Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Grenadier

#1
Model Y / Sv: Kjøring etter 0% erfaringer
torsdag 16. februar 2023, klokken 23:33
Litt off topic, men HVs er egentlig det beste området å holde seg i med tanke på batterihelse på lithium ion? Ikke over 80 i det daglige. Men er ned mot 5% greit på turer? Eller bør man lade allerede på rundt 20-30? Og er det slik at klattlading bør unngås, eller er det tverr i mot bra å hele tiden toppe opp litt?
#2
Model Y / Sv: Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
onsdag 15. februar 2023, klokken 14:42
Sitat fra: Kim- på onsdag 15. februar 2023, klokken 11:47
Har det noe betydning hvis kameraene gjør en like god jobb at du ikke merker forskjell?

Hvis man ikke merker forskjell vil det ikke gjøre meg noe som helst. Men: Etter noen mils kjøring i saltlake-veier på Østlandet, ser man ingenting gjennom ryggekameraet. Så da vil vel Tesla vision heller ikke se betongblokken jeg holder på å rygge inn. Sensorene, derimot, funker strålende i lys, mørke og med tildekket kamera. Kjipt hvis de finner på å skru dem av. Men jeg har altså ikke noe spes info om det, annet enn at det ble sagt i en test (som egentlig handlet om de nye comfy-støtdemperne som skal være kommet på LR i USA).
#3
Model Y / Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
onsdag 15. februar 2023, klokken 11:46
Hei, på youtube-video jeg så (dessverre finner jeg ikke tilbake til den..) opplyste youtube-testeren at Tesla i USA hadde skrudd av parkeringssensorene på bilen hans. Noen som er kjent med dette? Jeg håper da virkelig ikke at vi som har Model Y med sensorer blir tvunget over på kamera-løsningen? Har glede av sensorene hver gang jeg bruker bilen.

Noen som kjenner til dette?
#4
Model Y / Frost på innsiden av lyktene
mandag 23. januar 2023, klokken 07:03
Hei, i kulda på Østlandet i helgen merket jeg frost på innsiden av lyktene. Kan sikkert ha å gjøre med at bilen står i oppvarmet garasje, og kondens når jeg kjører ut i kulda og temp detter tretti grader.

Men opplevde ikke dette med BMW-fossilen jeg hadde før. Noen flere som har opplevd frost på innsiden av lyktene med TMY? Reklamasjonsgrunn? Går jo utover lyseffekten i lykten.

#5
Vedrørende appen og aktivitetet inn mot bilen: Selv om jeg lar app'en være i fred gjennom dagen, står det ofte f eks «sist sett for en time siden» når jeg starter appen for å skru på varmen. Betyr dette at appen stadig «vekker» bilen? Er det en innstilling jeg bør bruke for å hindre at app stadig er inne på billen?
#6
Lading av Tesla / Halv fart på SC Eidsvoll
søndag 22. januar 2023, klokken 00:11
Hei, stoppet på SC Eidsvoll i dag (ved E6). Kjørte MYP, og batteriet var forvarmet. Fikk likevel kun 62 kWh på laderen. Så byttet jeg bås (til annet område) og fikk da 117-130 kWh. Såvidt jeg kunne se omtrent like mange biler som ladet på begge områder.

- Hvorfor fikk jeg kun 62 på den første?
- og burde jeg ikke uansett få med enn rundt 120?

Ved ladestart hadde jeg 10% igjen på batt. Utetemperatur var ca -10.

Noen mer erfarne enn meg som kan opplyse? Takker
#7
Model Y / Sv: Originalt vs pirat takstativ
torsdag 19. januar 2023, klokken 21:55
Er det forresten slik at Thule ekstrautstyr passer rett inn på original Tesla? Vurderer skistativ (sånne som klemmer skiene på plass).

Mener å ha lest at det også finnes nedfellbare skistativ. Som man kan vippe ned når de ikke er i bruk. Noen som vet hvilke det er, og evt har erfaringer?
#8
Model Y / Sv: Originalt vs pirat takstativ
torsdag 19. januar 2023, klokken 21:52
#9
Model Y / Sv: Originalt vs pirat takstativ
torsdag 19. januar 2023, klokken 05:04
Et lite tips vedr Tesla takstativ og MY:

Jeg monterte dette, men opplevde en irriterende ulelyd/pipelyd i rundt 65-80 km/t. Veldig tydelig, passasjerer kommenterte lyden. En eller snnne turbulens, trolig fra fremre stativ. Googla litt, og løsningen for min del ble å surre et tynt tau langs bøylene. Kjøpte et tynt, sort nylon-tau på Biltema til 70 kroner.  Lyden ble borte (og mindre vindsus generelt synes jeg, men kan være placebo), og skiposene jeg fester på taket ligger også nye mer stødig. Mulig forbruket går opp bittelitt, men funker fint og ser også helt bra ut.
#10
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
tirsdag 17. januar 2023, klokken 22:52
Til valget mellom MYP eller Y RWD:

Jeg har kjørt RWD BMW i «alle» år, og ledd litt av dem som bare må ha firehjulstrekk. Men etter å ha kjøpt MYP og kjørt den på de glatte forholdene som har vært på Østlandet siste ukene, så skjønner jeg greia. Bare å koble inn terreng assistent, og bilen går som en tanks opp glatte veier og bakker. Tror jeg ville savnet AWD nå. Så hvis du planlegger å bevege deg på glatta, så er det i hvert fall noe å tenke på. Og AWD har vel kanskje heller ikke terreng assistent med tanke på bedre fordeling av regen på glatta heller? Den har sikkert snow mode, men den merker i hvert fall ikke jeg stort til i min MYP. Og med hard regen på kun bakhjul synes i hvert fall jeg det blir i overkant spennende av og til (typ holke på landevei inn i sving)
#11
Jeg bruker rattvarme på omtrent hver tur må i vinter (og går jo på ved forhåndsvarming av bilen), og hadde vært et stort savn uten. Synes forøvrig ikke det tar særlig lang tid før den begynner å virke heller. Hvis noe, skulle jeg ønske at den hadde hatt to trinn, slik at man kunne senke temp til en behagelig lunk etterhvert, Men: digger rattvarmen, og håper da virkelig at også fremtidige Y-eiere får gleden av denne. Rart hvis den skulle bli fjernet.
#12
Model Y / Sv: Rustbeskyttelse?
fredag 13. januar 2023, klokken 07:05
Genrelt er en 'garanti' dessverre sjelden en garanti for at forbrukeren alltid vinner fram med klage. Det vil alltid være mange forbehold. Garantien fra de som utfører rustbehandling er jo ikke «bare send regningen fra Tesla til oss», men som en skriver her inne: En garanti for at produktet (behandlingen) ikke fører til skade. Men hvis Tesla på din side da er uenig, og fakturerer for skade de mener behandlingen har forårsaket, så havner jo fort forbrukeren i skvis. Dette har jeg ikke erfaring med fra dette området, men fra sndre forbrukerområdet. Det er jo mange som lover 'garanti' for så langt.
Det er i hvert fall slik jeg tolker risikoen her også, og jeg for min del har valgt å droppe rustbehandling. Det er også ukjent for meg at Tesla skal ha godkjendt sprøyteskjema fra leverandører av rustbehandling. Er det noen som vet noe om dette?
#13
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
lørdag 07. januar 2023, klokken 08:51
Jeg har oppdatert software, og merker fortsatt ikke mye  til hverken redusert regen (generelt) eller snow mode.

Kjørte fra Oslo til Lillehammer i snøværet/glatta i går. Hadde flere episoder der jeg fikk sleng på bakvognen når jeg gikk av wattpedalen. Og understreker at jeg ikke slapp pedalen brått, men gikk forholdsvis rolig av. Så skal det sies at antiskrens raskt korrigerer. Men passasjerene i bilen merker det også godt, og det er ikke noe behagelig når det f eks skjer med møtene tungtransport over Mjøs-brua.

Løsningen blir å koble inn terreng assistent. Men da går jo strømforbruket opp, og mange (uerfarne/uinteresserte) sjåfører vil ikke huske å gjøre dette, og vil oppleve de samme ubehagelige situasjonene med sin Y.

Det er ikke uten grunn at alle biler bremser 70/30 på for/bakhjul. Mens Tesla bremser absolutt mest på bakhjul ved regen. Og det er problematisk og i hvert fall ubehagelig på norsk vinterføre, er i hvert fall min mening. For det er vel ingen der ute som synes det ville være en god idé å «bremse forsiktig» med håndbrekket når det er glatt? Effekten av regen vektet så tungt på bakhjulene blir jo basically den samme.
#14
Model Y / Sv: Vinduer går «på gløtt» i kulde
torsdag 05. januar 2023, klokken 17:05
Ok akkurat som hos meg, altså (men ikke alle vinduene nede samtidig).

#15
Model Y / Vinduer går «på gløtt» i kulde
onsdag 04. januar 2023, klokken 23:24
Hei,

På min YP levert i august skjer følgende:

Når det er kaldt, er flere av vinduene (både bak og foran) på «gløtt» når jeg henter bilen, med en åpning på 4-6 cm. (Vinduene er igjen når jeg parkerer). Har prøvd å resette vinduer (ta dem helt ned og helt opp) men hjelper ikke.

Må jo be om en service for dette. Men er det noen som kjenner til problemet? Upraktisk når det snør inn i bilen som står parkert..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA