Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - staeiny

#1
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
onsdag 06. oktober 2021, klokken 14:55
Ja, jeg har også avbestilt og fått pengene tilbake, da er det bare å finne en annen bil som takler vekten av familien og utstyr for skiturer til vinteren. Til dere som vurderer ID4 så vær obs på at den har litt av det samme problemet, nyttelastvekten er oppgitt på basismodell uten alt ekstrautstyret, så om man vil vite hva man faktisk har å rutte med til nyttelast må man inn på vekten!

Lykke til, over og ut fra meg :)
#2
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
fredag 27. august 2021, klokken 12:53
SitatMå si din definisjon av inklusiv og eksklusiv er noe spesiell (helt motsatt faktisk), men vi forstår hva du mener (fordi vi kjenner tallene).
390kg er jo nyttelasten inkludert vekten av sjåfør på 75kg!

Ja nå ser jeg hva du mener, enig med deg der!

Det blir interessant å høre om andre får andre tilbakemeldinger fra Tesla enn det jeg fikk. Slik jeg skjønte kundebehandleren var det ingenting de kunne gjøre med typegodkjenningen nå, men det vil være en ny typegodkjenning for 22 modellen.
#3
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
torsdag 26. august 2021, klokken 16:00
Sitat

Sitat fra: staeiny på I dag kl. 15:50

    "maksimum nyttevekt eks sjåfør på 390kg for alle TMY-2021, iallefall de fra Shanghai"

du mener vel inkl. og ikke ekskl. sjåfør


315kg nyttevekt (sjåfør er inkludert og antatt å veie 75kg).
390kg nyttevekt (sjåfør er ekskludert og man må trekke fra sjåførens vekt i tillegg for å finne resterende nyttevekt).
#4
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
torsdag 26. august 2021, klokken 15:50
Da har jeg fått svar fra kundebehandler i Tesla Bergen (Åsane) angående nyttevekt. Han har spurt og gravd oppover i systemet (i følge han selv) og presenterte svarene til meg som om de kom fra noen med peiling. Han fortalte at alle TMY som er av 2021-modell har samme typegodkjenning. Han mente at Mandal-Y'en måtte være feilregistrert på et vis eller ha en annen typegodjenning, f.eks at det er en 2020 modell. Med andre ord er "maksimum nyttevekt eks sjåfør på 390kg for alle TMY-2021, iallefall de fra Shanghai", som han sa. Jeg fikk deretter disse tre alternativene:
1. Drite i problemet (noe han oppfordret meg til)
2. Vente på Berlin Y'en (og håpe!)
3. Avbryte bestillingen og få alle pengene tilbake ("Det går helt fint, det står folk i kø for å kjøpe bilen din!")


Jeg vil nå heller vente på Berlin-modellen, det vil være en 2022-modell og dermed få en annen typegodkjenning i følge kundebehandleren. Mulig Tesla klarer å gjøre det som skal til for at nyttevekten øker til akseptabelt nivå rundt 500kg. Det hele kommer an på hvor lenge jeg må vente...

I mellomtiden skal jeg prøve andre mellomklasse SUV'er til rundt 600' med 450kg pluss i nyttelast og sjekke leveringstider osv. Så får vi se.
#5
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
mandag 23. august 2021, klokken 22:48
Jeg skal klage mer i morgen, bare det å klare å få økt nyttelasten med 53kg til 443kg slik det står i den europeiske dokumentasjonen ville vært nok. Om det hjelper er en ting men det skjer i allefall ikke noe om man ikke klager.
#6
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
mandag 23. august 2021, klokken 22:39
Ja, jeg har jo alt bestilt en ID4 GTX! Jeg anser det som en bil som er dårligere enn TMY og ikke som noen større bil i det hele, men en bil i samme segment. Rekkevidden er 27km kortere, men nyttelasten er 206kg mer.

Selvsagt vil jeg velge TMY om Tesla får ut fingeren og fikser problemet innen kort tid. Og jeg tror det hjelper å klage, de kundebehandlerne jeg snakket med på lørdag var også fortvilet over situasjonen.
#7
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
mandag 23. august 2021, klokken 22:13
Jeg er enig i at dette er et kjempeproblem som jeg ikke i mine villeste fantasier hadde forutsett da jeg bestile denne bilen. Jeg har store ungdommer og vi ville ha en stor elbil nettopp for å kunne reise på helgeturer til hytta eller bare dagsturer for å stå på ski sammen.

Nyttelasten som ble oppgitt i TU-artikkelen er 315kg inkludert sjåfør eller 390kg brutto om man ikke tar med sjåfør. Regner vi med 390 har vi absolutte tall, familien veier ca 275kg til sammen, vi har da 115kg igjen. I min iver etter å beholde Y'en har jeg veid alt ski/slalåmutstyr:
2kg - hjelmer og briller
7kg - fjellski, 2 par med staver
9kg - langrennski, 4 par med staver
21kg - slalåmski, 4 par med staver
5.5kg - langrennsko i bag
16kg - slalåmsko, 4 par
4kg - fjellskisko, 2 par
-----------------------------
64.5kg
-----------------------------

Alt av ski lå i takboksen på vår gamle stasjonsvogn i hele vinter. Går man for en lett takboks kan man skaffe en til rundt 23kg, takstativ veier ca 5kg. Da har vi altså ca 28kg der.

390kg - brutto nyttelast
-275kg - familien
-64.5kg - skiutstyr
-28kg - takboks med stativ
--------------------------------
= 22.5 kg til sekker, klær, mat etc
--------------------------------

Vi kan sikkert ta ut fjellskiutstyret og spare 11kg der, men 33.5kg er uansett snaut. Og det å i heletatt måtte ta det valget når man kjøper en bil til 585 000kr er jo helt latterlig. Hadde vi hatt de 53kg ekstra som er oppgitt i europeisk manual (443kg nyttevekt) hadde det vært knapt men akkurat innafor. Ironisk nok klokker mange av konkurentene inn rundt 445kg i nyttevekt. I teknisk pdf fra Møller på ID4 er nyttevekten oppgitt til 596kg (sjåfør må trekkes fra).

Da dette ble kjent for min del på fredag var jeg i sjokk, på lørdag snakket jeg med Tesla som også var i sjokk før jeg bestilte en ID4 GTX. Heldigvis får jeg ikke min Y før 15 september så jeg har litt tid til å heve kjøpet om det ikke skjer en utvikling her. ID4'en, om det blir noe av den, kan ikke leveres før mars/april.

Men dette er utrolig skuffende uansett om man har behov for nyttelasten eller ikke. Dette burde ikke være noe vi burde diskutere i dette forumet overhodet. Jeg mener Tesla bør komme på banen og gjøre følgende:
- Forklare hvorfor nyttelasten er så lav på en bil som skal være en stor familiebil?
- Er det mulig å endre makshastighet/toppfart for å øke nyttelasten?
- Vil Y fra Berlin ha en større nyttelast og hvor mye, og kan vi i såfall bytte/vente på den?
- Hvilken versjon av Y har han bilselgeren i Mandal importert som har fått 1080kg i nyttelast godkjent av Vegvesenet?
- Alle som har bestilt en Y og får den nå fra Shanghai burde ringe Tesla og klage på nyttelasten, lage litt bråk. Det er noen tusen av oss og sammen står vi sterkere!

Noen skriver at dette med lav nyttelast ikke er viktig. Jeg synes det er viktig, en ting er å være innenfor loven, en annen ting er risikoen for å få avkortet forsikring dersom man blir involvert i en ulykke - selv om det bare er 50kg. Jeg tipper forsikringsselskapene er svært godt kjent med nyttelastbegrensningene til diverse kjøretøy og vil bruke dette for hva det er verdt. Jeg er ikke villig til å ta den risikoen - og det er heller ikke noe som burde være en risiko å ta til 585 000 kr.

Dersom det ikke skjer noe her må jeg heve kjøpet, dette er så utrolig kjpt, jeg har ikke ord...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA