Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ginseng

#1
Model Y / Sv: Keramisk coating
fredag 29. april 2022, klokken 10:26
Noen som har vært borti den Pomponazzi coatingen?
Relativt kostbar, men hvis det er slik at den holder i år etter år, så er det kanskje verdt pengene.
Blitt lovet gull og grønne skoger av de som tilbyr hvertfall.
#2
Model Y / Sv: Feil og mangler på Model Y
mandag 01. november 2021, klokken 08:50
Sitat fra: Fleur på fredag 29. oktober 2021, klokken 20:54
Sitat fra: ginseng på torsdag 28. oktober 2021, klokken 14:46
Hei.

Tar dette inn i denne tråden.
Jeg har nylig kjøpt og skiftet til vinterdekk på Y'en.
Dette er da uten TPMS, da dette ikke var å anskaffe (Dekk Sjekk Askim).

Den har hittil vist det gule ikonet for dekktrykk (som forventet), nå viser det imidlertid at et dekk er punktert. Det blinker rødt og ber meg stoppe.


Spørsmålet er hva kan man gjøre? Jeg har endret dekkkonfigurasjonen på skjermen. Er det en slags resetfunksjon man kan kjøre for å prøve det kanskje?

Dekket er for øvrig ikke punktert  :)
Jeg har også bestilt dekk herfra. Ventet en stund på dem nå siden de mangler sensorer. Vet du når de får inn? Har ikke lyst til enda en tur til Askim for å montere dem senere. (får bilen i november /desember)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk



Nei, de kunne ikke love noe tidspunkt dessverre. Det frister heller ikke med en tur dit igjen.
Det kan jo være at Tesla får de inn før dette. Vet ikke om det er noe prisdifferanse her.
#3
Model Y / Sv: Feil og mangler på Model Y
torsdag 28. oktober 2021, klokken 14:46
Hei.

Tar dette inn i denne tråden.
Jeg har nylig kjøpt og skiftet til vinterdekk på Y'en.
Dette er da uten TPMS, da dette ikke var å anskaffe (Dekk Sjekk Askim).

Den har hittil vist det gule ikonet for dekktrykk (som forventet), nå viser det imidlertid at et dekk er punktert. Det blinker rødt og ber meg stoppe.


Spørsmålet er hva kan man gjøre? Jeg har endret dekkkonfigurasjonen på skjermen. Er det en slags resetfunksjon man kan kjøre for å prøve det kanskje?

Dekket er for øvrig ikke punktert  :)
#4
Model Y / Sv: Diverse spørsmål
tirsdag 21. september 2021, klokken 15:03
Ok, takk for svar.
Siden tråden heter "diverse spørsmål" tar jeg meg frihet til å komme med et annet spørsmål.

Vi har et bakovervendt barnesete. Husker ikke helt navnet "Izi Plus" eller noe. Dette festes uansett delvis med stropper fram mot passasjersetet foran. Dette fungerte fint i Volven ved å tre rundt stammen i setet.
Prøvd å lete litt på nett, men kan ikke se ut som det er noen måte å tre stroppen rundt noe strukturelt i Y'en. Noen som har erfaring med dette?
#5
Model Y / Sv: Diverse spørsmål
mandag 20. september 2021, klokken 09:09
Vi har også en Trailz vogn. Er spent på hvordan den passer inn, nå har vi riktig nok ikke hundebur så det hjelper jo på. Setter du hele understellet på Trailz vogna inn i bredden eller på langs, og slipper du da å ta av hjul osv? Den Trailz vogna er svær.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: 75D med Raven oppdatering
mandag 10. mai 2021, klokken 14:03
Takker, burde søkt ser jeg.

Moderator kan gjerne slette tråden
#7
Model S 2013 - 2022 / 75D med Raven oppdatering
mandag 10. mai 2021, klokken 13:51
Hei.

Tittelen sier vel det meste. Kom over en 75D med Raven oppdatering på Finn.
Har noen kjennskap til hvor mye ekstra man kan forvente å få av rekkevidde?

Slik jeg har skjønt det er en motor fra TM3 som har blitt satt inn.
Takk for svar.
#8
Kommende Audier / Sv: A6 e-tron
tirsdag 27. april 2021, klokken 13:43
Denne synes jeg ser meget spennende ut.
Spent på hva den innvendige plassen blir for småbarnsfamilier, hvis den skal rivalisere Tesla Model S, må vel det være en prioritet.

Og spent på pris og da så klart.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Velge riktig Model S
torsdag 21. januar 2021, klokken 10:37
Sitat fra: Vaduz på onsdag 20. januar 2021, klokken 20:21
Så lenge du slipper å hurtiglade til de vanligste destinasjonene som du besøker flere ganger i måneden og du kan lade når du er fremme har du god nok rekkevidde. For 75D er grensen rundt 3 timer til hytta på landevei og litt motorvei med ca 1000 høydemeter midtvinters (90-10%). Da går det fint selv på de kaldeste dagene. Særlig mer enn det ville jeg vurdert større batteri. Jeg ville heller ikke kjøpt ny bil for turer jeg gjør 1-3 ganger i året.

Enig!
Marginalt on-topic, men er det noen av dere som har brukt den Nettbil tjenesten for salg av bil?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Velge riktig Model S
tirsdag 19. januar 2021, klokken 09:40
Jeg har konkludert med meg selv at det er bedre med en forholdsvis ny (2018-2019) 75D med få km, enn en noe eldre 90D.
Merker at det er fort gjort å se seg blind på de langturene, som kanskje utgjør 5% av total kjørelengde.
Utstyr som jeg anser som nødvendig.

- Autopilot
- MCU2
- Glasstak
- Nye seter
- Weather Package (eller hva det heter)

Har jeg fått med det viktigste da i deres øyne?  :D
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Velge riktig Model S
torsdag 14. januar 2021, klokken 09:25


Sitat fra: Klykken på torsdag 14. januar 2021, klokken 08:41
En annen ulempe er at de er kostbare å holde vedlike, og har en del klønete og lite holdbare løsninger, som dørhåndtak, diverse understellsdeler, utsatt plassering av kondensere i front m.m. :)

Men bilens komfort og kjøreopplevelse veier opp det for min del.

Ja, nå er det fryktelig mye utgifter på min fossile bil også, med ting som reimer etc.
Forresten, dere som eier, har dere noen form for antirustbeskyttelse på understellet, eventuelt paneler?
Lest litt om rustproblemer, spesielt på model 3.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Velge riktig Model S
torsdag 14. januar 2021, klokken 08:37
Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. januar 2021, klokken 13:37
Prøv å få en med takstativ, veldig behagelig å ha muligheten særlig med to barn. Ski får man ikke med uten felle et baksete, og med to barnestoler går ikke det. Ellers er 75D veldig mye for pengene, har savnet le her rekkevidde kun et fåtall ganger på 40k km, men det er turer til Stockholm og Sørlandet hvor 30-40 mil tilbakelegges på motorvei. Skjer ganske sjeldent, men du får se an behovet. 90D er sikkert perfekt!
Vi bruker 2 way pearl til begge, fungerer greit:)

Jepp. Det er nok et behov.
I det hele tatt klarer jeg ikke å finne et argument imot TMS, men sånn er det vel gjerne når man overbeviser seg selv om å kjøpe noe nytt  :D

Eneste ulempen slik jeg ser det er mangel på hengerfeste, og det faktum at vi kun har en vegglader på huset. Det siste kan jo løses.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Velge riktig Model S
onsdag 13. januar 2021, klokken 12:27
Sitat fra: Contango på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:38
Tesla har et 60-talls 2016-17 med svært få km biler de la ut for salg før jul og trakk igjen - antagelig for å ha som lånebiler da problemene med model 3 eksploderte. De kommer ut igjen en eller annen gang om du har tålmodigheten.

Notert.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Velge riktig Model S
onsdag 13. januar 2021, klokken 09:22
Så det er 8 års garanti på batteri, drivverk og MCU?
Rimelig imponerende hvis det etterleves fra Tesla sin side.

Jeg tror jeg kommer til å se etter en 90 fra 2016-2017 med gratis superlading, 4WD, HW3 og FSD. Og så lav km. stand som mulig.

En 75 kan vel også fås med alt dette? Hva er forskjellene på 75 vs 90 når det gjelder ladehastighet og rekkevidde?
Forsvarer 90 prisen i forhold?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Velge riktig Model S
tirsdag 12. januar 2021, klokken 14:45
Går fint å kuppe, greit å vite om det med seter uansett.
Jeg er vant til høyere, så godt poeng med sete som kan snus.

Er det andre viktige ting man bør tenke på når man ser på forskjellige varianter av TMS?
Er vel en fordel hvis man finner en der MCU er skiftet? Da disse sviktet for noen år tilbake.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA