Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - janavk

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Rimelig elbil til maks 300 tusen
mandag 03. oktober 2022, klokken 21:19
Med bittelitt pruting, så bør du klare å få tak i en Citroen e-c4, Opel Mokka-E eller Peugeot e-2008 til 290-300. Disse 3 bilene er bygd på samme platform. Det er utrolig gode biler til den prisen, både med tanke på ladehastighet, rekkevidde og bilen i seg selv. Eier selv en e-c4 og den kan varmt anbefales. Har kun prøvekjørt e-2008. Open Mokka-E svaret baserer jeg kun på at det er samme platform som de 2 andre.

Det er verdt å strekke seg litt om du har 300 som grense i dag. Går du bare litt ned i pris, så havner du på en måte i et annet segment.
#2
ë-C4 / Sv: Citroën C4
mandag 03. oktober 2022, klokken 21:09
Citroen e-c4 er en litt snodig bil i mine øyne. Vi har i dag Tesla Model 3 + Citroen e-c4. Citroen e-c4 er på en måte den rake motsetningen av en Tesla Model 3, som er en veldig stiv bil, men UTROLIG god på landeveien, men litt for hard for komfortabel småkjøring.

En mer komfortabel bil en e-c4 skal du lete veldig lenge etter, og du skal betale ganske mye for å matche komforten i denne bilen. Det er en av de mest komfortable bilene jeg noen gang har kjørt når det kommer til by- og småkjøring. Samtidig er den så myk at det går utover landevei/motorveiskjøringen, den virker veldig vuggete i stor fart pga de myke demperne, så sitter ikke så godt i svingene.

Men vil fortsatt gi min varmeste anbefaling til e-c4, selv om den vugger i svingene i høy fart, så gjør den opp for det når det kommer til bykjøring.
#3
Kjøpe elbil? / Elbil eller ICE som bil nr 2 i dagens marked?
mandag 03. oktober 2022, klokken 21:01
Hei!

Vi har i dag Tesla M3P og en Citroen e-c4. Men vi merker at e-c4 blir litt voldsomt som bil nr 2 med tanke på hvor korte distanser vi kjører med den, den har pr i dag gått 6500km på 13 måneder.

Vi skal bytte M3P til MYP som hovedbil pga familieforøkelse, så da ønsker vi å nedgradere bil nr 2 i samme slengen.

Men spørsmålet mitt er egentlig om det er så mye å hente med en elbil som nr 2 med så korte kjørelengder? Grunnen til at jeg spørr er de voldsome prisøkningene på elbiler, samme bilene vi så på finn i fjor er nå voldsomt mye dyrere. Er det noen her som vet om ICE biler har hatt tilsvarende økning? Er ikke veldig oppdatert på prisene der.

Vi ser etter en bil til 150-200, skal kun brukes lokalt og må ha plass til 2 barneseter.

Foreløpig heller vi mot Ioniq 28kwh eller 2016-2018 Kia Soul, men ser samtidig at det er noen veldig nye og flotte ICE/Hybrid Yaris'er til 160 ~ med veldig lav km (bare et eksempel).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA