Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - små_bil_elsker

#1
e-up! / Sv: Priser service E-UP
onsdag 06. april 2022, klokken 10:59
Sitat fra: Elmo på tirsdag 05. april 2022, klokken 22:47
Sitat fra: små_bil_elsker på tirsdag 05. april 2022, klokken 18:04
Konkluderte med at det er en knekt fjær på h.s.
Bilen har en serviseavtale fra Skoda opp til 45.000km/3år, og har rullet 42.000km.
Knekt fjær har ingenting med slitasjedeler å gjøre. Det må gå på garanti, så ikke avhengig av serviceavtale heller.
Har ikke opplevd noe lignende på mine tidligere biler heller, har generelt dårlig dialog når det kommer til Møller/Skoda med mine tidligere besøk ang. garanti saker. Så det blir spennende å se hva dem sier:D
#2
e-up! / Sv: Priser service E-UP
tirsdag 05. april 2022, klokken 18:04
Har nå fått en klunke lyd på min Skoda Citigo, som kommer fra forstillingen. Nylig byttet om dekkene til sommerdekk og undersøkte litt. Konkluderte med at det er en knekt fjær på h.s.
Bilen har en serviseavtale fra Skoda opp til 45.000km/3år, og har rullet 42.000km.
Lurer på om om dette blir dekket av avtalen eller må jeg punge ut selv? Skjønner at det er en slitasjedel, men må bare få bekreftelse på noen som har forståelse for avtalen bedre enn meg.
#3
e-up! / Sv: Oppdatering og ny-forsegling av HV-batteriet (93J8 og 90R6)
torsdag 09. desember 2021, klokken 22:34
Sitat fra: Daruu på tirsdag 07. desember 2021, klokken 21:41
Har du sjekket i appen om det har skjedd noe krøll der? Feks begrensning i lading og/eller avreisetid?

Kjapp oppdatering...
Ja, jeg hadde sjekket appen og alle mulige scenarioer som kunne evt. begrenset ytelsen på lading. Bilen ble levert til Møller ved hjelp av Viking(stilig:) ), og dagen etter fikk jeg beskjed på at ombordlader og en HV cellepakke hadde takket for seg. Bare til å nevne igjen, før oppdatering og ''nyforsegling'' av batteriet funket alt FINT. Så tydeligvis noen som ikke klarer å gjøre jobben sin bare...

Totalt sett er det andre gang en HV pakke takker for seg, hadde gått ca et år siden sist.
Etter laang diskusjon med Møller fikk jeg meg en Skoda Enyaq fram til bilen blir ordnet hah, lukter som at den blir der en stund igjen pga deler som må sendes fra Tyskland.

ho ho - god jul :D
#4
e-up! / Oppdatering og ny-forsegling av HV-batteriet (93J8 og 90R6)
fredag 03. desember 2021, klokken 13:13
Hadde bilen nå nylig på service, pga. av en ''viktig'' oppdatering og ny-forsegling av HV-batteriet (etter at en modul røk sist vinter). Så jeg regner med for dere som hadde dette problemet blir eller har blitt innkalt allerede?

Til å nevne så hadde kuldet allerede vært her i litt over en uke. Før servicen ladet bilen helt fint, var rimelig presis på angitt tid/rekkevidde den vil lade opp til. Ved varierende kulde fra -4 til -9 grader pleide jeg å få full "tank" ca. 140-160km.
Etter oppdateringen har bilen begynt å slite med å ta imot lading, det som pleide å ta før ca. 7:45t til fullt, nå tar >10:30t. Ved fulladet batteri har ikke rekkevidde blikket mer enn 60-70km, noe jeg synes er absolutt tåpelig..
Skjedd nå flere ganger at når jeg har våknet dagen etter, så har ikke bilen ladet noe i det hele tatt.. Samtidig at jeg forsikrer meg hver gang jeg forlater bilen at lyset indikerer/pulserer grønt (tar imot lading og alt er OK).

Tenkte å høre med dere som er her inne, om det er noe dere har opplevd. Før jeg evt. tar kontakt med Møller igjen, som er både lei av meg og jeg er lei av de...:D
#5
e-up! / Sv: 12v batteri, verksted!
onsdag 01. desember 2021, klokken 12:51
Sitat fra: Up-grade på tirsdag 30. november 2021, klokken 00:21
Husker du hvilken modul du kodet det inn på?

Sitat fra: små_bil_elsker på mandag 29. november 2021, klokken 15:46
Har byttet batteriet på en 2014 mod e-Up! før, kjøpte en Bosch 12v 40ah hvis jeg husker riktig. For å unngå feilmelding, koblet opp på VCDS kodet inn det nye batteriet og alt var GOOD - ingen feilmelding.

Hei, ja! dette var i så fall for min del, nå husker jeg ikke hvilken VCDS versjon jeg har men framgangsmåten er relativt lik.
Først må du finne BEM koden nr. på batteriet samt. levradørkoden.
Etter det åpne VCDS -> Select Controle Module -> 61 Battery Regulation
Deretter, Coding - 07 -> og så fra en drop-ned meny velger du alternativ nr.1 og etter det er det bare å fylle ut all info og klikke på ''save''.

Dette var i så fall måten jeg gjorde på, finnes forskjellige måter å kode det inn på så er ikke det eneste fasiten. 
#6
e-up! / Sv: 12v batteri, verksted!
mandag 29. november 2021, klokken 15:46
Har byttet batteriet på en 2014 mod e-Up! før, kjøpte en Bosch 12v 40ah hvis jeg husker riktig. For å unngå feilmelding, koblet opp på VCDS kodet inn det nye batteriet og alt var GOOD - ingen feilmelding.
#7
Skoda Citigo iV / Sv: Droppe service på Citigo?
mandag 29. november 2021, klokken 15:41
Er jo stor misforståelse angående når man skal utføre service og om det er nødvendig eller ikke. Har bilen service avtale på Møller, altså 45.000km/3år så spiller det ingen rolle - det er gratis. Dessuten service hos en annen aktør er mellom 1800 - 2600,- (det sjekket jeg selv av ren nyskjerrighet).

- NEI -, det påvirker ikker garantien, men! Du må huske på at dersom en spesifikt del svikter pga. manglende periodisk service og forårsaker problemer/utløser sier vi ringvirkningen på at noe annet rykker kommer du ikke til å få det dekket under kategori som ''garantisak''.
#8
Sitat fra: Elmo på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:32
Sitat fra: små_bil_elsker på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:38
Dette er da noe mer troverdig, fra European Commission:
https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=main.notification&reference=A12/01792/20&lng=en
Den URL'en funket ikke for meg :(

EDIT: vel . . .  ser nå at jeg fikk lastet ned en PDF  :+1:
Den sier "Chassis numbers: from VSS ZZZ AA Z L D 502721 to VSS ZZZAA Z L D 503477" som vel er det samme som en annen skrev i Mii forumet.

Min bil har VSSZZZAAZLD500407 (altså ikke mellom 502721 og 503477), men allikevel så sier Møller at det er tilbakekalling på den, og jeg har fått time for "fiks".

Supert! Godt at Møller insisterte å kalle den inn allikevel, helst software oppdatering enn å bytte batteripakker/styreenheter. Sparer tid, penger og stress for begge partene.
#9
Dette er da noe mer troverdig, fra European Commission:

https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=main.notification&reference=A12/01792/20&lng=en

Gjelder da i bunn og grunn for alle trillingene, for det er samme batteripakker. Eneste forskjellen er vel når dem ble laget i 2020.
#10
Sitat fra: Daruu på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:17
Små_bil_elsker: Hvilke koder får du opp om du legger inn VIN på den linken her? https://www.volkswagen.com.au/app/locals/owners-service/service-campaigns-recalls

Min Eup får opp 93i7 og 93i3

Får ikke opp noe, for volkswagen vin koden begynner med wvw. Men til dere som er bekymret, anbefaler jeg bare å purre på egen hånd eller bare vente til første service. Eller evt hvis dem tilbyr det på egen initiativ.
#11
Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2021, klokken 20:42
På oversikt over car-recals i EU står det
"The MY 2020 Seat Mii Electric models affected by this recall were manufactured between 12 May and 18 June 2020"
men når jeg bruker VIN sjekken til Skoda så står det at vår Mii reg. 7.jan 2020 har recall

Fikk svar fra Møller i dag, og hvordan det går med bilen som jeg leverte inn til service. Det var nemlig den såkalte «tilbakekallings» kampanje som er egt en software oppdatering bilen skulle ha med sin første service. Det var vist nok for seint for min del, en styre enhet samt tre sensorer som hadde takket for seg. Resulterte i at noen batterier i en av batterimodulene fikk overspenning og kortslutta.

Så nå venter jeg på en helt ny batteripakke fra Tyskland, så fossilt leiebil fremover blit morro.. Ut ifra deres kompetanse så sa han at det vil ta 1-2mnd. Synes det er litt synd mtp at det har vært flere slike situasjoner med andre bileiere der hvor denne feilen treffer inn lenge før første service.
Er desidert noe man kunne klart å unngå ved å kalle inn for oppdatering.. før første service.

Bilen våres har rulla 19000km
#12
Hei,

etter å ha lest litt, vært over på forskjellige utenlandske EV forumer har jeg kommet overens en litt bekymrende nyhet. Dette da gjelder i hovedsak mange VAG el-biler som ble produsert i året 2020, ut ifra det jeg skjønte.
Feilen betegner da battericeller/batteripakker som har noe form for defekt, og kan forårsake en kortslutning i høyspenningsbatteriet. Samtidig økt risiko for å ødelegge div. komponenter som BMS og andre sensorer.

Dette såkalte tilbakekalings programet har kun begynt å virke i Tyskland (https://www.kba-online.de/gpsg/startServlet?adress=gpsg ,bare bruke oversetter), men jeg lurer da på om Møller forhandlere i Norge har fått vite noe info?
Feilen kan bli tydeligvis ''fikset'' med en software oppdatering, i værste falls scenario hele batterimodulen må byttes.

Siden jeg kjører en Citigo iV, av ren nyskjerrighet sjekket jeg min egen VIN kode og et par andre sine fra finn.no på denne offisiele skoda nettside (https://recall.skoda-auto.com/004/en-com). De bilene jeg sjekket var produsert i 2020, og nemlig alle fikk påvist den samme feilen. OG! at forhandleren skulle bli kontaktet umiddelbart. Mens de som var produsert i 2021 fikk ikke det.

Er det da noe jeg burde ta kontakt med Møller, eller bare la være?
#13
e-up! / Sv: Problem med hurtiglading
onsdag 13. januar 2021, klokken 18:04
Hei,

har en Citigo IV e, i bunn og grunn samme bil og samme innvoller bare annet utsende. Fikk opp lik melding for to dager siden, og to dager før det sluttet regenerering å fungere. Som en handymann, prøvde jeg jo mitt beste til å få bilen på veien igjen uten å dra innom forhandler. Tok en scan av hjernen og fikk følgende feil, vedlegg følger med.

En slik feilmelding er en indikasjon på mange feil innenfor det el-systemet små og store...  så et godt sted å begynne er å se etter 12V batteriet, sikringer osv..

Kontakten forhandler ang feilen, så dem fikk hentet bilen i går tidlig på dagen... heldigvis fikk jeg en lånebil, Polo 1.0TSI... yeey fossilt :))
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA