Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dala

#1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Fix för P1A15
lørdag 31. desember 2022, klokken 23:40
Hej,
Fixade nyligen en 2012 C-Zero som inte ville starta. Felkoden P1A15 indikerade spänningsfel i invertern. Lösningen blev kretskortsreparation, gjorde en video om ämnet samtidigt:

https://www.youtube.com/watch?v=_AiVJEdbzT0

Verkar vara vanligt fel på dessa bilar, hoppas infon hjälper någon annan :)
#2
BMW i3 / Sv: Ladeproblem på Espa?
fredag 05. august 2022, klokken 12:39
Detta är fixat på Kempowers v2.0 softa! :D
#3
Bytte OBC förra veckoslutet på en Ion:

https://youtu.be/31RpM-_xhpQ

Den lokala märkesverkstaden skulle ha 140 000kr för att reparera denna 11år gamla Peugeot som inte ville ladda! Deras sätt vore att byta ut högspänningsbatteriet, invertern och laddaren! Jag fick den reparerad själv med begagnade delar från Norge för 7000kr 😎
#4
Hurtilading av Leaf / CCS upgrade, DIY How-to
fredag 19. november 2021, klokken 16:42
Hi,
Since I've now done battery upgrades & power upgrades, it is time to move on towards charger upgrades. The development in Europe seems to be >90% CCS for new quickchargers, so we need this for the aging LEAF platform.

I'll be doing the first pilot vehicle over the winter, I'll post video updates as more progress is made.

The end result will be a how to wiki/github page with all the components you need and instructions for how to do this modification on your own. Oh and did I mention all this will be available for free? Let's get started, here's the first video:

https://www.youtube.com/watch?v=i-PCe-cD5d4
#5
Leaf 2010-2017 / Trimmning av LEAF
mandag 13. september 2021, klokken 21:40
Hej,
Har prövat att byta in en 110kW inverter från en 2018+ LEAF. Här är mina video på ämnet:

Inverterbyte:
https://youtu.be/VGBA8VPWwIg

Slutresultat (längre video kommer sen):
https://youtu.be/0tWUDO_MMQw
#6
The trace file send link has expired, can you upload it to some other place?
#7
Tack igen till detta forumet, gjorde en video på slutresultatet:  :laugh:

https://youtu.be/EpKY4OT5c24
#8
Bilen startade :laugh: :) :+1:

Det var en 7.5A säkring som gick till impact sensorn som hade brunnit. Efter att ha lagt i en ny säkring så startade bilen! Stort tack till alla för hjälpen!
#9
Sitat fra: worry på mandag 12. juli 2021, klokken 11:42
Hei igjen,
Jeg kan ikke tolke alle data du har fått ut av Commtool, men det viktigste ser ut til å være i orden. Alle temperaturer og spenninger i cellene ser ok ut.
Impact sensoren er en del av krets, som må være uten brudd. Den går, så vidt jeg husker gjennom både batteri og PCU. Om lokket til PCU ikke er på plass, så brytes denne kretsen.
Har du el-skjema til bilen? Der finner du kretsen på en av tegningene. Jeg kan sende deg, om du ikke har.

Jo batteriet ser bra ut.

Jag ska kolla på hela impact sensor kretsen. Ska även kolla på gear selector, såg att Reverse var aktivt i CAN loggen fast det borde vara Park. Kanske någon mikrobrytare som är trasig? Hittade elschemat, så ska kolla båda!

#10
Hej,
Fick Commtool v3.08 att fungera med PCAN adapter.

Här är värdena ur filen "Analog.MSF".


Sedan körde jag "Clear all malf codes".  Texten "Security passed" dök upp i loggen.


Efter detta så försvann många historical fault codes;


Men bilen startar inte :'( Här är all diagnostikdata som jag fick ut ur batteriet via Commtool:
https://imgur.com/a/ZDcyDNf

Impact sensorn framme under motorhuven var inte aktiv, finns det någon annan? Eller vad skall man kolla som nästa?  :-\
#11
Hi all,
I am troubleshooting a Think with the Li-Ion battery. The vehicle wont start, when I turn the key the SOC% meter goes over 100% and the Power Limit will just flash.

I attached a PEAK CAN adapter to the CAN-bus, and got some data

"Inga aktiva felkoder, bara power limit lampan som blinkar

BMS rapporterar även att Sys_EPO_Emerg är aktivt, och även Sys_Crash och Sys_Err_General"

Any ideas on what to troubleshoot with the Li-ion battery? ZebraMonitor doesn't work with the LI-ion, so I'm gonna try the Enerdel software next

EDIT:
Here are some pictures, seems like someone has deleted the heater?


#12
Hurtilading av Leaf / Chademo retrofit
onsdag 26. mai 2021, klokken 11:40
So I completed the first ever Chademo retrofit (maybe EUs first? :D ), and documented it in video format. Maybe we'll go for CCS retrofit next time? :)

https://youtu.be/1kyR5omOQu8
#13
Har nu 7st kunder med 62kWh batterier, såhär kan det se ut:

#14
BMW i3 / Batteriuppgradering (60-120AH)
mandag 05. april 2021, klokken 14:28
Hej,
Daniel här från Finland, jag gjorde för några månader sedan en batteriuppgradering på en i3. Det blev en REX 60->120Ah uppgradering, gjorde en video om ämnet här:

https://www.youtube.com/watch?v=EH02scyrCaE

Fick för några dagar in ett specialverktyg från Tjeckien som jag skall använda vid nästa uppgradering.

https://www.youtube.com/watch?v=hR-gNPdeHPY

Kanske någon här har uppgraderat sin i3? :)
#15
Elektriske utfordringer / Sv: Mitt LED bar prosjekt
lørdag 14. november 2020, klokken 11:17
Monterade en 100W OSRAM LED ramp häromdagen på min Leaf, gjorde en howto video på samma gång: https://youtu.be/SBs5qJFJudI
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA