Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vegardengen

#1
BYD (Build Your Dreams) / Sv: BYD Atto 3
mandag 23. januar 2023, klokken 15:00
Nei, for å være ærlig er jeg ikke sikker på når/om Carplay/Android Auto er kommet til Norge, og om den oppdateringen er levert på de bilene som blir levert nå. Jeg har prøvd å følge med, og fra det jeg ser ser det ut som den rulles ut litt gradvis.

Siste som ble rullet ut før det var vel forsåvidt navigasjon og spotify. På den modellen vi prøvde hadde vi begge deler, som virket upåklagelig iallefall der. Men jeg ser for meg at for meg, som er IT-nerd, vil det være litt viktig å kunne utvide funksjonaliteten fra mobiltelefonen, f.eks. å velge andre navigasjonsapper. Den jeg prøvde, så ikke ut til å være *helt* oppdatert på ting som var åpnet på høsten i fjor, etc, og var litt forvirret når vi kjørte i nyåpnede tunneller. Men dette er jo sånn sett bagateller og vil gjelde uansett hvilket kartsystem man har, det tar tid før ting oppdateres.
#2
BYD (Build Your Dreams) / Sv: BYD Atto 3
mandag 23. januar 2023, klokken 13:04
BYD Atto 3 er på vei til å få Apple CarPlay og Android Auto uansett. Om du har en smarttelefon er det nok mest sannsynlig at du kommer til å bruke det, det er iallefall det jeg tenker.

(Har en BYD Atto 3 som vi får levert nå midt i februar (vi kunne fått den før, men vi stilte oss bakerst i køen for utlevering fordi vi ikke har hjemmelading før da, og gamlebilen virker fortsatt...))
#3
Sitat fra: Wisd0m på torsdag 27. oktober 2022, klokken 21:14
Det du ønsker deg er totalt urealistisk. Man må opp med et felles ladeanlegg i et så stort sameie.

Så, da er vi tilbake til hvorvidt Ohmia gir pris for pengene, både på kort og på lang sikt. Lang sikt er det vel bare teoretiske regnestykker som sier noe om ennå, men mange vil jo finne det fristende å unngå større investeringer.
#4
Se der. Det er jo det man må sammenligne med.

Hva liker/misliker du med Ohmia? Er det lett å gå ned/opp i abonnementstrinn, slik at man hvis man følger godt med på forbruket sitt kan klare å optimalisere prisen?

Som beboer i et borettslag kan jeg ikke nødvendigvis forlange at styret skal ha tid/kapasitet/overskudd til å drifte et ladeanlegg. Å sette ut driften er jo noe man godt kan ende med.

Men det finnes løsninger hvor man eier anlegget, men har en vedlikeholdsavtale på det, og så finnes det igjen tjenester hvor man kan selge lading på dette anlegget til beboerne.

Ohmia er en alt-i-ett-tjeneste, som både leverer infrastruktur, strøm og fakturering, og er således selvsagt fristende å velge. Jeg ser den.

Så spørsmålet mitt blir: Er det noen som har brukt det i praksis? Og er det noen som har gjort regnestykket - eller eventuelt har erfaring med andre modeller, og pris/økonomien i dem?

Det jeg misliker med Ohmia er at man om 10 år fortsatt betaler det samme, mens kjøper man ladeanlegget varer det kanskje mange år.  Blir det billigere i en 10-15-års-perspekiv å eie selv?

Og fra en nerds perspektiv: Er det helt umulig, i et borettslag på 166 leiligheter, å fortsette med "hver mann, sin ladeboks?" - sånn at alle kan lade når det er billig? Jeg er jo klar over at dette handler om inntakskapasiteten i borettslaget totalt sett. Men finnes det løsninger som virker, der?

#5
Svarer meg selv

Kom over https://www.telia.no/borettslag/ - dvs. det ser ut som Telia har et samarbeid. Siden vi har Telia bredbånd, er det nok noen prismessige fordeler utover de generelle avtalene her...
#6
Ja, jeg har lest denne.

Det aller meste av kommentarene er gamle kommentarer - men det har skjedd endringer siden da.

Nå er det disse prisene som gjelder:

Etableringsgebyr: Ingen (tidligere var det 5000)
Prisnivåer:
50 kWh - 199 per måned
85 kWh - 249 per måned
135 kWh - 299 per måned
200 kWh - 399 per måned
270 kWh - 499 per måned
335 kWh - 599 per måned
420 kWh - 719 per måned
.....

Ladeabonnementene har rollover (2mnd), og du kan endre ladenivå hvis du ser det er feil. Det oppfører seg altså mer eller mindre som et mobilabonnement. Dessuten inkluderer det leie av ladeboks.

I forhold til før, kan du også:
- Lade flere biler
- Låne ut abonnementet ditt til andre.

Jeg har per nå ikke innsikt i hva det koster borettslaget, som må dekke anlegget som sådan.

Som du ser, er dette betydelig endret fra tidligere. I kr/kWh ligger man rett oppunder 2 - men siden prisen inkluderer leie av en potensielt forholdsvis dyr ladeboks, er nok den rene kWh-baserte prisen en god del lavere enn dette.

Mine tanker: Jeg overlever med denne avtalen, men jeg har lite sammenligningsgrunnlag. Jeg kunne ønsket meg en ordning hvor jeg kjøper og eier min egen ladeboks, og betaler en lavere kWh-pris. Jeg kunne også ønske meg at den gikk på mitt eget strømabonnement og jeg således kunne betale nattpriser alltid - men er dette helt urealistisk? Vi har ca 150 parkeringsplasser i garasjen, og på sikt vil vel nærmere alle ha en elbil. Jeg vet litt for lite om hvordan strømmen fungerer på et borettslagsnivå, kjenner jeg.

#7
Hei,

Her om dagen dumpet det ned et infoskriv om at vi har fått et tilbud fra Ohmia Charging i borettslaget. Jeg antar det er som et resultat at noe må gjøres uansett, for borettslag har jo en plikt til å gjøre det mulig for alle å lade. Jeg har ikke elbil så langt, men da vår bensinbil trolig synger på siste verset, blir det høyaktuelt i disse tider.

Derfor er research rundt disse lademulighetene også aktuelt, spesielt å sikre at vi spør de spørsmålene vi må når vi skaffer oss ladeløsning.

Her har så langt praksis vært at man skal kjøpe sin egen ladeboks som skal kobles til sin egen strømmåler, på egen kurs. Jeg antar dette ikke skalerer *veldig* - men jeg ser det er strømskinner i taket som de elbilladerne som er der får strøm fra, så det er jo i bruk i dag. For dere som kan mer: Er det en farbar vei å fortsette med dette? Eller vil man nå et tak hvor det ikke går lenger?

Så, til Ohmia Charging vs. andre. Sånn som strømprisen er nå, er ikke månedsprisen på Ohmia Charging veldig galt. Jeg vet ikke ennå hva det vil koste borettslaget i installasjon, men en avtale for "ca 12000 km" - som oversettes til 270 kWh per måned - med rollover på to måneder - til 499 kr/mnd er jo ikke hakkendes gale i dagens strømmarked. Det er mulig man *kan* komme lavere med smartlading, men det dekker jo tross alt også lader og installasjon av denne.

Jeg antar "smartlading" også blir litt moot i et borettslag, gitt man skal ha et anlegg med felleslading. Du vil jo ikke *nødvendigvis* velge helt fritt når du henter strøm hvis borettslaget er de som gjør lastbalanseringen. Er fastpris (enten strømuavhengig eller pr. kWh) det eneste reelle alternativet i et borettslag?

Er det noen som har Ohmia Charging med "nyere avtale", og har noen nye erfaringer å komme med? Jeg synes jo de nye som var kWh-baserte var adskillig bedre, modellmessig, enn de gamle som har vært omtatt her tidligere.

Ohmia har tidligere sagt at "strøm bare utgjør en liten del av leveransen, så strømprisen er ikke så altfor viktig". For meg hører det ut som et tegn på at de har for mye overhead, dog, for et strømleverandørselskap hvor strømkostnadene ikke spiller så stor rolle....

Punkter i avtalen som omhandler prisendring er:

9.2.   Leverandøren kan endre månedspris for Tjenesten med én (1) måneds varsel.
9.3.   Månedsprisen kan justeres årlig ihht økningen i konsumprisindeks. Første justering kan skje ved første årsskifte etter at avtalen er inngått uten nærmere varsel til Kunden.
9.4.   Dersom Leverandøren blir underlagt nye eller økte offentlige skatter eller avgifter, eller andre forhold utenfor Leverandørens kontroll som øker kostnadene vesentlig, kan månedsprisen endres med virkning fra iverksettelsen av økningen.

Jeg *antar* at de vil kunne påstå at varig høy strømpris er utenfor leverandørens kontroll, og at vi vil kunne se en prisoppgang dersom prisen forblir høy eller endatil skulle gå mer opp.


Jeg er mest ute etter erfaringer - både positive og negative - med Ohmia - sammenlignet med andre løsninger som er mulige å få til i et borettslag etter dagens lovgivning.

Vi skal ha et orienteringsmøte om dette i borettslaget onsdag 2. november, hvor det også stiller representant fra Ohmia, så jeg vil gjerne også finne ut hva jeg skal spørre om.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA