Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Mastiff

Sider: [1] 2 3 ... 11
1
EQC / Sv: Oppdatering til infotainment, men hva da?
« på: Torsdag 13. Januar 2022, klokken 17:30 »
Takk! Ikke mye å rope hurra for, altså. Kanskje jeg også må sette opp igjen radiokanalene...

2
EQC / Sv: Oppdatering til infotainment, men hva da?
« på: Torsdag 13. Januar 2022, klokken 09:18 »
Jeg har nå ntg6_fup2/063, ja. Oppdateringen er på 774 megebyte. Da er det altså det du fikk i høst?  :o Vet du hva som var hovedforskjellene?

3
EQC / Sv: Oppdatering til infotainment, men hva da?
« på: Onsdag 12. Januar 2022, klokken 11:12 »
Jeg så at det kom en i august, men den er ikke på min app. Lurer på om det kan være den som kommer så lenge etter. Det ville jo vært rart. Eller så er den oppdateringen fra august gjort på verksted i forbindelse med en sørvis, da blir det vel ikke oppført som OTA. Tror det var omtrent da det ble gjort sørvis da bilen kom inn som innbyttebil på en forhandler i Bayern.

4
EQC / Sv: Oppdatering til infotainment, men hva da?
« på: Onsdag 12. Januar 2022, klokken 10:01 »
Det vet jeg faktisk ikke, jeg så ikke et noe sted. Bare datoen 11.01.22. Men jeg kan se i appen at infotaiment ikke ble oppdatert i forrige halvår, da kom det bare et nytt kart.

5
EQC / Oppdatering til infotainment, men hva da?
« på: Onsdag 12. Januar 2022, klokken 09:26 »
Er det noen som vet hva den nye oppdateringen til infotainmentsystemet inneholder? Den er på vei ned i min bil nå, men vi kjører ikke så veldig mye, så det tar nok noen dager. Jeg håper jo på å få konfigurerbar høyre klokke (som i EQA), og kanskje norsk stemmestyring, men det er vel å håpe på for mye?

6
EQC / Sv: Det er vel ikke noe ekstra fiksfakserier med Schukoen på nødladeren?
« på: Onsdag 01. Desember 2021, klokken 21:54 »
Aha, takk. Da får jeg lage en kort overgang av gummikabel istedenfor. Og dette er på hytta, der jeg kanskje lader et par ganger i måneden (vi har Easee-ladeboks på huset og lader vanligvis der, men av og til passer det seg sånn med strømpris og tidspunkt at jeg vil fylle et par liter strøm på tanke her ute). Jeg bruker 2,5 mm2 16 amperes kabler uten skader (alle sammen kjøpt i høst da jeg fikk bilen), ingenting ligger i kveiler og jeg vet nøyaktig hva som er mellom utekontakten og sikringsskapet. Tror egentlig jeg har fått med meg det meste.  ;D Det eneste er B-vernet, det kommer på plass neste gang jeg har trikker her ute.

7
EQC / Det er vel ikke noe ekstra fiksfakserier med Schukoen på nødladeren?
« på: Onsdag 01. Desember 2021, klokken 21:04 »
Jeg skulle gjerne byttet Schukoen på nødladeren, for den er laget sånn at den ikke funker i IP67-trommel (som har gummi som er litt høyere enn normalt - trommelen er 16 ampere og plassert i en vanntett dunk). Men det er vel ikke innstøpt noe ekstra dilldall i selve kontakten, sånn at jeg herper noe med å bytte til en god, IP67-kontakt for gummikabel?

8
Elbiler i media / Sv: Suveren elbilvinner på vinterføre i Dagbladet
« på: Torsdag 18. November 2021, klokken 19:46 »
Jeg forstår jo iallfall at EQC får toppkarakter for sikkerhet i mørketiden. Det LED Matrix-lyset den har, er det villeste jeg har sett siden den nevnte Chevy Suburbanen. Og der var det ikke mye plass igjen på støtfangeren med fire tusenmetere og fire spredere...  :D

9
Aha, takk. Det er jo mye mer fornuftig, ja. Håper Agder Energi legger seg på noe lignende, da.

10
Snedig, takk! Det snåle med dette systemet er at man ikke kan komme ned igjen på lavere effektnivå, så vidt jeg kan se. Så alt avhenger av det man bruker den ene timen i året man glemmer å slå av ladingen på bilen mens man kjører vaskemaskin, tørketrommel og noen kokeplater samtidig. Men jeg skal iallfall hindre at bilen skaper vansker, for jeg skal stille inn totalforbruket ved lading ganske lavt når jeg skal sette opp Tibber Pulsen.

11
Å, søren. Da misforsto jeg artikkelen jeg leste om det. Jeg forsto det sånn at for beregning av effektledet var det bare toppbelastning som varte i en hel time som telte med, så når man før en stor middag kjører alle induksjonsplatene og to steikeovner samtidig, må man slå ned noe før det har stått på i en hel time for å unngå å hoppe opp et hakk på effektleddet.

12
Takk for innspillene, og særlig det med effektleddet! Det der hadde jeg ikke tenkt på engang... Det blir nok ikke snakk om mer enn et par bokser på grunn av det, og kanskje ladestyring så bare én boks lader av gangen. Jeg skal ta med innspillene herfra til fellesmøtet, så får vi se hva det blir til. Mulig at det som lønner seg vil være å kjøre én lader av gangen og fordele det ut over natta så de bytter på, hvis det er muilg. 30A i 250V blir vel drøyt 7000 watt, og det er jo godt innafor de billigere effekleddene. Problemet er at det er snakk om den hele timen med mest bruk, dermed må en passe på der også. Lurer på om det holder å kjøre begge i 50 minutter, den ene i ti minutter, begge i 50 minutter og så videre?

13
Elbiler i media / Sv: Suveren elbilvinner på vinterføre i Dagbladet
« på: Torsdag 18. November 2021, klokken 08:58 »
Det jeg regnet med var den store ulempen for en EQC, er at den er så tung. Jeg hadde en Chevrolet Suburban 1500 på 1990- og begynnelsen på 2000-tallet, og selv om den var firehjulstrekk og enorm bakkeklaring, var den ikke mye til vinterbil på grunn av vekten, rundt 2,3 tonn tørrvekt. Hvis den første begynte å skli, var det bare å løfte seg opp i setet, bøye seg framover og kysse ræva farvel... Den ene gangen skled jeg nedover en lang bakke uten å ha noen som helst kontroll...på nesten nye piggdekk!

Men det er vel noen fordeler med alle de nye teknologiene som skal hindre skrens og fire uavhengige motorer som reagerer på millisekunder, selv om det neppe hjelper så mye når det er typisk Sørlandsvær, med underkjølt regn som fryser til is på bakken. Jeg har kjøpt piggfrie til EQC-en og velger heller å la bilen stå og ta båten inn til byen de dagene det er speilis, mest fordi jeg ikke syns en så nydelig stille bil skal bli ødelagt av piggstøy, som alltid har irritert vettet av meg.

14
Elbiler i media / Sv: Suveren elbilvinner på vinterføre i Dagbladet
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 21:17 »
Odda, ikke verst!  :+1:

Svein_H, jeg tenker ikke, jeg har en EQC. Og jeg er gjerrig. Wanna make something of it? :laugh: (Beklager, ble nettopp ferdig med et gjensyn av en av mine gamle yndlingsfilmer i hjemmekinoen, "Last Man Standing". Har en tendens til å snakke som Bruce Willis i en uke etterpå...)

15
Elbiler i media / Sv: Suveren elbilvinner på vinterføre i Dagbladet
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 18:49 »
Au da... Ja, til den prisen bør den vel være god. Du så ikke tilfeldigvis hvor slaktet EQC ble? ;D Heldigvis bor jeg i Mandal, der vinter de siste årene har vært et par dager med underkjølt regn og så et par dager med slaps, og så er stort sett greia over.

Sider: [1] 2 3 ... 11