Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TeslaPJ

#2
Model Y / Sv: Hvordan blir neste leveranse av Model Y?
tirsdag 15. mars 2022, klokken 14:44
Sitat fra: Grenadier på mandag 14. mars 2022, klokken 22:54
Har bestilt Y, og fikk levering mai med 20» induction. Med 19» ville levering vært i juli.

Men: tror dere juli også ville blitt Berlin? Og ville dere i så fall valgt å vente på dette?

Og når kommer megacast (eller hva det heter) og de nye 4680-batteriene?

Kjipt å kjøpe ny Y (som vi skal ha lenge) hvis det er like før det kommer noen virkelig store forbedringer. Har ikke akutt bilbehov da fossilen rusler og går.

Etter det jeg har lest er det ingenting som tyder på at Tesla Berlin vil levere 4680 på en god stund ennå.
I tillegg er det heller ingen grunn til å tro at kvaliteten på Teslaer bygd i Berlin skal være så mye bedre enn de produsert i Kina. Ut i fra det jeg har lest, og de som har fått leveringer dette kvartalet, så er det ingenting å utsette på byggkvaliteten til MIC. Det er viden kjent at den dårligste kvaliteten kommer fra Fremont, og at den er betydlig bedre i Shanghai og Texas. I tillegg har det vist seg at oppgraderinger vanligvis kommer først fra Shanghai, og deretter til fabrikker i USA. Mye av dette skyldes nok at mye av elektronikken og batterikomponenter produseres i Asia.

Vi vet ennå ikke byggkvaliteten i Berlin, og det kan fort bli oppstartsvansker der.
Hadde jeg vært deg, ville jeg derfor ikke vært bekymret for å bestille nå, med mindre det kommer noen bekreftede nyheter om oppgraderte versjoner fra Berlin (som jeg ikke tror vil komme).
#3
Porsche solgte med Taycan flere biler alene enn alle bensin og dieselbiler tilsammen i Norge i januar. Startpris er på rundt 770,000 kr. Macan forventes å bli billigere enn Taycan, selv om rimeligste bensin/dielsel i dag starter på over 1,1 mill. Er det noe som gjør Porsche fryktelig dyrt i Norge, så er det alle hestekreftene. Det slipper de unna avgifter med som el-bil.

Jeg tror rett og slett at Macan kommer til å bli en folkebil av de sjeldne i Norge, når den kommer i el-versjon. Og for de som synes den blir for liten, så kommer etterhvert Cayenne i el-versjon også, til en mye rimeligere pris enn eksosvarainten.
#4
Sitat fra: geear på søndag 13. mars 2022, klokken 08:46
Taycan er vel heller noe shooting brake-aktige greier. Og så er de ubrukelige for mer enn fire personer og kan ikke ha henger, da faller de mer gjennom enn en sedan, som tross alt kan ha med fem personer og henger. For oss, så hadde ikke Taycan klart å levere på MÅ-nivået som familiebil, mens vi kunne klart å leve med Model 3. Så igjen, mangelen på alternativer hjelper nok populariteten til Model 3.

Er vel MG5 som ligger an til å bli første stasjonsvogn på markedet, med Peugeot 308 SW som nummer to. Men det er vel et stykke unna fortsatt, og spørs om de kommer med krok og AWD, som Model 3 gjør.

Syns ellers fortsatt at det er ganske mange BMWer og MBer i sedanutgaver langs veien.

Neste år kommer Porsche med Macan som el-bil, og det tror jeg kommer til å bli en virkelig storselger. Den kommer til å bli en direkte konkurrent til MY. Hadde det ikke vært for at jeg må ha en bil nå, hadde jeg seriøst vurdert å vente på den.
#5
Model Y / Sv: Hvordan blir neste leveranse av Model Y?
mandag 14. mars 2022, klokken 13:50
Noen som har fått levering på VIN250- tallet ennå?
Så det var en som hevdet å ha fått bekreftet fra Tesla at hans bil i denne nummerrekka skulle få hattehylle/kroker. Ser på Teslastats bare utleveringer i VIN230-serien (og noen få i 240-) så langt.
#6
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
fredag 11. mars 2022, klokken 13:21
Sitat fra: Lucifer- på fredag 11. mars 2022, klokken 08:56

Vedkommende bommer litt her.
Tesla trenger ikke ny typegodkjenning av gammel TMY.
De trenger bare å bekrefte at bilene er teknisk identiske.

Resten er formaliteter mot Vegvesenet for oss eiere av 2021.

Saken er vel den at bilene ikke er teknisk identiske, ettersom Tesla bekrefter at 22-modellene har større batteri.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA