Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MaxQ

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 29. november 2023, klokken 01:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. november 2023, klokken 09:38I Norge har vi 9 bransjer hvor det er minstelønn. Men jobber du i butikk finnes det ikke minstelønn! Er en under 18 i en av disse bransjene er laveste minstelønn ca 120 kroner timen, men siden butikker ikke er blant de ni, så gjelder ikke minstelønn. Kjenner noen i butikk og får under 100! Veldig rart at myndighetene ikke kan fastslå en universell minstelønn for de forskjellige aldersgruppene, så ikke bedrifter kan tilby 30 kroner timen.

Her tar du feil. Du må skille mellom "generell lovfestet minstelønn" (som linken din til arbeidstilsynet snakker om) og "minstelønn" i tariffavtaler, som den mellom Virke og LO/Handel og Kontor (som vil gjelde for butikkeksempelet ditt).

Så jo, det finnes "minstelønn" for de som jobber i butikk. Er du under 16 år så er den kr. 120,91 og er du under 18 år er den kr. 123,9. Så om du kjenner noen som tjener under dette så brytes tariffavtalen.

https://www.virke.no/tariff-og-lonn/finn-tariffavtale/landsoverenskomsten-hk/#lonn

Nå kan det tenkes at hverken butikk eller ansatt du viser til er organiserte, i såfall er det fra butikkens side en av ekstremt få i hele landet (fra egen erfaring vet jeg ikke om en eneste butikk som ikke er organisert, de fleste er jo del av en kjede i dag som vanskeliggjør det å stå utenfor) og selv uorganiserte arbeidere får som regel automatisk tilbydd tarifflønn, da det er enklere for bedriften. Så om du kjenner noen som jobber på butikk og får under 100,- så vis vedkommende linken til tariffavtalen.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 05. november 2023, klokken 23:53
Siden aksjetråden for tiden er en softwaretråd, så føler jeg denne passer. Forsåvidt ikke noe nytt, det bare viser at Tesla trolig ikke legger ressurser i å forbedre ting når de utvikler, bare patcher så godt de kan fortløpende i håp om at korthuset ikke skal falle sammen. Dette er da samme geniene (i følge Elon) som han mener har så god tid at de også kan hjelpe til på tvers av hans øvrige selskaper som trenger software hjelp. Skremmende. Til de som verdsetter Tesla som et software selskap bør dette også være skremmende.

Jeg skal være den første til å innrømme at fyren (i youtube linken) ikke er helt god, ligger nok litt kulturforskjeller her. Men han vet greit nok hva han gjør når det kommer til nettverk. Kommentarens hans (et svar til en kommentar) "Tesla couldn't automate a fucking toaster" føles litt spot on.


https://www.youtube.com/watch?v=OdzCTEPkCvI

For å være litt aksjerelevant i aksjetråden:

Jeg har solgt meg betydelig ned i det siste. Har vært inne i mange år, tatt gevinst og har hatt et langsiktig syn på aksjen. Men nå vurderer jeg å gå helt ut, før tiden. Årsaken er sammensatt. Jeg solgte først for å sikre meg mot tap, så initiell investering var dekt. Deretter et større salg rundt toppen på 400, jeg traff selfølgelig ikke, men angrer i dag på at jeg ikke solgte meg helt ut da. (hvem gjør ikke det?) Nå sitter jeg igjen med bare en mindre del som jeg selger innen nyttår.

Kan Tesla gå til himmels på aksjehimmelen? Joda. Alle selskap kan det. Selv om jeg anser det som mindre sansynlig nå. Tar jeg feil, så gjør det heller ikke noe. Jeg har hatt rikelig gevinst til nå og sier meg happy. Jeg liker å vokse forsvarlig fremfor å "bli rik på en boble". Det vil alltids være tilfeller en går glipp av.

Poenget er at det nå har blitt (om mulig) enklere å være skeptisk. Jeg har mistet troen, engasjementet, gnisten, gløden, whatever. Hadde Tesla vært kun Tesla Norge så hadde jeg aldri investert ei krone. Det selskapet får styrk på alle punkter fra min side. Det hjelper heller ikke hva de pøser ut av antall biler på verdensbasis, det har noe med kvalitet å gjøre og troen på at de i det heletatt er villig til å prioritere riktig. Verden trenger ingen "Tesla killer", de trenger bare at Tesla ødelegger for seg selv. Og verden trenger heller ikke noen som er er "bedre" enn Tesla, de trenger bare alternativer og de har vært der en stund nå og kundene kjøper de.

Så handler det også litt om etikk og moral. Elon har balansert i årevis, men i min bok er Elon nå uspiselig. I så stor grad at jeg aldri i verden kommer til å eie et produkt den fyren har befatning med. Nå får det også konsekvenser for aksjebeholdningen min. Noen prinsipper er det verdt å ha her i verden.

Flere ben å stå på er fint. Men har de egentlig det? Ladenettverket til Tesla har i alle år vært en av dere store fordeler (som de gjerne kunne vunnet litt mer på føler jeg). De fikk jo nå over en rekke andre selskaper til å bruke pluggen deres, dette åpner for et stort marked innen lading, om de griper muligheten - merkelig nok så tviler jeg på om de klarer det. De får jo også motstand selv fra elbilforeningen her i Norge, hvor bakstreversk er det mulig å være for en forening som burde sett fremtiden bedre? Jeg tenker på kravet om kortbetaling på ladestolpene. At de skal kunne tjene på å ev. leie ut kapasitet for AI læring på DOJO er jeg også skeptisk til, det går for sakte. Og Tesla's C-3PO, jaja. Skulle tro Elon ikke har sett en moderne fabrikk. Cybertruck ser ut til å bli et tapsprosjekt i årevis og hvor blir det av massene av Semi? Om de noen gang starter å lage den ny Sportster'en, så står vel de som har "vunnet" den i kø for hele første års produksjon. Solceller? Ja det tok jo av. Batteristasjoner i strømnettet? Igjen noe de kunne melket bedre. Alt virker så halvhjertet.

Dere får ha lykke til med kursen, selskapet, Elon og spådommene til Cathie Wood (forstatt på $1400 i 2027).
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 21. mars 2023, klokken 21:22
Siden USA også driver med olje, så vil jo USD vs olje påvirkes for USA også. Poenget var uansett å knytte NOK mot USD uavhengig av oljen, men jeg er enig i at det kan være det dårligste alternativet. Det avhenger av hvordan en ser på EUR tipper jeg.

Siden olje handles i USD så er det en fordel om vi har NOK linket mot USD, så lenge olje er relevant. Deretter vil det være aktuelt dersom USD fremstår som mer stabil enn EUR (uten at jeg har sett nærmere på dette).

Det fremstår mer naturlig å knytte NOK mot EUR (handelspartnere på andre ting enn olje også), slik danskene har gjort det gitt at vi får lov av EU.

Å gå over til EUR nå vil være kjedelig med tanke på kronekursen. Vi burde i såfall gjort det når EUR stod i rundt 8 kr og ikke nå. Men å gå over til EUR vil kanskje være nødvendig, NOK fremstår som en for liten valuta til å kunne være stabil nok? Særlig "etter oljen". Det blir kjipt å veksle NOK "pesetas" mot EUR dersom denne utviklingen bare fortsetter.

Ulempen for nordmenn er en ufordelaktig vekslingskurs på tidspunktet for bytte nå (om vi ikke får den ned mot NOK 8,- igjen). Ulempen for nasjonen Norge er at EU/EUR er mer avhengig av oss enn nasjonen Norge er av EU/EUR for tiden. Selv kun for EUR, dette er det flere som har skrevet om de siste årene. Så for Norge vil tidspunktet være ugunstig. Norge er for rikt enn så lenge. Så spørs det hva som veier tyngst, her blir det fort mer politikk og følelser enn rasjonelle valg.

Noen påpeker at NOK er en råvarevaluta, grunnet oljen. Men den har siden 2016 sluttet å følge oljen. Jeg har lest en del siste tiden som viser til at NOK svinger mer likt som S&P indexen med begrunnelse i oljefondets størrelse og hvor det har investert sin kapital. Så får andre vurdere hva det har å si for om USD eller EUR er beste alternativet. I dette perspektivet må en også ta hensyn til om dette er å anse som kort sikt enda (fra 2016) og muligheten for at det kan svinge tilbake.

For å relatere dette til trådens tema, gevinsten i TSLA aksjer kan fort vannes litt ut for de som selger og veksler gevinst inn i NOK, særlig på kort sikt. Tipper flere bruker valutakonto til slikt, eller andre løsninger.
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 15. mars 2023, klokken 21:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. mars 2023, klokken 15:36
Samme med chf Sveits som jo er pegga...til dollar.

Javel? 53 år siden.

SitatIn 1945, Switzerland joined the Bretton Woods system with its exchange rate to the dollar fixed until 1970.
https://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_franc (sorry for wikipedia kilde)

SitatThe Swiss National Bank pegged its Swiss franc to the euro on Sept. 6, 2011
https://www.investopedia.com/articles/forex/013015/why-switzerland-scrapped-euro.asp

SitatJanuary 2015 when the Swiss central bank scrapped its peg to the euro
https://www.reuters.com/markets/europe/swiss-national-bank-says-ready-intervene-stem-francs-rise-2022-03-07/

#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 15. mars 2023, klokken 21:19
Hvem hadde/har "bank run" på bingokortet sitt for 2023?

Isolert sett ikke noe som i særlig stor grad burde påvirke TSLA kursen i den begrensning vi til nå ser, men alt henger som kjent sammen med alt. Og jeg tror Tesla i større grad må skape sitt eget marked dette året (senke prisene).

Mange tanker om kursen nå. Jeg vet ikke hvor mye IRA får å si for Q1 rapporten, mulig vi må vente til Q2 før vi ser hvor mye det påvirker. Jeg tror IRA gir stort rom for ytterligere prisreduksjoner, som påvirker selv et fallende marked (pga inflasjon/resesjon). I skrivende stund tror jeg kursen skal videre ned i 2023. Så ser jeg kun IRA (og dens implikasjoner) som en mulig årsak til at kursen kan klatre vesentlig i 2023. Som sagt, Q1 eller mest trolig Q2 vil gi svaret her.

Hva gjelder kronekursen så er mitt syn at markedet absolutt ikke ser på den som en "safe haven". Til det så har vi noen som roter det til for tiden, men viktigere er at Norge (og verden) er på vei inn i et grønt skifte som "alle" vil ha men "ingen" vil betale for. De "grønne" ønsker det, samtidig som de nekter å "utnytte" naturen for at skiftet skal kunne finne sted. Dette påvirker muligheten (og interessen) for å investere i Norge (sett fra utlandet) som igjen bare fører til en svakere krone (og mindre "safe haven"). Kronen vil med andre ord potensielt svekkes jo lenger inn i det grønne skiftet vi kommer. Løsningen? Pegge den mot USD eller EUR? eller rett og slett innføre EUR? Spørsmålet er til hvilken kurs og til hvilken ulempe?

Alt dette viser jo bare en ting, nemlig at det ikke hjelper hvor stor kapasitet Tesla har til å produsere en vare og hvor raskt dette er tenkt å vokse, når råvarene mangler, markedet faller fra (grunnet krig, inflasjon, resesjon osv.) og at kursen også må gjenspeile virkelighetsbildet. Tesla eksisterer ikke isolert sett, hverken fra elbilmarkedet eller den globale politiske/økonomiske situasjonen.

Q1 om en måneds tid blir spennende.
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 07. mars 2023, klokken 20:43
Noen som våger å gjette på kursen 31.des.2023?
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 07. mars 2023, klokken 20:42
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 16:03
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 07. mars 2023, klokken 15:32
Så, løsningen på lithium problemet er at Tesla ikke trenger å følge sin egen guiding?
Løsningen på Lithium problemet er vel en av hvertfall tre.

-øke produksjonen (vanskelig men ikke umulig). Hvor mye er jo ikke lett å anslå, det er jo ikke bare volum men kvalitetsspørsmål også.

Det er hverken vanskelig eller umulig. Problemet er at det er tidkrevende å ta igjen etterslepet, på en slik skala at det ikke er mulig å komme frempå sammenlignet med guidet etterspørsel (ikke bare fra Tesla, men globalt).

Jo, hvor mye er bare å ta guidet etterspørsel, trekke fra kapasitet som finnes allerede (og som delvis er planlagt) - og gapet er da en pen indikasjon på hvor mye en trenger - som grafen lenger opp så fint illustrer med den røde streken.

(ang. volum/kvalitet)
Riktig, og det er et problem som forplanter seg til raffineringen (økt kostnad, økt tid) - her kommer Tesla sin R&D fra Corpus Christi inn i bildet.

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 16:03
-finne et eller flere alternativ (intensiv forskning på dette), men tar lang tid før alternativer har høyt produksjonsvolum.

Som nenvt, utviklingen av ny teknologi starter som regel med forskning på de store univeristetene som setter av enorme beløp til forskning. Bare her kan det fort gå 10 år, gjerne mer. Fra dette mangfoldet så dukker det fra tid til annen opp en og annen løsning som noen tror kan være verdt å kommersialisere. Fortsatt på det teoretiske stadie og glidende inn i en R&D fase. Igjen snakker vi om årevis og kapitalkrevende til tusen. Si at dagen er kommet og en kan si seg ferdig med de fasene. En sitter med en teknologi som inneholder økt energitetthet, økte kvaliteter (som rask lading) og ferre ulemper (som bruk av div. råstoff og fare for brann). Selv da er det årevis igjen før en flytte dette over til en produkjson som går fra manuell test, til automatisering, til full skala produksjon. Det holder å minne om hvor lang tid dette har tatt for 4680 cellene til Tesla og kjemien de ønsker å bruke der.

Derfor er ikke svaret på lithium problemt en snarlig løsning i form av nye kjemier på markedet. Fordi pr. i dag er det vel sodium-ion som ser ut til å vinne, men de fleste tror ikke det er klart til å ta over før etter 2030 (pga bl.a. energitetthet og andre forhold).

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 16:03
-innse at målet ikke er lett å nå og derfor justere målet. Hvor mange biler trenger vi egentlig?

Hvor mye vil aksjen stupe om Tesla/Elon guider på at "glem det, vi trenger ikke så mange biler likevel"? Husk at nye biler er de som skal erstatte alle de gamle ICE bilene.

SitatGlobal new light vehicle sales will reach nearly 83.6 million units in 2023, a 5.6% increase year-over-year, according to a new forecast by S&P Global Mobility, a world leader in information, analytics and solutions.

SitatS&P Global Mobility projects global demand for battery electric passenger vehicles is on track to hit almost 10 million units for 2023, accounting for an estimated 13.3% of global passenger vehicle demand.

Kilde til begge sitatene: https://press.spglobal.com/2022-12-20-S-P-Global-Mobility-forecasts-83-6M-units-in-2023-as-light-vehicle-market-cautiously-recovers
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 07. mars 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 13:53
MaxQ jeg forstår godt resonnementet ditt om Lithium og ser problemstillingen som er godt dokumentert (har sett endel Limiting factor episoder).

Likevel forstår jeg det som at du likevel har en posisjon i TSLA og solgte ikke unna nå når den var godt over 200, noe som betyr at du på sikt tenker de skal stige.

Tesla har på sikt potensiale til å stige ja. Men, det fordrer at de har en troverdig løsning på sine utfordringer. Den største nå dreier seg om lithium. Jeg nekter å tro at Elon ikke har en løsning, jeg er bare nervøs for det trege tempoet og at det betyr at Tesla sin guiding ikke er troverdig. Det er en av flere faktorer som holder kursen tilbake.
Se ellers mitt tidligere svar:

SitatJeg gikk inn med en tidshorisont som tilsvarer "hold" til 2030, det blir over 15 år. Grunnen til en så lang horisont i starten var at jeg ikke såg for meg den eksplosive utviklingen vi har sett i 2020/21. Trodde rett og slett på en fin oppgang innen 2030, men utviklingen har jo vært helt "forferdelig" sett med et ønske om stabil utvikling og vekst som jeg foretrekker fremfor hopp og sprett og tjo og hei. Jeg har solgt 2 ganger, første gang for å dekke initiell investering. Andre gang for å ta en pen gevinst. Bommet jeg på toppen? Ja, jeg solgte på 1100 (før toppen) men angrer absolutt ikke. Restposten er stor nok til å virkelig følge nøye med frem til 2030.
Kilde: https://elbilforum.no/index.php?topic=42672.msg1084236#msg1084236

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 13:53At det er store spørsmål rundt tall som 20 millioner biler i 2030, og nå også over 8 milliarder () Optimus humanoide roboter (ikke oppgitt tidsramme), er ikke rart. Begge deler er jo veldig optimistisk, for å si det diplomatisk.

8 milliarder Optimus anser jeg ikke som en reell guiding på hva de faktisk har som mål å produsere, kun et tall som Elon mener vil være en potensiell fremtidig etterspørel etter.

20 millioner Tesla elbiler i 2030 er et tall det også er relativt vanskelig å forholde seg til. Trolig enda en grunn til at kursen holdes tilbake. Det er bare å se på de brutale realtitene. Hvor mange fabrikker har Tesla? Hvor stor er den installerte kapasiteten? Den potensielle kapaisteten? Faktisk output? Og hva med ramp up tiden? De gjør en stor innsats i å krympe arealet som trengs for å produsere både biler og batterier, men det er så mange hinder der at jeg ikke tror på det. Kan de klare det? Mulig, jeg tror bare ikke på det akkurat nå.

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 13:53Men teknologien går stadig fortere fremover og det er 7 år til 2030, så mye kan skje.

Teknologien går fremover, heldigivs, men batteriteklnologi er noe som tar tiår å utvikle. Bare se på historikken. Sodium-ion batterier har det vært forsket på i minst 55 år nå. Det går fortere når behovet blir mer akutt, men likevel, få i bransjen mener at det er klart før 2030 (da med tanke på energitetthet etc).

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. mars 2023, klokken 13:53Selv med halvparten av 2030 anslaget vil Tesla stå sterkt, så de må ikke følge egen guiding selv om det er  det logiske å gjøre.

Så, løsningen på lithium problemet er at Tesla ikke trenger å følge sin egen guiding? I såfall lurer jeg på hva som er verst for aksjekursen? At de lyver om egen guiding eller at de lyver om manglende råvaretilgang?
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 07. mars 2023, klokken 11:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. mars 2023, klokken 10:39
Sitat fra: geear på tirsdag 07. mars 2023, klokken 07:53
Forventningen er kanskje at Tesla har hatt god kontroll på dette så langt, og kanskje har vært tidligere ute med å skaffe seg langsiktige avtaler enn de andre, slik at selv om dette blir et problem, så kanskje det ikke treffer Tesla like hardt som andre?

Ja, det kan til og med bli en konkurransefordel som øker verdien på aksjene, siden konkurrentene ikke klarer å levere nok biler, så Tesla sin markedsandel vokser. F.eks. er det jo lang ventetid på BMW i4...

Beklager, men nei. Se mitt svar til geear for hvorfor.

Jeg vil STERKT anbefale å se de 2 linkede videoene eller gå tilbake i tråden og se hvor jeg har linket direkte til de mest relevante grafene og punktene. Jo lenger tid som går og jo mindre Tesla har en troverdig løsning på dette problemet, jo lavere vil aksjen gå, ikke høyere. Tesla når ikke guidingen sin slik den globale tilgangen til lithium er.

Det var en STOR forventning om at Tesla/Elon skulle ha en løsning på dette på den siste presentasjonen. Enten selvstendig eller som del av master plan part 3. Han pekte tross alt på at dette handlet om "frem i tid", ikke "kortsiktig". Men nei, det var 1 som turte å stille spørsmål (Tesla er svært flinke til å sile ut hvem som får delta på disse eventene) og svaret innfridde absolutt ikke.

Tesla vegrer seg enormt for å gå inn i utvinning og raffinering av lithium, med god grunn. De har nå et raffineri i Corpus Christi som opererer som en lab for R&D i håp om at det skal øke farten til de andre raffineriene. Dette er et stort problem, som Elon stadig nevner mer høylytt.
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 07. mars 2023, klokken 11:37
Sitat fra: geear på tirsdag 07. mars 2023, klokken 07:53
Forventningen er kanskje at Tesla har hatt god kontroll på dette så langt, og kanskje har vært tidligere ute med å skaffe seg langsiktige avtaler enn de andre, slik at selv om dette blir et problem, så kanskje det ikke treffer Tesla like hardt som andre?

En må gjerne stole på Elon, https://elonmusk.today/

Hadde dette vært et spørsmål om fordelign av råvarer så hadde jeg vært enig, men det er det ikke. Det handler om at det ikke er nok råvarer tilgjengelig totalt.

Tesla har guidet på 20 mill biler i 2030. Og 3TWh energi.

Om Tesla skal bruke lithium i alle de 20 millioner bilene i 2030 OG får opp sin produksjon av batterier OG kjøper alle andre batteriprodusenter sin kapasitet 100% OG alle andre slutter å bruke lithium i sine batterier (mobiler, laptoper etc) og ALLE ANDRE elbil produsenter slutter å produsere sine elbiler med lithium batterier, så er det FORTSATT ikke nok lithium tilgjengelig!

Så det handler ikke om produksjonskapasitet hos Tesla eller hos de andre batteriprodusentene eller fordeling mellom dem. Og nei, dette er ikke et Tesla problem, det er verdensproblem. Men guidingen til Tesla henger ikke sammen med tallene for tilgang til lithium globalt.

Jeg har linket svært godt til dette tidligere så gidder ikke repetere meg selv. Men jeg ber deg om å virkelig sette av tid til å se desse to videoene i denne rekkefølgen for å forstå problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=5GYobz2NSc4

https://www.youtube.com/watch?v=AUfep_yV5T4

Dette er ikke random youtube rant fra noen som ikke liker Tesla. Fyren skulle ønske han kunne jobbet for de og er så pro-Tesla det er mulig å komme. Men han viser til informasjon fra kilder som er autoritetene på området. Og videoene er tettpakket med informasjon, ikke noe tørrprat, her er det hard valuta for pengene hvert sekund.

Det er 1 mulig årsak til at dette ikke "treffer" Tesla, og det er om de går vekk fra lithium. Men Elon tviholder på at ingen andre kjemier er gode nok for de, enda.
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 05. mars 2023, klokken 20:59
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mars 2023, klokken 10:41
SitatJeg vet at de har sagt at de har nok lithium for 2023 og inn i 2024. Det har jeg aldri betvilt heller. Det de derimot aldri nevner er hva de tenker om problemet som oppstår deretter og frem til 2030 (som prognosene enn så lenge omfatter). Det er velkjent at dette er et problem.


Enig med siste taler spm sa dette «Det hørtes ikke slik ut på Investor Day.»

Og jeg mener dette kom frem på både presentasjonen og på Q&A delen til slutt.... Men kan hende jeg husker feil... har jo litt teflonbelegg i toppen jeg.... I min alder .... He he   :D søndags humor

Det er helt ok å fortsatt tro på Elon (FSD kommer neste år, siden når?) og det er helt ok å høre hva man vil fra hva Tesla sier, altså være i overkant optimistisk. De fleste vil kalle det Tesla/Elon-fanboys. Men det er farlig å lene seg på slikt når en skal vurdere guidingen som blir gitt og hvordan en forholder seg til aksjen. Da er det harde tall som gjelder, ikke kosepraten for å tilfredstille cherry-picked deltakere på en Tesla event. Jeg har tidligere vist til dokumentasjon, så bla tilbake om det er av interesse å sette seg inn i saken fremfor å stole blindt på et selskap med en lystløgner til sjef.

Forklar meg gjerne hvordan Tesla skal lukke gapet mellom etterspørsel (den røde linjen) og barene under som har sluttet å vokse i takt med etterspørselen (av lithium). Og hvordan dette vil pårvirke bilsalget.


Det er så mange ulike og troverdige kilder på dette at det ikke er gøy engang, men Tesla har løsningen? Uten å fortelle om det? Verden vil gjerne vite.

Husk også at ikke all lithium går til elbil batterier, den er ikke av god nok kvalitet til det rett og slett. Og det er flust av andre duppeditter som trenger lithium.

Og les gjerne hva som står her, fra World Economic Forum om du da ikke tror at de er en gjeng mørkemenn som vil Tesla vondt.
https://www.weforum.org/agenda/2022/07/electric-vehicles-world-enough-lithium-resources/

Noen sitater fra linken over:
Sitat"Only a handful of companies can produce high-quality, high-purity lithium chemical products," the IEA says.
Mørkemenn som bare vil Tesla vondt de også da kanskje, International Energy Agency, IEA der altså. Fortell meg gjerne at de tar feil.

SitatLithium mines that started operations between 2010 and 2019 took an average of 16.5 years to develop, according to the IEA report The Role of Critical Minerals in Clean Energy Transitions. McKinsey estimates that over 80% of mining projects are completed late.
Så når vi allerede nå vet at vi får for lite lithium og vi vet at det ikke er satt i gang ny utvinninger (og raffinerei) til å ta unna denne etterspørselen, ja hva tror du skjer da?

SitatThe IEA says the world could face lithium shortages by 2025. And Credit Suisse says lithium demand could treble between 2020 and 2025, meaning "supply would be stretched".
Og det blir betydelig vanskeligere mellom 2025 til 2030. Etter det så må Tesla sine biler gå på luft og kjærlighet, for lithium har de enn så lenge ikke fortalt hvordan de skal få tak i.

Som det fremkommer av linken, resirkulering hjelper ikke heller.

Men joda, Tesla har løsningen klar. I såfall tror jeg ikke de har tenkt å bruke lithium-ion så lenge som de til nå har snakket varmt om, men sodium-ion raskere enn markedet ellers forventer at den teknologien skal bli klar. Eller luft og kjærlighet.

Og dette er ikke et Tesla problem isolert sett, dette er et verdensproblem.
#12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 04. mars 2023, klokken 10:07
Sitat fra: emurof på fredag 03. mars 2023, klokken 16:43
Sitat fra: MaxQ på fredag 03. mars 2023, klokken 00:30Jeg vet at jeg har skrevet en del om manglende lithium i årene som kommer. Det var en stor skuffelse at dette ikke ble bedre belyst på gårdagens presentasjon.

De sa jo konkret at det ikke ville bli noe problem?

Jeg vet at de har sagt at de har nok lithium for 2023 og inn i 2024. Det har jeg aldri betvilt heller. Det de derimot aldri nevner er hva de tenker om problemet som oppstår deretter og frem til 2030 (som prognosene enn så lenge omfatter). Det er velkjent at dette er et problem.

Sitat fra: emurof på fredag 03. mars 2023, klokken 16:43
Sitat fra: MaxQ på fredag 03. mars 2023, klokken 00:30Presentasjonen i går ga ikke noe svar på dette annet enn at de fortsatt vegrer seg noe enormt for å gå inn i utvinning og raffinering av lithium, men gjør litt R&D for å fremskynde prosessen til de andre aktørene.

De bygger jo eget raffineri. Fikk du med deg det?

Det gjør de og det er også gammelt nytt, men de gjør det ikke for å raffinirere, men for å utvikle nye raskere måter for så å dele den kunskapen med bransjen for at de igjen skal kunne øke sine kapasiteter. Det var det de sa. Dette er altså primært en R&D fabrikk mer enn noe annet for tiden.

De gjenntok også flere ganger at dette er noe de vegrer seg stort for å gå inn i, utvinning og raffinering, men at de trolig vil måtte gjøre det på sikt OM de ikke får fart på dette ved hjelp av R&D og deling av den kunskapen fra Corpus Christi. Elon nevnte igjen at dette er en gratis pengemaskin (det er det ikke) for de som vil satse på det.

Sitat fra: emurof på fredag 03. mars 2023, klokken 16:43
Sitat fra: MaxQ på fredag 03. mars 2023, klokken 00:30De hadde en seksjon hvor de snakket om forsyninglinjer, noe som ikke er unikt for Tesla samme hvor mye de fremhevet seg selv der. Desto mer skuffende at de ikke trakk frem det som virkelig vil bli vanskelig, råvarer, men fokuserte på de tusenvis av underleverandørene de har på alt mulig annet.

Men igjen, de sa jo at dette ikke ville bli noe problem?

På kort sikt (gammel nytt), altså i år og inn i neste år. De har ikke kommentert på noe mer langvarig og dette bekymrer analytikere. Tallene er jo krystallklare, se på dokumentasjon fra USGS bl.a. og andre som fører statistikk med utvinning, raffinering, produksjon og etterspørsel (både reell og guidet) av battery-grade lithium. Tesla er ikke alene om dette problemet. Og når Tesla guider sin forventet energiproduksjon (og bilproduksjon) så går ikke de tallene opp med mangelen på lithium, selv ikke om alle andre skulle slutte å lage elbiler.

Elon har flere ganger nevnt at kjemien som er aktuell er lithium og i økende grad i kombinasjon med jern, altså LFP. Men, en kan saktens begynne å lure på om han har andre og nye kjemier i bakhodet siden han stadig unngår å snakke om lithium etter 2024. Det vil i såfall overraske stort, for alternativet i dag er sodium-ion (som erstattning for lithium-ion), men dette er alt for tidlig til å kunne ta over så tidlig som i 2024.

Joda, det har kommet en bil på markedet. Men se på energitettheten sammenlignet med hva Tesla bruker. Dette tar det flere år å gjøre noe med.
https://www.chinadaily.com.cn/a/202302/23/WS63f76b55a31057c47ebb0873.html

Bare nevner at 4680 er en formfaktor og ikke knyttet til kjemi, så det er mulig en overgang til sodium-ion kan gå raskere enn forventet, men de fleste snakker tross alt om etter 2030 og etterspørselen etter lithium overgår produksjon lenge før den tid. Dette har jeg vist til flere kilder på tidligere og er ikke unikt for Tesla.

Om Tesla skal produsere 20 millioner elbiler i 2030 og i tillegg rampe opp til å kunne forsyne verden med 8 milliarder Optimus roboter, ja da er etterspørselen etter batterier enorm og overgår det som i dag er mulig å oppdrive i årene frem til 2030. At Elon velger å snakke om lithium enda kan derfor mulignes være en avlednignsmanøver og at de kommer på banen med sodium-ion langt tidligere enn markedet forventer at den teknologien skal være klar. Men jeg holder ikke pusten.
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 03. mars 2023, klokken 00:30
Grafitt. Det neste hinderet?

Jeg vet at jeg har skrevet en del om manglende lithium i årene som kommer. Det var en stor skuffelse at dette ikke ble bedre belyst på gårdagens presentasjon. Om dette ikke løses så kan alle som trenger lithium til noe som helst se langt etter å produsere hva enn de måtte guide.

Så det er mitt store spørsmål til hva Tesla må gjøre i årene frem til 2030. Presentasjonen i går ga ikke noe svar på dette annet enn at de fortsatt vegrer seg noe enormt for å gå inn i utvinning og raffinering av lithium, men gjør litt R&D for å fremskynde prosessen til de andre aktørene.

De hadde en seksjon hvor de snakket om forsyninglinjer, noe som ikke er unikt for Tesla samme hvor mye de fremhevet seg selv der. Desto mer skuffende at de ikke trakk frem det som virkelig vil bli vanskelig, råvarer, men fokuserte på de tusenvis av underleverandørene de har på alt mulig annet.

Så hva med grafitt?

28% av battericellene til Tesla, "by mass", består av grafitt. Lithium står kun for 3-7% til sammenligning. Og verden går mot mangel på dette også. Noe som vil føre til økt priser, noe som vil påvirker celle prisene i større grad enn lithium prisene pga mengden som trengs.

Det utvinnes ca 100k tonn lithium i året. Det utvinnes ca 1,2 million tonn grafitt i året. Begge blir fort mangelvare fremover.

https://www.wsj.com/articles/shift-to-mined-vs-man-made-graphite-raises-shortage-risk-for-evs-11674603067

https://www.barrons.com/articles/tesla-stock-price-graphite-battery-magnis-ev-electric-vehicle-bc0dad59

Tesla kan lage grafitt syntetisk også, men da går det på tvers av karbonnøytraliteten. Så spørsmålet blir mer hvor mye må Tesla lene seg på syntetisk grafitt (som trenger olje for å lages) i årene fremover.

Jeg er fortsatt mest urolig for lithium. Men det er alltids greit å følge med på hvilke ressurser som kan gi flaskehalser.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 02. mars 2023, klokken 13:17
Som sagt, mye av dette var kun repetisjon og kjente ting. "HD kart" for å heve/senke S/X ved forventet dårlig vei er vel en så gammel nyhet nå at de fleste har glemt det, da er det greit med resirkulering.

Det samme med 48V lavspenningsnett i bilen. Både spådd og snakket om lenge. Stillingsannonsen for dette har el vært ute lenge også.

Fra Q&A seksjonen så bet jeg meg merke i følgende når det gjelder "nye" biler.

De ønsker ikke å bruke tid/penger på "re-tooling" av eksisterende fabrikker. Da både med tanke på å endre eksisterende modeller og tilpasse for nye. Jeg tenker de da snakker om eksisterende produksjonslinjer, så de fabrikkene som har plass til nye/flere, tåler nok godt å produsere på ny måte på nye linjer, bare ikke hele fabrikken. Dette kom opp i forbindelse med 48V på model 3. Noe Elon avviste. Det ligger i samme bane som at HW4 ikke er bakoverkompatibel med HW3. Det krever for mye rett og slett til å være aktuelt.

"Gen 3" er ikke en modell eller to, det er en platform for alle kommende (til nå påtenkte) modeller.

På spørsmål om hvor mange modeller Tesla ser for seg når de produserer 20 millioner biler årlig så kastet Elon ut tallet "10". Uvisst om han da sikter til 10 nye eller totalt 10 med de som allerede er på markedet. Uansett så kom han inn på noe mer aktuelt når han viste til markedet for mobiler. Der har markedet gått fra et stort utvalg av modeller til nå stort sett å handle om ett design, iPhone slab'en. Tydelig at Elon ser for seg at dette er veien å gå for bilmarkedet også. Og at de kommer til å satse på dette for å senke pris og økte effektiviseringen i produksjon.
#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 02. mars 2023, klokken 01:43
Master plan part 3, hva skal vi si? Jeg føler at den var (relativ) vag og innholdet ligger i skalering (som jo vi allerede vet). All hypen fikk ikke akkurat noe utløp.

Skalering er fortsatt en utfordring. Her har jeg faktisk stor tro på "krympingen" de gjør, dette gjør skaleringen mer troverdig, men fortsatt er lithium en utfordring (se forrige post, jeg er ikke betrygget der).

Droppe model S og model X (som Elon har nevnt før, de lages av sentimentale grunner) og fokusere mer på den nye plattformen (hva som kommer etter model Y) tror jeg vil ha størst innvirkning på hvordan de vil klare å skalere som guidet.

De snakket for mye om FSD, la merke til at DOJO enda ikke er i produksjon.

Kanskje en ting jeg likte mest var hvordan de pratet om supply chain.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA