Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Olepo

#1
e-Golf / Sv: Ny dag uten varmluft - i 25 minus!
fredag 05. januar 2024, klokken 14:45
Da antar jeg at Møller har feilsøkt og stilt sin diagnose; hva var feilen?
#2
Model 3 / Sv: Erfaring med kjøp av bruktbil fra Tesla.com?
tirsdag 02. januar 2024, klokken 23:25
Takk for innspill, da er jeg litt klokere.

Virker spesielt for meg å kjøpe en bruktbil man ikke har mulighet til å se eller prøvekjøre, men den kan jo returneres hvis den ikke svarer til forventningene.

Så kan man jo spekulere i om det er tilfeldig hvilke biler Tesla velger å sertifisere og selge selv - eller om de plukker ut de "beste" eksemplarene og sender resten til Auksjonen.no..
De fleste auksjonsbilene har riktignok NAF-test.
#3
Model 3 / Erfaring med kjøp av bruktbil fra Tesla.com?
lørdag 30. desember 2023, klokken 14:10
Hei! Jeg er på utkikk etter en brukt model 3 med hengerfeste, med et budsjett på ca 300K.
Vil gjerne finne en bil med noe resterende fabrikkgaranti.

Synes en del av bilene på finn.no virker overpriset, (naturlig nok siden jeg er på kjøpersiden ;) ), og har sett at Tesla selger noen bruktbiler på sine nettsider. Dette skal være sertifiserte, verkstedgjennomgåtte biler som selges med utvidet garanti, (1 år). Dette virker dermed som et godt alternativ til bruktkjøp via finn.no.

Synes info om bilene er ganske begrenset, og flere er merket som "kommer for salg".
Er det noen her som har erfaring med hvordan dette fungerer? Er det mulig å se bilen før evt kjøp, og følger det normalt med 2 hjulsett?

Virker for øvrig også som at Tesla selger mange brukte model 3 via Auksjonen.no. Har sett på en bruktbil hos uavhengig forhandler som hadde kommet denne veien. Mulig Tesla ikke har kapasitet eller ønske om å håndtere alle bruktbilene selv? 
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Bruktkjøp, Tesla Model 3, 2019 LRDM vs 2021SR
mandag 18. desember 2023, klokken 16:56
Takk for innspill.

Ser at temaet har vært oppe tidligere ja, burde kanskje ha fortsatt på en eksisterende tråd..
#5
Kjøpe elbil? / Bruktkjøp, Tesla Model 3, 2019 LRDM vs 2021SR
mandag 18. desember 2023, klokken 13:47
Hei, planlegger kjøp av brukt model 3 med hengerfeste og tar gjerne imot noen tips.

Har sett på en 2019 LRDM som har bikket 70000km, denne har nybilgaranti til slutten av sept 2024 eller 100000km.
Vurderer denne opp mot en 2021 SR med kilometerstand på ca. 86000.
I praksis har begge bilene dermed ca. 1 år igjen av nybilgaranti med mitt bruksmønster. Begge bilene står hos forhandlere med identisk pris, ca. 300K.

Har forstått at bilene fra 2021 er produsert i Kina, og at disse oppfattes å ha generelt høyere kvalitet enn de første bilene fra 2019 som ble produsert i USA.

Firehjulstrekk er naturligvis kjekt, men ikke absolutt nødvendig. (Tror jeg, uten å ha erfaring med bakhjulstrukket M3 på vinterføre ::) ). Ekstra rekkevidde er også et pluss, men i praksis vil kanskje ikke forskjellen være så stor på de to nevnte alternativene. -21 modellen har vel en annen batteritype?

Usikker på hva som vil være lønnsomt/fornuftig her, og tar gjerne imot innspill.

Ser for øvrig også at Tesla selger brukte, gjennomgåtte 2019 LRDM med 1 års utvidet garanti og tilsvarende km for samme pris, så tilbudet fra forhandleren på 2019 modellen er neppe noe direkte kupp.   
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt elbil med hengerfeste, budsjett +/- 300K
søndag 17. september 2023, klokken 20:40
Hei, og takk for innspill.

Merkelig at skjevslitte dekk kun gjelder enkelte biler, men med relativt høy feilprosent.
Også merkelig at dette gjentar seg etter hjulstillingskontroll og justering - må jo bety at vinkler endrer seg med bruk. Møller velger vel i kjent stil å lempe problemet over på kunden i størst mulig grad inntil garantien er ute. Gjerne ved å hevde brukerfeil, kjørestil osv...

Gjelder dette kun ID4, eller er det samme problem med Skoda Enyaq?

Inntil 500kg hengervekt blir nok litt knapt, så MG4 utgår nok av den grunn.

Jaguar I-Pace er absolutt en flott bil, og en kandidat jeg egentlig ikke har tenkt på. Er litt usikker på forhandlernett/serviceverksteder, men det finnes nok noen her på østlandet.
Er også kanskje litt bekymret for at den kan bli dyr å eie etter utløp av garanti, men har ikke inntrykk av at det har vært så mye problemer med disse så langt?
#7
Kjøpe elbil? / Brukt elbil med hengerfeste, budsjett +/- 300K
søndag 10. september 2023, klokken 12:25
Hei, er i en prosess med planlegging av bilbytte.
Ønsker en bil med noe gjenværende fabrikkgaranti, og budsjett er så lite som mulig :) , men regner med ca. 300K.
Jeg vil ha en bil med hengerfeste og minimum 750kg hengervekt, og dette gjør utvalget relativt begrenset...

Hittil vurderer jeg følgende biler:

-Tesla modell 3, tidlige utgaver pga budsjett
-VW ID.4/Skoda Enyaq, mulig budsjett må strekkes litt, men ser 1ST utgaver med annonsepris på under 350.000,-.
-Polestar 2, få biler på markedet i nedre prissegment.

Kom gjerne med tips, innspill og erfaringer. Og forslå gjerne andre biler om det finnes noen jeg ikke har tenkt på. Jeg er klar over at bilene på lista er veldig ulike, men tenker at alle på et vis dekker behovet.

ID4/Enyaq er nok best størrelsesmessig, og kanskje "mest bil", men med tidligere erfaring fra Møller sin oppfølging sitter det litt langt inne... (Vet ikke om de har kommet med en fix på utfordringen med skjevslitte dekk?)
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Hongqi E-HS9..????
fredag 20. januar 2023, klokken 22:22
Særlig anonymt design har den i alle fall ikke. Fronten på E-HS9 liker jeg faktisk godt, synes den er både mektig og kul samtidig - og ser heller ikke på den som fake eller "wannabe". Litt oljesjeik- eller keiservibber kan den kanskje gi... Deler av bakenden synes jeg også er ok, men fra siden synes jeg ikke designet er vellykket. Interiøret appellerer heller ikke helt til meg.

Stusser også på at eksemplarene jeg møter langs veien ser ut til å gå i "halvplan" som en allerede har nevnt her. Vet ikke om det er designet som gir dette inntrykket, eller om de virkelig er så signe i baken, men det ser litt merkelig ut.

Annenhåndsverdien kan nok være usikker, men jeg synes uansett det er flott at folk kjøper bilen de har lyst på og at vi ser et mangfold langs veiene :+1:.   
#9
Sitat fra: Carboy på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:23
Olepo. Slik er jo markedet.
Et bruktmarked endrer seg ikke «over natten» selv om nypriser settes ned. De som skal selge er ulike situasjoner der noen må selge og andre bare lufter bilen for salg. De som skal selge unna og tror de kan få høy pris fortsatt må først «oppleve å ikke få solgt» og sette ned og ned prisen før de til slutt merker at tiden går fra de. Det som avgjør hvor fort prisene settes ned er hvor raskt de som har bilene ute for salg må selge eller ikke, målt opp mot hvor raskt de som skal kjøpe velger å slå til. Bilforhandlere vil nok møte markedet før private selgere med mindre det er noen private som kan tilbud og etterspørsel og vil gå i front for å få solgt først.

Tipper vi ser fortløpende rolig prisnedgang utover 1. kvartal med stadige «ny pris». Tålmodighet som potensiell kjøper i bruktmarkedet er en bruktbilselgers mareritt. Og selv tiden for å gi lave bud er ikke kommet enda.

Jeg er klar over det, og selgere er naturligvis i ulike situasjoner. Jeg ville likevel tro at noen av de som ønsker å selge raskt hadde valgt å senke prisene noe nå. Som nevnt er det tilsynelatende få biler som blir solgt for tiden, og jeg tviler på at etterspørselen etter 2019-2020 TM3 kommer til å øke fremover... Jeg har tålmodighet og følger med på Finn.no :)
#10
Vi har i en periode vurdert kjøp av en brukt TM3 med hengerfeste, og grunnet budsjett er det 2019 modell SR+ som har vært mest aktuell. Biler med kilometerstand  fra 60.000 - 100.000 har vært annonsert med priser fra 300.000,- og oppover. Store variasjoner i pris på sammenlignbare modeller.

Ser ikke at den nylige prisjusteringen fra Tesla foreløpig har gjort særlig utslag på annonseprisene på brukte TM3 på finn.no. Noen av de rimeligste bilene er kanskje senket med noen få tusenlapper, (jeg har primært sett på 2019 og 2020 modeller). Oppfatter at svært få av objektene jeg har fulgt litt med på har blitt solgt, og at brukte elbiler generelt virker overpriset ifht nybilpris. Dette skyldes sikkert forsinkelser og leveranseproblemer på nye biler den siste tiden.

Noen som vet hva en ny TM3 SR+ med hengerfeste og vinterhjul kostet ny mid 2019?

Fra kjøperperspektiv er jo prisjusteringen fra Tesla positive nyheter, og jeg regner med at dette også vil gjøre utslag på bruktmarkedet etterhvert. Vi har ingen hast med å handle, så avventer litt og følger utviklingen. Kan jo være at en LR eller en nyere modell snart vil være oppnåelig.

Jeg forstår samtidig frustrasjonen til de som nylig har fått levert ny Model Y og betalt fjorårspris - og har en TM3 som de nå kanskje må selge til lavere pris enn forventet.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer brukt Tesla Model 3
mandag 16. januar 2023, klokken 22:34
Takker igjen for mange gode innspill og nyttig informasjon.

Når det gjelder plass og sittestilling må det nok prøvesittes. Selv har jeg stoppet på 174cm (i høyden), så setet havner neppe i bakre posisjon med meg bak rattet. (Fordel ifht aktuell vekt/nyttelast ved en kontroll også siden jeg holder meg under 70kg :))
Ellers helt enig i at utforming av bakluke/åpning er en klar ulempe med TM3.

Fabrikkny Model Y er nok et meget godt kjøp for øyeblikket, men tror kanskje ikke det er så aktuelt for oss nå.

Ellers har vi ikke bråhast med å handle, og jeg følger interessert med på finn.no. Foreløpig er det lite endring i prisbildet på 2019 modeller TM3; noen SR+ har krøpet såvidt under 300K, og det har dukket opp noen LR til rundt 330K. Ser ut til at få biler blir solgt, men har oppfattet det som en tendens også før prisjusteringen.
Er også veldig spent på om konkurrentene vil svare på prisreduksjonen fra Tesla.   
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer brukt Tesla Model 3
søndag 15. januar 2023, klokken 13:05
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 09:11
Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 08:35
med såpass "storvokst" familie, er jeg redd du er nødt til å velge noe annet for å ikke måtte sette av folk på vekta hos Statens vegvesen.

Er bare tett på 300kg nyttelast på Model 3. Del det på 4 så bør dere ha spist mye knekkebrød for å få med dere litt bagasje.

Det er jo avhengig av utgave. 2019 TM3 SR+ har en nyttelast på 398kg (ink fører). Det er bedre enn mange av "familie SUVene" på markedet nå, og bedre enn -21 Y LR.

TM3 er overraskende bra som turbil. Vi kjørte 6000km på europaferie i sommer med to jenter på 17 bak (ene på 184 på strømpelesten). Det gikk faktisk helt greit.

Når det gjelder bagasje så er det størrelsen på ting som begrenser, volumet er helt ok. Så med hengerfeste og/eller takstativ får man med seg det man trenger.

Klart, skal man ha med ski til langrenn og alpint samt utstyr til begge deler for alle fire + vinterklær, mat osv så begynner det jo å røyne på.

Takk for innspill og bekreftelse på langturegenskaper :+1:.

Dette med nyttelast må eventuelt sjekkes nærmere på aktuelle modeller og sammenlignes med de få alternativene som finnes. Vet ikke om kapasiteten er bedre på f.eks ID4? Er også litt usikker på bakseteplass/høyde i TM3, så vi må finne et eksemplar for å prøvesitte. 16-åringen er vel 184 nå og høyere enn meg - men han kan jo kjøre hvis det blir et problem :).
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer brukt Tesla Model 3
søndag 15. januar 2023, klokken 12:53
Sitat fra: Syklist på lørdag 14. januar 2023, klokken 14:05
Model 3 går greit for oss med 2 tenåringsjenter og full feriebagasje.

SR+ har bra fremkommelighet sammenliknet med fossibiler med 2-hjulstrekk, siden vektfordelingen gir bra med trykk på drivhjulene i oppoverbakke.

Takk for nyttig info :). Vi har i dag en 2015 E-Golf som faktisk har imponerende fremkommelighet på vinterføre. Elbil med bakhjulsstrekk har jeg foreløpig ikke kjørt.

Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 08:35
med såpass "storvokst" familie, er jeg redd du er nødt til å velge noe annet for å ikke måtte sette av folk på vekta hos Statens vegvesen.

Er bare tett på 300kg nyttelast på Model 3. Del det på 4 så bør dere ha spist mye knekkebrød for å få med dere litt bagasje.

Model Y fra 2022 og opp er da ett mer hensiktsmessig valg i tesla-porteføljen,med 400kg+ nyttelast.
Y RWD er jo en soleklar kandidat således, men den er jo 450k med vinterdekk, og om grensa er rundt 300k så butter det jo veldig fort.

Men kan være lurt og avvente litt nå, for alle konkurrenter til spesielt Y har blitt totalt utspilt her nå - grep må tas fra konkurrentene, og det vil smitte kraftig over på bruktmarkedet.

Dette med reell nyttelast er også en faktor. Det er sjelden vi reiser på tur med mye oppakning, men vil være kjedelig med loddtrekning for å avgjøre hvem som må stå igjen ved en vektkontroll :). Blir interessant å se om Statens Vegvesen vil ha økt fokus på dette fremover.

Kommer nok uansett til å avvente litt nå, det blir spennende å se hvordan konkurrentene vil svare på prisreduksjonen til Tesla - det er nok litt møtevirksomhet for tiden. Er også spent på hvordan og når dette påvirker bruktmarkedet.

Synes generelt prisene på 2-3-4 år gamle brukte elbiler har ligget kunstig høyt, og at differansen til nybilpris har vært liten. Men dette har vel hatt sammenheng med forsinkelser og leveranseproblemer på nye biler. Er spent på utviklingen fremover.

Hva kostet en M3 SR+ med vinterhjul og hengerfeste ny mid 2019? 
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer brukt Tesla Model 3
lørdag 14. januar 2023, klokken 13:41
Sitat fra: emurof på lørdag 14. januar 2023, klokken 11:24
Model Y ville vel være mer hensiktsmessig mtp. bagasjerom/plass? Snart to tenåringsgutter høres ut som et potensiale for mye bagasje! Hvis du først ser på brukt ID.4 eller Enyaq, hva er bruktprisene på en tilsvarende Model Y?

Det er absolutt et godt poeng! Men så var det dette med budsjett da...

For øyeblikket ligger det kun brukte LR versjoner av Model Y på Finn.no, og den rimeligste er en 2021 modell som er priset til 480.000,-. Sjekket til sammenligning pris på fabrikkny Model Y, og enkleste variant med hengerfeste og vinterhjul ender på ca. 460.000,-.

Brukte ID4 og Enyaq med hengerfeste har jeg sett fra rundt 370.000,-, så det er jo en viss forskjell.
#15
Kjøpe elbil? / Vurderer brukt Tesla Model 3
lørdag 14. januar 2023, klokken 00:14
Som relativt "Teslaskeptisk" hadde jeg aldri trodd jeg skulle komme hit... men en brukt Model 3 begynner faktisk å bli en ganske aktuell kandidat :o. Er tidlig i prosessen, så har foreløpig ikke sett på eller testet noen bil.

Utgangspunktet er at vi ser etter en elbil som kan fungere som familiebil for 2 voksne og 2 gutter på 12 + 16 år. Vil ha hengerfeste med mulighet for å trekke 750kg tilhenger - noe som begrenser antall aktuelle bruktbiler.

Ser i utgangspunktet etter norsksolgt 2019-2020 modell med noe resterende fabrikkgaranti. Mest aktuelt med SR+ som ligger med annonsepriser fra ca. 300K og oppover, (tilsynelatende store variasjoner i pris på Finn.no). Det blir spennende å se hvordan dagens prisreduksjon på Model Y/3 vil påvirke bruktmarked-/priser. Synes kanskje 2019 modeller virker noe høyt priset i forhold til nyere modeller. 

-Er usikker på bakseteplass/høyde, så må ha med flokken for å prøvesitte et eksemplar.
-Hvordan er vinteregenskaper/fremkommelighet på en SR+?
-Ser noen annonserer med Premium interiør, mens andre har delvis Premium - hva er forskjellen?
-Noe annet spesielt man bør være oppmerksom på ved disse årsmodellene? Utstyrsnivå er vel ganske standard?
-Har vel vært utfordringer med lakkvalitet + ujevne karosseriåpninger osv, har dette blitt bedre på nyere modeller?
-Andre kjente feil svakheter man bør være oppmerksom på?

Alternativ til TM3 må bli å strekke budsjettet en del for en brukt ID4 eller Enyaq, men da er vi fort 100K opp i pris. 


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA