Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GliX

#1
I en artikkel på regjeringen.no står følgende å lese:

"Videre innebærer godkjenningen at nye fritak for omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift trer i kraft fra 1. januar 2018."

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/elbil-fordeler-godkjent-av-esa/id2582614/

Dette tyder på at det vil være lønnsomt å avvente omregistrering av elbiler en drøy uke nå.
#3
Har hentet den derfra nå. Tror jeg forbereder den på at dens siste timer er kommet.
#4
Min er gen1. Det høres ut som vanskeligere?
#5
Husker ikke helt, men er det ikke slik at ombygging til lithium er avhengig av at bilen har en gitt gen PCU?
#6
Fikk diagnostisert bilen med 15 defekte celler i Zebra-batteriet i dag. Det er dermed defekt. Bilen gikk ikke gjennom siste EU-kontroll pga. defekte bærearmer i forstillingen.

Bortsett fra dette har den et par lyspunkter for en som trenger delebil:

Ny frontrute september 2017
Ny viskerarm september 2017
Ny (renovert) bakaksel og nye hjullagre bak september 2017
Piggfrie Nokian Hakkapeliitta, dekk gått kun 1 sesong
Eberspächer dieselvarmer
2 ladekabler, hvorav 1 er defekt
Gen1 PCU

Tenker 10.000 for hele pakka er en grei pris. Om ingen er interessert demonterer jeg delene og kjører den til bilopphugger til uka.
#7
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Vinterbil? Erfaringer?
torsdag 23. april 2015, klokken 21:43
Batteriet blir ved behov ladet av bensinmotoren, så du vil alltid ha strøm tilgjengelig om du trenger det. Faktisk er det ihht. det jeg har lest i andre tråder på forumet slik at fremdriften i hastigheter under 70 km/t alltid skjer vha. elektromotorene, og at strømmen genereres av bensinmotoren dersom batteriet ikke har nok strøm i utgangspunktet.
#8
Er det skruen som sitter sinnsykt hardt? Jeg har operert den med vannpumpetang en periode, men den går lett som bare det etter en liten smøring med godt fett.
#9
Det er såkalt Bi-halogen. Dvs at det et én lyskilde og en klaff som flytter på seg for å endre utstrålingen mellom hhv kjørelys og fjernlys.

Veksle mellom de to med åpent vindu, og du vil høre den fysiske lyden av nevnte klaff.
#10
Jeg har hatt min bil i over 3 år, og det er kun det siste året som jeg har merket denne viften. Er det ikke merkelig at den over tid har utviklet et behov for å gå regelmessig?

Stemmer det at de kan være en sensor, eller er det kanskje et proble med kjølekretsen?
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Motor Trend prøvekjører Model S
tirsdag 28. august 2012, klokken 22:22
Jeg synes fra-priser på rundt NOK 500.000 hørtes litt stivt ut også. Krysser fingrene for at det ligger noe lavere enn det, særlig mtp. at Norge blir det billigste landet i Europa å kjøpe bilen i.

Noen som vet noe mer om de $7,500 de får i fradrag i USA? Dersom dette er å betrakte som momsfradrag eller tilsvarende blir det vel samme pris for utenlandske kunder når bilen skal eksporteres? Selvfølgelig må det kompenseres for evt. andre garantiordninger, tilpassing til europeisk marked osv.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Motor Trend prøvekjører Model S
tirsdag 28. august 2012, klokken 16:35
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. august 2012, klokken 12:50
Det er klart man vil kjøre rundt med mer vekt enn nødvendig når man velger det største batteriet, men jeg er tilhenger av å fylle opp tanken fordi det er lurt der og da, ikke fordi man må.

Mener å ha lest at de to største batteriene faktisk veier like mye, og at det legges balast til i det minste for å opprettholde vekten. Forklaringen på dette var visstnok noe med kollisjonstesting og oppsett av hjuloppheng eller noe slikt.
#13
Sitat fra: cpa på tirsdag 16. november 2010, klokken 15:09
Du må sku en godt synlig festeskrue (var den grønn mon tro?) på siden av lykten helt ut.  Skruen sitt litt trangt, men det går med to fingre.  Når skruen er helt ute er det bare på skyve / dra hele lykten ut og skifte pære som beskrevet.

Det gikk jo som fot i hose. Trodde vel at hele lykta var anderledes iom at instruksjonsboken er for den gamle typen med H4-pære, men der tok jeg feil.

Takk for hjelpen.

--
GliX
#14
Sitat fra: HHF på søndag 12. september 2010, klokken 09:58
Greit å vite før man står der med lykta ute og skal skifte pæra om man ikke har en annen bil man kan reise å hente ny pære med ...

Man må med andre ord ta ut hele lykta for å bytte pære? Noen som har en rask beskrivelse av hvordan dette gjøres? Jeg har en enøyd bil og har kjøpt pæra, men aner ikke hvordan jeg går frem for å bytte.

--
GliX
#15
Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. august 2010, klokken 19:52
Det virker som en god ide at nyere el-biler får 3G innebygd ja, så man kan få varsel på mobilen om lading opphører, sjekke hvor oppladet batteriet er eller starte lading/oppvarming/nedkjøling/etc. fra en enkel applikasjon. Da unngår man ihvertfall slike irriterende opplevelser...

Det finnes screenshots av en iPhone-applikasjon for dette, men jeg har aldri hørt noe konkret om den fra Th!nk sin side.

På side 7 i denne pdf'en er screenshots'ene:
http://www.autonews.com/Assets/html/10_anec/pdf/pres_canny.pdf

Her vises Katinka Von Der Lippe sin Th!nk City med ladestatus, forventet rekkevidde, avansert ladestyring, hvor bilen befinner seg, timer for forhåndsvarme osv. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA