Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carboy

#1
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
mandag 27. mars 2023, klokken 23:31
IX-markedet per nå:

iX40 fully charged til under 730.000: 14 stk. billigste til 699:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287906782

IX50 fully charged til under 950.000: 10 stk. billigste til 926000:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295028290


iXm60 til under kr 1,2 mill: 4 stk.
Den billigste av de har gått kun 11 mil og er helt ny:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=291435636
#2
Mercedes gav jo egen taxi-garanti før med 3 år og inntil 300.000km-garanti for drosjer. I tillegg hadde de egen 24 timers drop-in service så hvis det skjedde noe med bilene så var de køare innen 24 timer eller fikk startet utbedring innen 24 timer. Ikke uten grunn at de var foretrukket som drosjer.
I tillegg var jo kvaliteten på Mercedes helt i toppen og bilene er jo og var meget gode å kjøre.
På 70-80 og 90-tallet var Mercedes overlegne komfort/kvalitetsbiler. I tillegg var de statussymboler - ganske fiffig kombinasjon der kun en lampe på taket skilte bilen fra næring til privat luksusbil.
#3
Model X 2023 - / Sv: Endret pris på MX LR
mandag 06. mars 2023, klokken 15:01
Tesla Model X kuttes 10.000 dollar i pris.
https://dinside.dagbladet.no/motor/priskutt-igjen/78672762
#4
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 05. mars 2023, klokken 10:37
Sitat fra: Carboy på tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:32
For å se litt prisutviklingen på bruktmarkedet kan vi poste jevnlig billigste iX50 og iX40 her.
Jeg tar bare med fully charged biler med sportspakke og ellers uavhengig av farger og utstyr. Disse pleier å være de mest ettertraktede å selge i markedet, riktignok forbeholdt at fargen er «innenfor».

Billigste fully charged iX50 i dag: kr 930.000 med 15.500km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288932293

Billigste iX50 fully charged med under 5000km: 999.000kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283843131

Billigste iX40 fully charged i dag: 729000kr med 9500km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=250099971

Billigste iX40 fully charged med under 5000km: 759000kr med 4500km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=290122992

Oppdatering per 5. mars: 3 av 4 av disse er solgt.
IX50 med 15500km måtte endre pris til 900.000 før den ble markert som solgt, hva salgsprisen er vet vi ikke.

IX50 til 999.000 er utløpt annonse og trukket fra markedet. I følge et enkelt søk på offentlig side vegvesen.no kjøretøyopplysninger har den ikke fått ny registrert eier.

De to stk iX40 ble solgt - og de var jo ganske lavt priset.

Prisantydningene til de billigste iX på finn holder seg foreløpig ganske likt som for 3 uker siden. Men så blir de også solgt. De med høyere prisantydninger ser ikke ut til å bli solgt med unntak av noen forhandlerbiler.
#5
Er ikke dette så enkelt forklart som at:

Bilprodusentene har ekstreme potensielle utslippsbøter å forholde seg til som strammer seg til hvert år. Derfor prøver de å levere flest mulig elbiler mot slutten av året hvert år.
Så konsentrerer de seg om de fossile bilene utover 1. og 2- kvartal slik at de ser hvor mange elbiler de må levere ut av de bestillingene de har fått inn mot slutten av året.

Jeg har i alle fall fått dette forklart fra folk i bilbransjen. Men om det stemmer er jeg usikker på. Det er nok noe i det.

Hvis man ser på tallene for 1. kvartal vil det som oftest være en nedgang i elbilandel, mest pga størst mulig volum av leveringer 4. Kvartal året før.
#6
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
onsdag 15. februar 2023, klokken 22:47
Sitat fra: geear på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:13
Ladestoppene er for de fleste fordi man MÅ, ikke fordi man vil. Stoppet du like mye da du kjørte fossil, fordi stoppene "var velkomne"?

Svært sjelden hadde jeg stoppet frivillig de stedene jeg har vært nødt til å stoppe med elbil, jeg foretrekker medbrakt niste over drittmat langs veien, og foretrekker å stoppe helt andre steder enn ved bensinstasjoner og kjøpesentere, der hurtigladerne typisk er. Ikke er vi interessert i å gjøre langturene unødvendig lange heller. Heldigvis øker tilbudet kontinuerlig, men det er fortsatt mye å gå på før det er "irritasjonsfritt".


Enig. Der er elbilens største ulempe. Man må stoppe et av de stedene der bilen kan lade med god hastighet og ikke omvendt. Hadde man kunnet stoppe nærsagt hvor som helst og ladet på en tilfeldig vei mens bilen stod stille hadde dette ikke vært en utfordring. Alternativet er betydelig økt rekkevidde da selvsagt.
#7
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
onsdag 15. februar 2023, klokken 17:32
Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:31
Sitat fra: Carboy på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:10
Hvilken forskjell på miljø har det om bilentusiaster kjører seg en langtur i ny og ne med bensinbiler? Så lenge man kjører elbiler til hverdags og i bytrafikk? Sannsynligvis mikroskopisk.
Problemet er signaleffekten. Hvorfor skal noen få kunne forurense det de vil? Men da bør selvsagt dette prinsippet brukes overalt. F.eks privatfly, fallskjermhopping, fritidsbåter osv.

Joda, det argumentet har jeg hørt av andre. Men pga signaleffekt skal noen bestemme over alle andre. Det vil alltid være folk som kjører det de ønsker å kjøre av biler uavhengig av avgifter og kostnader. Men de er jo i såpass mindretall at er det egentlig noe å bry seg om? Er det god signaleffekt å «ødelegge» et bilmiljø og interesse for bensinmotorer og grombiler? Slike biler som sjelden brukes mye i det daglige.

Dersom elbilene er så gode som elbilforfektere mener (og jeg personlig mener de er) klarer de seg vel fint selv uten forbud av bensinbiler. Dersom 10-20 % av bilparken er interesserte bensinbilmennesker vil det ha omtrent null effekt på miljøet, kun en drepende effekt på noens (bil)interesser.
Jeg er mer for gulrot enn pisk - gulrot har jo fungert svært godt for elbilsalget i Norge.

Hva er poenget med forbud mot nysalg av bensinbiler i Norge når de (i følge bilsalget 2-3%) personene som kjøper dette betaler mye høyere avgifter til felleskassen enn de som kjører «miljøvennlig».

Poenget er at elbilene er langt på vei gode nok for de som ønsker å bruke elbil. Rekkviddetestene beviser jo det godt på vei.
#8
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
onsdag 15. februar 2023, klokken 15:10
Sitat fra: geear på onsdag 15. februar 2023, klokken 09:43
Det handler nok om hvordan man er innstilt til bruken av en elbil også. Vil du lage problem av planleggingen og tidsbruken på lading, så blir det problem, vil du gjøre det problemfritt med å argumentere med at man uansett må ha pauser og aldri før har vært så opplagt på langturer som når man har kjørt elbil (utrolig hvor mange som bruker dette argumentet), så blir oppfatningen at det er problemfritt.

«Problemet» begynner dersom man må planlegge eller innrette seg med ny innstilling. Med en bensinbil trenger man ikke tenke eller planlegge noe som helst, så lenge man har penger til bensin.
Om man ser bort fra det faktum at jeg heller kjører en Panamera turbo enn en Taycan om jeg skal kose meg på vestlandsveier med tilfeldig utfall av hvor man skal - altså bestemme veien og booke hotell underveis. Derimot ville jeg gjerne også kjøre taycan til hverdagsbruk. Som bilentusiast liker jeg begge deler. De utfyller hverandres bruksområder og har helt forskjellige karakterer.

Så lenge jeg bruker elbil til ren hverdagsbil klarer jeg meg f eks like greit med iX40 som en iX50. Hva skal jeg med rekkevidden når den aldri skal benyttes til turer over 25 mil likevel?
Og hva skal man med en bensinslukende V12 til transportkjøring til og fra Oslo-sørlandet på en 100-110 sone E18 der man ikke har glede av annet enn økonomisk drift, støydemping og bra musikkanlegg siden man likevel daffer av gårde på cruise control i ren transport/komfort.
Der er elbilen genial. Kjedelig transportkjøring - og hverdagskjøring med småturer etc, der er elbilen like grei eller bedre (og billigere). Mens skal jeg på entusiastisk biltur i følge med venner i sine biler så stiller man ikke opp med elbil  ;)

Men det er også det som er litt merkelig med elbil-innføringen, at man absolutt skal forby nysalg av bensinbiler fra 2035 i EU (er trolig noen smutthull likevel, mem da blir miljøvernerne fornøyde).
Hvilken forskjell på miljø har det om bilentusiaster kjører seg en langtur i ny og ne med bensinbiler? Så lenge man kjører elbiler til hverdags og i bytrafikk? Sannsynligvis mikroskopisk.
#9
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
tirsdag 14. februar 2023, klokken 21:46
Sitat fra: THE på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:42
Sommeren 2018 var vi på ferie med campingvogn til Danmark. Første etappe gikk fra Vestlandet over Hemsedalsfjellet og ned til Falkenberg, totalt 670 km. Det gikk helt fint, og jeg hadde neppe kjørt lenger dagsetappe med en dieselbil som trekkvogn da det var passasjerene i bilen som bestemte hvor lange pausene ble, men jeg kunne kanskje klart noe lenger etapper mellom pausene hvis jeg ikke hadde kjørt elbil?
Sommeren 2021 kjørte vi til Øst-Finnmark via Kystriksvegen (Fv.47 i Nordland) og Nordkapp. Da kjørte vi sammen med noen med bensinbil, og vi så vel at turen kunne tatt noe kortere tid om det hadde vært to bensinbiler på tur. Spesielt langs kystriksvegen der det var dårlig ladeinfrastruktur, skralt med destinasjonslading og lange ladekøer på de få hurtigladerne (50kW) som fantes. Måtte også lade på 22 kW AC ved en butikk langs veien for å få nok strøm til å komme fram til neste hurtiglader.

Uansett så blir ladetilbudet stadig bedre, og Fv.47 nå i sommer hadde vært en mye enklere elbilopplevelse enn bare ett år tidligere. De fleste elbilene begynner også å få akseptabel rekkevidde, og lang rekkevidde gir fleksibilitet og frihet til å stoppe der man ønsker, og ikke der man må for å lade. Dette illustreres godt i artikkelen om at NAF hadde passert 600 hurtigladeuttak på veien før de kjørte TMS strømtom (https://elbil.no/naf-suser-forbi-over-600-hurtigladere-i-iveren-etter-a-kjore-bilene-tomme/).


Du er inne på et vesentlig poeng synes jeg. Selv om det kanskje er litt på siden, må vi tørre å kunne prate om «elefanten i rommet».
Det er på langturer og ferieturer - eller lengre hygge-turer der man vil ta den lengste omveien langs sjøen eller reise et sted man ikke planlegger eller bare «se hvor veien tar deg» at elbilers rekkevidde blir et problem.
Da styrer bilen deg og ikke omvendt. Jeg synes det er høyst relevant å ikke kjøre elbiler på slike turer, derfor har jeg både en diesel og bensinbiler.

Det er en egen frihet å kunne starte med 20% drivstofftank, kjøre 10-15 mil av gårde, fylle 4 min på veien og bare dra på sparket til en øde kjørerute uten hurtigladere.

Eksempel: våren 2019 hadde jeg kjøpt en av de første Audi etron og vi skulle på en på-sparket tur til Skåne i Sverige, overnatte noen dager, så kjøre tilfeldige kystruter langs Danmark tilbake. Cabrioleten jeg hadde den gangen som vi hadde foretrukket å kjøre hadde klimaanlegget plutselig gått i stykker på like før før, så vi kjørte den splitter nye elbilen.. den hadde panoramatak så det fikk gå.

Jeg hadde blitt kjent med bilen, ordnet med Audi ladekort og til og med sjekket at hotellet hadde destinasjonslader (de sa de hadde det, men det var stusselige greier i 2019 gitt og der stod det en leaf og en tesla plugget i stikkontakt i 2 døgn og ladet..
Nedover ble det skuffende nok behov for 3 ladinger selv om jeg naturligvis startet med 100% batteri i Oslo og jeg ble slavisk avhengig av Ionity-laderne som vi slapp å vente for lenge på bilen i, og de var kun langs de kjedelige hovedveiene. Vi er slike som tar maks 5-10 min stopp og kjører videre og evt spiser noe enkelt i bilen på veien.
Etron 55 leverte ikke på den turen altså - den skuffet såpass at vi ikke orket å utforske danmarkskysten, droppet det, men heller bare kjørte samme transport-etappe tilbake.

Jeg gikk rett inn på finn og kjøpte meg like etterpå en Porsche med bensinmotor  :)
For det der orket jeg ikke. Med 50-100% lenger rekkevidde enn etron 55 (som kanskje f eks EQS eller iX50 nå har) blir jo dette ganske mye enklere, men likevel måtte den ha ladet i 30-40 minutter eller mer på ruten og man må finne de laderne. Motorveier er dessuten rekkeviddedreper, og på en tur som skal ta 6-7 timer vil du helst ikke at det blir 9 timer i stedet pga at man må vente på bilen.

Så elbiler er ikke for den slags bruk, spør du meg..

Smak på ordet «bil» - det kommer av automobil, som i «fritt selv-bevegelig». For meg betyr det - kjør hvor du vil og når du vil uten å planlegge.

De fine spesielle veiene og de lange entusiastiske turene f eks i følge sammen med andre bensinbiler må man fortsatt gjøre i nettopp en bensin eller dieselbil.

Men til hverdags og transport, som jeg kaller destinasjonskjøring f eks til hytte og helst der det er destinasjonslader er elbil helt topp. Rekkevidden til en EQS i 130km/t er 482km om temperaturen er ok varmt. Kommer elbilene opp i 650-700km i 130km/t så er rekkevidden på et stadie der det ikke har noe å si for slike turer lenger. EQS er nære.
Lucid Air til 2 mill ++kr hadde kanskje klart dette fint?

Men - dette er ikke noen klage på elbiler utover dette poenget, jeg liker elbiler like godt som bensinbiler, bare på ulike måter. Man må innse begrensningene med de ulike drivstofftypene. De ulike drivstofftypene kan fint utfylle hverandres behov og leve sammen «in perfect harmony».

Jeg synes NAF gjør et godt poeng i å piske elbilene bedre, selv om jeg er uenig i måten de fremhever sin «sensjasjonsjournalistikk» på. Og i tillegg er den viktigste kritikken at de gjør dette på et rutevalg som gir feil grunnlag for å sammenljgne bilenes prosentvise forhold til wltp-tallene.
#10
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:32
For å se litt prisutviklingen på bruktmarkedet kan vi poste jevnlig billigste iX50 og iX40 her.
Jeg tar bare med fully charged biler med sportspakke og ellers uavhengig av farger og utstyr. Disse pleier å være de mest ettertraktede å selge i markedet, riktignok forbeholdt at fargen er «innenfor».

Billigste fully charged iX50 i dag: kr 930.000 med 15.500km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288932293

Billigste iX50 fully charged med under 5000km: 999.000kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283843131

Billigste iX40 fully charged i dag: 729000kr med 9500km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=250099971

Billigste iX40 fully charged med under 5000km: 759000kr med 4500km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=290122992
#11
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
mandag 13. februar 2023, klokken 22:08
Sitat fra: arthur på mandag 13. februar 2023, klokken 08:53
Men kanskje noen (også) lurer på rekkevidde med høyere hastighet, eksempelvis ved besøk i våre naboland?

https://www.autobild.de/artikel/e-auto-autobahn-reichweite-test-tempo-130-20977681.html?fbclid=IwAR0420Iu1n-j2ygq93upT659ei9weIVUOM7qt1ZNcVE8v8BwQCdiV32E_O8

Mange kjører ofte i 120-130 på motorvei, så den testen synes jeg er relevant.
Interessant at BMW i7 klarte 388km vs iX50 med 434km og iX60 med 430km. Men mulig det er ulike temperatur og føreforhold.
#12
Elbiler i media / Sv: NAF Vintertest 2023
mandag 13. februar 2023, klokken 16:34
Hadde det ikke vært smartere å kjøre 25 mil til en hyttedestinasjon, så overnatte, kaldstarte og tilbake ned igjen uten å lade og se hvor de stopper, så kjøre litt videre sørover e18 for de som trenger mer vei...?
#13
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
tirsdag 07. februar 2023, klokken 19:19
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:46
Sitat fra: Carboy på tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:26
Yoke derimot - aldri vært borti noe så tullete. Man aner aldri hvor blinklysknappene egentlig er når man svinger og blinker samtidig, f eks i rundkjøringer og småveier.
Har vel ikke noe med Yoke å gjøre, men at blinklysene er styrt av knapper på rattet.

Prøvde å snu med bilen og både da og i skarpe svinger er det så ille for min del at yoke er dealbreaker.
Men man får kjøpt ratt - blinklysknappene og rattet er der likevel og rattet er helt likt som yoke bare at det er fullkomment sirkelratt.

Ganske pinlig å snu og blinke samtidig med en yoke, og man kan faktisk glippe «rattet» ved brå bevegelser. Jeg fant raskt ut at til vanlig blinke-bruk er det et klikk er å starte blinklyset, og holde samme knappen inne for å slå av. De gangene rattbevegelsene kutter blinket er det ok, men rimelig fjernt med rattblinklys og knapper.

For de som kjenner litt dyre sportsbiler vil man fort kunne kjenne igjen et lignende system på nyere Ferrarier. Der er det blinklys på rattet. Jeg har nylig kjørt en Ferrari Roma og heller ikke der fungerer blinke-knapper optimalt. Men man har i det minste et rundt ratt som er godt å holde i.

Min andre bekymring med Model S var at giringen er på touchskjermen, men det vsr ubegrunnet frykt. Det fungerte helt topp. Eneste rare er at man slider oppover for å få satt den i drive og nedover for revers, er det ikke mer naturlig med motsatt? Tilvenning stort sett.

Ellers må jeg si at navigasjonsskjermen har en enormt god respons. Det må vel være en av markedets beste touch screens og den er meget behagelig å bruke. Når det er sagt synes jeg menyene var litt mer rotete nå enn på gamle Model S.

Jeg har alltid hatt litt sans for Tesla som elbil, men aldri hatt nok sans for de som en bil for meg, pga litt for store mangler på seter, komfort og støydempong. Men denne nye Model S er første ordentlige Tesla som jeg fikk lyst på. Meget fin å kjøre. Eneste den henger litt etter (f eks Taycan) på er kjøredynamikk når den presses i svinger, fortsatt ørlite granne på støydemping og at den mangler for meg nødvendige selvsagte utstyrsoptions som f eks soft close dører og head up display. Klarer man å leve uten det? Jepp, men slik er det med alt. Model S er heller ikke perfekt. Yoke ville jeg ikke levd godt med uten å irritere meg. Ellers en meget god bil.
#14
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:26
Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. februar 2023, klokken 09:58
Kun med wattpedalen på nyere Tesla. Dette er en vanesak for de fleste. :)

Takk for svar.
Yoke derimot - aldri vært borti noe så tullete. Man aner aldri hvor blinklysknappene egentlig er når man svinger og blinker samtidig, f eks i rundkjøringer og småveier.
Men bilen ellers var veldig fin og blitt bra komfort og selv støydempingen er helt ok nå. Gode biler.
#15
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
tirsdag 07. februar 2023, klokken 09:34
Prøvekjørte nylig en long range 2023.
Kan man skru av eller dempe/justere regenereringen?
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA