Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oddinge73

#1
Model S 2013 - 2022 / Program for trending av ladeeffekt
tirsdag 15. mars 2022, klokken 23:22
Heisann.

Har søkt litt på nettet for å finne en app eller webapplikasjon som enkelt kobler seg til min TMS og kan måle ladeffekten over tid. Altså at jeg kan se variasjonen av ladeeffekt mens bilen lader.
Noen som vet om et bra program til dette?
#2
Lading av Tesla / App for trending av ladeeffekt
tirsdag 15. mars 2022, klokken 23:22
Heisann.

Har søkt litt på nettet for å finne en app eller webapplikasjon som enkelt kobler seg til min TMS og kan måle ladeffekten over tid. Altså at jeg kan se variasjonen av ladeeffekt mens bilen lader.
Noen som vet om et bra program til dette?
#3
Sitat fra: Bjørn på lørdag 06. mars 2021, klokken 15:15
Jeg har i anledning denne saken nå fått skiftet disse delene "SVC ASY - member shock twr brace" på begge sider fremme, ble forklart via customer adviser (som også var mekaniker, men ikke utførende mekaniker) at dette var en slags gummimatte som ble plassert i tårnfestet.

Resultatet av dette ble at lyden ble kraftig dempet, og noe "mykere".. Men slarken er der fremdeles, bare dempet.
(Og jeg tror den er i ferd med å miste dempingen, nå som jeg har kjørt noen mil)

Nå har vel denne slarken liten betydning for demperens egenskaper, da den kun oppstår når karosseriet ikke "rekker" å følge demperens bevegelse, dvs på typisk vaskebrett underlag, feks kjettingspor, grusveier m mange små huller ol. I tillegg tipper jeg denne slakken er veldig liten, kanskje bare noen 1/10mm opp mot en drøy mm, men forplanter seg godt gjennom karosseriet og gir derfor merkbar lyd.

MEN, det høres ut som jeg kjører en sliten Passat fra 94 med utslitte stabbstaglinker..! 

Og det gir ingen god følelse når man har brukt mye penger på noe som skal være en premium bil.. Den lyden gir ikke mye premiumfølelse ihvertfall!  ::)

Får vel begynne å forberede meg på å plukke skjiten fra hverandre selv, og gjøre utbedringer..
Men det begynner man jo bli vant med.. (lysutbedringer, måkke sand ut fra condenser rommene, sette på skvettlapper så ikke "hoftene" bak mister lakken, skifte vindusspylerdysene til noe som virker bedre enn en sånn to-delt pissestråle, legge lydisolering, krype rundt og stappe filt inn der man tror det kommer irriterende interiør lyder fra, (selv om man bare har lyst å fylle hele driten m fugeskum) osv osv..

Men likevel elsker man å kjøre denne råtassen av et kjøretøy..!  Så man fortsetter.. :P

Performance Raven 2019

Synes også bilen ellers er rå å kjøre, og sykt bra komfort på langtur. Det er bare den lyden som er så j--- irriterende. Hadde jeg også vært handy, så kunne jeg også mekket litt, hehe =) Men skal ta tipset videre mot Tesla og prøve å få lagt inn disse "putene".

Hvilket service senter benyttet du for denne utbedringen?
Jeg vurderer å kjøre en juridisk sak på dette problemet, men et så stort selskap er vel umulig å nå gjennom med noe som helst.
#4
Sitat fra: cityhopper på søndag 07. mars 2021, klokken 18:32
Har en Raven Long Range, hentet ut i august 2019. Fullstendig lydløs når det gjelder denne type vibrasjoner og ulyd. Kjørt 28 000 km nå, krysser fingrene...

Ja da er du av de heldige :) Jeg tipper at toleransegrensene til Tesla er såpass "store" på støtdemperen, at noen passer perfekt, men andre får en klaring. Dermed kan man i verste fall ende med å måtte bytte flere ganger til man finner en som er lydløs. Det er nok dette Tesla vil unngå fordi det koster enormt med summer, noe vi kunder må akseptere.
#5
Sitat fra: Muffinman på fredag 05. mars 2021, klokken 07:34
En kan jo spørre seg hvorfor verkstedet gjør diagnose på en bil som er ferdig diagnostisert, pr definisjon av dem selv, og bare skal utbedre feilen?

Svaret ligger muligens ganske nær det faktum at de ikke har noen god fiks på problemet?

Ja det er det jeg også tror i bunn og grunn.
Men istedet for å gå ut med at det skal være slik, så hadde en bedre taktikk vært å gå ut med at de er kjent med problemet, at de skal jobbe med en fix, og lover å utbedre for de som plages med dette. Da tror jeg de hadde vunnet mer tillit og renome.

Og der nok vi som hater lyder som irriterer oss mest, hehe
#6
Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 04. mars 2021, klokken 23:11
Sitat fra: oddinge73 på torsdag 04. mars 2021, klokken 20:40
Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:45
Sitat fra: mthoring på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:04
Er dette et Raven-spesifikt problem? Har ikke lagt merke til noe plagsom skrangling/romling fra understellet på min høst 2017 S. Vil i hvertfall tro jeg hadde lagt merke til det, da jeg har generell OCD på ulyder, og har hatt bilen på verksted 5 ganger på grunn av diverse ulyder i interiør.
Nei. Min 2019 (ikke raven) har akkurat samme problemet

Har du tatt dette opp med Tesla, og hva sa de evt. til deg?
Har tatt det opp med dem 4 ganger. Ved tredje undersøkelse av en mobil servicemann ble det avgjort at luftfjæringene foran måtte skiftes og servicetime ble bestilt. Like vel valgte Tesla Kokstad å ikke skifte dem siden de ikke kunne høre de lydene som serviceteknikeren som var hjemme hos meg kunne bekrefte, beskrive og diagnostisere. Ble altså enda en bomtur til verkstedet. Fikk heldigvis ikke noe krav om betaling for diagnostisering. Er drittlei av dette, så jeg håper at det finnes en måte å fikse dette snart.

Det der er rimelig uprofesjonelt av Tesla, og la en mekaniker overstyre en lyd en annen har hørt. Skulle tro at Tesla var bedre tjent med å bytte fjæringen for å få fornøyde kunder, og ta problemet opp med underleverandøren. Nå vet jeg derimot fra forumet at andre har byttet alt på eldre modeller, og lyden kommer tilbake. Men det er de "gamle" luftfjæringene. Trodde de nye faktisk var utbedret da selger fortalte dette.
#7
Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:45
Sitat fra: mthoring på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:04
Er dette et Raven-spesifikt problem? Har ikke lagt merke til noe plagsom skrangling/romling fra understellet på min høst 2017 S. Vil i hvertfall tro jeg hadde lagt merke til det, da jeg har generell OCD på ulyder, og har hatt bilen på verksted 5 ganger på grunn av diverse ulyder i interiør.
Nei. Min 2019 (ikke raven) har akkurat samme problemet

Har du tatt dette opp med Tesla, og hva sa de evt. til deg?
#8
Sitat fra: overskyet på torsdag 04. mars 2021, klokken 00:42
Sitat fra: oddinge73 på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:14
La ut en link til video hvor en kan høre lyden. Noen som kjenner denne igjen?

https://youtu.be/bU8UbFgVKoo

Så når du kjører over eksempelvis Hemsedalsfjellet med skrapet is på veien, så skrangler det slik non-stop?

Ja det stemmer, når underlaget er veldig ujevnt, så er det den lyden man hører hele turen, og det mener Tesla er innenfor spesifiksasjoner. Tro om alle Tesla sjefer ville hatt det slik?

Jeg må si at Teslas krav til toleranse i spesifikasjonene er meget store. Håper jeg får løst det på et vis.
#9
Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:09
Tror faktisk til og med jeg ville blitt forbanna om jeg ble avspist med "skal være sånn" eller lignende på dette. Jeez.

Du kan tro jeg er ikke mye happy. At Tesla bare kan avvise dette, og ikke i det minste være imøtekommende på hvordan dette kan løses, eller vilje til å finne løsinger.

Jeg har forståelse av at det er komponenter er ulike, men at deres spesifikasjoner har så store toleranser burde de sett på. Lurer på om Tesla sjefer ville kjørt rundt i en skrangle bil ?:D

Har sendt en formell klage til Tesla, så blir spennende å se hva som kommer ut av dette.
#10
La ut en link til video hvor en kan høre lyden. Noen som kjenner denne igjen?

https://youtu.be/bU8UbFgVKoo
#11
Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:17
Han her har identifisert noe av det dere snakker om:
https://youtu.be/-T3PYNsKKbQ

Utfordringen her er at det er noe med demperkonstruksjonen som gir disse lydene. E-tron har dem, men den er så mye bedre lyddempet at det er et lite problem. Mine Audi-mekanikere forklarte meg mer detaljert årsaken, men jeg har glemt det. De kalte det "vanlig luftfjæringslyd".
Du kan bytte dempere, men det hjelper i grunn ikke. Demperen har den lyden uansett, den er konstruert slik.


Ser den videoen er laget i 2017, var det ikke i 2017 eller 2018 Model S kom med nye støtdempere, som skulle fjerne den dunkelyden? Min lyd er ikke karakteristisk dunkelyd, mer en slags "vibrasjonsaktig" lyd.

Min bror kjører 2020 e-tron, og har også lyder fra støtdemperene sine. Sulland sier de er slik, og at det ikke kan fikses. Hører rykter om at mercedes har det samme. Mistenker at produsenten av disse er svakheten.
#12
Hei.

Jeg er totalt enig med deg. Ramlelyden er ikke noe problem, mer enn at de med misofoni irriterer seg over den. Er ikke bekymret for sikkerheten.
Men når det kommer til finish på bilen, det som faktisk gjør bil til en bil i denne klassen, så bør lyder være borte og sammenføyninger mellom karrosserideler være symmetriske. Amerikanere sliter ennå med at noen karosserideler ikke passer. Det ser man tydelig at "skjøt mellom f.eks skjerm og kanal ikke jevn.

Jeg var så "uheldig" at jeg var på jobb på utleveringsdagen, og når jeg var hjemme, så var 7 dagers angrefrist utløpt. Denne var jeg ikke klar over ved kjøp av bilen. Så du kan ta ut bilen, teste den i 7 dager/1000 km, og dermed levere tilbake om du ikke er fornøyd.

Om jeg ikke når gjennom på noen måter, så vurderer jeg å kvitte meg med bilen. Jeg er enig med deg at Tesla kan ikke drive slik, hvertfall ikke på de dyreste segmentene.
#13
Sitat fra: overskyet på tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:08
Hvor mye lyder snakker vi egentlig om her? Jeg har en model s refresh i bestilling og slike ting skremmer jo vannet av meg. Skrangler det virkelig i helt nye biler?


Det avhenger hvor mye lyder plager deg, men det kan minne om "vibrasjonslyd" som varer i 0,1 sek eller noe. Kommer frem når man kjører på selv de minste "harde" ujevnheter. "myke" ujevnheter som fine farstdumper går fint. Kommer tydelig frem når man kjører på f.eks brostein, eller små hull i veien. Kjører man da lenge på en slik vei så er denne ramlelyden irriterende for meg. Nå er det selvsagt vanskelig å beskrive en lyd med ord.

Personlig synes jeg der er dårlig av Tesla og ikke ta dette mer seriøst og prøve å arbeide frem en løsning, en fix på problemet. Når man kjøper en bil til over 800k så forventer man litt mer kvalitet.
#14
Da har jeg hatt bilen på service for sjekk. De mener alt er iorden, men at noen vibrasjoner som genererer lyd annet sted i hjuloppheng. Dette er normalt sier de. Se svar fra Tesla:

"An inspection has been made on the lift of the entire suspension and the shocks, stabilizer bars and complete
suspension have been checked. everything has been tightened according to the specifications in the manual. During the test drive, no abnormality was observed in the suspension. The audible sound is produced by the vibration of the front bumper. The sound is a normal sound that is within the specifications, since it is a semi-mobile piece that absorbs oscillations, in turn it is on rubber supports to be able to withstand movements and pressures produced by the resistance of the wind the rattles, this part It is designed to absorb these vibrations and shocks in the event of a collision."


Hva er deres erfaringer, er det slik at man bare må akseptere lyder? Nytter det å klage dette inn?


Odd Inge
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lading med "nødladeren" vinterstid
søndag 31. januar 2021, klokken 23:56
Sitat fra: geear på søndag 31. januar 2021, klokken 21:04
Sitat fra: automat på søndag 31. januar 2021, klokken 12:23
Ladestrømnen er for lav til å produsere nok egenvarme. Og batteritemp blir for lav. Bilen tar derfor pauser i ladingen, og bruker strømmen til batterivarming.

Det eneste som hjeloer er å lade på høyere strømstyrke. Å redusere den gjør vondt værre.
Min X har stått på lading med 5A og 35 meter skjøteledning, i -20, en hel helg, merket ikke noe til at den tok pauser...

Hadde nok heller mistenkt noe annet, som spenningsfall, så hadde nok heller prøvd å justere ned enda mer..

Tenker du spenningsfall fra stikk? Det er ikke rare lengden fra sikringskapet. 10 meter maks, og 2,5 kvadrat kabel. SKal ikke gi særlig spenningsfall. Med mindre det er noe galt med kontakten selvsagt.
Hører et klikk fra ladeboksen, strømmen kutter, men kobler seg på igjen etter noen sekunder. Har ikke sjekket hvor lenge den lader før den kutter, men det er hvertfall en stund.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA