Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Skogstrollet

#1
EQC / Sv: Slitte fordekk?
tirsdag 03. september 2024, klokken 19:32
Da må det være pga kjørestil eller feil hjulstilling. Etter 103.000km/4år er originale hjulsett fortsatt OK for en sesong til på min bil, men er selvfølgelig noe mer slitasje på kantene. Er hverken gris eller søndagsturist i trafikken. 
#2
Bestilling og levering / Sv: Levering 2024
lørdag 31. august 2024, klokken 19:21
De starter opp neste uke. Fikk tilbud om utlevering 4-5/9 selv
#3
EQC / Sv: Kjøpe EQC Ja - Nei og hvorfor?
onsdag 14. august 2024, klokken 19:19
EQC er definitivt en bil som er verdt å vurdere til rett pris. Noen top of mind punkter fra meg etter 102.000km i min.

Det jeg liker godt med min er:
- komforten (seter, støy, understell)
- Generelt godt kalibrert. Feeling på bremsing, regen etc føles veldig naturlig.
- gode led matrix lys
- generell premiumfølelse
- min har vært feilfri i snart 4 år
- temmelig stabil app. Sjeldent jeg ikke har fått forvarmet kupe.
- Markedets beste ryggekamera? Alltid rent, utrolig lyssterkt, bra oppløsning. Ser god selv på mørkeste vinternatten.
- bra 360-kamera.


Det jeg er mindre fornøyd med:
- I overkant høyt forbruk. Klarer å komme ned i 17,0 i forbruk på veldig pen sommerkjøring, men snitt siden ny er 24,5. kwh/100km. Kjører dog mye motorvei. Har dog benchmarket på samme dag og strekning med tesla Model 3 som ligger på 13,5 vs EQC 22,0.
- Til å være en så stor bil er det svært dårlig plassutnyttelse i både kupe og bagasjerom. Gigantisk panser uten frunk.
- Dårlig navigasjon som til stadighet prøver å sende meg på ymse grusveier, men føler jeg må bruke MB sin når jeg skal navigere til ladestasjon mtp forvarming av batteriet.
- Dårlige vindusviskere i motorveihastighet. Som hentet fra en gammel land cruiser.
- Lav degradring på batteriet på tross av alltid ladet til 100% på AC og ca "gjennomsnittlig" andel DC-lading til 80-85%. (Ikke målt). Nå midtsommer får jeg indikert rundt 370km rekkevidde på fulladet batteri.
- Burmester er litt skuffende. Hadde forventet bedre trøkk i subwoofer spesielt.
- I underkant bakkeklaring. Har slått nedi flere ganger.
- sort pianolakk som ripes opp
- For mye ting i interiøret som skaper direkte ubehagelige refleksjoner i sommersolen.
- De mekaniske bremsene føles underdimensjonerte ut. Har prøvd et par nødstopp etter bilvask f.eks. og oppleves betydelig under par mot alt annet jeg har kjørt av moderne biler.


Ellers helt OK og flat ladekurve. Enkelt å få full effekt, men burde ladet noe raskere gitt forbruket.
Spørsmålet for de som skal ha brukt er jo hvor dyrt det blir å reparere ting når garantien er utløpt. Har inntrykk av at MB tar seg godt betalt.
#4
Model 3 / Higland - forskjell på lakkvalitet?
lørdag 20. juli 2024, klokken 14:38
Har fått med meg at det tidligere var veldig stor forskjell på kvaliteten mellom de ulike fargene Tesla kom i, hvordan er ståa på dette med oppdaterte Model 3 nå?

Tenker å bestille meg en M3 LR og står mellom hvit og rød.
Har veldig gode erfaringer fra tidligere med hvit som en svært solid farge, og som bonus er svært enkel å touche opp steinsprut etc med lakkstift uten at det vises, her er jeg usikker hvordan rødfargen står seg.

NB! Er ikke ute etter subjektive tilbakemeldinger på hvilken farge folk synes er finest eller gir best annenhåndsverdi, er kun ute etter erfaringer med lakkvalitet.
#5
EQC / Realistisk å forvente oppdateringer ut over kart?
søndag 13. mars 2022, klokken 08:51
Polestar m.fl. har etter hvert kommet med oppdateringer med oppjustert effekt/kurve på DC-lading, justeringer av beregnet/tilgjengelig buffer eller forbedringer i BMS for å skvise ut noe ekstra WLTP-km på bilene for å stå seg bedre i markedet mot nye konkurrenter. Er det realistisk å tro at MB kommer til å gjøre noe slikt på EQC, eller har man kjøpt en "statisk" bil etter den gamle skolen?

Er stort sett veldig fornøyd med bilen, men skjønner fortsatt ikke hvorfor effekten på DC-lading er 109KW, og at det skulle være begrensninger i HW som gjør at toppeffekt eller hele kurven ikke kunne vært løftet med 10-30KW. Jeg ser også et potensiale i fintuning av BMS og klimaanlegget for å få ned forbruket.
#6
EQC / Sv: Forbedringspotensiale, EQC
onsdag 21. april 2021, klokken 18:56
Begynner å bli driiiiiit lei av setebeltevarsel for baksetene hver bidige gang jeg starter opp bilen. Dette burde MB fikse opp i.

Stusser på at fører setet med ujevne mellomrom står i en annen posisjon enn den jeg har programmert. Er eneste bruker av bilen og bruker samme nøkkel hele tiden, så ingen andre som har tuklet med innstilling. Holder jeg inne M1 så går den til min programmerte innstilling.
#7
EQC / Sv: Feil på EQC
søndag 17. januar 2021, klokken 09:54
Ikke direkte en feil, men heller noe som oppleves som for dårlig på tysk premium til 700K+.
Flere som sliter med at vindusspylerne har for lite trykk og spredning til å rengjøre ruten under kjøring? Spylevesken får kun rengjort nedre halvdel av vinduet og resten blir bare møkkete striper (fått byttet viskere). Er latterlig mye dårligere enn 2017-modell audi a4 jeg hadde før denne.
#8
EQC / Sv: Rekkevidde Vinter
mandag 07. desember 2020, klokken 16:13
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. desember 2020, klokken 14:31
Lå stort sett i 120-125 fra Moelv til Gardermoen. Ganske mye regn og trafikk, så det ble litt opp og ned i hastighet, god avstand til forankjørende osv.

Om andre har erfaring med andre vinterhjul i 120km/t mtp om de er like lydløse der som i lavere hastighet så fyr gjerne løs.

Er denne opplevelsen knyttet til veier flere steder. Bet meg selv merke i en ulyd oppgjennom strekket der. Minnet litt om turbulensen av et vindu som står på gløtt mens man kjører, men ikke opplevd på motorvei rundt drammensområdet.
#9
EQC / Sv: Rekkevidde Vinter
lørdag 05. desember 2020, klokken 22:33
Fikk kjørt noen mil i dag. Drammen - lillehammer t/r etterfulgt av drammen - notodden t/r via heistadmoen.
Fra -1 til +4 grader og stort sett vått og nedbør. Tett snø/sludd over meheia.
Lå stort sett 10 over fartsgrensen.
630 km
Snittfart på 71 km/t
Snittforbruk 27,1kwh/100km.

Forbruk svarer til forventningen. Var snøføre i kongsberg, så benyttet anledningen til å teste sladedvillighet etc. Morro, men trekker ikke ned forbruket selvfølgelig.

#10
EQC / Kjøreegenskaper på vinterføre
søndag 15. november 2020, klokken 10:17
Hvordan oppleves EQC på vinterføre?
En ting jeg var skeptisk til før bestilling, og fortsatt er ganske spent på er kjøreegenskapene på en så tung bil med primærdrift på fremhjulene. Hva er deres erfaringer så langt? Oppleves den som understyrt, eller slår den bakre motoren inn så tidlig at det i praksis oppleves som å kjøre med permanent firehjulstrekk?
#11
EQC / Sv: I produksjon
onsdag 28. oktober 2020, klokken 21:25
Bestilte bil i starten av september (firmabil via leasingselskap), snakket med BO buskerud og fikk estimert produksjon medio november med levering rundt jul. Fikk sms med url fra forhandler for sporing i dag...... Denne viser at bil er gått i produksjon. 
Tror jeg ignorerer denne og heller stikker innom forhandler en gang i blant.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA