Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ErlendR

#1
Kia Soul EV / Sv: Permanent 12 volt til kjølebag
onsdag 14. juli 2021, klokken 00:59
Utility-modus skal vel gjøre det mulig å bruke 12V over lengre mens bilen ikke er i bruk. Da tapper du fra det store hovedbatteriet i stedet for fra 12V-batteriet. Du velger denne modusen i dashbord-menyen mens bilen er på, under "komfort".

I følge denne diskusjonstråden så kan du imidlertid ikke låse og forlate bilen mens den er i utility-modus, se innlegg #11:  https://www.speakev.com/threads/utility-mode.127734/
Det syns jeg er en svakhet. 
#2
Kia Soul EV / Sv: 2022 facelift
torsdag 13. mai 2021, klokken 18:02
Jeg har nettopp bestilt eNiro Active med metallic og teknikkpakke til kampanjepris 372 kkr. De overprisede vinterhjulene fikk jeg lov til å trekke ut av kampanjepakken. Bortsett fra el-justert førersete er det lite vesentlig som skiller denne pakken fra Exclusive. Jeg hadde mulighet for 8% rabatt på full pris, men i forhold til kampanjen var det ikke noe å spare.

Jeg syns eSoul er litt stivt priset til sammenligning. Det er en helt tilsvarende bil med litt mindre plass. Jeg syns riktignok den er litt kulere å se på. 

Det ryktes at eNiro vil få et batteri med litt større kapasitet i 2022. Jeg vet ikke om det samme gjelder for eSoul. Ellers ser jeg at det finnes artikler om "facelift" for Soul generelt. Mye av dette gjelder trolig alle drivlinje-variantene.
#3
EV 6 / Sv: Rabatter?
lørdag 08. mai 2021, klokken 12:45
Akademiker-rabatten for eNiro og eSoul ble utvidet i mai til å gjelde både Exclusive og Active, men dette gjelder ikke for kampanjepriser. Nå ble også kampanjeprisene satt ned, så man sparer for tiden ingen ting med denne rabatten hvis man er interessert i ekstrautstyret som følger med kampanjepakkene.

Før kampanjene på eNiro startet i desember ga akademiker-rabatten en betydelig gevinst.
#4
EV 6 / Sv: Kia EV6 (Kia CV)
tirsdag 09. mars 2021, klokken 23:57
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:43
Og motor1 skriver dette i dagens nyhet:
Enthusiasts might find the Kia EV6 a bit on the boring side, but the electric crossover will be properly quick. 0 to 60 mph (96 km/h) will take only three and a half seconds, (...)

Med en slik akselerasjon blir det kanskje dyr forsikring? Det kan tiltrekker seg sjåfører som kjører fort og krasjer dyrt.

Selv er jeg på utkikk etter en bil med plass til voksne passasjerer (eNiro ser fin ut) som ikke koster for mye, og med mulighet for 4-hjulstrekk i lave hastigheter. Jeg er spent på hva denne modellen har å by på.
#5
KIA / Sv: Forvirring om Kias batterigaranti
tirsdag 29. desember 2020, klokken 00:10
Moas, takk for info om din opplevelse av avvik mellom hva som ble annonsert fra BOS og hva de ville stå ved i ettertid.

Tema for denne tråden skulle være uklarheter og dobbeltkommunikasjon rundt batterigarantien fra Kia og BOS. Jeg vil gjerne også finne ut av hvor viktig denne batterigarantien egentlig er. Andre eksempler på feilinformasjon om garanti o.l. før salg kan kan selvsagt være relevant. Det var imidlertid ikke meningen å starte en ørkesløs diskusjon om hvorvidt Kia og BOS har fornøyde kunder generelt. Jeg tviler ikke på at mange er fornøyde, og for min egen del har jeg fortsatt ikke avskrevet eNiro.

Jeg nevnte at jeg først fikk helt feil info om batterigarantien til Kia muntlg fra selgeren hos BOS. Noen dager senere prøvekjørte jeg en Peugeot e2008, og spurte en annen BOS-selger om batterigarantien for dette merket. Han svarte ganske skråsikkert at Peugeot garanterer 80% etter 8 år! På nettet står det imidlertid at de garanterer 70% etter 8 år, så her er det også noe som ikke stemmer...

Er godt råd er nok at man bør være skeptisk til det bilselgere sier, uansett hvilken forhandler man besøker.
#6
KIA / Sv: Forvirring om Kias batterigaranti
søndag 27. desember 2020, klokken 00:45
Enda mer forvirring:
Lenken i forrige post garanterte 70% etter 7 år / 150 000 km.
Lenken nedenfor garanterer 65% etter 7år / 150 000 km..
https://www.kia.com/no/din-bil/verdier-og-fordeler/7-ars-garanti/garanti/

De fleste konkurrentene garanterer 70% etter 8 år.

Hvis 65% etter 7år er korrekt så betyr dette at Kias batterier kan degradere 33% raskere enn konkurrentenes (5% / år vs. 3,75% / år). Garantitiden er dessuten ett år kortere enn hos konkurrentene.

Burde jeg bekymre meg over dette hvis jeg kjøper en eNiro 64 kWh?
#7
KIA / Forvirring om Kias batterigaranti
søndag 27. desember 2020, klokken 00:09
På nettet skriver Kia at de garanterer 70% batterikapasitet etter 7 år eller 150 000 km (det som kommer først). Her på forumet har det imidlertid blitt hevdet at garantien er redusert til 65% kapasitet.

Jeg besøkte BOS rett før jul for å diskutere mulig kjøp av eNiro 64 kWh, og spurte da etter en avklaring om batterigarantien . Det umiddelbare svaret var at de garanterte 70% etter 8 år(!). Jeg ba etterpå om en bekreftelse på epost, og fikk da et svar hvor selgeren beklaget feil informasjon, og siterte garantihåndboken: "Biler registert etter 01.10.2019 har  en kapasitetsgaranti på 65% i 7år/150 000km".

Når Kia har annonserert med 70%/7år så tror jeg de er bundet juridisk til å følge dette. Kunder som ikke vet hva som ble annonsert i 2020 vil imidlertid kunne bli lurt.

Er det noen her som vet mer om hva Kia egentlig har tenkt å garantere?

Jamfør: https://forhandler.kia.com/no/bil-service/service/verdier-og-fordeler/7-ars-garanti/
#8
KIA / Kia har endret garantien på batteriene tilbake til 70%
torsdag 17. desember 2020, klokken 22:45
Jeg må si at dette gjorde meg skeptisk, men ser at de nå har endret garantien tilbake til 70% / 7 år. https://forhandler.kia.com/no/bil-service/service/verdier-og-fordeler/7-ars-garanti/
Garantien er fortsatt begrenset til 150 000 km.

Jeg ser  at de fleste andre nå opererer med 70% / 8 år. 


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA