Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KVa

#1
Kjøpe elbil? / Mini Cooper og Fiat 500
mandag 20. november 2023, klokken 17:57
Har gitt opp eGolf og ser etter meir driftsikker småbil, 2-3 år gammel. Har nokon negative erfaringer med MiniCooper og Fiat500 av nyere årsmodell? Kjente feil og ulemper?

Vårt største problem med eGolf er at når varmepumpe ryker er det ingen varme i kupe sjølv om det er heater i motorrom. Det er kun varmepumpa som transporterer varmen inn til kupeen. Har de andre merker samme løsning?
#2
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
lørdag 21. oktober 2023, klokken 00:06
Fekk bytta alle sensorer og ett sprukke rør (totalt 27000kr). Då virka varmeapparatet i nokre måneder før det var slutt. No virker det som det er ventilene. Vil gå ca samme sum for dette. Nokon som har erfaring med skifte ventiler sjøl og evt uorginale ventiler? Syns egolf er ein uakseptabel bil med desse store kostnadane som er så sannsynlig å få. Neste er vel kompressor og batteri. Så er det C-lykta i front som koster 1500 å skifte pære når ein gjer jobben sjølv
#3
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
torsdag 12. januar 2023, klokken 22:27
Sitat fra: Medlem1986 på onsdag 02. februar 2022, klokken 18:43
Sitat fra: Sveinung Rogstad på lørdag 29. januar 2022, klokken 21:26
Sitat fra: Medlem1986 på torsdag 09. desember 2021, klokken 16:00
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

Hei, nei du trenger ikke kode de før du fyller gass. Bare stopp AC når du starter bilen og kjører hjem.

Jeg må få takke deg Sveinung for denne tråden.
Jeg byttet sensor 3 og 5 på vår golf for noen uker siden og brukte «oppskriften» din som mal.
Gjorde alt utenom å ta den sikringen, jobben gikk som smurt og jeg manglet bare 51 gram gass :)
Nok en gang takk for super «oppskrift»
Helt latterlig at møller tar seg betalt mellom 15-20.000 for denne jobben, som er gjort på et par timer.

Bytta du kun 3&5 til ny type, og lot 1,2&4 være gammel? Og det gjekk fint med autoadressering? Las ettsted at 3&5 er på egen buslinje så det går kanskje å skifte kun de to
#4
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
onsdag 11. januar 2023, klokken 17:26
Pressa litt på "sykkelventilene" i gassystemet for å sjekke om det er trykk, og ser ut som det er ingen trykk, altså mangler gass.

Nokon som veit om feilkode P1C6500 A/C pressure/temperature sensor 5 refererer til G829 i venstre hjulbue?

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#5
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
mandag 09. januar 2023, klokken 09:16
Takk for nyttig info. Fekk lest ut feilkoder med OBDeleven i helga.
Feil som ikkje vil gå vekk er P1C6500 A/C pressure/temperature sensor 5.
To feil registrert på dette med samme kode.
Er det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?

Kan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?
#6
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
onsdag 04. januar 2023, klokken 22:51
Lurer på om det er noko gale med varmepumpesystemet, f. eks kompressor. Då vil ikkje varmen frå PTC heater gå over i gassen, og kjølevann bli overoppheta i den små kretsen. Fann ein god systembeskrivelse her:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/MC-10121131-9999.pdf
#7
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
onsdag 04. januar 2023, klokken 09:01
Hei.
Me har fått muligens lignende problem på vår 2016 modell. Men fortoner seg litt anneredes. Begynte med at ein kjølevannslange datt av varmeveklser. Når montert igjen og fyllt vann, ser eg at det er mykje varme i vannslanger motorrom, men ingen varme inne i kupe. Vifte blåser kun kald luft. Det ser nermest ut til å koke i vannet i varmeveksler langt nede på torpedovegg i motorrom (er dette veksleren mellom varmepumpe og kjølevann?). Begynner å lure på om det er dette som i utgangspunktet har fått slange til å hoppe av. De familiemedlemmene som bruker bilen seier at varme har sporadisk ikkje virka i det siste. Forslag til kva som er rot-årsak her? Kan det være at så enkelt at eg ikkje har fått ut all luft av vannsystemet? Eller er det nokon av de andre problemer som er beskrevet i denne tråden?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA