Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BubbaJoFet

#1
Tang EV600 / Sv: Navi
onsdag 17. april 2024, klokken 18:20
Er det forhandler så har de vel lite insentiv for å haste på. Du for sende ham/hun/hen den nye forbrukerkjøpsloven og peke på at App og annen software er inkludert 😎
#2
Tang EV600 / Sv: Navi
onsdag 17. april 2024, klokken 11:58
Tror det er problemet, om bilen ikke er knyttet til din konto så vil nok ikke tjenester som sporer bilen fungere.
#3
Tang EV600 / Sv: Navi
onsdag 17. april 2024, klokken 10:30
Du har internett i bien fra mobilt bredbånd? Mulig at navi delen er koblet til forrige eiers konto og du må få det koblet mot din konto, er garantert noe personvern som må samtykkes til.
#4
Xpeng / Sv: Xpeng G6
søndag 14. april 2024, klokken 17:57
Det er fint, savner det fra min gamle 5008, kunne ta 4.2 meter innvendig last om pakken hvilte mot frontrute.
Testet G9 og likte ikke interiøret så godt, spesielt rattet. I følge andre youtubere er interiøret bedre i G6 enn G9, så blir prisen under 500k på veien tror jeg denne kan bli ett bra alternativ med Bilia som forhandler. 7 års garanti skal en ikke kimse av.

Det er nesten 7 år mer enn Tesla 😎

https://youtu.be/3TfARmSoqCU?si=r9nmvX-KnHQo5WqL
#5
EL6 / Sv: Nio og sikkerhet Er EL 6 verdens sikreste bil?
onsdag 10. april 2024, klokken 19:31
Tror du blander litt epler og pærer her.

1. Bilen du sendte link til er EL7, den har ikke samme hardware som ET5/T eller EL6. ET7/EL7/EC7 er litt som NT1.99 å regne. Er vel først nå i 2024 med faceliften at NT2 bilmodellene harmoniseres.

2. EuroNCAP rater biler innen grupper, så ET5 og EL6 vil ikke være i samme gruppe og kan få forskjellig rating med likt fysisk resultat.

4 stjerner for en liten bil kan potensielt tilsvare 2 stjerner for en stor bil osv. Man kan mene det en vil om en slik tilnærming, men det er hvordan NCAP har valgt å vurdere bilene.
#6
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 brukt 2021 eller 2022?
tirsdag 09. april 2024, klokken 16:35
https://youtu.be/4CHF0sKPQiU?si=glwfm2nKujjN5Do_

Sier ikke at dette stemmer for alle biler, men viser litt hva VP kan gi i elbiler.
Så er ikke ren hjernevasking i alle tilfeller når VP er noe folk ønsker.
Har ikke funnet noe tilsvarende for P2.

Hadde sjekket nøye det med Pilot/Pilot Lite, ikke alle forhandlere/selgere som vet at det er en forskjell eller opplyser riktig. Det er antagelig bare en håndfull biler som ble levert mellom august og november 2021 (?) med begge pakker inntakt og VP. Husker ikke nøyaktig når endringen kom.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
søndag 07. april 2024, klokken 15:42
Og Renault bruker Android Automotive så vil tro infotainmentet er noe kvassere enn Ariya som ikke, etter min mening, var Ariyas beste kvalitet. Komfort og interiør derimot var det lite å si på i Nissanen. Spesielt ett eget rom til håndvåpen er ett pluss 😎.
#8
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 brukt 2021 eller 2022?
lørdag 06. april 2024, klokken 18:35
Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. april 2024, klokken 15:28Synes personlig Polestar er undervurdert mhp hva man får for pengene. Litt dumme koppholdere og litt uvant trangt der fremme er det. Men som pendlerbil er den en drøm å kjøre med god fremkommelighet.

Problemet for P2 var vel BMW i4, de har begge uegnete bakseter for familier og konkurrerte mot hverandre som GT/Grand Coupe type biler. Sammenligner en i4 M50 mot LRDM Performance når ikke P2 helt opp og prisforskjellen var noe som 50k en periode.

Men til dagens priser så står P2 seg godt mot i4. Spesielt om en finner en P2 med nappa interiør.
#9
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 brukt 2021 eller 2022?
lørdag 06. april 2024, klokken 18:10
Sitat fra: Joccy på torsdag 04. april 2024, klokken 20:43Hei

Da begynner det å snevre seg inn på finn.no for å finne et stk bra eksemplar.  :D

Er det egentlig noe forskjell med tanke på feil, barnesykdommer, tilbakekallinger og den slags om jeg kjøper en 2021 eller 22?

Jeg får varmepumpe med 22, andre ting?

LR DM Pilot Plus er det mer spesifikt jeg ser etter.

VP er en del av plus pakken på 22 og fremover. Men er vel få 22 modeller der ute med Pilot pakken, de fleste har vel Lite, altså uten pixler i frontlysene. Mye av problemene som P2 har hatt har vært relatert til TCAM modulen og de bør være skiftet på 21 og 22nå. Bilen fungerer ikke helt som tiltenkt uten internett for å si det sånn.

Merk også at 22 og utover kan ha ettermontert kicksensoren (sjekk rust etc rundt hullet), det har ikke 21.
#10
Sitat fra: SolEL på tirsdag 02. april 2024, klokken 18:16Bubba hvorfor fraråder du Nio egentlig? Du sa: "Om NIO leverer god kvalitet er noe en må se over tid, men etter over 2 år eierskap har bilen holdt seg meget godt. Langt bedre enn andre kameraters bilkjøp av mer populære merker før moms ble introdusert". Høres bra ut syns jeg. Nio kommer bra ut på TV2 raiting av biler akkurat over Tesla (de overraker foresten der, da jeg hører mye negativt). Best på aktiv og passiv sikkerhet. Best på utseende. Ekte SUV høyde på SUVene. Ekte SUV ikke SUV cupe som Tesla 

NIO Service er elendig, du må dra dit minst en gang etter at opprinnelig oppdrag er gjennomført for å rette opp i feil som ble gjort. Pga manglende kvalitet og kvalitetssjekk så blir det veldig travelt på Ensjø, så du må vente i en mnd.

NIO Support er en vits.

BaaS er ikke ett produkt å anbefale som det fremstår i dag. Det må ned i pris eller få inkluderte tjenester som kWh igjen.

Robustheten på PSS må økes, jeg er sikker på at det vil skje, men sånn det har vært i vinter kan en vanskelig anbefale kjøp.

Så NIO lager bra biler, men NIO Norway er langt fra en seriøs aktør når det gjelder bilkjøp.
I Kina ville jeg definitivt eid og kost med som NIO eier.

Derfor fraråder jeg kjøp av NIO, men er en bevisst disse problemene så kan en få seg ett godt kjøp i NT1 ES8.
EL7 og ET5 er en flopp i alle markeder, EL6 og ET5T er forholdsvis dyre om en tar med prisen på batteriet. EL6 koster 120k mer enn en Xpeng G9. Nå likte jeg ikke G9 når jeg prøvekjørte den, men det gjorde jeg ikke med Enyaq, MY, iD4, Ioniq 5... så mye av grunnen er nok meg 😁.
#11
Sitat fra: SolEL på fredag 29. mars 2024, klokken 12:40Takk til BubbaJoFet for oppklaring om Danmark. Men økonomien ser jo ikke bra ut i Norge og ellers. Heldigvis har de Taxi dealen i Oslo (og Stockholm) som kanskje kan være med å sikre fremtiden i Scandinavia. Jeg konkluderer med at batteribytte stasjoner og baas er en genistrek.
Men dyre Nio houses er pengesluk, bra de er bra besøkt da. Før har du anbefalt meg å kjøpe batteri, Bubba, fremfor baas, Har du byttet mening?
Ifølge mr P på Youtube så er Nio all about battery swapp. Jeg er enig. Derfor vurderer jeg å Kjøpe Nio med swapp.
Pluss:
Evig batteri garanti
Ingen batteri degenerering nå du skal selge bilen
Grei bil å kjøpe eller selge brukt da en slipper å tenke på att batteri er en tikkende bombe
når nyere teknologi med bedre rekkevidde kommer så kan man swappe til det nye
fint på langtur
Minus
Dyrt med baas 2000 kr pr mnd er i dyreste laget for meg. Men nå skal prisen gå ned. Noen som vet hva ny pris blir.

Tror du har misforstått, jeg har frarådet deg og andre fra å kjøpe NIO, men om en absolutt skal ha en NIO bør en kjøpe batteriet, eller i det minste se på bilprisen med batteriet kjøpt når en sammenlikner biler.

EL6 og ET5T leveres med den nyeste batteripakken 100b, denne lader med opptil 170 kW flatt opp mot 80%. Så frem til PSS er dekkende for en større del av behovene vil en ikke bytte bort dette batteriet til ett 100a.

Og byttes ikke ferske batterier inn i poolen så vil poolen preges av taxi og pendlere med hyppige bytter og mange km.

I tillegg så er BaaS for dyrt som produktet foreligger nå, som TurfSurf påpeker.
#12
EL6 / Sv: 2024 modell med NTI 2,2 platform
fredag 29. mars 2024, klokken 21:09
En ES8 koster i dag 945k med 100 kWh batteri og vinterdekk, uten rabatter. Med rabatter koster den rundt 175k mindre medregnet moms reduksjon (120k på bilen og 20k på vinterdekk * 1.25)

Det er lite trolig at EL8 blir billigere enn dagens ES8 og NIO har ikke hittils rabattert modeller fra lansering.
Så prisen blir fort en million og oppover.
#13
EL6 / Sv: 2024 modell med NTI 2,2 platform
fredag 29. mars 2024, klokken 13:52
Litt usikker på om jeg forstår spørsmålet, det finnes en NT 1.5 ES8 som kun selges i Kina, aka Alder.
Det er sluppet en ES8 i Kina på NT2 plattformen, denne lanseres i Europa i juni 2024 som EL8. EL8 vil kun være tilgjengelig som 6 seter.

EL8 blir antagelig en meget dyr bil, det er flaggskipet fremdeles i NIO familien frem til ET9 kommer i 2025.
#14
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. mars 2024, klokken 17:44
Sitat fra: daktari på onsdag 27. mars 2024, klokken 12:30Oslo sentrum har blitt det nye Ensjø. Nio, Lucid, Lotus og Polestar tett sammen. Xpeng og BO Steen litt i ytterkantene.
He he ja det skal være sikkert. Litt historie fra Oslo sentrum.

Polestar var jo tidlig ute og hadde både PS2 prototype samt den PS1 med fossil.

Husker at før det igjen så hadde Bertil og Steen (tror jeg) et showrom for sin første elbil fra DS rett nedenfor inng til Nasjonalteateret stasjon i Vika.

Så ting har skjedd nede i Oslo sentrum på disse årene.

BoS hadde lenge showroom i Parkveien ved krysset inn i Hegdehaugsveien, åpnet i 1913.

I så måte har NIO lykkes bedre enn andre bilmerkers Spaces i sentrum, det er fullt i Oslo på en lørdag, men hjelper lite når selgerne har skygget banen og utstillingsbilene brukes som klatrestativ.

Fremstår lite eksklusivt og batteribytte promoteres ikke noe sted. Ingen videoer, ingen cutouts og ingen informasjon noe sted.
#15
Sitat fra: Otkristo på onsdag 27. mars 2024, klokken 10:43Som NIO kunde så ville jeg heller at de bruke 500 mill på infrastruktur enn på fancy Nio houses.
Mange besøkende, men generer lite salg
Det er det liten tvil om!

NIO Houses er totalt bortkastet bruk av lokaler og penger og gir null verdi for eierne. Dessverre er dette markedsføringsstrategien til NIO Kina.

NIO House i Oslo er anslått til å ha kostnader på 50+ millioner i tillegg til lønn, ikke 500 millioner.

https://www.bilbransje24.no/nyheter/569697

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA