Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Model Y

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
mandag 01. april 2024, klokken 13:24
Sitat fra: daktari på fredag 22. mars 2024, klokken 15:39Veldig imponerende at Tesla fikset adaptive lys i ettertid.

Men stusser også veldig at de ikke ba om betaling for det, dette var ikke en funksjon solgt med bilen, så de kunne lett dratt inn en tusing pr kunde ville jeg trodd. Enten abo eller salg. De tar seg f.eks godt betalt for EAP.
Det er vel for å i det hele tatt henge med i tiden. Begynner å være ganske langt etter konkurrentene, og etter min mening er Y med adaptive lys fortsatt langt etter f.eks ID.3 som også har kurvelys.
Sammenlignet så blir Tesla lyktene en vits.

Selv om jeg er glad for at de nå faktisk får Matrix aktivert, ville jeg ikke betalt en krone for det.
#2
Tesla SW og AP / Sv: Nye EU.kart på vei
mandag 01. april 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Jimnordb på søndag 31. mars 2024, klokken 16:59
Sitat fra: Otkristo på søndag 31. mars 2024, klokken 11:09Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å få korrekt fartsgrense i navigasjonen. Må være noe grunnleggende feil i kartgrunnlaget.
Jeg registrer at det ikke bare er Tesla, men andre bilmerker som sliter med det samme .. Uforståelig.

Er nok lurt at flere klager på det direkte til Tesla. Opplevde at motorvei farten setter seg til fartsgrensene på bruer som gikk over motorveien når jeg passerte disse.

Funker det å «rapportere feil» med stemmekommandoer mens man kjører? Jeg har gjort det hver dag med bilen i snart 1 år, men fortsatt samme tull her. Plutselig bråbremser bilen inn i tunnel, og tror fartsgrense er 30 eller 50 i 80 sone.
#3
e-up! / Sv: Aktivere Car-Net / We Connect
onsdag 06. mars 2024, klokken 11:25
Sitat fra: rsolva på fredag 23. februar 2024, klokken 11:18En liten oppdatering ang App-eventyret på VW eUP 2014-modell; appen er en skuffelse, forvarming funker ikke i det hele tatt (on-demand eller endring av planlagt oppvarming). Jeg har klart å skru av og på ladinga og appen viser kjøredata, men det er ikke et behov jeg har så nå har jeg avbestilt.
Forvarming osv. burde jo fungere når du har aktivt abonnement.
Er 12V-batteriet i orden?
#4
Model Y / Demonter hjulbuedeksler for rengjøring!
søndag 25. februar 2024, klokken 15:01
Syns liksom det aldri sluttet å renne sand og småstein fra dekslene foran, så valgte å demontere de noe. Poppet ut fra toppen og ned mot skvettlapp. Det var fult av sand og grus! Vi snakker 3-5mm grus inni der, MYE!
Det har allerede blitt et par punkter med rust.

Disse bør nok fullstendig av til vårpussen for å få det rent.

Bak er det mindre problem, da kun toppen er mot metall, og der er det kun litt sand som kommer inn. Bak møter det plast, og foran møter det døråpningen.

Men de to på framhjulene er potensielle salt-rust bomber.
#5
e-up! / Sv: Aktivere Car-Net / We Connect
torsdag 15. februar 2024, klokken 20:38
Vi fikk faktisk ordnet det på en e-UP som nektet aktivering grunnet "feil kilometer."

For alle andre i samme båt, her er stegene vi brukte for å få det til.
Ha en PC med Internett og Firefox (nettleseren som fungerte for oss iallfall) tilgjengelig.

1. Ring til WeConnect og be om reaktivering av SIM-kort. Hvis det lykkes fra deres side vil de sende en epost om dette. Telefonnummer er: 800 12 651. Aktiveringen varer da typisk i 24 timer.

2. Slett bilen fra Volkswagen.no brukeren din, men ha VIN-nummer tilgjengelig.

3. Kjør en tur på 10km+ og parker sted under åpen himmel med god mobildekning. Sett bilen i P, MEN IKKE SKRU AV BILEN!.

4. La bilen stå slik i 3-4 min, bruk tiden på å skrive ned nåværende kilometerstand.

5. Skru av bilen, og gå inn på Volkswagen.no på PC og skriv inn VIN for å legge til bil.

6. Prøv deretter å aktivere Online-tjeneste, skriv inn kilometerstand og gå videre.


Forskjellen fra tidligere var å la bilen være på i noen minutter etter kjøretur for å la den synkronisere kilometer. Også brukte vi nå Firefox som nettleser (Safari tidligere).
Dette var da andre forsøk på aktivering.

Garanterer ingenting, men det kan være verdt forsøket for andre i samme båt, hvis WeConnect faktisk klarer å reaktivere SIM-kort - for da burde det gå!
#6
Model Y / Sv: Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi Sandaker, Oslo
tirsdag 13. februar 2024, klokken 17:18
Absolutt. Gårdeier må ta ansvar for denne løsningen. Enhver idiot ville kunne skjønne at dette ville bli katastrofe.

For hver skitne bil, og jo kaldere det er, jo mer grus og samlet vekt på de kornene vil de bli.

Jeg vil ikke legge ansvar på de som kjører inn. Jeg ville kanskje ikke gjort det, men jeg er hysterisk når det gjelder bil.
#7
Nei, poenget mitt var at det var mer interessant når man kunne skaffe en Hyundai til 3-400.000,- Som da f.eks originale IONIQ.

IONIQ5 er for dyr i forhold til hva det er.
#8
Model Y / Sv: Model Y og stor skaphenger
tirsdag 13. februar 2024, klokken 11:34
Jeg har testet med skaphenger og mye vekt vs. lite vekt.
Så langt jeg kan se er nesten hele problemet luftmotstand. Jeg bruker typisk 1.1 kWh på sommer, og da ble det veldig raskt 2.5kWh. Sparte noe med tom henger, men det var veldig lite.
#9
Model Y / Sv: Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi Sandaker, Oslo
tirsdag 13. februar 2024, klokken 11:32
Krev erstatning. Dette var en tåpelig løsning, og er absolutt ikke laget for personbiler.
#10
Jeg pleide å bruke planlagt start, sette den til å starte om noen minutter. Da varmet den mens den dro fra strøm - leeenge.

Brukte det med bakvinduene på gløtt bl.a. for å tørke ut tepper og seter etter grundig vask da jeg kjøpte den. 
#11
e-up! / Sv: Aktivere Car-Net / We Connect
tirsdag 13. februar 2024, klokken 11:22
Joda, det er min post, så kjenner til OVMS.
Det vil jo være alternativet hvis Møller/Volkswagen nekter å reparere her.

Men jeg syns det er utrolig dårlig at problemet oppstår etter at et abonnement går ut. Her er det snakk om 1 døgn mellom utløp og reaktivering, og så skal det være så vanskelig å få det i gang?!

Mine erfaringer med Tesla, Honda og Hyundai viser hvor enkelt det kan være. Så at verdens største bilprodusent ikke får til dette etter mer enn 10 års erfaring med app, det kan jeg bare ikke fatte.
#12
e-up! / Sv: Aktivere Car-Net / We Connect
mandag 12. februar 2024, klokken 21:51
Sitat fra: epifant på mandag 09. oktober 2023, klokken 14:18Fikk denne på mail i dag:

Sitatvi ønsker å informere om at appen "We Connect" deaktiveres fra 08.11.2023 og driften opphører.

We Connect-funksjoner som til nå kunne betjenes via We Connect-appen, kan fra dette tidspunktet brukes via Volkswagen-appen. Volkswagen-appen kan lastes ned her i Google Play Store eller her i Apple Store.

Du kan selvsagt bruke We Connect-appen som vanlig frem til deaktiveringen.

Kontakt oss gjerne ved spørsmål.

Vi takker for interessen i We Connect-appen og ønsker lykke til med Volkswagen-appen.

Så får man se hvor godt Volkswagen-appen fungerer. Kan vel bare gå én vei.

Tydeligvis akkurat samme elendige system bak.

Kamerat med e-Up opplever nå det samme som meg. Glemte å fornye, fornyer så dagen etter - bilen leverer ikke lengre status.
Løsning fra WeConnect Support? Koble til bilen på nytt, siden de nå hadde aktivert SIM-kort.

Funket selvsagt ikke, akkurat samme problem som jeg hadde på min bil - "Feil kilometerstand" når man prøver å aktivere.

Så blir vel sikkert 12-15.000,- i foreslått reparasjon her også, for å bytte modul. Det er hårreisende hvor elendig Volkswagen har lagd dette systemet.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Innputt på valg av ny eller brukt TMY.
fredag 09. juni 2023, klokken 22:23
Hvis du skal ha lån - hvorfor ikke bare sløyfe ytterligere 100k og kjøpe RWD?

Er utrolig hvor bra sammenskrudd vår Shanghai modell er. Ingen «panel gaps» e.l. Alt er symmetrisk. Er også greit med LFP batteri og mulighet til å bare lade til 100% hver gang.

Selve bilen, interiør, stereo osv er identisk. Og det er fortsatt 300HK, så den er mer enn rask nok.
19" og de nye demperne gjør den også veldig komfortabel.

Det eneste har vært en tidvis klirring fra headliner på passasjer side, det kan være en løs klips som ligger der. Tesla skal rette på dette, to ukers ventetid.
#14
Model Y / Sv: Justering av lys?
fredag 09. juni 2023, klokken 21:37
Sitat fra: RJK på torsdag 08. juni 2023, klokken 21:33Sjekk innlegg nr. 5 i denne tråden. Innlegget er skrevet av Rebel-River, og viser hvordan man kan måle dette med enkle midler i stedet for dyre måleinstrumenter:

https://www.diskusjon.no/topic/616159-innstilling-av-lys/

Tjo, Tesla har også en fremgangsmåte. Dette er Shanghai bil, så de blir levert med «Global» lys, ikke DOT eller ECE.
Det er bare at man trenger er veldig flatt område og 7-8 meter med avstand, og 4m bredde.

Inntil videre har ingen blinket til meg iallfall.
#15
Model Y / Justering av lys?
torsdag 08. juni 2023, klokken 18:40
Hei, jeg regner med det er lite lurt å tukle med lysinnstillinger, da man trenger spesialutstyr for kalibrasjon, særlig for sideveis.

Men jeg syns alltid at høyre lys var lavere, så jeg tok den 3 klikk opp.

Til info, så mister man ikke nåværende innstillinger selv om bilen «kalibrerer».
Hvis man ikke gjør endringer og går ut av menyen, så går de tilbake til vanlig posisjon.

Før og etter-bilder vedlagt. Syns det ga mer mening sånn 🤷�♂️
Kanskje den skal et klikk til ned.

Spørsmålet er jo selvsagt om begge er for høy osv.
Andre med erfaringer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA