Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - bcx238h

Sider: [1] 2 3
1
I dag ... etter noen (tørke-)dager under verandaen ... kjørte jeg en runde gjennom nabolaget.
Det lyste riktignok det berømte røde lynet, men ellers lyste "alt annet" grønt.

Så jeg rygget opp bakken for å kunne trille ned i nødstilfellet. Jeg klarte de 150m til den første toppen. Så prøvde jeg å kjøre framover og plutselig kuttet elektronikken ut framdriften med "Power Limit" lampa og "effektmåleren" gikk rett til bunns.
Ja vel...siden jeg regnet med at det kan være overslag i motoren og ingen annen plass, ville jeg få motoren til gå rundt og kanskje bli varm.

Startet altså igjen og kjørte videre opp neste bakken osv.
Selv om det røde lynet lyste igjen, fikk jeg kjøre både i E og D og R uten en ny stans.
Rekupering fungerte også, altså må feilen har blitt borte, siden det egentlig ikke skulle fungere når det ligger en aktiv høyspennings feil i systemet. Stanset bilen. Slo av og på tenninga og - voilà - ingen feil.
Koblet til ladekabelen og ladinga fungerte også igjen.

Demonterte panseret igjen og "monterte" det der merkelig gjennomsiktige plastcoveret over PCU-en. Dessuten laget jeg et cover til av en svart søppelsekk som jeg fikk festet under luftfilterkassa og de slanger som går på tvers over PCU-en. Det coveret går over hele den venstre delen av motorrommet, slik at uønsket vann ikke renner over følsomme komponenter, slik som PCU-en, "vannkokeren" og selve motoren.
Kjørte 20km etter denne enkle modifikasjonen og heldigvis kom det noen regnbyger.
Coveret holdt seg på plassen og ingen fuktproblemer ellers med det første.

Da er jeg spent på hvordan det går videre...  ;D

2
(Denne tråden og denne her fra Trøndelag Elbilforeningen Think City Enerdel Lithium batteri høyspenningsfeil i fuktig vær hører nok sammen)

Legger mitt bidrag med inn her også:

Hei og hå!

Sjeldent at det regner som bare det i Hammerfest, men det begynte i går og hele dagen i dag.
Satt Think-en på lading i går, siden det bare var 5-10% igjen.
Så la jeg merke til i morges at det var bare 15kWh registrert av ICCB-en i kabelen til bilen. Snodig! Da jeg slo på tenninga var det bare mellom 70-80% strøm på batteriet.
Skulle kjøre til foreldrene mine. Etter noen sekunder lyste den røde trekanten for "høyspenningsfeil" som også forhindrer lading ifølge brukerhåndboka.
Prøvde å kjøre, så kom også "Powerlimit" lampa på. Etter en kort stund kutter den helt framdrifta, akkurat som beskrevet i det første bidraget (Trøndelag tråd).
Fikk kjørt en runde gjennom nabolaget for å komme meg tilbake og bytte bilen.
Da jeg kom tilbake, sjekket jeg Think-en igjen. Samme problem!
Åpnet panseret og så vann "overalt". Må ha kommet gjennom det der "plastgrindet" i midten av panseret. Det var vann på omtrent samtlige hoyspenttilkoblinger og andre kabler.  >:(
Prøvde å tørke og la en svart søppelsekk over alt under panseret og lukket det igjen. Håper det kan tørke nå!

Siden jeg ikke har beveget bilen, kan jeg ikke bekrefte at det problemet har årsak i en utett batterikasse.

Jeg håper at det vil ordne seg "av seg selv".
Hvis det fungerer med tørking i noen dager, må jeg lage et eller annet som beskytter alle tilkobling for å bli druknet.
Elektrisitet og vann er dessverre dårlige venner!

3
Hei og hå!

Sjeldent at det regner som bare det i Hammerfest, men det begynte i går og hele dagen i dag.
Satt Think-en på lading i går, siden det bare var 5-10% igjen.
Så la jeg merke til i morges at det var bare 15kWh registrert at ICCB-en i kabelen til bilen. Snodig! Da jeg slå på tenninga var det bare mellom 70-80% strøm på batteriet.
Skulle kjøre til foreldrene mine. Slo på tenningen og etter noen sekunder lyste den røde trekanten for "høyspenningsfeil" som også forhindrer lading ifølge brukerhåndboka.
Prøvde å kjøre, så kom også "Powerlimit" lampa på. Etter en kort stund kutter den helt framdrifta, akkurat som beskrevet i det første bidraget.
Fikk kjørt en runde gjennom nabolaget for å komme meg tilbake og bytte bilen.
Da jeg kom tilbake, sjekket jeg Think-en igjen. Samme problem!
Åpnet panseret og så vann "overalt". Må ha kommet gjennom det der "plastgrindet" i midten av panseret. Det var vann på omtrent samtlige hoyspenttilkoblinger og andre kabler.  >:(
Prøvde å tørke og la en svart søppelsekk over alt under panseret og lukket det igjen. Håper det kan tørke nå!

Siden jeg ikke har beveget bilen, kan jeg ikke bekrefte at det problemet har årsak i en utett batterikasse.

Jeg håper at det vil ordne seg "av seg selv".
Hvis det fungerer med tørking i noen dager, må jeg lage et eller annet som beskytter alle tilkobling for å bli druknet.
Elektrisitet og vann er dessverre dårlige venner!

4
Min erfaring med Think er 'if it works don't fix/touch it'.
Jeg hadde et kabelbrudd/vakkel i en høyttalerledning så lyden på ene høyttaler kom og gikk, det var da en enkel sak å løsne pluggen og å gå over de ledningene som går ut til døren.

Høyre sida er faktisk helt død.. altså høyttaleren...skal også sjekke, om det er brudd eller knekt høyttaler...hadde vært morsomt å ha kabelbrudd i venstre og høyre dør, men forskjellige ledninger.  ::) :P

5
Hei folkens!

Jeg la merke til at prosedyren ikke fungerte på min Th!nk (2012-Lithium).
Altså den prosedyren som finnes på Elbil-Wiki:

1. Skru på tenninga, men ikke start bilen
2. Lås opp/igjen dørene tre ggr med knappen i døra(ikke åpne døra)
3. Skru av tenning
4. Lås opp/igjen dørene tre ggr med knappen i døra(ikke åpne døra)
5. Skru på tenning, du skal nå høre et "BIP" fra bilen
6. Skru av tenning, nok et "BIP"

Etter å ha lest flere innlegg i Ford-forumer, så fungerer følgende prosedyre hos meg:

1. - 5. skritt er OK
6. Lås opp/igjen dørene tre ganger med knappen i døra (ikke åpne døra)
7. Du skal nå høre et "BIIIP" (lengre lyd) fra bilen.
8. Skru av tenning.
9. Ferdig! Fungerer!

Dessverre får jeg ikke endret eller lagt til min versjon. Har stilt forespørsel, men vet ikke hvor lenge det tar. Kanskje har en annen som har allerede tilgang muligheten til det.

Som det ser ut har jeg et påbegynne kabelbrudd i venstre døra.
Sentrallåsen fungerer vanligvis bare når jeg har døra åpen i en bestemt vinkel.
Derfor fungerer ikke fjernkontrollen alltid - kanskje 1 av 10 ganger om i det hele tatt.
Men jeg kan låse med nøkkelen i hvert fall.  :D

6
Husker den tråden med de der forholdsavhengige visninger. Den har jeg lest på jakt etter et svar på mitt problem. Men jeg synes at det hadde vært en nokså forvirrende løsning.
Så lenge jeg har bilen har det vært slikt. Som sagt var jeg litt overrasket at den bremser/regenererer mindre enn Miev-en. Think-en min er fra 2012 (1.mars).
Den har ikke AC, men servo, fire-seter og oppvarmet frontrute.

7
Kan bare sammenligne med Miev-en som jeg hadde og mora mi kjører nå.
Den regenererte jo alltid og det var synlig i dashbordet. Selv når den var fulladet, så kjente man litt regenerering og kunne se det med hjelp av "ECO-meteret".

Men Think-en har ikke samme oppførsel. Snodig nok!
Som sagt, bare dagen den er fulladet og jeg kjører rundt, så går viseren inn på grønt, men med en gang jeg har parkert bilen og setter meg inn igjen og kjører ... nope ... maks til den svarte streken mot grønt, aldri over.

8
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Visnignsfeil under regenerering???
« på: Onsdag 12. Mai 2021, klokken 15:53 »
Hei folkens!

Lithium-Think-en som jeg har viser ingen regenerering når batteriet ikke er fulladet.
Dvs. viseren går ikke inn i det grønne området.
Morsomt nok ser det ut som at den gjør det når batteriet er fulladet og kjører ned de mange bakker her i byen med dels 11-13% stigning. Vi bor faktisk på slik en bakke og hver morgen triller jeg ned den uten at viseren går over den svarte linja som skiller "neutral" posisjon fra det grønne området.

Likevel kjenner man en forskjell når man skiftet mellom D og E i byen. Med en gang jeg tar foten fra gassen kjenner jeg større motstand i E enn i D. Men likevel ingen synliggjøring inne i cockpiten.

Kjenner dere til det? Kan det være batteritemperaturavhengig? Når batteriet er fulladet viser ICCB-en at batteriet kan ligge mellom 24-31grader. Men jeg lader vanligvis bare en gang i uka og resten av tida står den bare på sin plass foran huset, og vi har dessuten en sen start i våren i år i Hammerfest. Så utetemperaturen ligger rundt 0-5grader. I dag faktisk litt mer.

9
Isn't it a Peugeot 106/Citroen Saxo part?
Since "every" other part "down there" is from these type of cars.

10
Siden det ikke finnes en "enkel" vei til å få tak i diagnoseprogramvarer til Think, lurte jeg på om noen kan gi en hint hvordan man får tak i fe. CHAS pluss konf.filer?

 :)

11
 :+1: ;)

12
Ja, det var FB gruppen The Think-Tank jeg tenkte på.

Ja, det er en spennende gruppe. Det finnes faktisk en del mer dokumentasjon på demmes sida enn på elbilwiki.
Noe av det mest spennende er nok det Think-Chademo-prosjektet. We will see...

13
...Nå har vel uansett det meste av Think diskusjoner flyttet seg til Think Facebook siden...

Er det flere grupper, eller bare den engelskspråkelige "The Think-Tank"?

14
Skjønner den...

...men dessverre er jo (Th!nk)-lenkene døde - de fleste i hvert fall.

Derfor hadde det vært interessant med litt mer "forum-intern" informasjon som vedlikeholdes "bedre"...eller i hvert fall en oppfordring til å oppdatere "elbilwiki".

---

Hvem kan ellers hjelpe videre med å få anskaffet hard- og software til diagnose av Th!nk?

15
Hei folkens!

Etter å ha gått gjennom de 50 sider med rundt 1000 tråder pluss elbilwiki, synes jeg at det er mange låse tråder i lufta som burde vel samles i én tråd, ikke sant.
Slike hovedtråder finnes jo i alle slags forumer som dreier seg om programvarer o.l.
Dermed kunne man konsentrere seg på bare "tilbud" i en tråd UTEN noen form for diskusjon eller brukerstøtte. Det kan tas opp utenfor hovedtråden.

Naturligvis vil jeg tro at det er færre og færre som kommer til å ha behov for det, men uten å samle kunnskapen på en plass, vil det bli vanskelig i framtida å opprettholde interesse i Th!ink-biler og lyst til å kjøpe en, når man ikke ha de nødvendige duppeditter.

Håper denne idéen blir likt av flere...  ;D

Sider: [1] 2 3