Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dickopf

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Lading av 12V-batteriet i Enyaq
fredag 25. november 2022, klokken 14:40
Jeg har hatt min enyaq siden midten av august. Kjører også ganske lite, og ofte korte turer. Her om dagen fikk jeg orange feilmelding med "12v batterinivå lavt, kjør bilen, batteriet lades under kjøring".

Jeg får startet, og jeg har kjørt bilen en stund, men ikke superlangt. Feilmelding forsvinner ikke.

Jeg ringte verkstedet, og de anbefalte meg å vedlikeholdslade med en 12V lader.
Det er ikke mulig for meg der jeg parkerer. Da rådet han meg til å ta en skikkelig langtur for å lade batteriet godt. Han fortalte at dette ikke var et ukjent problem på Enyaq, men at batteriet er veldig sensitivt, så det må være 100% oppladet før feilmeldingen forsvinner, derfor kan det være litt tricky å få fjernet feilmeldingen med småkjøring.

Jeg spurte om det var fare for at jeg ikke fikk startet, da svarte han nei.

Så får vi se hvordan dette går. Jeg skal trolig til Fredrikstad før jul, så da får jeg testa.
#2
Sitat fra: Dickopf på lørdag 27. august 2022, klokken 07:20
Sitat fra: VoltWay på fredag 26. august 2022, klokken 15:08
ACC: Ja, skiltgjenkjenning er utfordrende og du må regne med at den plutselig finner en 50-sone når du kjører i 80. Vil du unngå det så kan du slå av den funksjonen og justere hadtighet selv.

Kjøremodus: Nei, ikke mulig å endre standardverdien. Kanskje med noe ODB-programmering i så fall.

Park assist: Har du en knapp på dashbordet for park assist?

Takk for svar. Vil den fortsatt lese skilt, så du får opp hva grensen er, selv om man slår av automatisk regulering?

Jeg har en knapp for park assist ja. Men den aktiverer bare 360 og ryggekamera, finner ikke noe innstilling for å "lagre" parkeringsplass.

Jeg har nok ikke park-assist. Har sett noen instruksjonsvideoer på nett. Det skal komme opp flere funksjoner og valg når man trykker på "park assist" for å hjelpe med parkering. Men det gjør det ikke hos meg.

Men det er ikk så farlig, jeg har kjørte "dumme" biler i alle år og parkert uten ryggekamera hele livet. Så det skal nok gå helt fint :)
#3
Sitat fra: VoltWay på fredag 26. august 2022, klokken 15:08
ACC: Ja, skiltgjenkjenning er utfordrende og du må regne med at den plutselig finner en 50-sone når du kjører i 80. Vil du unngå det så kan du slå av den funksjonen og justere hadtighet selv.

Kjøremodus: Nei, ikke mulig å endre standardverdien. Kanskje med noe ODB-programmering i så fall.

Park assist: Har du en knapp på dashbordet for park assist?

Takk for svar. Vil den fortsatt lese skilt, så du får opp hva grensen er, selv om man slår av automatisk regulering?

Jeg har en knapp for park assist ja. Men den aktiverer bare 360 og ryggekamera, finner ikke noe innstilling for å "lagre" parkeringsplass.
#4
Lurte på erfaringer og tips og triks til bruk av og innstillinger for diverse systemer.

Jeg synes auto-assist (filassistent) fungerer veldig bra. Den ber meg stadig om å "ta over styringen", men jeg leste på forum her et sted at sensorene for om man holder i rattet er plassert rett under "eikene" på rattet, så hvis man holder noen fingre rundt rattet akkurat der (på en av sidene) så maser den ikke så mye om å ta over styringen.

Filassistent kan koble ut om veien svinger veldig mye, selv på motorveier, så viktig å følge med uansett.

Når det gjelder skiltgjennkjenning så opplever jeg litt utfordringer. Hvis jeg ligger f.eks. i 70-sone, så hender det at jeg har cruise control på 80, ettersom jeg har ACC (automatic cruise control) akivert, så jeg følger bilen foran uansett. Den holder 80 selv om jeg passerer nye 70-skilt.
Men plutselig, så bestemmer den seg for å redusere til 70, og bremser. Det er ganske frustrerende. Noen som vet hvorfor den "overstyrer" instruksen om å ligge 10 over?

En annen ting på skiltgjenkjenning, jeg har opplevd å ligge på motorveien, så plutselig har den registrert et skilt, sikkert på en sidegate, med 50 km/t og bremser da ned. Er dette noe man må regne med innimellom, eller finnes det noe fiks?

Jeg har DCC (Dynamic Chassis control), men merker at start-modus er "Normal". Er det mulig å gjøre standard-modus til noe annet f.eks. comfort eller sport, eller må jeg inn og endre hver gang jeg skal ut å kjøre?

Jeg har opplevd flere ganger at jeg får melding om at ESP er aktivert. Det er på et spesielt sted, når jeg har kjørt på ACC under bygdøylokket i oslo, retning sentrum, ligger i ca 70 km/t, det er en liten dump i bakken, så går det opp igjen, med en litt brå høyresving, så slår ESP inn, jeg merker ikke noe til skrens eller spinning.
Synes det er litt rart på tørr og fin asfalt.

Parkeringsassistent. har lest i konfiguratoren at det er tilvalg, og at den kan lære seg hvordan du parkerer hjemme, så er det bare å aktiverer den når du kommer hjem, så fikser bilen det selv.
Jeg er usikker på om bilen min har det tilvalget (bruktimport), men finner ikke noe menyvalg for det. Er det noen som har erfaring med dette?
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kobling av Easee charge
fredag 26. august 2022, klokken 13:17
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 24. august 2022, klokken 22:42
Bakplaten blir programmert (kurs, master, sikringer osv) ved installasjon fra elektriker.

Så må operatør koble opp mot betalingsmottaker i sine systemer. Ellers vet man jo ikke hvem som har ladet.

Bakplaten blir ikke programmert. Det er ikke noe elektronikk i den. Den er i prinsippet bare en koblingsboks. Men det er klart at strømtilførselen dit kommer jo fra en viss kurs og fordeling. Men master/toppsystemet vet ikke hvilken lader som er på hvilken kurs hvis det ikke programmeres.
#6
Skoda ENYAQ / Sv: Okay, Laura... Hva kan hun faktisk gjøre?
fredag 26. august 2022, klokken 13:13
Sitat fra: RJK på onsdag 24. august 2022, klokken 00:42
Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 23. august 2022, klokken 21:32
Vel. Bokmål regnes som standardmål, alt annet er dialekt. Mange som prater tilnærmet bokmål

... de aller fleste prater dialekt


Dette er en avsporing, skal ikke dra den videre, må bare si at Oslo/østlandsdialekt er en dialekt. På lik linje med bergensk, stavanger, sørlandet etc.
Absolutt alle snakker en dialekt, og innenfor dialekter har man sosiolekter (Østkant vs vestkant i Oslo f.eks.)
Ingen snakker hverken bokmål eller nynorsk, da det er skriftmål. Og selv om de hadde gjort det, så hadde det også være dialekter.

Jeg er østlending fra Oslo, og har hele familien fra Oslo, så dette er ikke noe kjepphest fra min side. Men det er litt cocky av østlendninger å tro at "alle som ikke snakker som meg, har en dialekt".

Så til saken: Kona fra vestlandet får til Laura like bra/dårlig som meg. Men så er det jo en sak at sånne systemer generelt funker dårligere med kvinnestemmer enn med mannsstemmer.

Enkle kommandoer er stikkordet har jeg lært.
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Okay, Laura... Hva kan hun faktisk gjøre?
tirsdag 23. august 2022, klokken 19:41
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 15. august 2022, klokken 07:52

Tesla har jo et system som kan virke godt, dersom du har god diksjon uten dialekt.
...

Alle har en dialekt.
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Regenerering for Dummies ...
mandag 22. august 2022, klokken 16:57
Sitat fra: Trovi på fredag 22. april 2022, klokken 15:32
Sitat fra: Sverre_E på torsdag 21. april 2022, klokken 11:29
Sitat fra: Trovi på onsdag 20. april 2022, klokken 12:03
Drifting is the most economical driving, unfortunately it is not always possible 😊.

Are you sure?
Guess you meant coasting  ;)

Yep, correct. :-) Coasting is better word to express what I meant. :-)

Coasting brukte jeg mye da jeg kjørte manuell bensinbil. Lettere å få til ved å bare trykke inn clutchen og trille dit du skal, spesielt når du er kjent og vet hvordan veien går.

Coasting er vanskelig med automat/elbil, jeg har nettopp fått Enyaq'en og jeg synes B er litt utfordrende å kjøre med, spesielt hvis jeg glemmer meg og slipper pedalen helt, da napper det mye.

Så jeg tror jeg kommer til å bruke D mest, og se hvordan det funger å slippe gassen og trille mot lyskryss/rundkjøringer etc.

Når det gjelder økonomisk kjøring, så er det nok som det blir sagt her, unngå å gi på hardt. Rolig gass og brems er penest på drivstoffregnskapet.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kobling av Easee charge
mandag 22. august 2022, klokken 14:00
Sikker på at du ikke må kjøpe den selv av de som har installert infrastrukturen?

Det må ofte settes opp i systemet som er levert og tildeles faser, tilgjengelig strøm osv. Da kan man ikke alltid bare kjøpe en lader fra hvor som helst (les elektroimportøren el.l) og montere den selv.
#10
Lading av Tesla / Sv: Ladebrikke fra NAF eller elbilforeningen?
mandag 22. august 2022, klokken 12:43
Sitat fra: automat på mandag 22. august 2022, klokken 09:51
Sitat fra: Dickopf på mandag 22. august 2022, klokken 09:19

Jeg ser at NAF sin brikke krever at du har NAF kredittkort for å få rabatter Rabatten er 15%. NAF har flere ladestasjoner enn elbilforeningen (Mer, Eviny og Circkle K).


Elbilforeningen har to forskjellige brikker.

Den svarte brikken, der man selv registrerer kundeforhold til den enkelte operatør, kan brukes hos operatørene du nevner. Og de fleste andre norske operatører. (Ikke Tesla)

Den blå brikken (ladeklubben), der man får samlefaktura fra elbilforeningen, har begrensninger i hvilke operatører som kan brukes.

Takk for fint svar. Samme til Handyman.

Det stemmer at det er avtalene (ladeklubben vs NAF) jeg ønsker å sammenligne fordi det virker ikke veldig praktisk å ha 8 forskjellige apper og administrere betalingskort og legge inn brikken etc. Har prøvd det med alle sparkesykkelleverandørene i byen, og det er mye kluss, spesielt når man bruker noen veldig sjeldent, fordi da må man verifisere kontoen på nytt osv.
Og hvis man selv oppretter avtale med hver operatør, så betaler man vel full pris for lading?

Så det virker veldig praktisk med en avtale, som man kan bruke på mange ladere. Og så virker det som om det lønner seg også ettersom man får rabatterte priser. Så da er spørsmålet igjen, hvilken avtale er billigst/best.


#11
Lading av Tesla / Sv: Ladebrikke fra NAF eller elbilforeningen?
mandag 22. august 2022, klokken 09:19
Sitat fra: Handyman på søndag 05. desember 2021, klokken 13:33
Sitat fra: Fleur på søndag 05. desember 2021, klokken 12:27
Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. desember 2021, klokken 12:15
Vær så snill å søke før du oppretter nye tråder. Så å si alt du har spurt om i alle dine tråder er allerede besvart i andre tråder.
Forsøkte det men fant ikke eksakt svar på dette, iallefall ikke de søkene jeg fikk treff på. Fant noen tråder fra 2018 men antar mye har skjedd siden da.
Tesla gir halv pris det første året:
https://elbil.no/aktiver/#h-merker-med-rabattert-medlemskap

Ang ladebrikker: LMGTFY:
https://lmgtfy.app/?q=hvilke+ladebrikker+trenger+jeg
Utvalgte resultater av interesse:
https://elbil.no/lading/lade-elbilen-pa-farta/hurtiglading/
https://elbil.no/medlemsfordeler/elbilforeningens-ladebrikke/?gclid=Cj0KCQiA47GNBhDrARIsAKfZ2rApvSA48PJ3Z3qOA8FJohXh_P2kO29S_jG4prRifbDihLFZGWdLoCUaAlP7EALw_wcB
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladebrikker-og-betaling

Bruk litt mer tid på Google før du oppretter en ny tråd om ting du lett finner svar på, evt bruk en eksisterende tråd om samme tema.

Ingen av de linkene du viser til svarer på spørsmålet fra trådstarter.
Jeg er helt ny elbileier selv og lurer på det samme.
Og ja, jeg googlet, da kom denne tråden opp.

Ingen av de andre trådene det vises til sammenligner brikkene, i hvert fall ikke fra nyere dato. Og lademarkedet er ferskvare.

Jeg ser at NAF sin brikke krever at du har NAF kredittkort for å få rabatter Rabatten er 15%. NAF har flere ladestasjoner enn elbilforeningen (Mer, Eviny og Circkle K).

ELbilforeningen har oppgitt priser pr kwt (som ser ganske lave ut, spesielt mtp dagens strømpriser) og man slipper kredittkort, så vidt jeg vet.
Men det er vanskelig å sammenligne de to når man ikke sammenligner samme tall eller har erfaring nok til å vite om det er viktig med de ekstra ladestasjonene.

Har trådstarter eller noen andre erfaring med begge ladebrikkene?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA