Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - rowu98ab

Sider: [1] 2
1
Polestar 2 / Sv: Sprekere LR med OTA oppdatering
« på: Tirsdag 30. November 2021, klokken 10:28 »
Sitat
Sammen med effektøkingen må Polestar gi dokumentasjon som du kan ta med til trafikkstasjonen og få endringen inn i vognkortet. Deretter må forsikringsselskapet få beskjed.

Alternativet er å gjøre som man stort sett gjør ved useriøs chip-trimming av fossilbilene, bare trimme og gi blaffen i resten.

Velger man å ikke melde til forsikringsselskapet vil man spare de kronene som man skulle betalt for økt effekt, men får man en skade kan selskapet enten avkorte større eller hele erstatningen om det er sammenheng med effekten og skaden. Har du eksempelvis kjørt for fort er det sammenheng.

Eller så kan de avslå hele kravet i svik med argumentet at du ikke betaler for den risikoen du egentlig nå har. Null erstatning, forsikringen avsluttes og du risikerer å bli politianmeldt. Tror ikke det er så stor forskjell i pris om man øker effekten.

2
Polestar 2 / Sv: Polestar 2, app og andre ting.
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 14:46 »
Det har alltid funket for meg via appen, enten å starte oppvarmingen av bilen der og da eller å legge inn forhåndsvarming av bil. Har satt den til et fast tidspunkt hver morgen og bilen er alltid varm når jeg setter meg inn i den.

3
Polestar 2 / Sv: Manglende fotsensor
« på: Fredag 12. November 2021, klokken 15:29 »
Det er ikke sånn at det var info på .com og ikke på.no som det var vist på? Ser av og til ord som er på andre språk enn norsk så det er vel flere sider som er "på lufta" og som det er kopiert fra.

Har ikke lagt merke til den infoen selv.

4
Polestar 2 / Sv: Polestar 2, app og andre ting.
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 22:28 »
Ja, det burde jeg presisert. Jeg har kun erfaring med app fra Volvo V90 Hybrid.

5
Polestar 2 / Sv: Polestar 2, app og andre ting.
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 21:24 »
Geely som eier både Volvo og Polestar er en stor aktør på markedet med over 2,4 millioner solgte biler i 2020. Tviler for at de ser for seg at Polestar skal ligge i toppen av salgslistene, den nærmer seg vel mer en nisjebil og skal ha fokus på det sportslige og jeg har forstått at et av målene er å konkurrere mot Porsche.

Jeg sover godt om natta, vel vitende om at bilen innfrir over det jeg hadde håpet på og den gir meg et smil hver gang jeg starter opp. Når du setter deg i setet, omslutter bilen deg, skjermen har akkurat passe størrelse og er rask til å respondere. Google kan software. Bilen kjennes trygg og sikker og har tydelige Volvogener når det kommer til sikkerhet. Den scorer veldig høyt i NCAP sin krasjtest og når du setter den i gir, nærmest flyter du langs veien uten støy. Under kraftig aksellerasjon er det aldri slik at du føler du mister kontroll, den er forutsigbar og heller mot den komfortable siden.

Softwaren i skjerm fungerer helt fint, men jeg har opplevd at den av og til har noen stopp hvor du enten selv må restarte skjermen eller den gjør det selv. Utover det er ikke softwaren i bilen noe jeg synes er et ankepunkt. Men jeg skulle ønske det gikk raskere med å få oppdatert den kjære appen. Sammenlignet med Volvo sin egen app er den et trist syn. Hvorfor ikke bare kopiere over den og kle den i Polestarfarger. Men selv uten appen er ikke resten av pakken noe minus, tvert imot.

6
Polestar 2 / Sv: Polestar 2, app og andre ting.
« på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 13:05 »
Forvarming via app fungerer for meg. Jeg har satt den til oppvarming samme tid hver dag og det har ikke feilet. Den er jeg fornøyd med.

Det som jeg ikke er så fornøyd med er at appen oppleves treig. Om du ikke har lukket appen helt ned før du åpner den, er det sirup å få status på batteri, dører og klima og det kommer gjerne feilmelding at info ikke kan hentes. Starter jeg appen opp på nytt går det raskere, men likevel er det snakk om 10-15 sekunder før jeg har oppdatert info. Samme med oppdatering etter jeg har trykket på klima. Da kan det gå lang tid før den responderer og jeg tror den ikke har oppfattet og trykker en gang til. Så registreres begge trykkene og slår den på og av igjen.

Det som ikke fungerer i det hele tatt for meg er å bruke mobilen som nøkkel. Jeg har fortsatt til gode å kunne åpne døra, uten fysisk nøkkel, men med mobil i nærheten. Eneste måten er å åpne via selve knappen på appen.

Å starte bilen uten fysisk nøkkel har heller ikke fungert en eneste gang. Bruker en gammel Iphone 8, om det er det vet jeg ikke, men likevel. Hvor avansert er dette.

At appen ser ut som en betaversjon i utsende og i bruk er forsåvidt greit, særlig når opplevelsen er på betanivå.

Men er strålende fornøyd med bilen, bagasjeplassen er stor nok til to vokse og to barn.

7
Hehe, ok. Langt bedre svar her enn på chatten.

Nå har jeg ikke hatt bilen i mange uker, men ja, det med at jeg er litt utålmodig og vil klikke bort en advarsel (som ikke er en advarsel) for deretter havne på triptelleren og så må tenke meg om at samme knappen ikke brukes intuitivt. Ja, det er slike tulleting som er unødvendig.

Litt verre at skjermen og dashbordet velger å restarte helt ca. hver tredje dag, mens jeg kjører. Alt stopper opp i noen sekunder, for deretter å kjøre en reset. Uheldig når man kjører og det skjer. Men det er ikke i denne tråden det skal diskuteres.

8
Polestar 2 / Hva betyr ikonet øverst til høyre i dashbordet, en grå bil sett ovenfra?
« på: Fredag 29. Oktober 2021, klokken 09:56 »
Helt sikkert intuitivt, når man vet det:-)

Når jeg starter dukker det opp et lite grått ikon av bilen, helt øverst til høyre i dashbordet. Etter en stund slukker det. Fant ikke ikonet i manualen og hun på Polestar-chatten ba meg om å restarte displayet, men ser ikke heelt at det gir en forklaring...

9
Polestar 2 / Sv: Rekkevidde..
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 10:06 »
Har forstått at den nye Eco Mode-knappen skal gi noen ekstra kilometer, på bekostning av mindre guffe på luftkondisjoneringen.

10
Polestar 2 / Sv: Single motor - test/erfaringer
« på: ſøndag 10. Oktober 2021, klokken 18:01 »
Og litt mer lesestoff om Long Range, FWD.

https://www.tv2.no/broom/14232936/

11
Polestar 2 / Sv: Rekkevidde: DTE vs. WLTP
« på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 09:54 »
Fra artikkelen:

"Også når det gjelder tapet ved lading snakker vi høye verdier."

Hva betyr det, forsvinner det masse strøm på veien fra veggen til batteriet?

12
Polestar 2 / Sv: Rekkevidde: DTE vs. WLTP
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 14:41 »
Artikkel på BilNorge. Polestar havner nederst når det gjelder forbruk:

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633

"Tyske ADAC har gravd litt dypere og plassert Polestar nederst på listen."

Polestar 2 Long Range Dual Motor – 29,2 kWt på 100 kilometer
For en ny modell som egentlig antyder stor rekkevidde allerede i navnet, er de virkelige forbruksverdiene for denne kina-svenske bilen særdeles dårlige.

I ADACs test brukte Polestar 2 rundt 50 prosent mer enn de offisielle tallene som produsenten oppgir. Bilen skulle jo egentlig gitt Tesla 3 konkurranse, men ligger langt unna.

Også når det gjelder tapet ved lading snakker vi høye verdier. Testene er utført ved 22 grader – en behagelig temperatur for elbiler. Blir det kaldere, stiger forbruket til Polestar 2 enda mer. Her står det igjen mye utviklingsarbeid for Geely og Polestar – er en av konklusjonene.

13
Polestar 2 / Sv: Single motor - test/erfaringer
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 20:20 »
De P2-bilene som leveres fra oktober har jeg forstått har varmepumpe.

14
Polestar 2 / Sv: Leveringsdato for 2022-modellen
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 08:23 »
Plutselig så mange leveringsklare biler? Er kanskje de bilene som er avbestilt i det siste som ligger der.

15
Polestar 2 / Sv: Leveringsdato for 2022-modellen
« på: Tirsdag 07. ſeptember 2021, klokken 20:31 »
Fikk en telefon fra Polestar i dag, snakket med en svært hyggelig fyr hos dem. Han kunne bekrefte at det kommer en balje med flere hundre biler 4. oktober. De skal gjøres klare og leveres da ut de neste tre til fire ukene etter det.

Så da blir det en bolk med biler som kommer på veiene i den tiden.

Sider: [1] 2