Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - submarine

#1
Sitat fra: Mobileum på søndag 03. mars 2024, klokken 12:32De aller fleste biler har logger idag. Problemet er å få avklart hvem som eier dataene. Her er det opptil flere interessenter slik som eier, politi, forsikringsselskap, og bilprodusent. Vet ikke hvordan dette løses i dag, men bilprodusentene har iallfall vært veldig restriktive med å slippe dem. Noen som vet?

Tesla har hatt EDR tilgjengelig i alle biler siden ca. 2015.  I starten kun tilgjengelig for politimyndigheter og eier.

Siden 2020(?) kan alle laste ned EDR-data fra bilen via Tesla EDR Retrieval Program som kan lastes ned fra denne siden: https://edr.tesla.com/
#2
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
lørdag 19. september 2020, klokken 13:04
Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. september 2020, klokken 21:27
Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 14:38
Jeg vil tro de fleste har samtykket til dette.
Tro er noko heilt anna enn å vite.
Din påstand var jo:"Selvfølgelig vet Tesla dette, de har jo full kontroll på alle brukerne av Tesla sitt ladenettverk."


Å rekne på det datagrunnlaget ein har er greit, men det er kun eit estimat/beregning.


Dette er ikke et estimat men nøyaktig kunnskap.

Tesla bruker såkalte Geo-fences på sine Superladere som sender et signal til Tesla når bilene kommer innenfor dette geografiske område som defineres rundt hver SC stasjon. Tesla vet dermed hvor mange minutter det tar før en bil i dette området kobler seg til et uttak og begynner å lade.  Mer enn 1-2 minutter indikerer kø hvis alle operative uttak er i bruk.

Ved å tillate andre bilmerker mister man denne oversikten om det er lang kø eller ikke.
#3
Tesla SW og AP / Sv: Firmware Update - How Does it Work?
tirsdag 21. juli 2020, klokken 11:01
Takker for svar så langt.  Begynte så smått i helgen på dette men nå ser det ut til at denne uken blir litt mer travel enn jeg så for meg så det kan nok ta litt tid før jeg har ting klar, om ikke annet kan jeg nok få i stand et sammendrag i løpet av helgen eller så.

Noen av spørsmålene dine kan jeg nok besvare på et vis.
#4
Tesla SW og AP / Firmware Update - How Does it Work?
søndag 19. juli 2020, klokken 21:31
Hei alle sammen.

Vil bare høre med forumet her hva som er interessant å vite angående en firmware oppdatering.  Har selv god erfaring med hva som skjer til hvilken tid/rekkefølge og skriver i øyeblikket en lenger "tutorial" på hele prosessen som jeg gjerne vil diskutere og dele.  Mye informasjon er allerede ute på diverse fora, jeg vil gjerne komprimere det som er kjent i et mer detaljert sammendrag.

Hva er dere nysgjerrig å vite?  Håper/tror jeg kan svare  ;)
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Svart skjerm
søndag 12. juli 2020, klokken 11:57
Veldig enig i din kommentar ang 3G/4G modem og evt. bytte hos Tesla.

Se forøvrig denne fortvilte Twittermeldingen fra Berlin som ber Elon om en løsning på problemet: https://twitter.com/intermobility_b/status/1281989505654956034
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Svart skjerm
søndag 12. juli 2020, klokken 11:05
Min erfaring er også at 2016-17 biler (vin serie 60k-70k på model S) er mer utsatt for sviktende emmc, noe som kan tyde på produksjonsvakhet i en batch av brikkrer fra Hynix?  De aller fleste av disse burde vel allerede ha blitt tatt hånd av av Tesla?  Selvfølgelig avhenger slitasje mye med hvor ofte bilene har blitt brukt, hyppig bruk av bilen vil slite mer enn biler som stort sett er parkert ved garasjen hver dag...

Er forøvrig litt skeptisk til bytte av emmc.  Jeg har 40 års erfaring med lodding av all verdens ting (mest hobby) og bygget mye elektronikk selv med microcontrollere osv. Mitt gøyeste prosjekt var en tredimensjonal LED-kube 8x8x8 som denne: https://www.youtube.com/watch?v=6mXM-oGggrM

Jeg vet hvor vanskelig det kan være å få en god lodding på alle punkter i den kuben med 512 dioder pluss all elektronikk (har laget flere eksemplarer) og bare tenker på hvor vanskelig det vil være å lodde en brikke med 153 ørsmå kontaktpunkter på en PCB med stor presisjon.  Den brikken vil bli utsatt for konstant vibrasjon og temperatursvingninger over tid som selv den mest hardcore loddeteknikker vil ha problemer med.  Jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg tok det skrittet, selv om bilen er utenfor garanti.  Ser prisen på blackscreen.no er over 16.000 kroner (da for dobbel kapasitet), mitt første valg ville vært å prøve å få en deal med Tesla for en rimeligere bytte av MCU og vite at kvaliteten på komponenter og hvordan de er loddet er 100%.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Svart skjerm
lørdag 11. juli 2020, klokken 13:12
Første innlegg her på forumet så skal prøve å trå vart...

Geear, du har fornuftige synspunkter her som jeg støtter.  Svart skjerm er et resultat av noe underliggende som er galt, utslitt emmc er kun en mulig forklaring som ser ut til å ha blitt de-facto forlaring for mange her inne.  Med litt OS og hardware erfaring kan en lett se at mye annet kan føre til at skjermen forblir svart.

Noe jeg tenker på et at fysisk CPU (Tegra i dette tilfelle) faktisk har tatt kvelden, dette burde ikke skje ofte.

En annen ting er at korrupt(e) filsystem (ikke SquashFS men de aktive partisjonene) også kan føre til at prosesser under lokket ikke klarer å starte opp og en ender opp med "svart skjerm".  Korrupt filsystem kan ved visse tilfeller oppstå når CPU tar en hard omstart uten at OS og filsystemet har blitt lukket ned på en ryddig måte (scroll-reset).  Moderne filsystemer har mekanismer for å reparere seg selv (fsck) men hvis omstarten har skjedd på et ugunstig tidspunkt der mye skriving pågikk, kan det være at noe går tapt.  Hva vis en av databasene ble korrupt og programmet som bruker denne databasen feiler å starte?  Dette er nok en av grunnene til at Tesla anbefaler å ta omstart mens en er parkert og filsystemene er lite belastet.  Tesla kan diagnostisere forskjeller mellom slitt emmc og filsystemproblemer, så å bytte emmc kun pga skjermen er svart er litt som å skyte spurv med kanon...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA