Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ReisaM3Y

#1
Model 3 / Sv: Best practice vinterdrift
onsdag 04. januar 2023, klokken 14:18
Biler med varmepumpe og octovalve kan hente varme fra batteriet til å varme kupèen. Uten forvarming risikerer du å ankomme SuC med iskaldt batteri. Da går ladinga tregt. Men med varmt batteri, går det kjapt. Du får også betydelig lavere forbruk etter lading, siden octovalve henter varme til kupèen fra det varme batteriet. Veldig merkbart på forbruket under vinterforhold.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Teslaskeptiker vurderer å kjøpe TM3 LR
mandag 07. februar 2022, klokken 15:22
Tok ut min 21 LR i mars i fjor i Tromsø. Gode erfaringer med både utlevering og verksted. Noe småtteri med lakk ved utlevering som de fikset uten spørsmål, samt at jeg oppdaget skjev forstilling ved hjulskift sist høst. De tok ny 4-hjulskontroll uten kostnad, men fikk ikke nye dekk.

Ellers har bilen innfridd fullt ut. Har ikke garasje, og vinteren her i nord har jo hittil gitt masse vær. Viktig med god forvarming av bilen, ETTER at du har børstet vekk snø. Smør inn pakninger med silikon osv. På vinterveiene er den bare helt super. Blitt enda bedre etter siste oppdatering, med "skjult" snow-mode.

Støy kan være en utfordring, men ikke mer enn hva jeg har opplevd i andre biler, inkl. Volvo. Piggdekk på våt asfalt gir godt med støy. Ville uansett ikke brukt penger på ekstra støyisolasjon. Ikke sikkert du får den valutaen du forventer.
#3
Model 3 / Sv: Ladekabel sitter ofte fast
lørdag 29. januar 2022, klokken 11:03
Var veldig plaget med frossen ladekontakt på min LR 21 mod.  "Tin bil"-funksjonen hjalp ikke mye. Litt bedre ved å legge ned bakseteryggen slik at det kom varme inn i bagasjerommet. Men da måtte det stå på full varme i 40-50 min. Litt upraktisk   ::)
Løsningen ble for min del den gode gamle WD40. Sprayet ikke i selve kontakten, men i hull hvor låsepinne sitter. Satt deretter i ladekabel og låste opp og igjen en 10-12 ganger. Nå løsner ladekabelen tvert, selv i relativt mange kuldegrader og mye is på bilen.
#4
Sitat fra: TOMSOMMERZ på mandag 14. juni 2021, klokken 21:49
Bestilte LR 26. April. 614 km, men ser vi har fått modell med 580 (567km V/100%). Det er mildt sagt skuffende og har bedt om svar fra Tesla på dette. Når man bestiller 614km modell så forventer jeg å det. Håper de rydder opp i det. TBC.

Du har nok fått den rekkevidden du har bestilt. Displayet viser ikke WLTP-rekkevidde, men såkalt EPA som er annen standard. Så ingen grunn til skuffelse på grunn av det.  8)
#5
Model 3 / Sv: Ventetid på tm3 i transit biler?
søndag 02. mai 2021, klokken 22:12
Bilen kommer fra USA. Hvis du bestilte idag, er bilen mest sannsynlig med båten LAKE FUXIAN som gikk fra San Francisco i går. Den ankommer Europa rundt 21.mai. Vil tippe at du får utlevering første halvdel av juni. Du får en SMS 2-3 uker før utlevering, med tidspunkt og sted.
#6
Sitat fra: Kires på torsdag 22. april 2021, klokken 09:10
Fristelsen ble for stor med siste priskutt så går nå og venter på en SR+ fra Kina.

Noen som har oversikt over hvilke båter som kommer fra Kina med bilene som skal leveres i Mai? Tesla support hadde ikke oversikt lengre.

Er visstnok ikke så lett å finne ut hvilke båter som frakter Teslaer fra Shanghai. Men mye god info i det engelsk TMC-forumet: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2021-shipping-movements.217602/page-53#post-5473967
2.kvartal ser ut til å ha et litt avvikende transportmønster. Mye på grunn av container-mangel etter at et visst containerskip havnet på tverra i Suez  :P

Uansett ser det ut for at RCC Africa har med SR+ til Europa. Er bare å følge spent med. Ventetida e hard, men det er verdt det!  8)
#7
Da er vel de fleste biler som er bestilt inn mot 1.kvartal 2021 levert. Mitt inntrykk er at de fleste har fått sin bil uten de store feil som mange opplevde på slutten av 2020. Har sjøl bare positive opplevelser etter de første 2 ukene. Nå er det bare å glede seg til at sommerskoene skal på.  8) Tenker at denne tråden kan stenges snart, og de som er på venterommet for levering i 2.kvartal, kan diskutere i egen tråd?
#8
Korrekt som turfsurf skriver. Fikk utlevert en 886 for 2 uker siden. Kanon bil!  8) Rykter om at biler med VIN over 903 skal ha (aktivert) oppvarmet ratt, ser ikke ut til stemme. Er vel levert biler med VIN 904++ i forrige uke.
#9
Du får den med vinterdekk montert. Hvis veiforhold gjør at du ønsker sommerdekk på, er det bare å gi de beskjed. Her i nord, er det uansett ikke et alternativ før vi nærmer oss mai  :P
#10
God opplevelse med utlevering i Tromsø idag.  :) Innendørs gjennomgang av bilen i ro og mak. Det var allerede anmerket ett par lakkfeil som rettes i etterkant. Veldig grundig siden jeg hadde store problemer med å se de.  :P
Bilen var ladet til 90% og holdt greit 23 mil hjem, med 35% igjen ved ankomst. Elendig føre med slaps og regn, så positivt overrasket over forbruket.  Kameraene var kalibrert etter ca 3 mil. Alt fungerte strøkent! P.t. veldig fornøyd Tesla-eier!  8)
#11
Noen som nylig har tatt ut bil i Tromsø? Er utlevering ved showroom-lokalene eller SC? Står bilen utendørs ved utlevering, eller får man se over den innendørs?
#12
Fikk SMS 26.02 om levering 15.03. Svarte også JA, uten noe respons. Antar at "intet nytt er godt nytt" og leveringen går som normalt. Det kommer også epost rundt 1 uke før, med detaljer om betaling og forsikring. Kan sikkert være greit å ta kontakt med de hvis eposten uteblir.
#13
Da kom den etterlengtede SMS'en. Utlevering 15.mars i Tromsø  :D Det er helt i rute etter hva Tesla opplyste om for ca 3 uker siden: Bilen ankommer Tromsø 10.mars. Utlevering noen dager etterpå. VIN 886xxx.
#14
Tesla sitt system med å matche bestillinger til allerede produserte biler, gjør det uforutsigbart med hvem som får sin bil når. Og ingenting er klart før alt er klart. Altså at bilen klar for utlevering.  Er frustrerende når de som har bestilt etter deg, får bilen først. Er i samme situasjon som deg, men vet at den kommer senest 31.03, så skal holde greit ut :) Tesla har nok tapt endel kunder med dette systemet, men bilene blir jo solgt, så......
#15
Sitat fra: etz på søndag 21. februar 2021, klokken 11:38
Da er det lastet av 30 biler ved norlines i Tromsø, spennende å se om noe skjer med bestillingen!
Venter på en sort/sort LR til utlevering i Tromsø, men intet hørt ennå. Tipper at midten av mars fortsatt er det som gjelder.  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA