Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Syklist

#1
KIA / Sv: EV5
fredag 24. mai 2024, klokken 08:43
Det er overraskende at de har valgt forhjulstrekk på EV3 med E-GMP plattformen som har bakhjulstrekk (og 4wd) på Ioniq 5 og Kia EV6.

Kanskje de etterhvert gjør som Volvo og Polestar og endrer til bakhjulstrekk.    (Edit, burde skilles ut i egen EV3 tråd.)
#2
ë-C4 / Sv: Feil på rekkevidde
tirsdag 21. mai 2024, klokken 10:05
Peugeot 208 og 2008 elbil har samme drivlinje. (2024 utgavene har ny motor og batteri).
#3
DS Automobiles (PSA) / Sv: DS 4 e-tense
tirsdag 21. mai 2024, klokken 08:42
2 år senere... ryktes det nå at elversjonen får ca 60KWt batteri og 204 hk motor. Skal etter sigende presenteres 4 juni.
#4
ë-C4 / Sv: Feil på rekkevidde
tirsdag 21. mai 2024, klokken 08:34
Vi har en Corsa-e som har samme drivlinje som e-C4. Den har som de andre PSA/Stellantis bilene betydelig dårligere rekkevidde om vinteren, særlig når den står ute utilkoplet med småkjøring. Men så ille er som beskrevet her er det ikke.

Jeg tror at problemet er lite optimal styring av varmepumpe i tillegg til manglende forvarming av batteri før hurtiglading.  Har inntrykk av at ved lave temperaturer så vil bilen varme batteriet litt de første 10 minuttene, og dermed går det veldig mye strøm.  Mener å ha lest et sted at varmepumpa på disse bilene kan dra 9kw ved ugunstige forhold mot 5kw til vanlig, og PTC opp til 5kw. 

Som i alle elbiler kan en spare mye strøm med fornuftig bruk av varme.  På småturer om vinteren, når jeg har jakke på, lar jeg temperaturinstillingen stå på 14 og AC av. På lengre turer setter jeg den opp til 17-18.  (Bruker kun 22 om sommeren når det er så varmt at klimaanlegget/AC kompressor må stå på.)

Det er ikke klart for meg om AC on/off (med lysdiode på knappen) kopler inn eller ut varmepumpa, eller om den kun er temperaturstyrt.

Ellers gjelder det å kjøre bilen ordentlig varm før hurtiglading, noe som krever planlegging og ikke alltid er så enkelt. Ellers blir det fort 30-40Kwh på begynnelsen i stedet for 80-100.

#5
Kan bli jo-jo.

Dersom konkursboet blir kjøpt av en større aktør og produksjonen settes igang igjen blir det bedre. (F.eks Ford, GM eller Stellantis kunne godt integrert denne i sin egen produksjon.)
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til 250k.
fredag 10. mai 2024, klokken 16:09
Dersom komfort er viktig, er e-C4 et bra alternativ. Tror Stellantis bilene er relativt feilfrie, men pass på at forrige eier har hatt fornuftige ladevaner, og ikke ladet til 100% hver dag.  (Vår Corsa-e med samme teknologi har vært problemfri og holdt seg bra, men vi lader vanligvis til 70-80%.)
#7
Elbiler i media / Sv: Går det rett vest med Tesla nå ?
fredag 10. mai 2024, klokken 16:00
Uansett har TWitter kjøpet vært en enorm distraksjon for Musk og gitt mye negativ PR.  Når det var snakk om at programmmerere som jobbet hos Tesla ble flyttet til TWitter/X, var det ikke et godt tegn.

Tesla's aksjonærer burde kunne kreve at firmaet har en CEO som fokuserer på Tesla-s kjernekompetanse. D.v.s. Elbil og relaterte ting som energilagring, solceller og ladestasjoner.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
mandag 29. april 2024, klokken 10:10
Sitat fra: JorEl på søndag 28. april 2024, klokken 09:59Takker for at noen ser på innleggene mine :+1:  ;)

Biler som ikke produserer gift når man bruker dem, er å foretrekke.
Men der man ikke kan eller vil bruke elmotor, så kan man kanskje lure inn en liten ice-motor for å lade elbilen. Altså en Hybrid.
Når man bor laangt fra tettsteder og ladere, så er man fritatt for å bruke kun elmotor, synes jeg.
Hybrid er fett, sånn i teorien. Men service på to driv-systemer suger. Men en bitteliten motor, som man kan slå på for å lade batteriet, som man kan lett kan bytte ut, hadde vært fint. I stedet for ICEbiler, naturligvis.
Enig både med tanke på forurensning og at 2 drivsystemer gjør ting mer komplisert.

Dersom hybrid, gjerne serie-hybrid slik som BMW i3RX eller Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto (Wankel har jeg sansen for, gir mindre vibrasjoner.)
#9
Lånte tilfeldigvis en i går og opplevde ingen ulyd.  Tror dette var et unntak. Siden bilen har samme drivlinje som de andre PSA/Opel/Stellantis bilene, så ville problemet gått igjen på 208, 2008 o.s.v.

Nå er opplevelsen av (u) lyd forskjellig. Jeg synes ikke den lave hviningen på vår Corsa-e er noe problem, heller ikke på Model 3 når man gasser på. 

e-C4 er mere stillegående en  Model 3 21 modell (har ikke kjørt "Highland"). Ellers er prøvekjøring det beste for å finne ut hva man trives med.
#10
Av prinsipp er jeg for kortreiste produkter. Men bilindustrilobbyen i Tyskland og andre EU land har gjort mye for å forsinke overgangen til utslippsfrie biler. Det er sunt med konkurranse. Politikerne må sørge for riktige rammebetingelser. Desverre er subsidieracet mellom USA og Kina ikke bra for Europa.
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 18. april 2024, klokken 10:46
Sitat fra: daktari på onsdag 17. april 2024, klokken 23:37Mistenker dessverre at Musk er mest ute etter aksje-hypen for å finansiere andre prosjekter, Tesla er et middel, ikke lenger et mål for ham ?

Tror desverre du har rett. Etter Twitter-kjøpet har det gått utfor. Hadde vært bra om Tesla fikk en CEO med fokus på bilproduksjon. Mener det er en feil å sette "Model 2" på vent.

Man skal ikke undervurdere utviklingen Tesla har gjort på produksjonsteknikk, med giga-støp o.s.v. Dette fortjener mer fokus enn AI og FSD.
#12
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Hvilke støjsvage sommerdæk?
torsdag 18. april 2024, klokken 10:34
Michelin Primacy 4 er stillegående, de kjenner jeg fra fossilbil. 4+ har jeg ingen erfaring med.

Model 3 Highland har e-Primacy fra fabrikk. De er antagelig en god del mere stillegående enn Pilot Sport 4.

Ellers får du se på dekktester og hvilke typer dekk som har lavt støynivå.

Er selv også interessert i stillegående dekk for min Model 3, men trenger ikke skifte dekk ennå.
#13
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
fredag 12. april 2024, klokken 08:08
Nye frontlykter kom vel også med produksjon fra februar 2021 eller noe slikt, og er etter min mening viktigere enn hvilken batteritype bilen har.
#14
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
torsdag 11. april 2024, klokken 08:23
Produsert i Tyskland eller Kina?
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
onsdag 10. april 2024, klokken 10:09
En god investering i helse å få gamle forurensende biler og andre doninger vekk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA