Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TheSmoBro

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Motorcontroller feil?
søndag 22. november 2020, klokken 21:53
Jeg svarer på mitt egen inlegg til hjelp for andre.

Det viste seg å være så lett som å bytte dioden på hovedkontaktoren. Etter det gikk bilen som bare det :)
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Ingen spenning på tenning
søndag 22. november 2020, klokken 21:52
Takker for alle mulige svar. Jeg tror carcontrolleren i Buddyen er delvis defekt. Ettersom jeg er elektrikerlærling, så liker jeg å feilsøke. Men nå har jeg fått liv i bilen, med lithium test pakken. Kobler slik att jeg slår inn ett rele manuelt, som jeg kobler på en bryter, slik at bilen "starter". Trenger kun nøkkel for tenningslåsen XD.

Bilen gikk kun forover en periode, så jeg måtte jo feilsøke det også... Fant ut att det var konstant spenning inn på motorcontroller på "forward input". Da jeg satt bilen i revers, ble det som å sette den i nøytral. Men koblet om på en bryter slik att forward input blir byttet over til revers input.

Jeg har ikke noe liv i "displayet" utenom blinklys, fjernlys, osv som virker. Men ikke speedometer.
Alt annet ser ut til å virke. Men mener carcontrolleren min er natta.

Men man kan vel i teorien lage sine egne relestyringer osv? For det er vel det carcontrolleren egentlig gjør?

Marcus
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Motorcontroller feil?
mandag 26. oktober 2020, klokken 18:34
Har forska litt på feil med mitt buddy prosjekt. Bilen har visstnok virket før, men etter batteribytte er det lite liv.

Har koblet til ting riktig, slik at kjørelys, fjernlys, horn osv virker. Får spenning til motorcontroller også, men den blinker 3+2. Noe som etter litt forskning betyr "Main contactor welded".

Måler 72v på begge sidene av kontaktoren, så etter min oppfatning er den alltid er "på". Bakhjulene går bakover ett par runder før de stopper.
Her tror jeg rett og slett motorcontroller starter som normalt, før den registrerer "feilen" ved kontaktoren.

Noen som har noen innspill?
Er det så lett som å bytte hovedkontoren?
#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Ingen spenning på tenning
lørdag 24. oktober 2020, klokken 15:48
Takk for svar. Fant ikke siden på Facebook, men jeg har fått liv i tenning. Delvis.

Forsket meg frem til  att reelene ved sikringene ikke slik inn. Så jeg satt en ledning mellom strøm og det som "skulle" vært pluss på reelet. Da slo det inn i cc'en, og bakhjulene begynte å snurre ett par runder bakover ( hadde såklart jekka opp bilen )

Deretter var det liv i tenning, og alle lys osv+ horn virker.

Likevel skjer det ikke noe når jeg vrir på tenning, heller ikke liv i gasspedalen.

De gamle batteripakkene har jo "føler ledninger" for å måle spenningene fra batteriene. Disse har jeg bare koblet av og latt ligge løst.
Noe jeg må gjøre for å lure bilen til å tro den har rett spenning?
Hørt den ikke liker å måle spenning på lithium batterier?
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Ingen spenning på tenning
onsdag 14. oktober 2020, klokken 19:14
Vet forresten ikke om cc'en i det hele tatt virker. Jeg har forska litt på forumer og ser att om fjernlys og taklys ikke virker, så er det ett dårlig tegn. Men jeg har taklys, men fjernlys har jeg ikke. Hører reelet slå inn, og pærene er ok, men ingen lys.

Noe annet jeg kan gjøre for å sjekke att cc'en virker?
#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Ingen spenning på tenning
mandag 12. oktober 2020, klokken 17:12
Heisann. Nettopp kjøpt meg en billig Buddy 2009 modell, med tomt batteri. Har tatt ut de gamle batteriene og slengt inn noen midlertidige i-miev batterier i serie, slik at jeg får 72v. Har også bytta 12v batteriet bak ettersom det var 0v igjen på det.

Da jeg vrir om nøkkelen skjer det ingen verdens ting. Ingen lys eller noe. Eneste jeg har er park lys som kommer på da jeg vrir på spaken.

Tok av dekslene rundt rattet, og målte på tennings koblingene. Målte ingen spenning på noen av de.

Noen som har peiling på hva som kan forårsake det og evt hvor jeg bør begynne feilsøking?
(Alle sikringer er hele)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA