Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Superman

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
tirsdag 11. juni 2024, klokken 21:28
Sitat fra: Supernullet på onsdag 05. juni 2024, klokken 20:51Møller Bil Kokstad har ikke tid/kapasitet før i august til programvare-oppgradering av min Enyaq fra 3.0 til 3.7. Sendte e-post i forrige uke og fikk svar i dag. Er det flere som får tilsvarende beskjed rundt om i landet?
For noen dager siden fikk jeg endelig fastsatt tidspunkt for oppgraderingen til ME3.7, men ikke tidligere enn i midten av oktober!  Det var også den første ledige timen i flg. Møller.  Neste ledige time var langt ut i november.  Har 2-års servicen i midten av august som jeg bestilte samtidig, men da hadde de heller ikke kapasitet til å ta programvareoppdateringen samtidig.  Her må man altså være tidlig ute, ellers må man vente, vente, vente og vente.  Og vente litt til.  Godt å vite til senere...
🤪
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
lørdag 01. juni 2024, klokken 23:41
Sitat fra: Zooom på lørdag 01. juni 2024, klokken 21:01Fikk nettopp en OTA oppdatering når jeg parkerte bilen. Ble så gira at jeg ikke leste alt før jeg trykka oppdater. Estimert tid 50 min. Noen andre som har fått det? Er det en software update? Har 3.2 fra før.

I flg. Mathias Speicher på YouTube-kanalen Electrified Speicher vil alle med SW-versjoner 3.2 til 3.6 få en OTA-oppdatering på ca. 50 minutter som skal forberede bilen til en ny større OTA-oppdatering som tar bilen opp til SW-versjon 3.7 senere i vår/sommer. Jeg antar det er den forberedende OTA-oppdateringen du nå har fått. Men du kan jo sjekke hvilken SW-versjon du nå har i infotainment-systemet under "Innstillinger". Tipper det fortsatt vil vise SW-versjon 3.2.

Se mer på https://youtube.com/watch?v=up1JtzS1174&si=M44qHRYgzLa7KE_R

Vi med SW-versjon 3.0 (eller 3.1) må inn til forhandler for å få oppdatert SW-versjonen til 3.7 (direkte). Mens de som fortsatt har SW-versjon 2.x må først inn til forhandler å få oppdatert til 3.2, for så å få OTA-oppdateringer til 3.7
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
lørdag 01. juni 2024, klokken 13:27
Hva skjedde her? Plutselig fikk jeg i går kveld opp at "betaling kreves" for å lese av "bilstatus" i MyŠkoda-appen, selv om jeg allerede har betalt for tilgang til infotainment-systemet og navigasjon i 3 år fra bilen var ny, frem til 17.08.2025. Pakken jeg kjøpte sammen med ny bil het den gang "Infotainmentpakke pluss" og inneholdt AR-HUD, navigasjon og 3 års infotainment-abonnement. Når jeg går videre inn i undermenyene så ser jeg at abonnementet er registrert og aktivt, men jeg får likevel ikke tilgang til bilstatus i appen. Noen andre som har vært borti dette? Jeg kommer til å ta kontakt med Møller bil på mandag. Har fortsatt SW ME 3.0.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
lørdag 01. juni 2024, klokken 10:45
Sitat fra: Loff på fredag 31. mai 2024, klokken 12:45Skulle gjerne betalt ekstra for manuelle vindusheiser, servostyring-delete og gammeldagse dørhåndtak (blant anna), men er redd eg er i mindretal..

Ja, her er du ganske sikkert i mindretall...

Jeg er forsåvidt enig med at moderne elektrisk innfelte dørhåndtak er noe jeg egentlig ikke ønsker.  Her har heldigvis Enyaq gode "gamle" trekkbare dørhåndtak.  Dog er de nøkkelfrie med berøringssensorer for låsing og opplåsing, noe jeg setter svært stor pris på.  Men gamle sveivevinduer da?  Aldri i livet!  Og tung servoløs styring på en bil på over 2 tonn?  Absolutt ikke!  Manuelle utvendig innstilte speil?  Nei takk.  Oppvarmede seter og ratt?  Nærmest et must om vinteren i Norge.  Lyktespylere?  Ja takk.  Adaptiv cruisekontroll?  Ja, absolutt!  Fysiske vanlige praktiske trykk- og rulleknapper på rattet for viktige og mye brukte funksjoner (ikke de moderne trykkfølsomme fingerberørings-knappene)?  Ja takk!   Matrix led hovedlys med automatisk nedblending (utmaskering)?  Helt fantastisk!  Ryggekamera?   Absolutt et must for meg med nedsatt bevegelse i nakken (har også 360-kamera).  Og så setter jeg utrolig pris på head-up displayet i frontruten, jeg forstår nesten ikke hvordan jeg greide meg uten det tidligere...

Spørsmålet er hvor lenge alle sensorer og databrikker virker når bilen blir eldre (8-10 år ++).  Og hvor dyrt det blir å reparere når disse begynner å svikte (noe noen av dem sikkert vil gjøre).  Det vil vel bare tiden vise, og det kan jo hende at jeg da vil begynne å forbanne noen av de "smarte" løsningene.  Time will show  ???   

Men jeg kan jo forstå nostalgien for de som kjører "veteranbil" her, her er vel alle gidgets-ene bannlyst  :)
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
lørdag 25. mai 2024, klokken 21:58
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 25. mai 2024, klokken 21:20Skoda har dog lagt gullegget med funksjonen som piper når man kjører over fartsgrensen som manuelt må slås av hver gang bilen startes opp igjen. :) Jeg hadde håpet på adaptiv cruise med automatisk +5 km/t ift. fartsgrense.

Hvilken program-versjon gjelder det for? ME 3.7 eller 4.0/4.1, eller begge? Min piper ikke når jeg overskrider fartsgrensen, jeg slo av den lyden permanent da bilen var ny i 2022, og har ikke hørt et pip etterpå. Det kommer opp et diskret symbol (!) ved fartsgrense-symbolet i dashboard-displayet når jeg kjører mer enn 5 km over fartsgrensen (innstilt grense av meg da bilen var ny), men ingen lyd. Jeg har fortsatt SW-versjon 3.0, men skal ringe forhandler i neste uke for å bestille time for oppgradering til 3.7...
#6
Tesla SW og AP / Sv: Fartsgrenser. Yippy.
lørdag 25. mai 2024, klokken 17:47
Det er særlig to typer feil jeg irriterer meg over i min 2022 Skoda Enyaq ved lesing av fartsgrenser, utenom det at den av og til fanger opp sidevei-fartsskilt som står "nærme" hovedveien. Det ene er at bilen tydeligvis fanger opp fartsgrenser på veier over tunneler jeg kjører i (og det er temmelig mange tunneler her). Det hender stadig vekk at bilen da viser at fartsgrensen er 30, 40, 50, 60 eller 70, selv om den er 80-grense inne i tunnelen jeg kjører i. Det andre er at når bilen leser blått motorvei-skilt setter bilen fartsgrensen til 90 km/t. Selv om nesten alle såkalte "motorveier" her i området har 80-grense, uten at disse veiene er skiltet med egne 80-skilt underveis (kun at tidligere fartsgrense er opphevet ved innkjøring til "motorveien"). Det finnes bare en 20 km lang motorvei med 100 km/t, som da er skiltet med 100, så der fanger bilen opp 100-skiltene. I tillegg viser bilen ca. 4-5% høyere fart enn farten i virkeligheten er (noe som sikkert ikke er uvanlig). Når jeg ligger i 73 er farten i virkeligheten 70 km/t. Irriterende alle disse tre feilkildene (eller kanskje jeg skal si alle fire). Det er hovedgrunnen til at jeg ikke lar bilen selv justere farten med den prediktive cruisekontrollen. Jeg kjører gjerne med adaptiv cruisekontroll påskrudd, men jeg har da slått av den automatiske fartsgrensejusteringen permanent og stiller inn farten selv...
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Svart, svart, svart...
lørdag 25. mai 2024, klokken 10:51
Sitat fra: Dr. Nelson på lørdag 25. mai 2024, klokken 00:08Enyaq er den eneste elbilen jeg syns har et fint design både utvendig og innvendig.

Helt enig  :+1:

Jeg falt pladask da jeg så den på YouTube halvannen uke etter avdukingen i september 2020, og tenkte med en gang at dette var bilen for meg. Så jeg satte meg på bestillingslisten med en gang. Dog tok det temmelig lang tid å få bilen etter undertegnet bestilling den 23.10.2020, fikk den først utlevert den 17.08.2022. Men jeg angrer absolutt ikke på noen måte, selv om det tok laaaang tid  :laugh:

Ikke den mest sporty bilen på markedet, men desto mer komfortabel og behagelig å kjøre som landeveis-cruiser. Og nå kommer også endelig første skikkelige SW-oppdatering som vi med "eldre" Enyaq har ventet leeeenge på, den største akilleshælen hittil :D
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
torsdag 23. mai 2024, klokken 21:43
Mathias Speicher har testet sin nye Skoda Enyaq RS (85x) med 21-tommers felger, forteller at den er vesentlig mer effektiv enn hans tidligere Enyaq 80x Sportline med 20-tommers felger. Under ca. samme vær- og temperaturforhold i samme testrute, og samme kjøreinnstillinger (i Sveits i en temmelig kupert testrute). Samtidig som at mer tilgjengelig effekt og høyere dreiemoment er svært merkbart. Nå er ikke dette noen vitenskapelig sammenligning, men likevel...

Se video i link: https://youtu.be/nHugNOv2iDw?si=Mfn57FjpKOyaZHHw

Litt synd for oss med "gammel" Enyaq 80(x) :( , men veldig bra for nye Enyaq-eiere med 85(x) :) . Men jeg klager egentlig ikke, jeg synes fortsatt bilen er veldig bra og har ingen planer om å skifte ut min "gamle" 2022 Enyaq 80x på laaaaang tid ennå. Og den blir forhåpenligvis enda litt bedre med den nye programvaren ME 3,7 som ble sluppet i dag :D for oss som fortsatt har ME 2.x, 3.0 og 3.1 (jeg har 3.0).

Sorry EirikM. Så ikke ditt innlegg før jeg hadde lagt ut mitt...
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
fredag 17. mai 2024, klokken 19:30
Sitat fra: Bigdrago på fredag 17. mai 2024, klokken 19:14Da skal alle med 3.0 og 3.1 blir oppdaterte til 3.7.

Endelig :+1:
#10
Skoda ENYAQ / Gratulerer med dagen
fredag 17. mai 2024, klokken 19:26
Gratulerer med dagen til alle elbil-eiere, og spesielt til alle Skoda Enyaq-eiere. Og selvfølgelig til alle andre også 😀. Shampis og øl er godt i varmen, men la bilen stå etterpå... 🇳🇴🥳🌞🎈🥂🍾💥
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
torsdag 09. mai 2024, klokken 17:37
Sveitsiske Matthias Speicher med YouTube-kanalen Speicher Elektrisiert har byttet ut sin 2021 Skoda Enyaq 80x Sportline med en flunka ny Enyaq RS 85x (med SW-versjon 4.1). Jeg har sett mange av videoene (på engelsk). Han har mange gode poenger og tips for oss Enyaq-eiere, og kanskje særlig på software-området. Tipper Skoda ble lei av alle omtalene om mangler og feil ved softwaren, og gav han et innbytte-tilbud han ikke kunne si nei til. Han fikk i hvert fall en solid rabatt, uten noen bindinger på hva han skal si og mene (i flg. han selv). Han lover å ikke glemme oss med SW-versjon 2.x eller 3.x. Jeg har fortsatt SW-versjon 3.0.0. Fikk en liten OTA-oppdatering i går, men det var kun feilrettinger, mv. i 3.0-versjonen. Det er bra at Matthias følger opp SW-problemene for oss som fortsatt har gamle SW-versjoner, det trenger vi. Han når jo helt frem til Skoda sentralt...

Første episode i ny sesong med ny bil: https://youtu.be/M-9E6qNbcwc?si=9p-B79z9L1zZgeXu
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
torsdag 02. mai 2024, klokken 19:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mai 2024, klokken 18:48
Sitat fra: Egil S på torsdag 02. mai 2024, klokken 17:05Med mitt borteladingsmønster skal det mye til at det ikke svarer seg med elbil, selv med noen dyre borteladinger, men jeg mener prisene må ned, det føles feil når strømmen koster under 50øre hjemme og 5kr ute, da kjennes det ut som noen har litt vel god margin på det de selger.
Ser den Egil :+1: men vi privat har jo strømstøtta men det har vel ikke disse som leverer strøm til hurtigladerne? Eller har de det de også?
Nei, Ladeselskaper, og næringslivet forøvrig, har ingen strømstøtte.

Det lyn-/hurtigladerstasjonene har - er en nettleietariff for litt større næringskunder med et effektledd på nettleien som er vesentlig høyere priset per kW/måned (beregnes av det høyeste effektuttaket i kW over en klokketime per måned) enn kapasitetsleddet oss privatkunder og mindre næringskunder betaler. Dog er energileddet lavere, men i tillegg kommer også et høyt fastledd per måned utenom effektleddet. Lyn-/hurtiglading kan gi skyhøyt samtidig effektuttak over en klokketime når mange lader samtidig, og da blir nettleieregningen således temmelig høy når man deler denne effektkostnaden ut på antall kWh hver måned, og sannsynligvis veldig mye høyere enn de 50-70 øre/kWh som oss vanlige forbrukere betaler i nettleie (inkl. kapasitetledd). Det er vel temmelig sannsynlig at slik samtidig lading skjer minst en gang per måned for alle multiladestasjoner. Dette må jo regnes inn i tillegg til øvrig nettleiekomponenter (fastledd, energiledd, forbruksavgift, enovaavgift og mva), strømpris, investerings-, drift- og vedlikeholdskostnader. Samt at jeg går ut fra at ladeselskapene også skal ha en viss avkastning og overskudd på investert kapital. Så ned mot en krone eller to vil jeg tro vi aldri vil se. 3-4 kroner/kWh kan kanskje være realistisk å håpe på hvis strømprisen stabiliserer seg over tid på under 40-50 øre/kWh.

Men hva vet jeg, jeg er jo Supernullet 😏
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
mandag 29. april 2024, klokken 21:43
Jeg mener jeg tidligere har sett noen innlegg om multifeil-varsler i displayet under kjøring for Enyaq, uten å finne det igjen...

I dag fikk jeg plutselig opp haugevis av feilvarsler (sikkert minst 15) mens jeg kjørte, og det kom bl.a. opp varsel med "Kontakt verksted". Det skjedde samtidig med at jeg bremset ganske kraftig i en relativt bratt nedoverbakke for å "slipe" av litt rust på bremseskivene, slik jeg pleier å gjøre jevnlig. Alle varslene var dog "gule". Kraften forsvant nesten helt, selv om jeg fortsatt kunne kjøre rolig fremover. Jeg kjørte inn på nærmeste busstopp og resatte infotainment-systemet, uten at det hjalp noe som helst. Gikk så ut av bilen, lukket og låste, og så inn igjen og startet opp. Da fikk jeg kun opp 2-4 varsler på nytt og ikke 15+, og kraften var tilbake som vanlig. Kjørte da den siste drøye km til jobben og parkerte. Da jeg skulle hjem var det ikke lenger noen varsler i det hele tatt, og jeg kjørte 4-5 mil uten noen varsler eller andre problemer. Dette er vel en forbigående feilmelding, en slags "hikke" i fbm. nedbremsingen, som kanskje flere har fått?
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 28. april 2024, klokken 15:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. april 2024, klokken 14:39Godt poeng :+1: hører forøvrig at hybridbiler har fått et skikkelig oppsving i Sverige :o sikkert pga elbil med god rekkevidde plass og awd er fortsatt dyre

Her i Norge selges det vel ikke mye hybridbiler sammenlignet med elbiler? Noen få prosent kanskje?  Eller roter jeg nå igjen?
Nybilsalget i 2023 - andel i prosent (ref. tek.no):

  • Elbiler: 82,4 %
  • Bensinbiler: 1,2 %
  • Dieselbiler: 2,5 %
  • Hybridbiler: 13,9 % (både ladbare og ikke ladbare)
  • Hydrogenbiler: 0,0016 % (2 stk.)

Totalt antall nybilregistreringer i 2023: 126 953 biler

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3E2JL0/dette-ble-de-mest-solgte-bilene-i-2023
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
fredag 26. april 2024, klokken 17:39
Sitat fra: bobil1 på fredag 26. april 2024, klokken 15:03Noen som har erfaring med å endre valg av felg etter bestilling? Møller sier det kan medføre en forsinkelse på 2-4 uker å endre fra 19" Proteus til 19" Regulus, men at det er lite sannsynlig. Jeg har fått leveringstidspunkt på ca juli/august.

Jeg forstår ikke køsystemet for produksjontidspunkt de har på fabrikken. Og da kan det gå begge veier.

Da jeg fikk utlevert min Enyaq, etter ventetid på 1 år og 10 måneder, sa selger at det at jeg hadde beholdt standard 19" Proteus felger sannsynligvis hadde forsinket bilen, kontra om jeg hadde valgt 19" Regulus eller 20"/21" felger. Men selger sa de aldri fikk vite på forhånd hvilke type felger fabrikken periodevis hadde for lite av, og når dette inntraff. Om jeg hadde endret hadde det likevel ikke vært sikkert jeg hadde fått bilen tidligere...

Jeg husker jeg fikk beskjed om at hvis jeg skulle beholde 360-kamera så ble produksjon av bilen utsatt på ubestemt tid, selv om min bil på det tidspunktet var den lengst ventende hos min forhandler. Jeg fjernet da 360-kameraet, men likevel skjedde ingenting på 3-4 måneder. Så sa selger at de fleste bilene som hadde fått produksjonsbekreftelse hos dem de siste par måneder faktisk var med 360-kamera. Så da la jeg inn igjen 360-kamera og fikk produksjonbekreftelse kun dager etterpå. Altså vanskelig å forstå seg på...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA