Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Steffinho

#1
Hvis man ser på den nye betalingsplanen og ser på hva oppgangen i rentekroner så gir det mening å bare gjøre dette for å få renta nå:
0,81% (tidligere effektiv rente mener jeg å huske) + 0,40% (renteoppgangen til DNB) = 1,16%

Det gir også mening mtp det man ser skjer i betalingsplanen etter måned 36. Da mangedobler rentebeløpet seg.

Jeg ser også at effektiv rente var beregnet til å være 2,27% for hele låneperioden i avtalen fra Des 2020, og da gir det mening at den nå er oppjustert til 2,8% ca nå.
#2
Sitat fra: arthur på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:17
Etableringsgebyr, termingebyr, månedlig betaling er alt faktorer som inngår i utregning av effektiv rente.
Etableringsgebyr ble betalt ved inngåelse av lånet mener jeg. Månedlig betaling = termingebyr.

Det som får meg til å stusse der også er at noen banker har 0,01 forskjell mellom effektiv og nominell rente. Andre har 5-6 ganger så mye "påslag" hvor termingebyrene er omtrent det samme.
#3
At det var fast rente hadde jeg ikke regnet med, men skjønner ikke hvorfor det står at effektiv rente er 2,8% når nominell er 0,60%. Da nominell rente var 0,25% så var effektiv rente 0,80%. Jeg mistenker at det er snittet av den effektive renten i 3 års perioden + siste perioden av lånet, men hvordan finner man ut av det? Spurte DNB, og de virka ikke som skjønte sitt eget opplegg engang. De sa det var termingebyret og 1 år med nedbetaling som gjorde at renta ble så høy, men får ikke det helt til å stemme heller. Hvor dyrt blir dette lånet da etter 3 år? 10%?

Og termingebyr, er det en del av den effektive renten eller holdes den adskilt fra den? Antar at banken har flere gebyrer enn kun det. 95 kr i termingebyr er rimelig stivt også!

Burde vel nesten høre med Forbrukertilsynet her også, og høre hva de tenker om dette opplegget fra DNB.
#4
Da jeg signerte billånet for min Model 3 i Desember i fjor så sto det at renta de første 3 årene er 0,25% nom rente og ca 0,80% i eff rente. Etter 3 år så gikk det opp med sånn 3%. Nå fikk jeg varsel for noen uker siden om at renta gikk opp, men nå står det plutselig ca 2,80% eff rente, 0,60% nom rente i betalingsplanen. Jeg vet de begynte å markedsføre lånet på en litt annen måte etter jeg kjøpte bilen slik at de tok med perioden på 3 år pluss resten av tiden hvis man valgte maks lengde (8 år?) og da ble renta (i snitt) over hele perioden på 2,5% ca mener jeg å huske.

Det at de har satt opp den nominelle fra 0,25 til 0,60 er ikke så overraskende, men kan den effektive renta ha steget så mye på et år? I så fall er det bare å betale ned eller ta det inn som en del av boliglånet asap. Jeg mistenker at den renta er for hele lengden av lånet, men klarer ikke finne info om hva renta er per i dag i den 3 års subsidierte perioden. Noen som har mer peiling på dette?
#5
Model 3 / Trailer Mode på Model 3P?
mandag 31. mai 2021, klokken 16:30
Jeg tok en tur med bakluke sykkelfeste i går, og da gikk jo sensoren bak bananas ved rygging og viste rødt under kjøringen også. Noen som har noe triks her?
#6
Jeg har også fått denne nå. Aner ikke hva som er feil. Virker som ledningen sitter koblet til ordentlig også.
#7
Tesla SW og AP / Sv: Updste 2021.4.3
tirsdag 16. februar 2021, klokken 10:24
Sitat fra: Kjetil1986 på tirsdag 16. februar 2021, klokken 08:51
Er det mange av dere med model 3 som har fått denne oppdateringen? Jeg har ikke mottatt denne ennå.

2021 model hentet ut i desember, står parkert i garasje koblet til WiFi og strøm.
Ikke fått den jeg heller. Er ikke koblet til WiFi mer 2-3 ganger i uka, men ikke fått noe nei.
#8
Tesla SW og AP / Sv: Updste 2021.4.3
torsdag 11. februar 2021, klokken 13:40
Sitat fra: kodax på torsdag 11. februar 2021, klokken 12:14
Hva er egentlig problemet? Leste en artikkel for litt siden der det ble sagt at det mange trodde det var trøbbel med batteriene i TM3 MIC med LFP egentlig skyldes feil i visningen i displayet, samt muligens noe feil i beregningen som bilen brukte ift lading som var grunnen til at de ble bedt om å lade til 100% med jevne mellomrom.
Men det er kanskje ikke det du tenker på?
Med ytelsen til M3P? TeslaBjørn har laget et par videoer på det som kan anbefales. I korte trekk går det på at octovalven suger batteriet for kaldt. Utgangspunktet så er det vel bare å sette en limit på på typ 20 grader og be octovalven slutte å suge batteriet for varme da. Men det vil nok gå ut over forbruket noe, så mulig Tesla ville finne på noe mer fancy. Men her er kanskje det enkle ofte det beste?

Det som er litt rart er at LR 2021 ikke har dette problemet. Kan virke som octovalve ikke suger batteri kaldt der eller at LG batteriet avgir mer varme. Aner ikke.
#9
Tesla SW og AP / Sv: Updste 2021.4.3
torsdag 11. februar 2021, klokken 11:59
Håper det følger med en fiks her for ytelsesproblemene til M3P 2021 i kulda.
#10
Model 3 / Sv: Blåtann TPMS
torsdag 04. februar 2021, klokken 11:52
Sitat fra: Kjetil1986 på torsdag 04. februar 2021, klokken 10:42
Jeg bestilte TMPS sensorene fra Tesla selv, dro til Megahjul for montering. De tok 625,- kroner for jobben.

Andre dekkforhandlere jeg hørte med skulle ha fra 1000-1600,- kroner for samme jobb.
Ja, Megahjul er billig på å montere de. Vianor skulle ha 1000 kr. En annen dekksjappe skulle ha 3000 kr!!
#11
Sitat fra: tornaldo på onsdag 20. januar 2021, klokken 19:39
Tesladollar for Model 3 koster nå 10.5 kr. Dollar koster 8.5 kr. Hvis vi hadde samme pris som i USA, ville den kostet ca 325000 kr. Alt for billig. Så i praksis er det vel slik at de tar seg såpass god avanse her, at vi sponser bilene til amerikanerne.
Det er jo mulig at Norge subsidierer noe av prisnedgangen som skjer i Europa nå. Priskuttet gjør så SR+ blir meget konkurransedyktig i Frankrike og Tyskland bla fordi prisen på bilen går under ei grense så de kvalifiserer for ekstra støtte fra staten der.

Norge fikk jo et pent priskutt i Q4 sammen med en rentekampanje. Så kan være Norge må vente litt på en ny prisjustering evt.
#12
Jeg har vel konkludert nå med at jeg ikke trenger å ha en type2 kabel i bilen, men at det kan være kjekt å ha med om man skal på noen lengre turer med bilen.
#13
Tesla SW og AP / Sv: Tesla v11
onsdag 13. januar 2021, klokken 23:22
Sitat fra: geear på onsdag 13. januar 2021, klokken 18:52
Sitat fra: Steffinho på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:37
Morsomt å se at rundt 15 % holder litt igjen på oppdatere. Jeg holdt også igjen en ukes tid og angrer faktisk på at jeg oppgraderte. Det å kunne endre UI er det jeg ønsker meg aller mest nå. Dette UIet som er nå er lagd for de som har og bruker FSD jevnlig. Så merkelig å tving folk over på det før de kom med noe UI valgmulighet.
Hvordan vet du at 15% holder igjen?
15 % som holder igjen/ikke gidder å oppdatere/ikke har hatt mulighet ennå. Det er 15 % som ikke er over på ny versjon nå, og jo lenger det går jo mer sannsynlig er at det holder igjen med vilje.

Noen som vet om bilen bare oppdaterer seg selv etter en gitt periode?
#14
Tesla / Sv: Tesla SC i Hønefoss -endelig bekreftede rykter!
onsdag 13. januar 2021, klokken 23:17
Sitat fra: Bidda på onsdag 13. januar 2021, klokken 18:40
Rykter om at den plassen blir en del av den andre delen av bygget som skal leies ut. Rykter går på en konkurrent til Coop bygg.
Nå havner vi fort litt off topic her, men jeg tipper på Byggmax. Ingen stor hemmelighet at Tronrud har andre planer for den tomta hvor de leier i dag. Synd, fin SuC lokasjon. Men finnes mange lokasjoner på Hvervenmoen/Hvervenkastet hvis man ser for seg typ 8 ladere f.eks.
#15
Tesla SW og AP / Sv: Tesla v11
onsdag 13. januar 2021, klokken 13:14
Sitat fra: kodax på onsdag 13. januar 2021, klokken 12:27
Det var en artikkel som sa at gjennomsnittskjøperen av Tesla hadde mye lavere alder enn de fleste andre bilmerker, men det gjelder tydeligvis ikke gjennomsnittsalderen på elbil-forumet  :P
Jeg er i 20-årene... Jeg har en bachelorgrad innen IT, informasjonssystemer og webdesign, og ut ifra hva jeg lærte da jeg studerte så stemte mye ved forrige versjon av UI. Det som har kommet etterpå nå bryter mye ved det jeg lærte.

Ta et par kjappe eksempler. Kontrastene på D, N, R og P har blitt dårligere samt at batteriet har byttet farge til grå gjør at disse tingene er verre å se nå enn tidligere. Dette er bla uheldig da man ser på dette mens man kjører. En annen ting er at de har utvidet plassen til kjøreinformasjonen uten å faktisk bruke den skikkelig. Dette gjelder særlig oppe til høyre. De har også minsket skriften på hastigheten noe som heller ikke er veldig heldig.

I tillegg til at mange av brukerne er misfornøyd så tipper jeg heller ikke Trygg Trafikk er fan av en sånn utvikling som vi ser her.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA