Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Haggish

#1
Ser også at Teslan bruker energi til og varme batteriet, vet ikke om VW gjør dette?
#2
Testa min nye TMP i går i -4 var varm før jeg kom meg ut ca 5 min, skal ta en mer vitenskaplige test når det blir kaldt igjen. Jeg har ikke mye tro på de testene vi leser her, noe må være feil😉🙏
#3
Sitat fra: oroar på søndag 29. januar 2023, klokken 11:54
Sitat fra: Sandvika på søndag 29. januar 2023, klokken 11:44
Sitat fra: Autowinder på søndag 29. januar 2023, klokken 11:33
Betalt produkttest er ikke uvanlig i Dagbladet og partnere, det første som slo meg når jeg leste det. Det rimer ikke med noen andre tester...

Edit: som du kan se er testen også omtalt her og antatt en gammel republisert test: https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.0
Nei, Møller eller VW ville ikke betalt og Dagbladet ville ikke latt seg betale. Den påstanden blir for dum. Når det er sagt så tror ikke resultatet er representativt. Delvis feil metode for rask  oppvarming  (avvisning) eller siste FW på vinterføre.

Jeg kjenner mange som jobber i bilbransjen og har jobbet der i 20-30 år. De sier og har alltid sagt at biljournalister er i lomma på Møller. Jeg har alltid avvist det som sludder og vås, men etter publiseringen av denne artikkelen er jeg tilbøyelig til å være enig.
At en som jobber med testing av biler i bladet Motor og har gjort det i så mange år ikke har fått med seg endringene på Model Y de 2 siste årene kan ikke stemme. Her må han med viten og vilje ha publisert en test av 2 år gamle biler og lagt den fram som om den er ny. Så kan vi andre spekulere i årsaken til at det er gjort.

Enig, og som de flest vet Tesla bruker ikke penger på annonser, så heller ingen inntekter der😉🙏
#4
Har vært VW/Audi mann siden midten av 80-tallet. Holdt på og bestille ID4 etter mye prøving av ID3  i slutten av 2020. Skulle aldri ha Tesla, men lot meg overtale til og prøve en. Klarte og legge min konservative holdning til side. Kjøpte så en TM3lr og byttet til TMYP i Nov. Ikke angrer et sekund. Sorry VAG, no more😉🙏.
#5
Dette ser ut til og være en gammel test, nyttelast på 315 kg er jo på TMY 21 mod😉
Er fforøvrig diskutert i slutten av denne:
https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.330
#6
Model Y / Sv: Rust på bremskiver på Model y?
søndag 29. januar 2023, klokken 00:38
Alle bremseskiver ruster når de ikke er i bruk, Bremse skikkelig en gang i uka😉🙏
#7
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
lørdag 28. januar 2023, klokken 22:16
Sitat fra: Odinpodin på lørdag 28. januar 2023, klokken 22:10
Bildene er ihvertfall fra en finsk test 20.01.2022 der de tester 21. modeller og klager på Teslas problemer, spørs om den norske testeren faktisk har vært med på dette

Edit: men for all del, konklusjonen kan være lik om at id4 føles tryggere på vinterføre, Volkswagen pleier å føles rimelig sedat

Det er dessverre vanlig i den bransjen (og mange andre)at tester kjøpes og presenteres som nye egne andre steder. 😉🙏
#8
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
lørdag 28. januar 2023, klokken 21:12
Kan se ut til at de har satt ny dato på en gammel test, nyttelasten på TMY var vel på 315kg på 2021 modellen😉🙏.
#9
Sitat fra: SveinG78 på lørdag 28. januar 2023, klokken 13:40
Hei.

Hentet ut min YP den 22 november. Og den 27 januar røyk varmepumpen. Spurte om de problemene var utbedret og dem sa ja.
Nærmeste verksted er 11 mil en vei, det blir ikke trivelig når ac kun blåser kald luft.

Hmm, Hentet ut MYP i Drammen 23. nov. Har spurt de to ganger om min er påvirket av dette. Og fått svar begge ganger at min er ikke det! Da blir mitt spørsmål, hvert de hva de snakker om eller bare svarer de noe?
Nå skal det sies at jeg ikke har hatt noen problemer enda, hverken rare lyder eller annet. Samtidig vil jeg ikke havne i trøbbel nå jeg f.eks. er på en langtur i kulda.
#10
Sitat fra: Vaduz på torsdag 26. januar 2023, klokken 18:25
Det som kommer til å skje, er at tesla setter opp prisen akkurat nok til at man lurer på om det var verdt parkeringssensorene, og slik går dagene:)

Tull!!!
#11
Model Y / Sv: Tesla skadet bilen min under service
torsdag 26. januar 2023, klokken 18:53
Sitat fra: Odinpodin på torsdag 26. januar 2023, klokken 17:56
De er ikke skrudd av... Er det nye forumrykter på gang? ;)

Det er vel kanskje noen Teslahatere som vil prøve og lage litt styr. 😉🙏
#12
Model Y / Sv: Pris på service
torsdag 26. januar 2023, klokken 17:38
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 26. januar 2023, klokken 11:48
Å hevde at en elbil, som Tesla, ikke trenger service er jo bare tull. Vel har jeg ikke en olje smurt motor som trenger nye olje og filter med jevne interval, men den har f.eks flere kjølesystemer for motorer og batteri som trenger ettersyn. Ellers er den rimelig lik en fossil bil mht bremser, hjuloppheng, foringer mulige skader under som trenger jevnlig ettersyn av sikkerhetsmessige årsaker mm. Dette krever erfaring og rett utstyr for å vurdere, noe de færreste førere har.

Selv gjorde jeg service på mine biler i mange år. der inngikk skifte av bremsevæske og har ved selvsyn sett hvor brun denne blir i kaliperen over tid. Videre har jeg opplevd bremsesvikt ned fra en fjellovergang og det var på håret det gikk bra, så bremsevæske blir skiftet hvert annet år uansett kjøredistanse.

At Tesla ikke trenger service føyer seg inn i rekken av tulle uttalelser fra Elon Musk som at Tesla blir selvkjørende og kan gå som Taxi uten fører når du ikke bruker den  ;D

Det er forskjell på og ikke trenge service, enn og ikke ha faste serviceintervaller.
Har aldri lest at Tesla ikke trenger service, men en kan ta det etter behov.😉🙏
#13
Model Y / Sv: Pris på service
onsdag 25. januar 2023, klokken 17:58
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 25. januar 2023, klokken 17:35
Sitat fra: Haggish på onsdag 25. januar 2023, klokken 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Det står da ingenting om at ulykken skyldes kokende bremsevæske? Tvert i mot så vil ikke politiet svare på konkret hva som var galt med bremsene..

Det ble etter denne ulykke at det kom forslag om at bremsevæskekontroll skulle inngå i EU kontrollen😉🙏
https://bmhf.no/wp-content/uploads/2019/09/2019-06-Rjukan.pdf
#14
Model Y / Sv: Pris på service
onsdag 25. januar 2023, klokken 17:42
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 25. januar 2023, klokken 17:35
Sitat fra: Haggish på onsdag 25. januar 2023, klokken 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Det står da ingenting om at ulykken skyldes kokende bremsevæske? Tvert i mot så vil ikke politiet svare på konkret hva som var galt med bremsene..

Som tidligere bilmekaniker, ser det ut som det mest sannsynlige som har skjedd her dessverre.
Og om jeg ikke husker feil kom dette frem på et senere tidspunkt.
#15
Model Y / Sv: Pris på service
onsdag 25. januar 2023, klokken 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA