tilsvarer ca en million fotballbaner (80km2).

Jeg og vil være med på leke med fotballbaner tallleken.

Sitat1 479 kvadratkilometer – det er arealet som er satt av til fritidsboliger i gjeldende arealplaner i Norge, men som enda ikke er bygget ut.

Det tilsvarer 200 000 fotballbaner, eller fire ganger størrelsen av Mjøsa. Og det er tre og en halv gang arealet til eksisterende tettbygde fritidsbyggområder, sier NINA-forsker Trond Simensen i en pressemelding.

https://www.bondebladet.no/areal-tilsvarende-200-000-fotballbaner-til-hyttebygging/f/5-150-14934

Det her er helt spinnvilt. Håper hele røkla går konkurs før de får begynt. Og de burde vært pålagt vindturbiner og sol for å dekke eget forbruk til varmekabler og jacuzzier.

Som jeg skrev tidligere, hyttene som bygges i dag er langt unna rekkevidde for "folk flest". De holder en enebolig standard de fleste kan se langt etter å bo i!. Passe lite solidarisk.

#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 13. desember 2024, klokken 07:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. desember 2024, klokken 12:54Eneste som er bra er at myndighetene eier det meste av vannkraften, så pengene går i hvert fall ikke til Luxemburg. For vindkraft sin del så er det meste eid av eiere i utlandet, som Cayman Island, Luxemburg osv.

Hvorfor er det så vanskelig å holde det saklig?

Har du kilder på dette med Cayman Islands er du snill. Kilde, ikke klipp/lim-vas og print-screen uten opphav.

At det ikke er flere norske eierandeler har vi da vitterlig bare oss selv å takke for.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 12. desember 2024, klokken 06:33
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 12. desember 2024, klokken 00:16Neste gang få du argumentere ordentlig for at mine antagelser om fremtidige turbinstørrelser og kapasitetsfaktorer er feil, i stedet for å kaste frem en dumt tall (som du tilsynelatede vet er dumt).

Kansje du skal argumentere litt bedre selv. Du har ikke svart på det jeg skrev om dine størrelser. Skal vi se litt nærmere på kapasitetsfaktor også? Du bringer ikke noe positivt til debatten ved å komme med fantasifulle hypoteser om fremtiden.

#10
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 11. desember 2024, klokken 21:05
Sitat fra: Moas på onsdag 11. desember 2024, klokken 20:59Spørs hvor mange flere slike saker Volvo tåler. Nå bør det "helst" komme noen andre bilmerker for å utjevne statistikken.

Det er et renn med andre bilmerker eller andre tilfeller uten å klandre alle de forskjellige bilene.

motor.no gjør en begredelig journalistisk jobb her sånn de har kastet seg på trenden.

#11
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 11. desember 2024, klokken 21:02
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 20:27Ja,det er vel for dumt å stole på mennesker...
Saken hennes er henlagt av politiet.
Forsikring er ikke ett tema.
Så hvor ligger motivet for å lyve her?


Du kan ta stråmmenene dine annensteds, jeg har ikke sagt at hun nødvendigvis lyver bevisst. Hjernen lurer oss hele tiden og det er jeg vil frem til. Når en sånn hendelse er kjent i media er det den vi instinktivt tenker på.

"Når det allerede er i media så er det en naturlig reaksjon. Det er i menneskets natur å søke oppklarende forklaringer."

Tilgjengelighetsheuristikken f.eks:

Tilgjengelighetsheuristikken brukes i situasjoner hvor sannsynligheten for noe vurderes ut ifra hvor lett man kan komme på bestemte tilfeller eller hendelser. Denne tommelfingerregelen kan være nyttig siden vi raskere og enklere husker tilfeller av høy frekvens, enn vi gjør med tilfeller av lav frekvens. Problemet er at hvor tilgjengelig noe er i hukommelsen vår også påvirkes av andre faktorer enn frekvens, og derfor fører tilgjengelighetsheuristikken til enkelte systematiske skjevvurderinger. Disse skjevvurderingene er spesielt knyttet til faktorer som påvirker hvor tilgjengelig informasjon er i hukommelsen og forestillingsevnen.

osv
#12
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 11. desember 2024, klokken 20:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 11:06Så Volvo eiere er andre mennesker enn VW,Skoda og Audi eiere og flyr til media og skylder på bilen?

Når det allerede er i media så er det en naturlig reaksjon. Det er i menneskets natur å søke oppklarende forklaringer.

Pussig at dette skjedde samtidig som hun vrir seg bakover i baksetet etter håndveska gitt. Sorry ass dette har jeg null tiltro til.

Hva skjedde?
– Jeg skulle åpne garasjeporten, men fjernkontrollen var tom for batteri, så jeg måtte finne fram nøkkelen. Omtrent fem meter foran porten satte jeg på parkeringsbremsen og tok av meg sikkerhetsbeltet, forklarer Berit.

Hun har tenkt gjennom hendelsen mange ganger og faktisk gjort en liten rekonstruksjon for å forsikre seg om at hun husker riktig.

– Jeg bruker alltid parkeringsbremsen når jeg stopper bilen, så dette er blitt en slags rutine for meg, sier Berit.

Hun forteller at hun strakk ut høyre arm mot baksetet for å hente veska hvor nøklene lå.  Da vrir hun seg samtidig litt mot høyre, men ikke helt rundt. Veska lå midt i baksetet.

Idet hun strekker seg mot veska, skyter bilen fart og farer gjennom porten. Den fortsetter i stor fart 10 meter etter porten før den treffer en parkert Audi som presses inn i veggen bak. Audien, som tilhører en av naboene, ble skadet foran og bak, men kunne repareres. Berits Volvo ble kondemnert etter hendelsen.

– Det var helt forferdelig. Jeg rakk ikke å tenke eller reagere før bilen krasjet inn i garasjen. Akselerasjonen var voldsom, forklarer Berit.

Vi har fått Berit til å gjenta denne bevegelsen slik at vi kan se hva som skjer med føttene. Når hun strekker ut armen og vrir seg mot høyre, trekkes faktisk høyrefoten litt bakover. Ikke fram mot gasspedalen.


https://www.motor.no/aktuelt/ekspoliti-i-ny-volvo-xc40-krasj-med-plutselig-akselerasjon/298457

Dette begynner å grense mot dumt.




#13
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 11. desember 2024, klokken 11:02
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 10:59
Sitat fra: Joccy på onsdag 11. desember 2024, klokken 10:54Ser fellesnevneren følger trofast.
Alder
Ifm parkering
Ifm bremsepedal.

Eller bilmerke og modell..
Synes den faktoren er mer fremtredende.
Hvorfor kommer det ikke flere lignende saker om MEB bilene?

Det er tross alt flere MEB biler enn Volvo på veiene der ute

Fordi de ikke kan skylde på bilen å tar det på egen idiot konto? Dette skjer jo hele tiden, overalt.
#14
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 11. desember 2024, klokken 10:54
Ser fellesnevneren følger trofast.
Alder
Ifm parkering
Ifm bremsepedal.

#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 11. desember 2024, klokken 10:38
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA