Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - submarine

#1
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
lørdag 16. november 2024, klokken 05:11
Som jeg skiver, så vet jeg ikke hvor mange sensorer Volvo har men jeg kan ikke fatte og begripe at en kan få en bil (inklusiv Volvo) typegodkjent i Europa uten noe som helst redundans på akselerasjonspedalens posisjon.

Dette er bilens kanskje viktigste signal, så å insinuere og spekulere i at dette ikke tas på alvor av bilprodusenter slik hELgenen gjør, uten noe bevis, synes jeg er veldig destruktivt og ufint.  Slike signaler, inklusiv rattutslag og bremsesignal, logges i alle nyere biler og kan ikke forfalskes på noe vis.

Skal en fortsette denne kospirasjonsteorien, synes jeg en burde legge frem fakta om det motsatte er tilfelle.
#2
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
fredag 15. november 2024, klokken 22:50
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 09:20Enig i dette - denne historien er full av kunststykker en turner kunne blitt misunnelig på.
Jeg klarer ennå ikke helt se for meg hvordan dette fysisk skal ha skjedd. Jeg er derfor skeptisk til at det i hele tatt er skjedd slik man har ytret i media. Jeg holder fortsatt en knapp på at det er noen sensorer her som har gitt feil signal, men at etterforskningen ikke helt klarer å fange opp at dette og dermed bygger sine hypoteser på de signaler de leser av.

...

En bil bør utformes med tanke på sikkerhet fremfor komfort - i alle fall en Volvo. Dessverre har mange tatt en copy-cat av Tesla her uten kanskje selv å ha gjennomført studier.

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 14:16Og siden veldig mye styres av elektronikk i form av ulike programmberbare chips i dag - og alle som har arbeidet med utvikling av programvare vet at det er utrolig fort gjort å implementer en feil - så finner jeg det mer og mer sansynlig at det faktisk er tekniske feil som dukker opp.

Jeg aner ikke hva du har av erfaring eller kunnskap av hvordan biler i Europa blir typegodkjent.  Jeg antar ingen.

Akselerasjonspedalen har ikke bare én, men flere sensorer som alle må samstemme for at pedalen i det hele tatt skal gi effekt til mororen(e).  Min erfaring fra Tesla er at pedalen har tre uavhengige sensorer, to digitale og en analog der signalene distribueres over to uavhengige CAN-bus'er.  Er det forskjeller i signalene, vil pedalens effekt reduseres eller avbrytes.  Dette systemet var adoptert fra Mercedes på tidlige Model S modeller, helt sikkert optimalisert siden.  Her er det altså veldig god redundans.  Et så viktig instrument MÅ ha redudans som kan stoles på.

Jeg tenker Volvo som har rykte for å være en veldig sikker bil, har minst samme redundans.

Prove me wrong, if you can!
#3
Tesla SW og AP / Sv: 2024.38.X
fredag 15. november 2024, klokken 22:13
Korrekt. Kameraer som vises på skjermen blir streamet over UDP til MCU CPU'en uavhengig av fabrikat av CPU.
#4
Tesla SW og AP / Sv: 2024.38.X
fredag 15. november 2024, klokken 19:56
Intel Atom eller AMD Ryzen har fint lite med AP/FSD å gjøre annet visualisering på skjermen, de driver Infotainment-systemet og ikke sevkjøring.  AP/FSD drives av HW3/HW4 chips sammen med ett antall Nvidia GPU's.
#5
Tesla SW og AP / Sv: Fartsgrenser. Yippy.
tirsdag 30. juli 2024, klokken 20:41
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 30. juli 2024, klokken 16:48Mobileye is a major provider of ADAS (Advanced driver-assistance Systems) and supplies over 50 automakers (called OEMs which is short for original equipment manufacturers) worldwide.  My Subaru Outback has their forward-facing camera solution which allows for automatic braking, adaptive cruise control, lane assistance, etc. Mobileye sells over 30 million of these per year (for context about 90 million vehicles are sold annually).  This equates to about 65-70% market share for vehicles equipped with ADAS.  You probably haven't heard of them because they sell to automakers rather than consumers directly, but you have likely have been in a car with Mobileye technology.  They make about $50 in revenue for each of these ADAS systems.  Not much.  However, as customers transition to higher levels of autonomy the price tag goes up.  By a lot. 

Hvor kommer dette sitatet fra?
#6
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
lørdag 30. mars 2024, klokken 19:16
Veldig interresant video angående HW3 vs. HW4, DOJO, robotaxi osv.

#7
Sitat fra: Mobileum på søndag 03. mars 2024, klokken 12:32De aller fleste biler har logger idag. Problemet er å få avklart hvem som eier dataene. Her er det opptil flere interessenter slik som eier, politi, forsikringsselskap, og bilprodusent. Vet ikke hvordan dette løses i dag, men bilprodusentene har iallfall vært veldig restriktive med å slippe dem. Noen som vet?

Tesla har hatt EDR tilgjengelig i alle biler siden ca. 2015.  I starten kun tilgjengelig for politimyndigheter og eier.

Siden 2020(?) kan alle laste ned EDR-data fra bilen via Tesla EDR Retrieval Program som kan lastes ned fra denne siden: https://edr.tesla.com/
#8
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
lørdag 19. september 2020, klokken 13:04
Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. september 2020, klokken 21:27
Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 14:38
Jeg vil tro de fleste har samtykket til dette.
Tro er noko heilt anna enn å vite.
Din påstand var jo:"Selvfølgelig vet Tesla dette, de har jo full kontroll på alle brukerne av Tesla sitt ladenettverk."


Å rekne på det datagrunnlaget ein har er greit, men det er kun eit estimat/beregning.


Dette er ikke et estimat men nøyaktig kunnskap.

Tesla bruker såkalte Geo-fences på sine Superladere som sender et signal til Tesla når bilene kommer innenfor dette geografiske område som defineres rundt hver SC stasjon. Tesla vet dermed hvor mange minutter det tar før en bil i dette området kobler seg til et uttak og begynner å lade.  Mer enn 1-2 minutter indikerer kø hvis alle operative uttak er i bruk.

Ved å tillate andre bilmerker mister man denne oversikten om det er lang kø eller ikke.
#9
Tesla SW og AP / Sv: Firmware Update - How Does it Work?
tirsdag 21. juli 2020, klokken 11:01
Takker for svar så langt.  Begynte så smått i helgen på dette men nå ser det ut til at denne uken blir litt mer travel enn jeg så for meg så det kan nok ta litt tid før jeg har ting klar, om ikke annet kan jeg nok få i stand et sammendrag i løpet av helgen eller så.

Noen av spørsmålene dine kan jeg nok besvare på et vis.
#10
Tesla SW og AP / Firmware Update - How Does it Work?
søndag 19. juli 2020, klokken 21:31
Hei alle sammen.

Vil bare høre med forumet her hva som er interessant å vite angående en firmware oppdatering.  Har selv god erfaring med hva som skjer til hvilken tid/rekkefølge og skriver i øyeblikket en lenger "tutorial" på hele prosessen som jeg gjerne vil diskutere og dele.  Mye informasjon er allerede ute på diverse fora, jeg vil gjerne komprimere det som er kjent i et mer detaljert sammendrag.

Hva er dere nysgjerrig å vite?  Håper/tror jeg kan svare  ;)
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Svart skjerm
søndag 12. juli 2020, klokken 11:57
Veldig enig i din kommentar ang 3G/4G modem og evt. bytte hos Tesla.

Se forøvrig denne fortvilte Twittermeldingen fra Berlin som ber Elon om en løsning på problemet: https://twitter.com/intermobility_b/status/1281989505654956034
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Svart skjerm
søndag 12. juli 2020, klokken 11:05
Min erfaring er også at 2016-17 biler (vin serie 60k-70k på model S) er mer utsatt for sviktende emmc, noe som kan tyde på produksjonsvakhet i en batch av brikkrer fra Hynix?  De aller fleste av disse burde vel allerede ha blitt tatt hånd av av Tesla?  Selvfølgelig avhenger slitasje mye med hvor ofte bilene har blitt brukt, hyppig bruk av bilen vil slite mer enn biler som stort sett er parkert ved garasjen hver dag...

Er forøvrig litt skeptisk til bytte av emmc.  Jeg har 40 års erfaring med lodding av all verdens ting (mest hobby) og bygget mye elektronikk selv med microcontrollere osv. Mitt gøyeste prosjekt var en tredimensjonal LED-kube 8x8x8 som denne: https://www.youtube.com/watch?v=6mXM-oGggrM

Jeg vet hvor vanskelig det kan være å få en god lodding på alle punkter i den kuben med 512 dioder pluss all elektronikk (har laget flere eksemplarer) og bare tenker på hvor vanskelig det vil være å lodde en brikke med 153 ørsmå kontaktpunkter på en PCB med stor presisjon.  Den brikken vil bli utsatt for konstant vibrasjon og temperatursvingninger over tid som selv den mest hardcore loddeteknikker vil ha problemer med.  Jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg tok det skrittet, selv om bilen er utenfor garanti.  Ser prisen på blackscreen.no er over 16.000 kroner (da for dobbel kapasitet), mitt første valg ville vært å prøve å få en deal med Tesla for en rimeligere bytte av MCU og vite at kvaliteten på komponenter og hvordan de er loddet er 100%.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Svart skjerm
lørdag 11. juli 2020, klokken 13:12
Første innlegg her på forumet så skal prøve å trå vart...

Geear, du har fornuftige synspunkter her som jeg støtter.  Svart skjerm er et resultat av noe underliggende som er galt, utslitt emmc er kun en mulig forklaring som ser ut til å ha blitt de-facto forlaring for mange her inne.  Med litt OS og hardware erfaring kan en lett se at mye annet kan føre til at skjermen forblir svart.

Noe jeg tenker på et at fysisk CPU (Tegra i dette tilfelle) faktisk har tatt kvelden, dette burde ikke skje ofte.

En annen ting er at korrupt(e) filsystem (ikke SquashFS men de aktive partisjonene) også kan føre til at prosesser under lokket ikke klarer å starte opp og en ender opp med "svart skjerm".  Korrupt filsystem kan ved visse tilfeller oppstå når CPU tar en hard omstart uten at OS og filsystemet har blitt lukket ned på en ryddig måte (scroll-reset).  Moderne filsystemer har mekanismer for å reparere seg selv (fsck) men hvis omstarten har skjedd på et ugunstig tidspunkt der mye skriving pågikk, kan det være at noe går tapt.  Hva vis en av databasene ble korrupt og programmet som bruker denne databasen feiler å starte?  Dette er nok en av grunnene til at Tesla anbefaler å ta omstart mens en er parkert og filsystemene er lite belastet.  Tesla kan diagnostisere forskjeller mellom slitt emmc og filsystemproblemer, så å bytte emmc kun pga skjermen er svart er litt som å skyte spurv med kanon...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA