Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amps

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X
fredag 22. januar 2021, klokken 10:53
Jeg hadde valgt en ny bil med 5 års garanti. I hvertfall de tidlige Model X'ene er kjent for å ha dårlige løsninger for å komme til. Det er mye som må fjernes for å fikse filleting.

Ruter som må ut, frunk som tar tid å ta ut, må du reparere noe på spoileren så må du ha nytt lokk fordi lokket blir ødelagt.

Ville sett litt på reperasjonsvideoer, det er ganske vanlig at timesprisen kommer på mer en delene å reparere en model x.
#2
GM lanserer Chevrolet Bolt EUV den 14. Februar i Disney World.

En lanseringsvideo fra GM:
https://www.youtube.com/watch?v=Y6NnB7KH0JE&feature=emb_logo

Blir spennende å se om de sender noen av disse nye elbilene til Europa etter hvert. lyriq er iallefall annonsert hos GM sin europeiske side.


#3
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøp - Elbil til maks 150.000kr
onsdag 13. januar 2021, klokken 15:19
Hvis du tenker litt utenfor boksen så kunne du jo ha bruktimportert i løpet av våren..

F.eks
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=315327859&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=19000&makeModelVariant1.modelId=45&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=7529425a-5243-55fb-fef0-ae1c78f43f30

En Ampera-e i Tyskland til 150.000 NOK. Jeg er ikke ekspert på eksport/import regler men tror du får momsen tilbake fra forhandler når du sender bekreftelse på eksport fra tollen.

Når du har fått vaksine i april/mai engang så reiser du til Tyskland, kjøper en slik og tar båten tilbake. I Norge betaler du jo ingenting så tror ikke det er så mye humbug for å gjøre dette.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil?
tirsdag 12. januar 2021, klokken 09:58
Generelt så kan man si at biler med stort batteri holder seg bedre i pris enn biler med lite. Ta f.eks en 2017 30kwh leaf, disse koster idag rundt 150k, ned fra 250k ny i 2017. Mens Ampera-e med 60kwh batteri fra 2017 koster 250k, noe som gjør at de stort sett har holdt seg bedre i pris.

En E-tron 50 har 64kwh batteri Netto. Dette er litt lite for en 2021 modell.

Ville tatt en titt på Mustang Mach-e, med 88kwh batteri Netto, og 2 hjulsdrift så lander de på 510k sist jeg sjekket. Mitt tips er at de holder seg bedre i pris, og når de starter 100k lavere så hjelper det på også.
#5
Eneste ulempen er jo om noe ryker og du må betale det selv. Det blir fort dyrt. Dette er jo biler som kostet 700-800k som ny.  Tesla er veldig avansert og en liten feil som ikke hadde vært krise i en annen bil gjør gjerne at Teslaen ikke kan kjøres.

De som kjøper de bilene er veldig spesielt interesserte som virkelig ønsker seg en Tesla med stor motor og stor plass, og som vil bruke penger på det. Hvis du bare skal på jobb, så trenger du ikke stor motor og plass og klarer deg egentlig med alle andre biler.

Mitt tips ville vært å sjekket om det finnes noen offentlige ladere som er billig å lade på, for 300k får du en ny bil som fint klarer den distansen.
#6
https://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=9418&start=20

Ser at de fortsatt jobber med en fiks, men at de mener 90% løsningen er trygg. Det betyr vel at hvis de ikke får til noe annet så er 90% det som de går for.

Da vil man sikkert få tilbud om tilbakekjøp eller en sum penger for å beholde bilen med 90%. I USA er det jo noen som allerede har fått tilbud om tilbakekjøp eller en 2020 Bolt med mellomlegg.

Problemet i Norge er jo at GM/PSA ikke har noen erstatningsbil for de som må ha en bil med 60kwh batteri.  Alternativer som ID3 koster jo 100-200k mer.

Ser at det er endel som vil takke ja til en Bolt EUV med mellomlegg i USA, hvis det er det man ender opp med. Det håper jo jeg også på haha.. men ikke spesielt realistisk for EU. Men hva gjør de med de som vil ha en bil med 60kwh batteri i Europa?

Jeg synes det blir kjipt hvis de i USA får et bra tilbud på en 2020 Bolt eller Bolt EUV, mens vi i Europa bare får tilbakekjøp eller noen titusner i erstatning. Tilbakekjøp betyr jo at man må ut på et marked der tilsvarende biler er  mye dyrere.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Tør ikke kjøpe elbil
fredag 08. januar 2021, klokken 12:38
Har en mistake om at VW tar en helt ublu pris for Id3 og ID4. GM i USA selger jo Bolt nedi 200k med alle rabatter de har om dagen.

Kanskje prisene vil gå litt ned gjennom året, når konkuransen blir større. Så får vi håpe GM kommer til Europa så det blir mer konkuranse. Må jo være ltt surt for aksjonærene til GM å se at elbiler selges for 2x prisen i EU i forhold til hva de selger for i USA.

Ellers ville jeg sett på utgående modeller slik som leaf og Ampera, ta gjerne en tlf til forhandler og hør hva han kan selge for. kanskje han slår av litt for å få et salg. 2019 modeller er jo ikke akkurat nye i 2021 noen vil jo gjerne bli kvitt de bilene.

#8
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil
lørdag 02. januar 2021, klokken 00:08
leaf bruker 1.5 kwh pr mil på en normal dag, da blir det 16.6 kwh på 11 mil. Slike utregninger er utifra 1 tur, du tar 2 turer med oppvarming, så det blir gjerne litt mer kanskje 18kwh t/r. På en vanlig dag så skulle det gå greit med en 24kwh leaf.

Problemet er på kalde dager da vil det holde hardt, kommer bilen oppi 2kwh forbruk på milen så er 24kwh leafen for liten. Spørsmålet er jo hvor mange dager du kommer opp i det forbruket, og hvor mye mer du må betale for 30kwh versjonen.

Hvis det bare er noen få dager i året, så kanskje det lønner seg å bare lade de dagene? Du trenger bare å lade for f.eks 50 kroner, for å komme deg hjem.
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
mandag 28. desember 2020, klokken 19:13
Veldig bra liste @knute , BKK har også 350kw ladere på danmarksplass i Bergen og på Voss.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp, usikker
torsdag 10. desember 2020, klokken 19:30
Spørs jo hvor mye det haster å kjøpe. Men antar du har sjekket ut VW ID4. Det kommer jo mange biler i 2021.

Men verdt å nevne er Nissan Arya.

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/nissan-ariya/

Ifølge Naf så starter 63kwh varianten på 350k, som er en ganske grei pris. Jeg synes E-niro er litt overpriset.

#11
Andre Elbiler / Sv: Cadillac Lyriq med batteri på 100 kWh
tirsdag 01. desember 2020, klokken 13:01
Lyriq'en skal komme på markedet i Jan-Feb 2022, 9 måneder før det som tidligere har blitt annonsert.

GM har begynt å ansatte folk til batterifabrikken.

https://www.ultiumcell.com

Ganske gøyal animasjon av fabrikken på den siden.

Fortsatt ikke noe nytt om lansering av bilen i EU/Norge. Begynner å haste på hvis de skal ha bilen over dammen allerede om 12-14 mnd.  De fleste andre merker hadde begynt å markedsføre /reservasjoner nå, eller iaf. bekreftet tydelig hvor den skal selges.


#12
Kjøpe elbil? / Sv: Liten bil med god rekkevidde
mandag 23. november 2020, klokken 22:10
Renault Mégane eVision skal komme i 2021, prisen blir spekulert til å ligge på rundt 300k for 60kwh versjonen. Det ryktes også om en 88kwh versjon.

https://group.renault.com/en/news-on-air/news/renault-megane-evision-a-design-at-the-service-of-efficiency-and-emotion/
#13
Mitt tips er at denne 10% løsningen blir permanent. Tesla gjorde vel noe lignende i sin tid. Tipper det er innenfor det de har lov til i hennhold til batterigarantien.

I Norge er jo denne garantien bedre enn i USA. USA har 60%/8år, mens EU har 70%/8år.

Blir løsningen permanent så er det jo større sjanse for at batterigarantien utløses i EU/Norge, enn USA.
#14
Blir spennende å se om dette omfatter Ampera-e.

Her er en video fra et par uker siden av en Ampera-e som brenner.

https://www.youtube.com/watch?v=2W4NzUQffcE

Det går endel tid fra røyk kommer til bilen tar fyr. Brannvesenet kom jo ikke akkurat på sekundet heller. Tror de fleste kommer seg greit ut av en slik bil før det blir krise.

Men jeg skjønner veldig godt at barnefamilier blir skeptisk til Chevrolet Bolt. De kan jo risikere å ikke få den endelige fiksen fra GM.

Det bør jo bli betydelige rabatter for Chevrolet Bolt i Norge fremover, men tipper de vil være gode alternativer for single som må ha en bil som kjører langt. Med gode rabatter så kan det være en attraktiv bil. Vil tippe Bolt i Norge må ned i 100-150k for å bli attraktive.
#15
Fixen til GM er å begrense ladingen til max 90%, så man trenger jo strengt tatt ikke den oppdateringen. Man kan jo begrense dette selv. Det er sålangt ingenting som gjøres med selve batteriet.

Lurer jo på hvordan dette går opp med batterigarantien., og hvordan en slik fiks kan være lovlig slik helt ut av det blå. Bilen vil jo da bare ha rundt 52kwh batteri.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA