Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - igniztion

#1
e-up! / Sv: skifte av tannstang på garanti
torsdag 21. mars 2024, klokken 10:32
Sitat fra: epifant på tirsdag 05. mars 2024, klokken 00:41Endelig var det min tur også, drøye fire måneder etter jeg fikk mail. Gikk ikke mange timene, og ingen pushy salgsfremstøt til tross for at de (korrekt) påpekte andre ting som snart må utbedres. Pluss i boka til Gumpens Auto Vest, som til nå har vært en positiv opplevelse for en som er naturlig skeptisk til verksteder generelt og merkeverksteder spesielt.

Har også meget gode erfaringer med Gumpens Auto Vest, både på e-Up og ID.4
#2
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
torsdag 21. mars 2024, klokken 10:30
Sitat fra: SveinJ på torsdag 21. mars 2024, klokken 06:43En liten oppsummering på min Max med nå 150 000km
Skjev dekkslitasje, skal inn på kontroll #8 snart. Slitt ut 4 sett dekk. 21» felger på sommerdekk.

Lenkearmer, skiftet en gang, skal inn på kontroll om 2 mnd, har begynt å Rakel igjen.
Skiftet høyre og venstre baklys pga kondens.
Skiftet lyslista mellom baklysene til ny versjon pga buling når sola skinner på den.
Skiftet «logo lys» i speilene en gang, høyre må skiftes igjen.
Fikset knirking i panoramataket.
Skiftet hengsler på bakluke.
Skiftet styreenhet for touch kontroll, må skiftes igjen.
Skiftet venstre håndtak bak pga manglende lys.
Skiftet «haifinne», manglede GPS mottak.

Ingen SW problemer, har nå 3.2

Fornøyd med bilen, god å kjøre, savner bare en ting: forvarming av HV-batteriet før DC-lading.



Omtrent identisk med hva vi har vært gjennom med vår, bortsett fra at vi kun har skiftet dekk en gang på bakakselen pga skjev slitasje.

Har i tillegg slitt med blindsonevarsel siden den var ny. Varselet kan lyse i opptil 20 sekunder uten at vi har noe i blindsonen, av og til blinker det i lang tid og av og til lyser det svakt - som en glødelampe med dårlig kobling.
#3
ID.4 / Sv: We Charge ladeavtale
torsdag 21. mars 2024, klokken 10:25
Sitat fra: Krokstein på torsdag 21. mars 2024, klokken 09:38Det er noen praktiske fordeler med We Charge, men det er vanskelig å la seg imponere over prisene de kommer med så når jeg avtalen min går ut om kort tid blir det nok bare til at jeg skifter til "Free". Greit å ha we-charge kortet i reserve, men primært blir det vel å satse på andre kanaler tenker jeg.
Stusser fremdeles på hvorfor ikke vw benytter muligheten til å presse ned prisene på disse avtalene for å øke salget av sine egne biler i et vanskelig marked.

Enig i at det er merkelig at de ikke bruker Elli litt mer aktivt til å presse prisene. Det virker ikke som elbilstrategien til VW er så veldig gjennomtenkt sett utenfra. Etter at Herbert Diess måtte gå er det lite som tyder på at de tenker nytt og er klare til å konkurrere mot Tesla etc. Rett tilbake i gamle vaner.
#4
SUV-modellene er vel tradisjonelt sett litt dyrere enn sedan/avent, uten at det skiller så mye. Tipper startpris på rett under 700k på A6
#5
ID.4 / Sv: Kreative måter å få til «camp mode»
onsdag 20. mars 2024, klokken 15:22
Mener det var noen som nevnte at man bare kunne åpne panseret, så står bilen på så lenge man vil. Trenger ikke åpne helt, bare løse det ut fra inni kupeen.

Har ikke testet det selv.
#6
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
onsdag 20. mars 2024, klokken 15:20
Rett over påske skal bilen inn for 10. gang utenom vanlig service. Det er litt i overkant på 3 år, men man tar vel alltid en liten sjanse når man kjøper "1st edition" av noe som helst.

Denne gangen er det klapring i stag/lenkearm, Easy Open som ikke fungerer etter 3.2 oppgraderingen og blindsonevarsel som lever helt sitt eget liv. 
#7
ID.4 / Sv: We Charge ladeavtale
mandag 18. mars 2024, klokken 10:51
We Charge justerer prisene sjeldent. Mener de har justert prisene 3 ganger på de 3 årene jeg har hatt ID.4.

"Fordelen" med We Charge er at kortet fungerer på mange flere leverandører enn bare Ionity og at de støtter Plug & Charge, noe Ionity ikke gjør med sine egne abonnement.

Ladeklubben til Elbilforeningen har både Plug & Charge og bedre priser enn We Charge - men er langt fra noen prisvinner om man ser opp mot abonnementene som tilbys av Tesla, Ionity o.l. direkte.

Jeg bruker mest Tesla til lynlading. Ionity har ofte for mye kø på utfartsdager. Kjøper en månedsabonnement hos Tesla om vi skal på langtur, og sparer det inn i løpet av et par ladinger.
#8
ID.7 ser svært lovende ut, men kona bruker veto-retten på utseendet... Venter spent på A6 Avant e-Trone, men frykter det fort blir litt for mange lapper ekstra.
#9
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
onsdag 13. mars 2024, klokken 14:42
Etter 3 år og 60.000km har nå klakkingen begynt på høyre side foran. Skiftet lenkearm venstre side for ca 1,5 år siden. På tide med et nytt oppsamlingsheat med div. småfeil og et verkstedbesøk m.a.o..
#10
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
onsdag 06. mars 2024, klokken 14:18
Touchlåsen er veldig sensitiv for kulde og/eller fukt. Er en eller begge av disse til stede, fungerer den langt fra optimalt. Har stort sett ikke noen problemer med den i tørt vær og plussgrader.
#11
ID.4 / Sv: Lading, vwid4/easee.
tirsdag 20. februar 2024, klokken 14:31
Avreisetidlogikken vil kjøre tester for å se hva effekten ut av lader er og så beregne hvor lang tid den trenger å lade for bli klar til avreisetiden. Hvis anlegget er lastbalansert, kan man da risikere at testene gir lavere effekt enn faktisk effekt ved lading og ladingen blir ferdig lenge før avreise. Eller omvent, at testene gir høy effekt, men lastbalanseringen gjør at effekten under lading er lavere og bilen ikke rekker å bli ferdig ladet.
#12
ID.4 / Sv: Hva skjer/betyr det å synkronisere bilen i VW appen ?
tirsdag 06. februar 2024, klokken 15:05
F3 var det ja. Var det jeg trodde, men turte ikke si noe uten å finne bekreftelse. Vil ikke være ansvarlig for noe som skaper enda mer problemer.
#13
Andre Elbiler / Sv: Hi-Phi Z
tirsdag 06. februar 2024, klokken 09:21
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 01. februar 2024, klokken 15:10Vel, det ser unektelig ut som en gøy bil. Motorentusiaster er sikkert uenig med meg.

Den appellerer absolutt til min indre nerd. Heldigvis har den en dealbreaker som gjør den helt uaktuell - CCS lading krever adapter.
#14
ID.4 / Sv: ID4 og software / oppdatering
tirsdag 06. februar 2024, klokken 09:19
Nå har VW uttalt at det skal komme oppdatering til 3.7 til alle "ganske snart". Utover dette lover de ingen ting annet enn at de påstår de ikke har glemt oss.

Jeg var også i overkant optimistisk ved bestilling i 2020 og kanskje et stykke ut i 2021 (fikk bilen i mars 2021).  Da jeg så hvilken vei det gikk med Herbert Diess og hvor mye rot som skjedde i CARIAD, skjønte jeg at VW aldri kommer til å levere den software-opplevelsen man forventer i 2020+.

Når det gjelder den kanskje mest etterlengtede funksjonen for oss her i litt nordlige strøk - forvarming av batteri - er det fortsatt ikke uttalt noe offisielt hverken for eller imot. Men det har vært uttalelser fra f.eks Battery Life (Youtube) der han påstår at det aldri vil komme til disse tidlige modellene pga. begrensninger i en modul levert av Bosch eller Continental.

Igjen så er vi tilbake der at tradisjonelle bilprodusenter henger langt etter. De bruker mye av hardware som er hyllevare i stedet for å utvikle sitt eget. Dette legger selvsagt begrensninger i både hva de kan få til med en oppdatering og kan gjøre oppdateringer mye vanskeligere fordi oppdateringene inneholder kode som kommer fra tredjeparter.
#15
ID.4 / Sv: Bestilling og levering av 2024 modell
tirsdag 06. februar 2024, klokken 09:09
Terminering av en kjøpskontrakt for bil er ikke nødvendigvis så enkelt. Etter seneste leveringfrist må kjøper gi en "rimelig" tilleggsfrist før de krever heving pga. forsinkelse, jf. forbrukerkjøpsloven § 23.

Dersom forsinkelsen påfører kjøper vesentlig ulempe, skal det gjøres en skjønnsmessig vurdering av om det er grunn til å heve kjøpet før en eventuell tilleggsfrist er utløpt.

Tilleggsfrist må forkynnes selger innen rimelig tid. Man kan derfor ikke bare kreve heving uten å forkynt en slik tilleggsfrist til selgeren.

"Rimelig" og "skjønnsmessig" er jo ord uten noe veldig håndfast betydning og gir rom for tolkning fra begge parter.

En normal heving av kontrakt uten å følge loven for tilleggsfrist eller ev. vesentlig ulempe, vil som regel medføre at man må betale 6% av kjøpesummen til forhandler. Dette er et standardpunkt i kontraktene fra Møller i alle fall.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA