Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - johagster

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Serviceintervall Ioniq 5
onsdag 25. august 2021, klokken 19:54
Kjølevæske bytte tipper jeg HMG vil holde på. Det er jo knyttet til brann i batteripakker, så burde nok overholdes.

Det jobber veldig mange på bilverksteder per idag. For å kompansere for tapte inntekter må de hente inn cash på høyere timepriser og dyre deler. 4 originalfelger til en Kia som koster 350.000 ny får man for den nette sum av 75.000,- Det gjør at kantkjørte felger i forsikringsoppgjør blir en av mange inntektskilder for leverandørene. Mange eksempler på horrible delekostnader på elbiler.

Aner ikke hva litt bulking på en Ioniq5 vil koste, men tipper det blir dyrt. Tipper at vi også vil se at forsikringskostnader i økende grad følger delepriser på ulike modeller (det ser man allerede).
#2
Kia Niro EV / Sv: Priser på service
torsdag 08. juli 2021, klokken 00:19
Det er vel mulig å måle seg til om bremsevæsken er dårlig, tipper de gjør det og ikke skifter om det ikke er noe gærnt med bremsevæsken.

Synes 2,5t arbeid for å heise opp bil, fjerne hjul, smøre opp klosser uavhengig av hvor fast og rælete det måtte være å gjøre det, er ganske ok når de også forventes å sjekke en del andre forhold som bærekuler, slark, etc. etc.

Det værste er vel gass-service og e-call batteriservice. Der er det ran-priser.
#3
Hyundai KONA / Sv: Kona har nå stadig raskere forfall
onsdag 07. juli 2021, klokken 22:54
Såvidt jeg har forstått det er det sammenføyningen mellom girkasse og motor som er litt svak. Designet på den opprinnelige girkassen hadde visstnok svært lave toleranser for feil/slark i akslingen fra motor. Den første løsningen var å forsterke festene mellom motor og gir (701 motormodell), -etter det har de visstnok revidert girkassens toleranseverdier slik at man slipper unna med å skifte kun girkasse. Enkelte har skiftet både motor (til ny type) og girkasse (til samme gamle type).
#4
Hyundai KONA / Sv: Støy fra sommerdekk
onsdag 07. juli 2021, klokken 22:50
Er ikke så mange gode skussmål å gi norske journalister eller norske bileiere for den saks skyld. Har man kjøpt en Hyundai Kona 2021 så har man fått en del oppgraderinger få vet om.

Demperne har fått rekylstopper (eller hva det kalles på norsk). Gir bedre demping over mindre ujevnheter.
De har gjort en eller annen forbedring på innfestningen (Body shock valve absorber).
De har skiftet ut teppet i bunnen med noe isopad materiale, lagt til skum i bakre bjelke over hjulbue, og forbedret isolasjonsmaterialet i dørene. Også bagasjerommets isolasjon og støyisolasjon i hjulbuene er bedre på den nye modellen. Bakakselen har fått noen vibrasjonsdempere og spraymaterialet som benyttes rundt batteripakken har er visstnok forbedret.

Både hos forhandleren, hos norske journalister og hos bilkjøpere synes det å være opplest at også 2021 modellene støyer akkurat like mye som de eldre, men ingen har nevnt noe om disse oppgraderingene. Når jeg var innom sa Hyundaiforhandleren at det var hips om happ om man kjøpte den gamle eller nye modellen, -det var kun utseende det gikk på. Litt underlig når det er laget en del presentasjoner av alt som er forbedret.

Kia selger forøvrig e-Niro med Michelin og e-Soul med Nexen SU1. Sistnevnte får mye tyn for våtgrep og støy hos kjøperne. SU1 fikk vel desidert sisteplass i en eller annen svensk test.
#5
Kia Soul EV / 2022 facelift
torsdag 13. mai 2021, klokken 16:33
Noen som vet noe om e-Soul facelift 2022 endringer?

Ser de tømmer lageret nå. Listepris på e-Soul Exclusive 64 er rett over 400. Verdt å hoppe på dagens pakkepris med vinterdekk eller lurere å vente på Facelift og muligens lavere pris.

Har 8% rabatt så selv dagens pakkepris med vinterdekk er ikke supergunstig når man vet at de tar 10.000 i rein fortjeneste på dekkpakken.
#6
ID.3 / Sv: VW ID.3 vs. konkurrerende biler
søndag 22. november 2020, klokken 22:04
Har vært å prøvekjørt ID.3, e-soul, Leaf og Peugeot 2008.
Det er jo bare id3 som skal ha det geniale plassgivende chassiet.

Må si meg skuffet. Kommer fra B-klasse w245, og det er mer plass i den gamle bilen vår, ikke minst i bagasjerommet, -med samme akselavstand. Så veldig revlusjonerende er ikke ID.3 ift plassutnyttelse. Foretrekker faktisk sittestillingen i B-klassen.

Ellers var det beste med bilen betjeningen av gir og headup displayet. Også veldig digg med bakhjulsdrift når man har såpass med moment å ta av.
#7
ë-C4 / Sv: Citroën C4
søndag 22. november 2020, klokken 09:55
25.Desember var visstnok distribusjonsdato på biler fra Drammen til forhandlere.

Skal lure på hvordan hurtigladefarten blir på vinterstid på disse PSA bilene. Denne skal visstnok få oppvarmet frontrute, men det beste hadde vel vært om de hadde prediktiv oppvarming av batteripakken før ladestopp. 100kw og 250km rekkevidde på vinter er helt greit. 30-40kw og 250 er ugreit.

De må måle seg mot neste generasjon Hyundai bl.a. som vil få 350kw ladefart.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
lørdag 21. november 2020, klokken 18:57
Tror dette blir en het bil neste år.
Tipper prisstige omtrent som Skoda Enyaq, dvs. fra under 400 til 500.
Skal visst bli 4.6m lang, så absolutt en stor bil.

Etter Kona/eNiro/eSoul har jeg mer tillit til at koreanerne klarer å levere en vinterbil.
Skal visst heller ikke få girkasse så tipper effektiviteten er ytteligere økt.

PSA/Mercedes/BMW er ikke ute med sine ground-up elbiler før vi har moms på elbiler her til lands. Blir nok Audi/Skoda/VW, Tesla og Kia/Hyundai som tilbyr noe oppdatert ift. chassis.

Må si at min 2009 Mercedes B klasse trumfer de fleste nyere kompakte elbiler på plass. Samme akselavstand som ID3 men romsligere med mer bagasjeplass. Litt rart at så mange henger etter på plasseffektive kompakte biler.
#9
KIA / PRUTING på Kia e-Soul
torsdag 05. november 2020, klokken 12:59
Er vel en del som synes at e-Niro er et foreløpig godt alternativ til id.4 og Model Y.
Den er høyreist, har god bagaseplass, går langt, og har god kvalitet.

e-Soul er jeg mer usikker på. Den koster nå lettbrukt 2020-modell 370-390.000,- med en god del utstyr.
Men du får en ny Tesla for 420-430, en id.3 (som har like mye fri klaring under bilen som e-Soul) med litt mindre utstyr, men mer plass og nyere teknologi til 375.000,- En del av de nye Peugeot, Citroen og Opel bilene har litt kortere rekkevidde, men nyere teknologi, bedre ladehastighet (?), og bedre plass (kanskje med unntak av e-mokka).

Er det ikke en gjengs oppfatning at e-Soul til 410.000,- er for dyrt? Noen som har lyktes med pruting på nyere e-Soul?

Jeg har så langt kommet meg ned i 370.000,- på en e-Soul som har gått 1.000km. Det er en exclusive med takluke ++. Tenker det bør være mulig å komme seg ned mot 350.000,-

Andre som pruter på disse?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA