Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - IK

#1
Kia Niro EV / Sv: Nye E-Niro mot gammel modell?
torsdag 04. januar 2024, klokken 15:32
Hei
Frisker opp tråden.
Jeg  tenker i utgangspunktet å kjøpe e niro fra 2021-22.
Er det verdt ekstra penger å velge niro Ev /2023 ?
Liker veldig utseende.

Ser ut som bilen har fått "snow mode" som skal hjelpe på vinterføre...
#2
Kia Niro EV / 39 kwh
tirsdag 23. mai 2023, klokken 08:44
Hei

Hvor mye er rekkevidde på 39kwh modell?

Stemmer det med 300km sommer / 200 km vinter?

Er det tungsolgte biler?

#3
Kia Soul EV / Piggdekk Soul Ev
lørdag 08. april 2023, klokken 22:23
Hei

Har dere anbefalinger til piggdekk som er bra? Tenker Hakka 10 i utgangspunktet.
Kjører 90% på bar asfalt så er det viktig med støy også:)
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Fwd vs Rwd på vinterføre
onsdag 29. mars 2023, klokken 23:23
Problemet er at det ikke finnes kompakt EV med firehjulstrekk. Garasjen min er smal og kort.
Derfor 4×4 utgår.
Vurderer pigg til neste vinter men gruer meg mest til dårligere grep på bar asfalt, bl a ved bremsing.
Kjører e18 og brøytete veger 80% og isete lokalveier med bratte bakker 20%.
Tenker alikevel at piggdekk kan til en viss grad kompensere dårlig  fremkommelighet på vinterføre.

Id3 har litt for liten bakkeklaring spør meg.
#5
Kjøpe elbil? / Fwd vs Rwd på vinterføre
fredag 24. mars 2023, klokken 09:34
Hei!
Kjører fwd kia ev og sliter på vinterføre, spesielt på is, både i bakker og på flatt mark. Kjører pigfritt.
Gir Rwd bedre grep i bakkene pgå vektfordeling? At det er rett og slett mye vekt på bakhjulene i oppoverbakker?

Kan man si at  for eksempel Id3 presterer bedre på vinterføre enn  f.eks. Kia  Niro?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Stadig økende bruktbilpriser på FINN
mandag 24. oktober 2022, klokken 10:07
Leser i flere FB grupper at elbiler blir tungsolgte. Merker dere at prisveksten avtar?
Ser også på USA , der faller kraftig bruktbilpriser.
Prisene må gå ned tidligere eller senere pga økonomisk situasjon.
Bra med det er at dette skal dra inflasjon ned.
#7
Hva skjer med hurtigladingstasjoner i tilfelle strømrasjonering i vinter? Kan det komme en forbud mot lading av elbil pga strømmangel?
Hva synes dere?
#8
Hei og takk for alle svarene! :)
Eks kabel til lys/stikk er for tynn.
Det er over 40 m fra sikringskap i huset til garasje. Enda lengre for naboen. For å trekke kabel må et asfaltert område graves opp - trengs kabelkart/ påvisning + det sperrer adkomstvei til andre boliger.
Regner med at sånn alternativ skal koste 15-20K dyrere enn å koble til skap som står direkte ved garasjeplasser.
Sikringskap i huset skal ikke belastes - lettere for å unngå effekttoppene.

Nabo #3 er ikke med og skal selge snart. Kanskje lurt å vente til det kommer en ny eier med sin mening om lading?

Hos oss er sameiet non-eksiterende desverre. Det er bare samling av penger / betaling til brøyting/strøing en gang i året.

Hva mener dere med at det blir fryktelig dyrt med abo til 2 enheter?

Ser at i ny Elvia sin modell er det fast pris på 280 kr per 5-10 kW (40A sikring). Det betyr vel 140 kr per garasjeplass. Noen andre faste kostnader må jeg forholde meg til?
#9
Hei

Som nevnt i et annet tema  skal jeg og naboen min etablere ladeanlegg, altså 2 ladere.
Dette er i felles garasjerekke (til sammen 3 plasser, nabo nummer 3 vil ikke bli med).
Den gunstigste for oss er å tilkobles eks. Elvia skap og vi fikk uoffisielt "ja" fra nettselskap.
Vi skal tegne et nytt abonnement.
2 spørsmål angående dette.
Eierskap : Kan jeg og nabo eie anlegget 50/50? Hvordan planlegge dette i tilfellet jeg eller nabo flytter en dag?
Fakturering: finnes det enkel måte å betale, f.eks. felles konto eller noen app til dette? Slik at ansvar for betaling ikke ligger 100% på meg?
#10
Hei

Installatør ringte Elvia og fikk svar at det er mulig å hente strøm fra fordelingskapet. Dette er uoffisielt. Må sendes ordentlig søknad selvfølgelig.
Elvia er opptatt av en ordentlig måling av effekt. Virker sånt at Elvia vil ha en måler per lader. Kanskje ikke så verst?
Per idag ser det ut at det er jeg som skal eie anlegg og det er jeg som skal ta ansvar for betaling, altså betale helle regninga,
Hvordan kan man planlegge anlegget slikt at naboene betaler hver for seg og evt. deler risiko/ansvar med meg? :)
#11
Kia Soul EV / Kia e soul 39 KWH
onsdag 19. januar 2022, klokken 09:15
Hei

Er det noen som eier E-soul i 39 kWH utgave?
Ser at på finn selges det 40-50 tusen billigere enn 64 kWh versjon.
Er det egentlig verdt det? Er det noe vits å velge 39 framfor 64?
#12
Takk for svarene!!!
Å melde naboene til DLE er uktaelt:)
Elektroinstallatør skal finne ut om den kan søke Elvia om ledig kapasitet.
Da slipper man å grave...
Trenger et skap med sikring og måler + kabel til ladestasjonene + selve ladeboksene.
Eksisterende kabler er 1,5mm2 pfsp til lys /stikk , som sagt  ikke egnet til lading.
Legger ved et bilde med tanke på hvordan det skal se ut...
#13
Hei
Hvor mye kan man forvente i fastpris på nettleie om man går for 40A / 10 kW abonement?
Nå snakker jeg om denne utsatt modellen som skal sannsynligvis innføres tidligere eller senere.
#14
Kia Soul EV / Sliter med ladeluke
onsdag 12. januar 2022, klokken 14:36
Hei

Eier 2018 mod.

Sliter med å åpne ladeluken med knapp.
Bruker oftest nødåpneren under panseren. Knapp virker kanskje en gang fra 10 forsøk.
Gjelder også når luken ikke er fryst.
F.eks. åpner med nødåpner og lukker igjen. Åpnes ikke via knapp da. Bare "klikk" lyder.
Hverken får jeg ikke varsling om åpen luken.

Har det flere som sliter med dette?
Leit å åpne panseren hver gang jeg lader.
#15
Hei

Det blir maks 3 enheter. Kan man da etablere 40 A kurs til ladere? Blir minst 13 A per lader. Maks 32 Å.
Tenker at man havner under 10 kW ledd.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA