Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TeslaMYQS

#1
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
søndag 14. april 2024, klokken 13:48
Kjørte med en dethleffs cjoy 480 på 1150 kg fra Sandnes til Eidsvoll sist torsdag i snø og vind. Skikkelig dårlig føre. Startet på 20 moh og avsluttet på 180 moh. 610 km totalt. Brukte 400wt/km (244kwt).

Var denne helgen i Brumunddal og brukte 278 wt/km til på tørt føre og 330 wt/km hjem med regn. Brumunddal ligger ca 50m lavere.



#2
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Vision
torsdag 15. februar 2024, klokken 10:20
Synes selv også at den begynner og bli ganske bra og bedre enn mange 360 kamera som gir veldig vrengte og overlappende bilder. Enda litt dårlig på hindringer bak når kamera er vått, men fanger fortsatt opp biler ganske nøyaktig, sikkert ved hjelp av kameraene på skjerm og dørstolpe.
#3
Model Y / Sv: Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi
søndag 11. februar 2024, klokken 22:26
Sitat fra: Jaronsen på søndag 11. februar 2024, klokken 18:57
Sitat fra: TeslaMYQS på søndag 11. februar 2024, klokken 18:47Jeg hadde aldri kjørt igjennom den uansett om det var bil bak meg. Sånn som det ser ut på bilde ser jeg heller ikke hva som er på andre siden av plastveggen.

Parkeringsskade uten bonustap er vel om noen kjører på deg når du er parkert og du ikke vet hvem som har påført skaden. Ikke om du selv påfører skade under parkering. Men kan være forskjellig fra selskap til selskap.

Ja, det høres rimelig ut. Tenker jeg får ta en takst og ta det derfra. Lurer på hvor mange biler som har gått i fella😆

Om de plaststrimlene var helt rene da du kjørte igjennom så ser det ut som det er en del så møkkete de er nå.

Kjedelig med så mye riper i bilen uansett grunn.
#4
Model Y / Sv: Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi
søndag 11. februar 2024, klokken 18:47
Jeg hadde aldri kjørt igjennom den uansett om det var bil bak meg. Sånn som det ser ut på bilde ser jeg heller ikke hva som er på andre siden av plastveggen.

Parkeringsskade uten bonustap er vel om noen kjører på deg når du er parkert og du ikke vet hvem som har påført skaden. Ikke om du selv påfører skade under parkering. Men kan være forskjellig fra selskap til selskap.
#5
Model Y / Sv: Model Y og stor skaphenger
mandag 05. februar 2024, klokken 14:58
Selv har jeg kjørt noen turer med en campingvogn. Den hadde en aksel og vekt på ca 1400-1500 kg når vi var på tur. Forbruket på på mellom 300 og 350 wh/km.

#6
Model Y / Sv: MY2023 "demo" bil og motorvei kjøring
fredag 02. februar 2024, klokken 15:57
Sitat fra: Fredrik1 på fredag 02. februar 2024, klokken 13:44Er det bare jeg som får en dårlig følelse av dette innlegget? Her kommer det en helt ny forumbruker og snakker ned opplevelsen av en Tesla, basert på en påstand om at bilen rister på motorvei.

Ser det er mange hyggelige folk her på forumet som forsøker å løfte mulige hypoteser. Men la meg bare gjøre det helt klart; En feilfri Tesla Model Y rister ikke ved kjøring i 80 km/t.

Hadde det enda vært din egen bil. (Men jeg antar at) Tesla har lånt deg denne bilen i et forsøk på å få deg til å bestille din egen Model Y. Så ta den tilbake til der du lånte den, si at det er noe feil, å få ut en ny demobil.

Case closed.

Tenkte det samme. Og at han hadde bestemt seg for å kjøpe, men er nå i tvil fordi han har prøvekjørt en bil med feil på. Uten å si fra eller forhøre seg når han leverte bilen igjen.

Er i hvert fall lettskremt om du endrer mening om kjøp av bil for at det er kast eller liknende i ett hjul op en demobil.
#7
Model Y / Sv: MY2023 "demo" bil og motorvei kjøring
onsdag 31. januar 2024, klokken 15:46
Sitat fra: thattestguy på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:05Det var 6 varme grader og Vår på bakken og i lufta i Stavanger i går så jeg tviler på at det var snø i felgen  ;)

Tenkte at det var kanskje avbalansering men kjennte som sagt ingeting i rattet.
Merkelig greier.

Har ikke nevnt dette til Tesla folk.

Skal ha litt lengre prøvekjøring på Lørdag.

Kan jo være avbalansering eller skade på felg bak. Det merkes ikke i rattet, men i bilen.

Burde vel heller tatt opp dette når du var tilbake med bilen. Blir jo bare å spekulere her
#8
Model Y / Sv: MY2023 "demo" bil og motorvei kjøring
onsdag 31. januar 2024, klokken 12:32
Sitat fra: thattestguy på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:24Hei
Jeg prøvekjørte modell Y LR (med 19" dekk) i går i Stavanger og bilen oppførte seg eksemplarisk til vi kom på motorveien. Ved fart over 80Km/h begynte bilen å riste og var ganske bråkete. Risting ble verre med farten og kjentes ikke i rattet men derimot kun i setet. Medpassasjereren kunne også merke ristingen.

Lurer på om noen av dere oppleved noe sånt før?

kanskje det er is/snø i felgen eller dårlig avbalansert på bakdekkene. Var sånn på en lånebil jeg hadde da min var på service.
#9
Model Y / Sv: Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y
fredag 26. januar 2024, klokken 00:07
Sitat fra: erikaak på tirsdag 14. februar 2023, klokken 13:32
Sitat fra: Klykken på fredag 10. februar 2023, klokken 15:10
Sitat fra: erikaak på fredag 10. februar 2023, klokken 14:26Jeg opplever ulyd ved (høy) musikkspilling fra subwoofer i bagasjerommet (høyre hjulbue). Var inne hos tesla for preventivt bytte av varmepumpe, hvor de også skulle reparerte dette. Fakturaen sa i hvert fall: "attached loose panel right side trunk". Hentet bilen igjen utenfor åpningstid, og alt var i orden bortsett fra dette.
Er nok en easy fix da raslingen forsvinner så raskt jeg fysisk legger litt trykk på hjulbuen (i bagasjerommet), så dumt det faktisk ikke ble i orden..
Uansett, noen som har vært borti dette? Og er det enkelt å se på selv? Vil jo nødigst begynne å dra av paneler, men om det er veldig enkelt kunne jeg spart meg en tur i arbeidstiden for å få det ordnet.
Kanskje er dette mobile service mat?
Tipper at det er manglende/løst klips. Mulig du ser det selv hvis du røsker forsiktig i panelet. Kanskje nok å "trykke det på plass"? Evt bør nok mobile service kunne fikse dette lett.

Mobile service kommer neste uke  :+1:

Ser det er en stund siden, men ble problemet fikset og har det holdt seg bra siden?
Har samme problem.
#10
Tesla SW og AP / Sv: Kjørecomputer forbruk
lørdag 20. januar 2024, klokken 22:18
Sitat fra: Handyman på lørdag 20. januar 2024, klokken 21:31
Sitat fra: Lars1980 på lørdag 20. januar 2024, klokken 14:57Derfor spurte jeg på Tesla da jeg var der og de sier at den kun teller forbruk ved kjøring og ikke alt det andre.
Jeg mistenker misforståelse mellom deg og Tesla. Hvis Tesla svarte slik du skiver, så har de for såvidt rett. Den tar med alt forbruk mens bilen ikke er i Park.
Men... hvis Tesla uttalte det ordrett slik du skrev i innlegg #6 ..."og påvirkes ikke av varme/kjøling viftehastigheter osv." så tok personen grundig feil. Men hvis det er din tolking av hva de mente så beror det altså på en misforståelse.


Jeg spurte han som stod i skranken der om den kun viste forbruket på ren kjøring eller forbruket med varme og alt annet. Han som stod der viste ikke selv så han sa han kunne gå å spørre om jeg ønsket. Han var borte ett par minutter og da han kom tilbake sa han at den viser kun kjøring. alt annet forbruk vises i energiappen.
(sikkert som han har fått beskjed om, og jeg ser at dette svaret kan tolkes begge veier)
men så spør jeg bekreftende at da viser den kun forbruk på ren kjøring uten varme og vifte osv, noe han da bekrefter.

så kan jo da hende at han misforstår svaret han får av de på verkstedet da, om de skulle si at ja, den viser bare ved kjøring f.eks.

Jeg hadde med meg far min som også stod der da vi snakket og han oppfattet det også sånn at det var kun ren kjøring uten alt annet som telte.

Men uansett så har jeg fasiten nå og servicen og oppfølgingen ellers jeg fikk hos tesla i oslo der var helt super :)

#11
Tesla SW og AP / Sv: Kjørecomputer forbruk
lørdag 20. januar 2024, klokken 14:57
Sitat fra: Handyman på lørdag 20. januar 2024, klokken 13:18
Sitat fra: Lars1980 på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:47Resultat:
Tur 1:

7km uten varme og vifte. 162wt/km

Tur 2:

7km med varme på max. 297wt/km

Så der tok jeg (Tesla Oslo) feil.

Når det kommer til å stå rolig, men i drive så økes ikke forbruket i kjørecomputeren. Etter siste tur på 7 km stod den på 297wt/km og 70% batteri. Etter 10 minutter i drive med varme på max står det fortsatt 297wt/km på skjermen og batteriprosenten er gått fra 70 til 68. Men da jeg satte bilen i park, da først økte forbruket til 493 wt/km. Men ikke fortløpende da. 
Dette er jo aldeles ingen overraskelse. "Alle" vet at den tar med ALT mens man kjører. At Tesla opplyser feil er heller ingen overraskelse, dessverre.
Hvis du hadde kjørt videre etter stillestående i Drive, så tipper jeg at forbruket også hadde hoppet opp, så samme måte som da du satte den i Park.

Det er mulig det er noe "alle" vet, unntatt meg og de som jobber på tesla da. Grunnen til at jeg var usikker er jo fordi jeg ikke har hatt tesla så lenge og den virker ikke på samme måte som man er vandt med fra andre biler. Og når jeg har stått stille i noen minutter og ikke sett endring i forbruket så ble jeg usikker. Derfor spurte jeg på Tesla da jeg var der og de sier at den kun teller forbruk ved kjøring og ikke alt det andre. Jeg var ikke født utlært i Tesla faget, men nå har jeg fått testet dette godt selv i dag og nå VET jeg. hehe

Vil tro mange ikke tenker på slike ting i det hele tatt og bare kjører å lader ved behov. Men når jeg kommer på noe jeg lurer på så klarer jeg ikke slippe det før jeg vet 100% at jeg har rett svar, og ofte mens jeg roter rundt for å finne svar på en ting så dukker det opp to nye ting jeg lurer på.
#12
Tesla SW og AP / Sv: Kjørecomputer forbruk
lørdag 20. januar 2024, klokken 13:09
Tallene fra forvarmingen ser slik ut:

utetemperatur -22

0 min:
-20 inne i bilen
batteri 79%

10 min:
-20 til +11 grader
batteri 79% til 77% batteriet varmes/lader koblet til 32A 230V 1 fas 7KW

15 min:
-20 til +18 grader
batteri 79% til 76% batteriet varmes/lader

20 min:
-20 til +23 grader
batteri 79% til 76% batteriet varmes/lader

25 min:
-20 til +27 grader
batteri 79% til 75% batteriet varmes/lader

30 min:
-20 til +28 grader
batteri 79% til 75% batteriet varmes/lader

33 min:
Batteri er ferdig varmet/lader

35 min:
-20 til +28 grader
batteri 79% til 74% lader


I tesla appen står det at jeg har tatt 4 kwh fra batteriet (79% til 74%) pluss at den har trekt strøm fra veggen i 35 minutter på 7 KW lader. Dvs si at det går ca 8 kwh med strøm til 35 min forvarming/batterivarming.



#13
Tesla SW og AP / Sv: Kjørecomputer forbruk
lørdag 20. januar 2024, klokken 12:47
Resultat:
Tur 1:

7km uten varme og vifte. 162wt/km

Tur 2:

7km med varme på max. 297wt/km

Så der tok jeg (Tesla Oslo) feil.

Når det kommer til å stå rolig, men i drive så økes ikke forbruket i kjørecomputeren. Etter siste tur på 7 km stod den på 297wt/km og 70% batteri. Etter 10 minutter i drive med varme på max står det fortsatt 297wt/km på skjermen og batteriprosenten er gått fra 70 til 68. Men da jeg satte bilen i park, da først økte forbruket til 493 wt/km. Men ikke fortløpende da. 
#14
Tesla SW og AP / Sv: Kjørecomputer forbruk
lørdag 20. januar 2024, klokken 10:10
Skal teste dette mer nøye i ettermiddag :)

Skal kjøre en runde uten varme. Samme runde med max varme. Etter siste tur skal jeg stå parkert i D og se om forbruket øker.

Resultat kommer ca kl 18 :)
#15
Tesla SW og AP / Sv: Kjørecomputer forbruk
fredag 19. januar 2024, klokken 23:32
Sitat fra: Radial på fredag 19. januar 2024, klokken 21:46
Sitat fra: Lars1980 på fredag 19. januar 2024, klokken 19:56Fikk svar fra Tesla på dette i dag da jeg var å hentet bilen etter en sjekk.

Kjørecomputer fra start, siden sist lading osv viser kun forbruk for kjøring og påvirkes ikke av varme/kjøling viftehastigheter osv.

Om noen lurte.

Njaaa ,den logger "alt" forbruk i Drive (og revers/Nøytral).

Man ser det ligger inne masse forbruksdata i energi-appen, og en betydelig del av dette vinterstid er faktisk klimakontroll.

Men hva du bruker totalt i Park, vises jo ikke. Heller ikke tapet i ladeprosessen.
Jeg har regna litt på det i det siste, og det går fint med 40kWh/10mil (4x25km) når det er 20blå , 23°c i bilen før avgang (vanlig oppvarming) og legger inn for ladetap.

Men kryper gradestokken opp til -10°c faller forbruket masse, og så fort man nærmer seg 0 og plussgrader så nærmer man seg veldig fort sommerforbruk igjen.
Noe sier meg at VP sin virkningsgrad er ganske lav i -20°c og at svært glasstak er en stooor ulempe for kaldt trekk og at man må kompensere med enda mer varme.


Nå gikk han i servicedesken inn og spurte sjefen på verkstedet og svaret hans var at i den informasjonen som er nederst på skjermen er utelukkende hva som går med til kjøring utenom varme, lys, radio, ac osv. kun kjøring. For å se det andre forbruket måtte man inn i appen for å se. Forbruket pr km øker eller synker jo ikke på bilen min om jeg skrur av varmeapparat eller om jeg har på fult. Det skulle vært godt synlig etter at man har kjørt kort. Da påvirkes jo forbruket fortere.

Som på en hyundai kona jeg har så ser man at forbruket inkluderes da det endrer seg om den er av eller på.

Skal ikke være helt bastant jeg uansett, men det er info jeg fikk fra Tesla og slik jeg opplever det.

Om jeg står lenge i D og har på mye varme så endres ikke forbruket sånn som det gjør i Hyundaien og en bmw(hybrid) jeg hadde tidligere
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA