Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - michael.mw87

#1
Nå har Rissa i Indre Fosen kommune endelig fått to 50 kW hurtigladere:

https://www.rissakraftlag.no/hurtigladere-i-rissa/

Prisen er vel blant landets dyreste: 1,25 kr/min og 4,20 kr/kWh for både DC og AC lading (kunder i Rissa kraftlag får rabattert pris). Man må ha SmartCharge appen for å lade.
#2
Det kommer ny Recharger lynlader i Orkanger ved Shell Bårdshaug. To CCS uttak med maks 225 kW effekt. Dessverre ble det i samme omgang fjernet to AC ladere.
På utfartsdager er gjerne alle fem hurtigladere i Orkanger opptatt, så den er sikkert kjærkommen.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 24 kW DC chargers
tirsdag 10. august 2021, klokken 12:03
I have recently used a 22 kW DC fast charger from Schneider Electric in Aure. I immediately realized that something was different with the charger when I lifted the pretty thin cable. For charging my 2012 Leaf, it was fine. It took probably 10 minutes longer to 80% than it would have taken on a 50 kW DC fast charger. It was also really cheap (2,- NOK per kWh).
I would see use cases for such chargers in rural areas or along side roads with little traffic, where it is too expensive to establish 50 kW+ charging. Most electric cars sold nowadays have large batteries, so they don't need to charge at those places at all. But some people (like me) still have a need for charging there. I could also imagine, as more people switch to electric cars, cheaper car options like the Dacia Spring (26,8 kWh battery, 30 kW fast charging) might become more popular and benefit from such a charging offer.
#4
Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. juli 2021, klokken 23:10
Håpløs situasjon. De fleste biler kobler dog ut laderen hvis man bruker nødstopp. Verdt ett forsøk.

Kan man da uten videre bruke laderen igjen etter at nødstopp er utløst?
#5
I hvert fall for Nissan Leaf (både gamle og nyere modeller) kan du bare ta ut CHAdeMO kontakten etter avslutt lading. Det har jeg gjort i enkle tilfeller, men forutsetter at det er plass ved laderen. Jeg vet ikke om det er mulig for alle biler.

Dersom det er snakk om 50 kW ladere med CCS og CHAdeMO uttak, bør den ledige kontakten også kunne brukes etter avslutt lading, selv om bilen fremdeles er tilkoblet.

For å svare på spørsmålet tenker jeg at en høy sperreavgift på f.eks. 10,- kr/min etter avslutt lading bør virke. Jeg synes også at ladeselskapene bør være raskere med borttauing på eiers regning i slike tilfeller.
#6
Jeg har vært i Dombås siste søndag rundt kl 17. Da var det mye ladekø, til og med ved Tesla-supercharger. Jeg gikk litt rundt og de fleste sa at dem måte vente 1 ½ timer før dem fikk lade. Enda verre var det i Oppdal. Kl 21:30 var det fremdeles flere biler i kø. Ikke overraskende når tusenvis av turister må dele to DC og en AC lader (AC lader nummer to er i ustand). Ved Fagerhaugen var det en bil i kø og i Berkåk var alle ladere ledig bortsett fra to Tesla ladere.

Jeg lurer litt på om alle som var i kø har startet dagen med fullt batteri og om noe av køen vært unngått om det var flere destinasjonsladere i Dombås og Oppdal (Dombås har vel ikke en eneste Type 2 lader).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA