Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - bcx238h

Sider: [1] 2 3
1
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Bytte av tannstang og styreledd
« på: Mandag 16. Mai 2022, klokken 12:16 »
God dag, god dag...

Siden jeg tenkte meg at det lønner seg å skifte dekk på Think-en min, tok jeg med det samme bilder av "min" tannstang med tilbehør...

Her sjåførsida - "jeg" har servostyring, derfor hydraulikkrørene:



Men den mer interessante sida er nok passajersida:



"Problemet" er nok nettopp denne mekaniske forbindelsen:



"Min" tannstang har også et rundt stempel og ikke firkant. Og så klemmes nok denne interessante mekaniske sikringen som ser ut som en "Jordan tanntråd 3-in-1 flosser"  :D inn i skruklemmen rundt stemplet.

Vil dermed si at alle som må utføre samme jobb som "themski", burde nok sjekke først den mekaniske forbindelsen på passasjersida.  :)

2
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Bytte av tannstang og styreledd
« på: Lørdag 14. Mai 2022, klokken 09:42 »
For det første må jeg si at jeg er glad for slike flinke forumsmedlemmer som tar seg tid til å ta bilder og legge dem inn her - i tillegg til gode beskrivelser og tankespill.

Når jeg sjekker delenummeret til tangstanga på nettet, ser det ut som at det finnes sannelig to forskjellige deler, som skiller seg nettopp pga. stemplets form.

Her er lenken til den som har samme mekanisk utførelsen som den originale:
https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/30947639/16182#!product-tab-comp

Når det gjelder endeledd kan de bare brukes på begge sider når de er helt symetriske.
Det er ikke de originale på ditt bilde. Men den nye som du viser er riktig for den ene side.

Her er lenken til en side som tydeligvis har endeledd for begge sider, der man ser at de er asymetriske:
https://www.autodeler.co.no/peugeot/106-van-1/13502/10703/endeledd

Tror nok at det er litt av et puslespill med "våre" Think-biler.
Derfor er det sååå viktig med slike innlegg som dine!  :+1: :)

Denne kunnskapen må ikke gå tapt, selv om det til tider kan være "irriterende" pga. små forskjell i bestilte deler.  :(

3
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Varmer Think 2011
« på: Tirsdag 26. April 2022, klokken 17:30 »
Hei igjen ... takk for de oppmuntrende ordene  :+1: ;)

Jeg har jo blitt forelsket i Think-bilene allerede da jeg kom til Norge for nesten 18 år siden. Derfor ville jeg alltid ha en. Og siden jeg var involvert i et ombyggingsprosjekt av en Renault Twingo fra bensin til el-drift i løpet av studietida mi i Tyskland, er jeg meget glad i å grave meg dypt inn i tekniske problemer for å finne løsninger. Etter hvert har også "reverse engineering" eller "backwards engineering" blitt en kjær hobby.
Think-bilene er akkurat perfekt for slike foremål.  ;D
Siden jeg jobber som lærer for automasjon og robotikk, har jeg mange muligheter til å bruke de forskjellige systemene i bilen i undervisningstimene.
I løpet av årene har jeg sverget overfor meg selv at jeg ikke gir opp å fikse og/eller forstå en hvilken som helst maskin uansett hvor komplisert den måtte være.
Derfor skal jeg også fortsette å lese mer av det som finnes her i dette forumet for å "sy sammen" en "kunnskaps katalog" - for å si det sånn.

Bilen kjører fortsatt som bare det! Og det ser ut som at med en gang temperaturen gikk ned igjen, ble også regenereringen svakere. Det står også i et dokument som jeg har i min samling at regenereringen tilpasses etter batteriets SOC - altså restlading.

Det styres nok alt av BMS-en - som jeg har lyst til å se litt nærmere på når jeg får tid i sommer. Som lærer har man ja "litt" tid om sommeren.  8) :D

4
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Varmer Think 2011
« på: Fredag 22. April 2022, klokken 10:14 »
Neste "tenk høyt" oppdatering!

 :laugh:
Tror nok at jeg vet den "egentlige" årsaken til de forskjellige observasjonene under regeneringen - som (naturligvis) må være elektroteknisk begrunnet.

Når man ser på Enerdels kravspekk til batteripakken, kan man se "ønsket" ladestrøm i avhengighet av temperaturen - å ha! Og siden BMS-en holder seg/er programmert til/etter produsentens ønske, begrenses nok ladestrøm ved fe. regeneringen.
Så lenge det er kaldt ute (<0°C) har nok regenereringen vært begrenset.

Men denne uka var det ganske varmt (Hammerfest forholdene tatt i betraktning). Dermed var nok også batteripakken "mye" varmere og regeneringen fikk levere litt mer strøm til batteripakken.

Men hvorfor kan jeg lade Think-en også ved -10°C med 16A*230V (faktisk 14A*230V=3220W) som på ECO-meteren vises som mer enn to grønne prikker, men regeneringen får ikke lov til det?  ???

Snodig!

I hvert fall har jeg også fjernet 12V installasjonen til varmekolben nå. Kan bruke de signalene fortsatt om ønskelig - naturligvis. Det er meldt snø den neste uke, så dermed får jeg nok ikke skrudd på Think-en med det første. Webasto-en må vente litt til. Men det haster ikke...

5
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Varmer Think 2011
« på: Torsdag 21. April 2022, klokken 15:24 »
Neste oppdatering...  :)

Har nå kjørt en del i dag med den røde Think-en min.
Og så langt går den faktisk uten noen form for feil.

En ting derimot har overrasket meg:
Det var for første gang at viseren gikk svært synlig inn i det grønne området under trilling ned en bakke.
Før gjorde han det bare når batteriet var 100% fulladet, men med en gang ladetilstanden var på litt under 100% ... 95% rørte viseren seg så vidt synlig når jeg trillet ned bakker. Om det hadde noe med varmekolbens "iso-feil" å gjøre og utkoblingen av den??? Hvem vet! Kanskje kan regeneringen begrenses, selv om det ikke vises en "aktiv" feil...bare en teori...jeg kjenner jo forskjellen mellom "D" og "E" når jeg triller, men i dag var det å trille i "E" helt annerledes enn før.
 
Skal følge nøyere med nå framover i tida...

6
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Varmer Think 2011
« på: Torsdag 21. April 2022, klokken 08:24 »
Kort oppdatering...

Sprang ut i morges for å fikse polklemme-problemet. Tok en bit RKK10mm2 (dobbeltisolert mangetråd leder), avisolerte den ene sida, skrudde opp klemmen, presset sidene fra hverandre med et stort flatjern og så stakk jeg inn den avisolerte sida av lederen, holdt alt på plass med en hånd, mens jeg skrudde med den andre.

Ferdig! Sitter ganske bra, må jeg tilstå. Bøyde den isolerte delen av lederen ned over polklemmen for å se litt penere ut.

Skrudde panseret på plass og flyttet på bilen. Ingen problem så langt.

Akkurat kjørt to av barna våre til skolen. Ingen problem så langt heller. Har nokså mye tillit til denne løsningen at jeg tror det holder også resten av "livet".  ;D

Ha en trivelig dag alle sammen!

7
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Varmer Think 2011
« på: Onsdag 20. April 2022, klokken 21:47 »
Godt å høre!

Men jeg må faktisk "trekke (nesten) alt tilbake og påstå det motsatte".  :o

Jeg fjernet blindpluggen min for å teste feilmeldingen i dashbordet. Og...det lyste bare "Power Limit" lyset.

Dermed slår min teori feil at en ustabil "sikkerhets-lask" i disse pluggene utløste min "rød skiftenøkkel" og "rødt håndbrekk utropstegn".

I dag fikk jeg feilen flere ganger, men først etter å ha kjørt en liten stund (500-1000m). Feilen kunne framproviseres ved å gasse på i D og når det var litt humpete.

Siden det ikke kom opp noen "høyspent feil" måtte det være noe annet. I en annen tråd med en Zebra-Think ble det nevnt blant annet 12V batteritilkobling, når den røde skiftenøkkel lyste.

Det viste seg å være et meget godt råd!
Faktisk var pluss-tilkoblingen løst. Men...selv om jeg stramte den helt, sitter den ikke fast. Virker nesten som om pluss-polen er krympet. Den sitter litt bedre, men jeg får røre på den og med en gang den mister kontakt, kommer den røde skiftenøkkelen på igjen.

Må sjekke om jeg får klemt noe inn i polklemmen.

Håper Think-en min oppfører seg bedre i morgen.  ;)

8
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Varmer Think 2011
« på: Tirsdag 19. April 2022, klokken 17:35 »
Tenkte å heller legge inn noen erfaringer i en større eksisterende tråd enn å åpne en ny en. På den måten, tror jeg, finner man i hvert fall en del ferdig opplistet informasjon  :)

Nå har det jo gått en god stund med den lille røde Think-en min her i Hammerfest.
Vinter begynner å slippe tak og kanskje begynner våren om en måned.

Fra første dagen av la jeg merke til at det måtte være noe galt med "høyspent" systemet. Jeg trodde jo først at det var fuktighetsproblemer, slik som andre var/er plaget av. Men det var det faktisk ikke.

Det var den berømte varmekolben som nesten med en gang varmen ble slått på utløste en feilstrøm (jordfeil) i systemet. Samme det! Jeg har bare noen få kilometer til jobben og i Hammerfest blir det ikke så kaldt, maks -15°C, men mye vind til tider.

Etter å ha vært på Bryne i en uke, ville Think-en ikke starte mer. 12V batteriet var helt tomt for strøm. Ladet den gjennom sigarettenneren. Fungerte utmerket bra! Må kanskje vurdere et nytt batteri etter hvert.

Forrige lørdag var det plutselig fullstendig lysshow i bilen. Hva enn som kunne lyse og blinke kom på og gikk av og andre lamper gikk på og av. Første gang lyste "bare" iso-feil, deretter Powerlimit og skiftnøkkel og håndbrekk osv.

Temperaturen ute hadde steget og jeg la allerede merke til når bilen står på lading på et verksted på jobben min, at iso-feilen kommer på, men forsvinner etter andre eller tredje gang av og på-slåing av tenningen.

Tenkte meg at varmekolben kommer nok opp i "romtemperatur" og den sprekken som sørger for en iso-feil blir større og dermed genereres en feilstrøm.

Teorien kunne jeg bekrefte selv ved å lade Think-en utenfor verkstedet. Så lenge Think-en var kald (under 0°C, helst -5°C) hadde jeg ingen problemer.

Men nå kommer jo våren og utetemperaturen er kontinuerlig over 0­°C.
Altså måtte nok varmekolben gått helt bananas.

På søndag tok jeg av pluggen (avlang), klippet begge ledninger og isolerte endene ut av pluggen med krympestrømpe - ferdig.
Satt pluggen tilbake og feilen var borte med en gang.

I dag skjedde det noe nytt. Etter å ha kjørt litt humpete veier (snøen er jo borte) åpner seg plutselig panseret. Ja vel...stoppet og presser det tilbake i låsen. Men det skjedde to ganger til. Siste gadd jeg ikke å stoppe. Men etter noen hundre meter kommer skiftnøkkel- på og håndbrekk-lyset på. Jeg fikk startet bilen og så kjørte den igjen noen hundre meter osv. Helt til jeg var hjemme.

Første man tenker - hva har jeg gjort nå? Eller hva har jeg rørt i tillegg til denne dumme pluggen til varmekolben? Ingen ting! Altså måtte det nok være feilen som oppstår når sikkerhetskretsen er brudd. Kjenner det jo fra nødstoppkretser i industrianlegg. Du verden mye rart som man opplever der når en av bryterne/kontaktene tuller.

Etter å ha åpnet panseret og sjekket pluggen - tok den av, satt den på, sjekket vandring, startet jeg bilen og kjørte en runde. Ingen feil!

Ja vel, ja vel - mye interessant man får gjort med denne lille bilen.
Heldigvis har jeg en Webasto liggende fra våres gamle Peugeot. Den skal jeg nok montere i løpet av sommerferiene.

Hvis noen blir plager av samme symptomer, finnes det i hvert fall litt tekst til i forumet nå. Satser på søkefunksjonen presenterer de rette informasjoner.

Ha en fin dag videre!!!  ;D

9
Meg og min elbil / Nordligste Think City A306 ? ;-)
« på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 09:45 »


Måtte bare for engangs skyld poste et bilde av min Think ... som trives utrolig godt i Hammerfest ...  :D

10
I dag ... etter noen (tørke-)dager under verandaen ... kjørte jeg en runde gjennom nabolaget.
Det lyste riktignok det berømte røde lynet, men ellers lyste "alt annet" grønt.

Så jeg rygget opp bakken for å kunne trille ned i nødstilfellet. Jeg klarte de 150m til den første toppen. Så prøvde jeg å kjøre framover og plutselig kuttet elektronikken ut framdriften med "Power Limit" lampa og "effektmåleren" gikk rett til bunns.
Ja vel...siden jeg regnet med at det kan være overslag i motoren og ingen annen plass, ville jeg få motoren til gå rundt og kanskje bli varm.

Startet altså igjen og kjørte videre opp neste bakken osv.
Selv om det røde lynet lyste igjen, fikk jeg kjøre både i E og D og R uten en ny stans.
Rekupering fungerte også, altså må feilen har blitt borte, siden det egentlig ikke skulle fungere når det ligger en aktiv høyspennings feil i systemet. Stanset bilen. Slo av og på tenninga og - voilà - ingen feil.
Koblet til ladekabelen og ladinga fungerte også igjen.

Demonterte panseret igjen og "monterte" det der merkelig gjennomsiktige plastcoveret over PCU-en. Dessuten laget jeg et cover til av en svart søppelsekk som jeg fikk festet under luftfilterkassa og de slanger som går på tvers over PCU-en. Det coveret går over hele den venstre delen av motorrommet, slik at uønsket vann ikke renner over følsomme komponenter, slik som PCU-en, "vannkokeren" og selve motoren.
Kjørte 20km etter denne enkle modifikasjonen og heldigvis kom det noen regnbyger.
Coveret holdt seg på plassen og ingen fuktproblemer ellers med det første.

Da er jeg spent på hvordan det går videre...  ;D

11
(Denne tråden og denne her fra Trøndelag Elbilforeningen Think City Enerdel Lithium batteri høyspenningsfeil i fuktig vær hører nok sammen)

Legger mitt bidrag med inn her også:

Hei og hå!

Sjeldent at det regner som bare det i Hammerfest, men det begynte i går og hele dagen i dag.
Satt Think-en på lading i går, siden det bare var 5-10% igjen.
Så la jeg merke til i morges at det var bare 15kWh registrert av ICCB-en i kabelen til bilen. Snodig! Da jeg slo på tenninga var det bare mellom 70-80% strøm på batteriet.
Skulle kjøre til foreldrene mine. Etter noen sekunder lyste den røde trekanten for "høyspenningsfeil" som også forhindrer lading ifølge brukerhåndboka.
Prøvde å kjøre, så kom også "Powerlimit" lampa på. Etter en kort stund kutter den helt framdrifta, akkurat som beskrevet i det første bidraget (Trøndelag tråd).
Fikk kjørt en runde gjennom nabolaget for å komme meg tilbake og bytte bilen.
Da jeg kom tilbake, sjekket jeg Think-en igjen. Samme problem!
Åpnet panseret og så vann "overalt". Må ha kommet gjennom det der "plastgrindet" i midten av panseret. Det var vann på omtrent samtlige hoyspenttilkoblinger og andre kabler.  >:(
Prøvde å tørke og la en svart søppelsekk over alt under panseret og lukket det igjen. Håper det kan tørke nå!

Siden jeg ikke har beveget bilen, kan jeg ikke bekrefte at det problemet har årsak i en utett batterikasse.

Jeg håper at det vil ordne seg "av seg selv".
Hvis det fungerer med tørking i noen dager, må jeg lage et eller annet som beskytter alle tilkobling for å bli druknet.
Elektrisitet og vann er dessverre dårlige venner!

12
Hei og hå!

Sjeldent at det regner som bare det i Hammerfest, men det begynte i går og hele dagen i dag.
Satt Think-en på lading i går, siden det bare var 5-10% igjen.
Så la jeg merke til i morges at det var bare 15kWh registrert at ICCB-en i kabelen til bilen. Snodig! Da jeg slå på tenninga var det bare mellom 70-80% strøm på batteriet.
Skulle kjøre til foreldrene mine. Slo på tenningen og etter noen sekunder lyste den røde trekanten for "høyspenningsfeil" som også forhindrer lading ifølge brukerhåndboka.
Prøvde å kjøre, så kom også "Powerlimit" lampa på. Etter en kort stund kutter den helt framdrifta, akkurat som beskrevet i det første bidraget.
Fikk kjørt en runde gjennom nabolaget for å komme meg tilbake og bytte bilen.
Da jeg kom tilbake, sjekket jeg Think-en igjen. Samme problem!
Åpnet panseret og så vann "overalt". Må ha kommet gjennom det der "plastgrindet" i midten av panseret. Det var vann på omtrent samtlige hoyspenttilkoblinger og andre kabler.  >:(
Prøvde å tørke og la en svart søppelsekk over alt under panseret og lukket det igjen. Håper det kan tørke nå!

Siden jeg ikke har beveget bilen, kan jeg ikke bekrefte at det problemet har årsak i en utett batterikasse.

Jeg håper at det vil ordne seg "av seg selv".
Hvis det fungerer med tørking i noen dager, må jeg lage et eller annet som beskytter alle tilkobling for å bli druknet.
Elektrisitet og vann er dessverre dårlige venner!

13
Min erfaring med Think er 'if it works don't fix/touch it'.
Jeg hadde et kabelbrudd/vakkel i en høyttalerledning så lyden på ene høyttaler kom og gikk, det var da en enkel sak å løsne pluggen og å gå over de ledningene som går ut til døren.

Høyre sida er faktisk helt død.. altså høyttaleren...skal også sjekke, om det er brudd eller knekt høyttaler...hadde vært morsomt å ha kabelbrudd i venstre og høyre dør, men forskjellige ledninger.  ::) :P

14
Hei folkens!

Jeg la merke til at prosedyren ikke fungerte på min Th!nk (2012-Lithium).
Altså den prosedyren som finnes på Elbil-Wiki:

1. Skru på tenninga, men ikke start bilen
2. Lås opp/igjen dørene tre ggr med knappen i døra(ikke åpne døra)
3. Skru av tenning
4. Lås opp/igjen dørene tre ggr med knappen i døra(ikke åpne døra)
5. Skru på tenning, du skal nå høre et "BIP" fra bilen
6. Skru av tenning, nok et "BIP"

Etter å ha lest flere innlegg i Ford-forumer, så fungerer følgende prosedyre hos meg:

1. - 5. skritt er OK
6. Lås opp/igjen dørene tre ganger med knappen i døra (ikke åpne døra)
7. Du skal nå høre et "BIIIP" (lengre lyd) fra bilen.
8. Skru av tenning.
9. Ferdig! Fungerer!

Dessverre får jeg ikke endret eller lagt til min versjon. Har stilt forespørsel, men vet ikke hvor lenge det tar. Kanskje har en annen som har allerede tilgang muligheten til det.

Som det ser ut har jeg et påbegynne kabelbrudd i venstre døra.
Sentrallåsen fungerer vanligvis bare når jeg har døra åpen i en bestemt vinkel.
Derfor fungerer ikke fjernkontrollen alltid - kanskje 1 av 10 ganger om i det hele tatt.
Men jeg kan låse med nøkkelen i hvert fall.  :D

15
Husker den tråden med de der forholdsavhengige visninger. Den har jeg lest på jakt etter et svar på mitt problem. Men jeg synes at det hadde vært en nokså forvirrende løsning.
Så lenge jeg har bilen har det vært slikt. Som sagt var jeg litt overrasket at den bremser/regenererer mindre enn Miev-en. Think-en min er fra 2012 (1.mars).
Den har ikke AC, men servo, fire-seter og oppvarmet frontrute.

Sider: [1] 2 3