Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OleBrummen

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model 3 alternativ
mandag 03. mai 2021, klokken 17:15
Sitat fra: Laban1 på tirsdag 27. april 2021, klokken 18:24
Hei

Jeg kommer til forumet for å høre litt visdom da jeg tenker å kjøpe elbil og har tenkt ut følgende kriterier:

Bruk:
- Skal kjøre Oslo-Trondheim en del ganger i løpet av året.
- Eller så kjører jeg litt i Oslo og Trondheim ved behov, men bilen vil mest sannsynlig stå stille for det meste
- Altså mest behov for langkjøring
- Kan ikke lade ved bolig
- Det vil si at jeg er ute etter en bil med lang rekkevidde, men må lades den gangen den kjøres. Så helst rask lading og ser da raskt mot en Tesla Model 3.
- Støy: Syns M3 har mye støy i kupe. Er det andre alternativer med denne rekkevidden og ca samme pris som støyer mindre?

Økonomisk:
- Er det dumt å kjøpe elbil vs bensinbil når man ikke kan lade ved egen bolig?
- Noe tanker om at det er bedre å kjøpe brukt M3 LR enn ny M3 LR selv med så lav rente? Har sett at det er en stor prisreduksjon på Finn.
- Vurderer å bare punge ut for lang rekkevidde og lav støy.

Lurer på om det er like økonomisk å kjøpe en rimeligere brukt bensinbil som har et bedre støynivå i kupe, da drivstoff, bom,etc. ikke er et større tap enn verditapet på en ny elbil?

Masse spørsmål. Takk om noen kan bli sesvart :)

Med dette bruksmønsteret ville jeg leid bil eller blitt med i et bilkollektiv👍 I verste fall gjøre som andre anbefaler: kjøp deg en gammel dieselbil. Blir ellers å kaste penger i do ved et nybilkjøp.
#2
Sitat fra: Kim- på tirsdag 27. april 2021, klokken 10:51
Hmm. Mye tyder på det. Snakker vi om vekt begrensninger eller hvorfor gjør tesla dette? Satser på at de som trekker henger skal over på X/Y?

Dette er nok mest for å selge lagerbiler med hengerfeste. Er ikke slik at en bilprodusent velger bort en mulighet for bilen som gjør den vanskeligere å selge til visse kundegrupper.
#3
Sitat fra: skysurfer på onsdag 28. april 2021, klokken 10:00
Har en Model 3 LR. Har også hatt Leaf siden 2014... Leafen har vært MYE mer på verksted enn Tesla.

Nå skal en vel regne med det for en -14 Leaf kontra en nesten ny Tesla ;-)
#4
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3m
torsdag 22. april 2021, klokken 16:47

Bruktbilpriser på model 3 har holdt seg imponerende godt. Imidlertid tror jeg vi vil se et drop når 349 000 prisen nå får satt seg litt, og aller mest når model Y kommer. Sikkert mange som tenker seg å bytte Tesla modell. Da kan det bli ganske billig med model 3 brukt kontra nå. Spesielt siden det er solgt så mange av dem.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model 3 SR+ beste kjøpt under 400 k?
torsdag 22. april 2021, klokken 10:55
Sitat fra: Moas på onsdag 21. april 2021, klokken 08:37
Jeg liker at vi får noe billige alternativer. SR+ virker som et lovende alternativ.
Siden noen synes man kan sammenligne den med Kona så kan jeg nevne i tillegg at:

-Kona har varme i ratt og HUD. Foreløpig har ikke SR+ det.
-Hyundai tilbyr fri km garanti. Tesla gjør ikke det.

Hyundai forhandlere virker også generelt enkle å ha med å gjøre ved f.eks. garantifeil. Lakkkvaliteten og interiørkvaliteten er forøvrig veldig bra på Kona. Fantombremsing vil du heller ikke oppleve med Kona.

Nå kommer vel rattvarme til nye model 3 som leveres nå dra mai, og HUD kan ettermonteres. Kona ellers en ypperlig bil det og, er vel nærmest eneste konkurrent. (Spørs vel litt om man trenger henger og liker tech, samt om man ønsker panoramaglasstak kontra litt lengre rekkevidde kona)
#6
Kjøpe elbil? / Tesla model 3 SR+ beste kjøpt under 400 k?
tirsdag 20. april 2021, klokken 20:50
Startpris 349.000 (reelt 360 000) for Tesla model 3 SR+ nå.

Med det får du:

-442 km WLPT
-Hurtig lading
-Varmepumpe
-Panoramatak
-Techy bil
-Frunk
-Semi-luksus
-Tilgang Tesla supercharger
-1000 kg henger (+10 000)
-75 kg taklast

Er det i det hele tatt noen andre kandidater som tilbyr dette? Tesla har med den nye prisen utkonkurrert det meste under 400k spør du meg. Dog er Mg EZ til 250 000 i særstilling, samt "minibiler" der en ikke trenger rekkevidden eller størrelsen, men Nissan Leaf etc kan legge seg. Det er per nå ingen virkelig konkurranse i denne prisklassen ut i fra hva en får for pengene. (Selvsagt; like en bare ikke Tesla er det jo ikke aktuelt med denne uansett)

Noen som tenker noe annet enn dette?





#7
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil tips
tirsdag 20. april 2021, klokken 15:04

Ut i fra dine krav med 200 km vinter, og 1000 hengervekt....og siden du vurderte Polestar 2...ja, da er kanskje valget enkelt per nå:

Sr+ Tesla model 3. Med tilhengerfeste klokker du 370 000 for nybil.
#8
Model 3 / Sv: SR+ 2021 rekkevidde vinter
tirsdag 20. april 2021, klokken 10:45

Takk for svar, virker jo oppløftende, skjønt det sikkert Jan bli behov for å lade en sjelden gang om sprengkulde og ski på taket. Ser dog det er Fjere superchargere på veien!
#9
Model 3 / SR+ 2021 rekkevidde vinter
mandag 19. april 2021, klokken 13:38
Hei,

Lurte på om noen hadde erfaring med praktisk rekkevidde på vinter, og da spesielt landeveiskjøring/fjellturer.

I det daglige vil SR+ dekke behov fullt ut. 30kwh Leaf i dag er «overkill». Trenger dog en vil som klarer 232 km i minus, snø og fullastet med ski og familie til hyttetur på fjellet.

Skulle SR klare 232 km komfortabelt vinter, (hevdes jo 440 km rekkevidde WLPT og har nå fått varmepumpe) eller må man da ha LR for å ikke havne i grøftekanten med tomt batteri?

Noen med erfaring med 2021 eller 19-20?
#10

Hvorfor ikke kjøpe 30 kWh Nissan Leaf  og spare deg selv 80 000 når du ikke trenger mer rekkevidde enn du får med den i hverdag eller til hytte? Kjøpte en selv som bare hadde gått 60 000 km. Bare lad i vanlig stikkontakt: men den bør være sikret av elektriker.

#11
EV 6 / Sv: Kia EV6 (Kia CV)
lørdag 20. mars 2021, klokken 15:39
Sitat fra: Olemann på tirsdag 16. mars 2021, klokken 10:09
Har ikke lest noe forslag om full mva. fra første krone fra noen partier. 
Derimot er det både lansert forslag om innslagspunkt på kr. 600k og forslag om gradert innfasing. Disse kan selvsagt også kombineres.
Men at en ny regjering, med eller uten MDG, kan innføre en form for mva. fra 2022, selv om det foreligger godkjent EU fritak enda litt lenger, er nok sannsynlig. 

Om man legger til grunn den politiske debatten for tiden der begreper som "de aller rikeste", "vanlige folk" osv. er å høre i annen hver setning, så vil jeg i alle fall tippe at det kommer en eller annen avgift på biler over 600k.

Min erfaring er dessverre den at de røde partiene alltid sier de skal skatte luksus og dem som tjener mest, men ender ofte med å ta middelklassen da den et størst og gir mest skatteinngang uten å ramme bedriftskatt.

Moms over 600 hadde vært flott slik de har snakket om, men vedder på at når forslaget først ligger der, så blir det delvis moms på alt under 600 000k, og nesten full moms på biler over 600 000k. En form for progressiv moms. Ellers ville ingen kjøpt x, E-tron, I-pace etc. om det gikk en grense på 600 000 vs moms og ikke. Da ville man heller speccet en enyaq bra, fremfor å kaste vekk masse penger i moms bare for å få litt mer premium.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Ford Mustang entry vs ID4 (1st)
lørdag 06. mars 2021, klokken 19:22
Nå har jeg prøvekjørt mach E og prøvesatt ID4.

Hva kan jeg si: begge er tiltalende visuelt, mach E lutt penere subjektivt i mine øyne.

Praktisk: «Litt mer plass» på alt i ID4, men små marginer. Største nedside er den lille skiluken og mangel på taklast på mach-e.

Kjøremessig herlig på mach, men følte en satt litt langt ned, ikke SUV følelse. Mer som Polestar.

Interiør: Her ble jeg veldig skuffet på ID4. Fornuftig...men kjedelig. Bare å sette på kaptein Sabeltann til ungene og høre dem rispe på plasten mens en kjører til Ikea. Setene var triste, cognac farge og stoff i prøvemodell fungere virkelig ikke. Ble seende billig ut.

Mach E har det mer eksklusivt. Og fremstår mer røff...sjelen i bilen er mer klassisk rock, laidback moro. En får følelsen av at det finnes noe mer i livet enn Ikea kjøttboller, fremstår ikke like kjedelig som ID4.

Må si jeg likte stor skjerm, men ser ulke vitsen med den uten Netflix etc. Utstyrsmessig var de ganske like, fikk ikke tester kjøreassistent på ID4 skul som på mach. (Som var god, fin advarsel om crazy syklisk da jeg rygget)

Alt i alt; ID4 er objektivt litt bedre på funksjonalitet med noen hårsbredd, men gir bare ikke samme «godfølelsen» som mach e når man sitter i den. Av disse to ville vi nok gått for mach-E. Konemor fikk samme vibes, for henne var ser ikke snakk om å velge funksjon over stil for henne.
#13
Kjøpe elbil? / Ford Mustang entry vs ID4 (1st)
fredag 05. mars 2021, klokken 00:01
Vurderer ID4 1st (ikke max) mot Ford Mustang basis 2wd. (Minste batteri, 450 km rekkevidde)

Bilene er ganske like i pris, skiller få tusenlapper.

Føler ID4 kan ha litt mer plass bak, ta litt mer på henger, og ha takboks. Ser ellers litt kjedeligere ut...men er ikke vond å se på den heller.

Noen som tror man kvalitetsmessig kommer bedre ut med Mustang? Opplever dere som kjenner disse merkene at standard utstyr er bedre hos Ford vs VW?
#14
Model Y / Sv: Tipp på grunnprisen på model Y LR i mars 2022
mandag 01. mars 2021, klokken 18:05

Alt jeg kan si er dette;

Prinsippielt vil jeg nekte å betale mer enn 100 000 kroner ekstra i Norge kontra USA. Strider mot det Tesla offisielt hevder skal være prisstrategi, og andre selskap som VW og Ford har ikke slike enorme påslag.

Tesla har bra med konkurranse nå, er ikke lenger et «midt» å ha straks for å ha en god elbil som kan være familiens bil nr. 1.
#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hvilken farge velger du?
onsdag 24. februar 2021, klokken 15:06
Fant det utrolig irriterende at de ikke klarer å tilby fargen de bruker i promisjonsvideone til 1st edition. Ingen av disse fargene er noe som passer godt til bilen etter min smak. Det og mangel på glasstak der man får et nesten unyttig solcelletak (Vestland) gjør at jeg nå avventer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA