Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hkon

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Uncorked eller ikke?
fredag 04. februar 2022, klokken 14:21
Sitat fra: SabreMan på fredag 04. februar 2022, klokken 14:07
Hva er rekkevidden din? 75 kWh-batteriet skal ha en reell rekkevidde på minst 300 km. I appen min står det rundt 367 km når jeg angir 100 %. En 75D skal ha noe bedre rekkevidde.

0–100 km/t skal gå unna på rundt 4,3 sekunder for en uncorked 75D, mener jeg.

Får 357km når jeg angir grense på maks/100%.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Uncorked eller ikke?
fredag 04. februar 2022, klokken 14:21
Sitat fra: Klykken på fredag 04. februar 2022, klokken 13:05
Få det bekreftet av Tesla da. Opprett time i appen og be om å få svar på hvilken utgave av bilen er, siden det er motstridende informasjon å se.

Har lagt det inn, da den allerede skal på service - får se hva de sier da.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Uncorked eller ikke?
fredag 04. februar 2022, klokken 12:56
Sitat fra: geear på fredag 04. februar 2022, klokken 12:52
Uncorked handler om ytelse, ikke batterikapasitet. Uncorked utgave er ca. et sekund raskere på 0-100 enn om den ikke har blitt uncorked. Mange biler som ikke ble levert uncorked opprinnelig, kan uncorkes hos Tesla, men ikke alle.

Syns kanskje det ser ut som du har kjøpt en Model S som opprinnelig var en Model S 60D, med 75 kWh batteri, der det har blitt betalt for å konvertere den til 75D. Det er akkurat samme bilen som en 75, bare at den opprinnelig hadde batteriet softwarebegrenset til 60 kWh. Fordelen med disse bilene er at de fleste batteripakkene nok har hatt et godt liv, fordi de kunne lades til "100%", men som reellt sett var mye mindre.

Takker for svar!

Jeg googlet meg frem til noen amerikanske Tesla-forum (hvorav jeg never Uncorked), hvor det ble diskutert forskjell i rekkevidde med oppgradering av software (60D til 75D), og uncorked i samme setning - da har jeg kanskje bare misforstått.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Uncorked eller ikke?
fredag 04. februar 2022, klokken 12:55
Sitat fra: 1000kwh på fredag 04. februar 2022, klokken 12:49
Er 60D-logoen bak på bilen tatt bort?

Det er 75D-logo nå.
#5
Model S 2013 - 2022 / Uncorked eller ikke?
fredag 04. februar 2022, klokken 12:42
Hei!

Jeg har nylig kjøpt en TMS 75D, og er helt ny i Tesla-gamet - så hvis dette er selvforklarende så beklager jeg på forhånd.
Har også prøvd å søke her inne en del, men får ikke helt svar på det jeg lurer på.

Som sagt, så kjøpte jeg en S75D fra bruktforhandler og fikk meg en grei tur hjem over fjellet fra øst til vest. Var ikke helt overbevist eller imponert på rekkevidden men nå er det nå tross alt vinterstid og minusgrader.

Etter å ha fått alt på plass i app osv, legger jeg merke til følgende:


  • App sier følgende; 75D  [ You are not allowed to view this attachment ]
  • På app > detaljer sier følgende: 60D - 60kWh  [ You are not allowed to view this attachment ]  

Har jeg i realiteten kjøpt en 60D som er blitt uncorked, uten å ha blitt opplyst om dette, eller er det bare feil i app?

Hvis dette har blitt svart på tidligere men jeg har bommet på søkeord, post gjerne link til emne under!
 
#6
Model X 2014 - 2022 / Tesla parkert over tid - lade/ikke lade?
fredag 28. januar 2022, klokken 02:02
Hei!

På forhånd beklager om det er et åpenbart svar på spørsmålet under.

Da var jeg omsider blitt med på Tesla-bølgen, nedre seint enn aldri...  ;)
Med at jeg aldri har hatt verken Tesla eller el-bil før, har jeg et spørsmål som jeg ikke har klart å søke meg til her, eller på Google:

Jeg har en reisejobb som er lite tilgivende når det kommer til fri og tid hjemme, og er ofte vekke i 6-8 uker. Jeg har ingen hjemme som kan kjøre- eller bruke bilen mens jeg er på jobb og da kommer spørsmål opp med hvordan man best bevarer batteri-tilstand og ikke lader helt ut.

1. Kobler jeg til vegglader hjemme og setter lade-grense til 70-80%, slik at det ligger og kontinuerlig topper opp «tapet»?

Eller;

2. Får jeg noen til å stikke innom og koble til bilen i ny og ne, etter å ha tappet ned batteriet?

Om noen har noen bedre tips (utenom selvsagt å holde bilen i drift og opprettholde vanlig laderutine), setter jeg stor pris på om dere deler med meg, så slipper jeg ødelegge og komme hjem til et ødelagt batteri.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA