Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Padden

#1
Sitat fra: jlan på tirsdag 23. august 2022, klokken 11:15
Sitat fra: Padden på mandag 22. august 2022, klokken 16:46
Har ikke gjort noe endringer på oppsettet heller.
Både Easee og Tesla oppdaterer software til stadighet, så jeg synes ikke det er spesielt overraskende.  Jeg synes det er nyttig at kabelen er grå, hvis Easee ikke tilbyr strøm. Men hvis lading stoppes fra bilen bør den vel være grønn (det siste er mulig å velge, men kan ha betydning for prisgarantien):
https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/slik-fungerer-smartlading-av-elbil

Ja, ser den. Synes bare alt var smoothere før:)

Uansett da, når kabelen er grå i appen, vil den da fortsatt benytte laderen til å varme opp kupeen via app, eller vil den ta av batteriet? Når jeg nå varmer opp via app, så er kabelen fortsatt grå. Blir bare litt usikker.

Men mulig ting endrer seg via oppdateringer etter hvert.

Og til dere som betviler mine kunnskaper om kwt/kw/timer osv. Jeg har ikke peiling, så sikkert rett det dere påpeker. Meningen var å holde seg til trinn 3 i fastleddet:)
#2
Joda, kan jo ha med strømprisen å gjøre, men synes det er rart at hele greia bare endret seg etter ferien.

Blant annet at appen viser grå kabel når kabelen er plugget i bilen, men ikke lader. Før var den konstant grønn. Og at bilen gir grønn «feilmelding» om at ladeutstyret ikke er klart osv.

Har ikke gjort noe endringer på oppsettet heller.
#3
Hei!

Er det flere enn meg som har fått endret ladeopplevelsen "etter ferien"?

Har altså ett oppsett med Model Y (2022.20.8) - Tibber (pulse) og Easee lader. Lastbalansering er satt til 24A for at forbruket skal holde seg under 10000kwt. Smartlading altså aktivert.

Synes ladeopplevelsen var mye bedre før.

Før: Smartlading aktivert. Plugget i laderen, mener å huske at kabelen i Tesla appen da viste konstant grønn. Ingen meldinger fra bil eller Easee. Ladet da den skulle. Null stress.

Nå: Smartlading aktivert. Plugger i laderen, bilen starter å lade ca et minutt før den stopper. Bilen sier noe sånn som "ladeutstyr ikke klart", kabelen i tesla appen er bare grå. Skal sies at den begynner å lade nå også (når den skal tror jeg), men når den lader så får jeg melding fra Tesla appen omtrent hver time, "lading stoppet". Men så starter den igjen. Altså en helt håpløst irriterende prosess.

Rimelig sikker på at oppsettet mellom systemene er slik de skal.
Easee har "operatør - Tibber" og "Planlegg Tibber"

- Bør jeg kanskje kontakte Tibber? Synes den lastbalanseringa virker litt ustabil.
- Kan det være bilen som har fått en dårlig oppdatering? (Kjører Advanced)

Flere med samme problem og/eller vet hvordan man kan fikse dette?







#4
Model Y / Sv: TMY sliter med varmen i kulda
mandag 29. november 2021, klokken 09:36
Samme erfaringer her. Satte på forvarming 15 min før. Det var riktignok minusgrader inne i bilen på tidspunktet, men bilen ble sånn passe varm. Opp lever også litt varierende varme under kjøring.

En ting: Er det varmepumpa som hørers ut som går konstant på høygir i kalt vær?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA