Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gadgetman

#1
Kjøpe elbil? / Sv: For komplett nybegynner. Hva bør en ha?
fredag 11. april 2025, klokken 11:36
Ville ikkje ha stolt på THansen...   

Tasta inn regnr. mitt, og ikkje bare har de eksosklemmer som passer til bilen min, men de foreslår også en haug med rene Type 2 kabler, med en og annen Type 2 til Type 1 innblanda i ei salig røre...   
#2
Kjøpe elbil? / Sv: For komplett nybegynner. Hva bør en ha?
fredag 28. mars 2025, klokken 10:43
Ladekabler.   
Regner med at du allerede har nødlader(kobles til vanlig stikkontakt).   
Den andre du bør ha er en 'Type 2' kabel for langsommere lading. Du får bare 11KW ladehastighet på den(om eg ikkje har googla helt feil), men om sommern, når hurtigladerne er opptatt av folk som 'skal bare lade til 100% mens de spiser middag og tar en lur', så er det kjekt å kunne velge alternativ lader. 8meter er vanligvis langt nok...   
#3
Litt sent ute...   
Veit ikkje om nyeste Citroën Berlingo har forvarming, men det meste av det andre er ihvertfall der, også takhøyden...   
#4
Elbilen i Samfunnet / Vissvassundersøkelse fra MER?
mandag 10. mars 2025, klokken 14:40
Noen andre som har fått en epost med lenke til en spørreundersøkelse fra MER? 

Det kan se ut som om noen glemte å låse skjemaet...   

Ei lita stund var ett av spørsmåla:
På en skala fra 1 til 89, hvor mye liker du å spille på kjøttfløyte?   

eller noe sånt... 
#5
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Elbil til prisen av en elsykkel
mandag 10. mars 2025, klokken 13:17
Du har en veldig tung kajakk.   
Min er 20Kg...   

Får man virkelig 40KW hurtiglading på dem?     
Eg får bare 30KW på Berlingoen, og den har jo det meste av den samme elektronikken.
#6
Sitat fra: esan på torsdag 06. mars 2025, klokken 10:27Ellers tenker jeg at for biler med kun 2-hjuls drift er valget av plassering av ladeluke avhengig av om det er bakhjuls- eller forhjulsdrift.

Tviler på dette. Det er heller hvor i bilen batteripakka er plassert og hvor man enklest kan føre de tykke ladekablene.   
#7
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Utslippsfri bybuss-boom i Europa
torsdag 06. mars 2025, klokken 12:17
Andelen NYE busser som blir solgt ja.

En buss kan ha en levetid på 15 år eller mer om den blir vedlikeholdt skikkelig.   

En artikkel fra 2021 om et firma i Estland...   
https://www.yrkesbil.no/busland/satser-i-bussmarkedet-vi-har-harete-mal/166868   

Her nevnes det bl.annet 50 7 år gamle busser som ble tatt ut av bruk her i Norge, frakta til Estland og overhalt, og som så ble videresolgt til Finland.   

Ikkje alle bussene som blir tatt ut av bruk her i landet fordi de erstattes med ny ELbus vil bli skrota, men vil ende opp i andre land med trangere budsjett.   
Alt vi kan håpe på er at de erstatter enda eldre og mindre miljøvennlige busser som blir skrota.(og ikkje ender opp som Russebusser)   
#8
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 12:53
Sitat fra: Gadgetman på tirsdag 04. mars 2025, klokken 11:45
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. februar 2025, klokken 22:15Ladeport på motsatt side av fører er jo bare idioti. Det beste er de få som har på begge sider.
Sannere ord har sjelden blitt skrevet!   

Trang garasje, og ladeuke på høyre side... 
Parkerer eg slik at eg kommer meg ut av bilen må eg legge meg over panseret på bilen når eg plugger inn ladekabelen.

Godt poeng, ja. Må bare lage hull i garasjeveggen og lage luke, sånn at du må gå ut av garasjen, og åpne opp luken i veggen og stappe i støpselet  ;D  ;)

Det verste er når Audi e-tron kom med ladeplugg midt på bilen, og hurtigladekabler ikke nådde frem.

Garasjen min er en del av et større anlegg, og eg tviler på at naboen blir så glad om eg lager et stort hull i veggen inn til hennes garasje og insisterer på at hun enten gir meg nøkkel eller lar den stå ulåst...   

Når det gjelder hurtigladere...   
Hater de som er satt opp kun med tanke på biler med ladeluke på høyresiden bak.
#9
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. februar 2025, klokken 22:15Ladeport på motsatt side av fører er jo bare idioti. Det beste er de få som har på begge sider.
Sannere ord har sjelden blitt skrevet!   

Trang garasje, og ladeuke på høyre side... 
Parkerer eg slik at eg kommer meg ut av bilen må eg legge meg over panseret på bilen når eg plugger inn ladekabelen.
#10
JUSS / Sv: Avgiftsfri diesel på dieselvarmer
tirsdag 04. mars 2025, klokken 09:36
Diselvarmeren eg har fått tak i bruker visstnok ca 1,5dL/time. Siden eg ikkje har planer om særlig lange turer om vintern så monterer eg inn en 1,5L tank...   

Det finnes YT videoer fra folk som kjører dem på 50% matolje/50% parafin. Det er visstnok en stor fordel å starte dem med ren disel, men etterpå går det greit med blandingsdrivstoff. Parafin alene bør også gå greit, men det kan hende at de må justeres med andre dyser eller noe.   

Det er mange forskjellige diselvarmere på markedet.   
Vevor sine er basert på et utgått patent fra Webasto og er en forholdsvis enkel konstruksjon. 
Moderne Webastoer har en helt annen og mer kompakt konstruksjon.   

Eg kommer til å bruke en 5L kanne til å lagre disel i, og for sikkerhets skyld kommer eg til å merke den 'Generator' med stor og lett leselig skrift.
Nei, eg har ikkje noen generator som går på disel, men det trenger ingen å vite. 

#11
JUSS / Sv: Avgiftsfri diesel på dieselvarmer
fredag 28. februar 2025, klokken 12:19
Sitat fra: RJK på fredag 28. februar 2025, klokken 11:43Klart du kan få lengre faktisk rekkevidde om bilen er oppvarmet, og derved batteriet og, fremfor å starte med en iskald bil.

Det har ingenting med oppvarming av batteriet å gjøre.   
Bruker eg varmeapparatet på høyt nok stille til å holde meg i live i skikkelige minusgrader så bruker det så mye strøm at eg mister  15 - 20% rekkevidde.   
Når eg får gjort ferdig installasjonen og kan bruke disel til oppvarming av kupeen så frigjør dette de 15 - 20% som da kan brukes til å kjøre lengre. 

Og det er viktigste årsak til at eg monterer den; lengre rekkevidde om vinteren. 
#12
Møre og Romsdal elbilforening / Sv: Årsmøte i M&R
fredag 28. februar 2025, klokken 09:29
Trivelig kveld, enkel servering og mye morsom prat.   

Dvs. for de av oss som var der. Det var god plass til flere...   
#13
JUSS / Sv: Avgiftsfri diesel på dieselvarmer
fredag 28. februar 2025, klokken 09:27
Og om diselvarmeren gir bilen utvidet rekkevidde?     
På de kaldeste dagene vil en diselvarmer kunne gi min bil opptil 20Km lengre rekkevidde enn om eg må bruke varmeapparatet. (Ikkje ferdig montert og testa enda. blir visst et evighetsprosjekt)   

Om man ønsker å unngå mistanke når man er innom pumpa, anskaff ei svart reservekanne i plast.
Ei 10L kanne koster 75Kr hos Biltema. Så billig at man like godt kan kjøpe 2, og få bedre utnyttelse av de dagene prisen er lavest.   
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Bil nr 2/ øvelseskjørings bil
tirsdag 18. februar 2025, klokken 12:33
Vil bare påpeke at det er plenty av ELbiler i prisgruppa 'som ungdommen har råd til'.   
OK, de fleste av dem har heller begredelig rekkevidde, men er det så galt da? 

Da slipper man å få telefon om at yngstepotet sitter i klemma i Strømstad eller anna plass lagt uti huttiheita.   
Og vil de langt, så får de lære seg å kjøre pent. Å rase av gårde gjør jo bare at rekkevidda blir enda kortere.   
#15
Hvorfor ikkje forsøke samme test med litt andre biler også.
Triplene(i-Miev, C-Zero, Ion), en Leaf, gjerne en varebil eller to fra forskjellige årganger?   

Hvor mye strøm bruker de samme bilene om du kjører OPP den samme bakken? 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA