Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - krl

Sider: [1] 2 3 ... 62
1
Model S / Sv: pris på nytt batteri
« på: Torsdag 02. ſeptember 2021, klokken 09:51 »
Et batteri som er byttet på en bil på garanti senere enn 5 år etter kjøp vil ikke ha noen reklamasjonsrett. Unntaket er om bilen er eldre enn 5 år, men solgt fra profesjonell part til privatkunde for mindre enn 5 år siden.

Fkjl begrenser absolutt reklamasjonsfrist oppad til 5 år etter kjøp. Ytelser ut over det er frivillig fra selgers side. Så her er man prisgitt hvilke betingelser Tesla gir på et batteribytte.

Det stiller seg naturligvis annerledes om man betaler for batteribyttet selv.
Det høres ikke korrekt ut. Har du noen kilde på at lovverket er endret? Tidligere har det alltid vært slik at det påløper ny reklamasjonsrett på deler som er skiftet under reklamasjon. Noe som feiler på nytt, vil være en resultat av en mislykket reparasjon. Ref. https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/

Altså, har Tesla reparert bilen med nytt batteri, så har du ny reklamasjonsrett på dette slik jeg forstår dette.

Noe annet vil sparke beina under alt av miljøhensyn gjennom lovverket. Det kan ikke være slik at noe kan repareres med "tape" eller dårlige deler, som akkurat holder frem til opprinnelig reklamasjonsrett er ute. Da vil vi få et enormt søppel-problem og det vil lønne seg å produsere ting som ikke varer. Slik kan vi ikke ha det.

PS, jeg ville sjekket dette med en advokat som kan slikt godt dersom Tesla krangler her...

Og; hvis argumentet her er at dette ble byttet på garanti etter 5 år var gått, så har du vel betalt for garantien? Og sånn sett bør det vel da også være ny reklamasjonsrett her -- selv om det kanskje kan være mer ullent enn hvis bytte var på ordinær reklamasjonsrett.

2
Tesla Owners Club / Sv: Årsmøtet 2021
« på: ſøndag 29. August 2021, klokken 11:32 »
Basert på det som skrives her, så virker det ikke som om styret ønsker åpenhet. Og det er uheldig. Da får man fort en liten klikk som styrer alt uten input fra medlemmene.

3
Kristiansand / Sv: Kristiansand skal bli Norges første helelektriske by
« på: Torsdag 11. Mars 2021, klokken 20:24 »
Ridel er spennende ja. Det ble en vanskelig start med tanke på uklare og ikke-harmoniserte regler rundt taksameter vs. frislipp av løyver. Finnes det statistikk over markedsandelen til de ulike drosjeselskapene?

4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 11. Mars 2021, klokken 20:11 »
Jeg svarte kanskje litt vel teknisk, men når kurs-relaterte påstander blir benektet, så må det være OK å argumentere for synet....

Uansett; hvis det er bedre med et mer ikke-teknisk argument, så ser vi at Tesla har valgt radar i foroverretning. Hvorfor finnes da ikke samme behov bakover ved filskifte? Jeg finner ingen teknisk forklaring på dette. Spesielt ikke når kameraene på side/bak er dårligere på lang avstand enn kameraene forover.

Konklusjonen min er at det mest sannsynlig kommer en HW-oppdatering etterhvert. Før det kan krabbes noe særlig oppover på autonomi-skalaen formelt sett, og dermed også før robo-taxi-visjonen kan realiseres.


Edit relatert til sensorpakken i bilen:
https://twitter.com/elonmusk/status/1370522745709158407?s=20

Tiden vil vise om dette er smart, radar har en del fordeler ved dårlig sikt. Oppvirvling av snø, vann etc... Da blir det uansett neppe ny sensor-hardware med det første.

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 10. Mars 2021, klokken 12:48 »
Når markedet tar inn over seg dette....
Tar innover seg hva?
At en anynom person på et norsk elbilforum mener det ikke er nok sensorer ?
Det kan du si... Antallet sensorer er kanskje OK, kanskje ikke. Det er i grenseland. Og det er lite redundans på sensorsiden. Hvem som helst kan sjekke dette ved inspeksjon av en bil. Så jeg vil anta at det blir behov for oppdateringer her; spesielt med tanke på radar som ser bakover -- kun kamera bakover på autobahn vil være livsfarlig ved filskifte. Etter min mening. Hvis det er lagt inn radar bakover på noen av de siste HW-oppdateringene, så har jeg ikke fått dette med meg.

På algoritmesiden og prosesseringssiden så har vi et mer fundamentalt problem.

---

Opprinnelig AP1 benytter tilsynelatende 2D-bilder. Og 1 stk. kamera + 1 stk. radar.

Kompleksitet for dette med Big O-notasjon er grovt forenklet O(C1 * S1^2). Altså en konstant + kvadratet av oppløsningen per sensor. Antar for enkelhets skyld samme oppløsning på sensorene.

---

For AP2 er min forståelse at det benyttes flere kameraer, og 2D-bilder.

Kompleksitet for dette med Big O-notasjon er grovt forenklet O(C2 * S2^2). Men C2 vil være større enn C1 pga. antallet kameraer. Prosesseringsmessig er dette rimelig greit, da det kun gir en ca. lineær økning.

---

For AP3 er min forståelse at det benyttes flere kameraer -- og Tesla gikk over til 3D-bilder.

Kompleksitet for dette med Big O-notasjon er grovt forenklet O(C3 * S3^3). Her har vi plutselig en kubisk funksjon av oppløsning. Dette krever en vesentlig økning av prosesseringskapasitet f.eks. for deteksjon eller semantisk segmentering.

---

Videre, så hinter div. poster fra Karpathy og Musk om at det er foretatt en transisjon til 4D. Altså er tid tatt inn i større eller mindre grad. Hvis vi har en større horisont, så får vi da:

Kompleksitet for dette med Big O-notasjon er grovt forenklet O(C4 * S4^4). Her har vi plutselig en fjerdegradsfunksjon av oppløsning. Dette krever en meget stor økning av prosesseringskapasitet f.eks. for deteksjon eller semantisk segmentering. Eller det må gås kraftig ned på oppløsning på noen eller alle akser.

---

Alt i alt vil jeg anta at antallet spesialtilfeller som må håndteres + dette med teoretisk kompleksitet av beregningene har truffet Tesla litt hardt. Jeg er usikker på om de innledningsvis innså behovet for å operere algoritmene i fire dimensjoner.

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 09. Mars 2021, klokken 09:31 »
Den er jeg enig i. Det er for lite redundans og for få sensorer. Og for umoden SW. Og for lite prosesseringskapasitet. Merk at nettverkene er flyttet over til å jobbe i et kalibrert 3D-miljø direkte. Noe som krever svært mye av maskinvaren. Men at det kan bli forholdsvis bra selvkjøring ut av denne hardware-pakken, det har jeg tro på.

7
B-Electric / Sv: B250e etter garantiutløp
« på: Tirsdag 09. Mars 2021, klokken 09:28 »
Dette kan bli spennende ja. Jeg ville satset på en forsikring som inkluderer drivverk etc.. Bilen er forøvrig fenomenal, kanskje med unntak av litt kort rekkevidde og mangel på hengerfeste, så synd at det ikke selges noe lignende lengre.

8
Elbiler i media / Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
« på: Tirsdag 09. Mars 2021, klokken 09:24 »
Biler er store pga. sikkerhet og til en viss grad plass. Men først og fremst på grunn av sikkerhet. Derfor er slike mikrobiler et blindspor så lenge vi ikke har dedikerte veier for disse -- eller langt lavere fartsgrenser i og rundt byer.

Forøvrig så ser denne spennende ut: https://twike.com/en/twike-5/twike-5/

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 19:57 »
Jeg forventet at kursene kom til å ca. halvere seg når vi var på det laveste punktet i fjor. Altså generelt i markedene. I stedet hoppet det meste i taket. Helt uten at jeg ser noen grunn til dette. Da snakker jeg ikke om Tesla spesifikt.

Dette med slutten på stimuleringspakker er interessant. Risikerer vi en skikkelig krasj nå? Boligmarkedet ser heller ikke spesielt bra ut, med tanke på hvor mye som ligger ute til leie...

10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 14:06 »
Kursen blir kanskje i større grad knyttet til Bitcoin nå når Tesla har investert stort der? Og BTC faller..

11
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 22:41 »
Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.
Nei, du tar helt feil. Dette dreier seg ikke om forumet, men om norsk lov.

Bransjen bestemmer ingen ting angående dette. Bransjen må følge norsk lov. Garanti derimot, som ytterligere gir forbruker rettigheter, det kan bransjen gi. Men garanti er noe annet enn lovpålagt reklamasjonsrett.

Kundeservice kan også forhandler og bilmerker velge å gi. Dere kan altså velge å skjule forbrukers rettigheter fremfor å komme kunden i møte. Dårlig service gir dårlig rykte. Og da blir dere valgt bort. Heldigvis. Det går fort nedoverbakke.

Dessverre er det litt for få forbrukere som ønsker å bruke tid på å korrigere f.eks. en bilforandler. Jeg gjør det når det er nødvendig, men da sjekker jeg selvsagt at jeg har rett FØR jeg blir påståelig. Akkurat som nå. Du er garantert å tape denne diskusjonen når du påstår at bilbransjen bestemmer lovverk rundt reklamasjonsrett. Det er så feil det kan få blitt.

12
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 15:33 »
I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del(bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt.
Jeg har vært borti flere saker hvor fabrikker og forhandlere prøver seg på slikt. Men dere kommer ikke langt med dette mot en kunde som kjenner lovverket. Det blir bare slitsomt for begge parter, og kunden vinner mest sannsynlig.

Dette minner litt om når skjermprodusentene lagde en "bransjestandard" som sier at man må akseptere pixelfeil. Som kun bransjen selv kjenner til. Hvis du har en lysende prikk på TV-en eller dataskjermen, så får du allikevel ny når du reklamerer. Fordi det er en mangel.

I virkeligheten er det 5 år som gjelder, det finnes ingen km-begrensning. Annet enn hvis det er snakk om slitedeler. Og f.eks. dørhåndtak er ikke slitedeler. Skjerm er ikke slitedel. Datamaskin er ikke slitedel. Varme i seter er ikke slitedel etc. etc...

Faktisk så er ikke grensen på 5 år absolutt den heller. En kjent produsent av byggematerialer ble dømt for å produsere grunnmurblokker som varte langt mer enn 5 år. Men langt under det som bør kunne forventes av en grunnmur. På samme måte vil du kanskje kunne nå frem med sak på f.eks. gjennomrusting av kanaler eller en annen farlig feil på en bilmodell -- når dette ikke kun skjer på din bil. Selv om det har gått over fem år. Fordi det da ikke er snakk om reklamasjon men annet lovverk som må anvendes. I slike tilfeller er det antageligvis greiest å diskutere med NAF eller en advokat som kjenner lovverket godt :)

13
B-Electric / Sv: 3 fase IT nett
« på: Lørdag 30. Januar 2021, klokken 21:38 »
Du kan få 11 kW, men det er en viss mulighet for at det krever 400 V 3-fas. Jeg lader greit på 11 kW her.

14
Kristiansand / Sv: Kristiansand skal bli Norges første helelektriske by
« på: Lørdag 30. Januar 2021, klokken 18:12 »
Batterifabrikken til Morrow havnet i Arendal. Så dette ser ikke så lovende ut. Er visjonen døende?

Kristiansand sliter blant annet med et noe dårlig rykte med tanke på byggesaksbehandling etc.. Dette øker risiko, noe bedrifter som dette antageligvis er gode på å styre. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å satse penger på en etablering i Kristiansand slik situasjonen er nå.

15
Agder elbilforening / Sv: Kritikk mot Agder Energi
« på: Lørdag 30. Januar 2021, klokken 18:06 »
Flott. Ser denne saken er noen år nå, men det var viktig at flere tok kampen. Vi endte opp med flere års kamp her for å få montert lader. Og det ble anleggsbidrag for å flytte skap + elektriker måtte innom X antall ganger for å måle og styre her. Alt kun basert på vrang vilje fra Agder Energi. Ingen endring var egentlig nødvendig, samme inntakskabel etc.....!

Problemet er i bunn og grunn at pengene/verdiene fra det lokale kraftselskapet ble gitt til Cultiva til "kunst og morro og fjas" fremfor å bli brukt på fornying/forbedring/vedlikehold av samfunnsnyttig infrastruktur. Som var/er den reelle verdien i kraftselskapet.

Sider: [1] 2 3 ... 62