Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jorn01

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
torsdag 30. desember 2021, klokken 01:18
Jeg mener jeg fikk opp varsel om lavt 12V batteri et par ganger da bilen var helt ny. Etter det har jeg ikke hatt noen slike meldinger/problemer. (Bilen har f.eks pt stått nedsnødd i 5 dager i -5-15C på fjellet og rapporterer fremdeles "OK" på 12V batteristatus).
Som enkelte har vært inne på allerede, så mistenker jeg at det kan ha vært "noe" i intervallet mellom at bilen forlot fabrikk og ble utlevert som kan ha ført til tømming av/skade på 12V batteri - for noen biler.
(Noe så enkelt som at noen har glemt å låse bilen ved parkering på båt vil vel f.eks kunne føre til at bilen med jevne mellomrom vil våkne opp og forsøke å sende meldinger via bluelink-systemet?)
I så fall - gi det noen måneder og se hva som skjer...
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: V2l
onsdag 22. desember 2021, klokken 00:18
Hvis det handler om å spare penger, så vil jeg tro at det vil være bedre å koble bilen direkte til noen av apparatene som bruker mye strøm, f.eks en panelovn eller to, en kokeplate eller en varmtvannsbereder, etc. innenfor 15A(?) som er max på V2L.
Du vil da ikke bryte noe regelverk.
Løsningen du antyder ville jeg bare ha vurdert som nødløsning ved langvarig stømbortfall - etter først å ha koblet ut hovedsikringen. (Eneste "fordel" vil da være at du kan bruke en av husets kurser m/ tilhørende stikkontakter - istedenfor å ha noen skjøteledning liggende på gulvet).
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ekstralys / LED-bar
onsdag 27. oktober 2021, klokken 16:21
Styrestrømmen hentes fra rød ledning til fjernlyset. (Vedlagt bilde er stjålet fra Facebook-gruppen for Ioniq 5).
Det er mulig å trekke ledning uten å bore. Det er et lite firkantet hull på ca 2cm x 2cm under skiltet som kan benyttes. Det er mulig å fiske igjennom en trekketråd ovenfra.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ekstralys / LED-bar
søndag 24. oktober 2021, klokken 19:27
Her er et bilde fra siden. Har sett at det også er flere tråder om ekstralys på Facebookgruppen for Ioniq 5, også med bilder av lys montert under skilt.   [ You are not allowed to view this attachment ]  
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ekstralys / LED-bar
torsdag 21. oktober 2021, klokken 23:55
Det jeg kjøpte/monterte var; led-bar, lumen rele-ledningssett, monteringsbrakett og "flytende plast" til forsegling av kontakt/kobling. (Hadde allerede elektrotape, strips, ståltråd, lys, drill + bor, baufil, osv - for trekking av ledning og modifisering av skiltplaten jeg kjøpte).

Det er "gammeldags" løsning på lys på Ioniq 5, så ikke behov for canbus.
Jeg hadde ikke lyst til å stikke hull på alle ledningene frem til lysene for å finne styrestrøm - så jeg satte bort koblingsjobben til http://www.aed.no/ - siden disse også er innen gangavstand fra meg.

De tok betalt for 2 timer for jobben, siden de ikke kjente til I 5 fra før.

Den delen av jobben innebærer å skru fast to ferdigkoblede kabelsko til batteriet, feste et rele og klemme på en "strømtyv" for styrestrøm på riktig ledning. (Fremdeles ikke sikker på hvilken farge det er på den ledningen, men jeg kan evt sjekke).

#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ekstralys / LED-bar
lørdag 16. oktober 2021, klokken 23:23
Trakk ledning og monterte lys selv, fikk et firma (AED) til å koble til.
Veldig godt fornøyd.
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
onsdag 13. oktober 2021, klokken 00:30
Statistikken sier at gjennomsnittlig kjørelengde for biler i Norge er ca. 1200 mil per år. Det er omtrent så langt vi pleier å kjøre også.

For oss har I5 tilstrekkelig rekkevidde for alle våre daglige turer, inkludert tur/retur hytta og familiebesøk - uten hurtiglading underveis. Jf. statistikken gjelder dette trolig mange andre også, siden vi altså er nokså gjennomsnittlige.

Uten å kunne mye om dette, så vil jeg anta at de som har behov for å kjøre 100mil om dagen i 200km/h uansett burde velge andre biler enn I5 eller f.eks VW Touran.

Porsche/Lambogini/Ferrari/BMW/AMG/Audi og Tesla har mye lekkert, trolig kan spesielt modellene som benytter flytende drivstoff være gode alternativer 😉
#8
For å oppsummere for egen del, så er saken den at hvis en skal ligge først i køen og også forsøke å ha en oppdragende effekt på køen, så må en legge seg i fartsgrensen +10 km/t på speedometeret. Som regel legger da bilene bak seg med 100m mellomrom og alle har tilsynelatende en hyggelig biltur.
Hvis ikke, så er løsningen for meg å slippe køen forbi og legge meg bakerst.
Som nevn, aldri fått en fartsbot 😉
#9
Det meste er vel sagt allerde i denne tråden, men den engasjerer - og det er bra. Mine tanker:
En må skille mellom det juridiske og det moralske aspektet ved spørsmålet. Det er kun tilfeldig hvis jus og moral sammenfaller.
Du har uansett ikke lov til å leke politi.
Hvis du ligger i fartsgrensen og ser at bilene bak deg begynner å "tråkle" for å komme forbi - så har du moralsk sett plikt til å svinge til side/slippe de andre forbi - fordi din juridisk korrekte oppførsel da innebærer at andre utsettes for fare pga deg.
Juridisk sett skal det svært mye til for at man kan straffes for idiotisk bilkjøring så lenge man ikke bryter fartsgrensen, kjører mot rødt lys/kjøreretningen eller andre klare regler.
Ved langkjøring i den mørke delen av året foretrekker jeg selv å kjøre i kolonne, bl.a pga elgfare. Jeg liker ikke å ligge først i køen, men hvis det blir slik så prioriterer jeg trafikksikkerhet fremfor jus - ved å holde den farten som kolonnen krever.
Hvis køen ønsker å kjøre fortere enn hva jeg er komfortabel med så svinger jeg selvsagt til siden.
Har i løpet av 40 år aldri fått en fartsbot og tenker at dette nok må tilskrives at trafikkpolitiet i praksis utviser skjønn i grensesnittet mellom jus og moral.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ekstralys / LED-bar
tirsdag 21. september 2021, klokken 23:45
Sitat fra: Hrc på tirsdag 21. september 2021, klokken 20:56
Bra pris på Lazer Elite 18 hos Bilradiospesialisten om dagen:

https://bilradiospes.no/lazer/linear18/lazer-linear-18-elite-led-12150-lumen-kombo-975-meter
Takker, bestilt 👍
Da er jeg for min del over på; montere selv / hvem kan evt montere i Asker/Oslo/Drammens-området? (Ekstralys.no mente at den var enkel å montere selv, men jeg behøver i så fall en beskrivelse av hvordan ledninger og rele skal kobles til på Ioniq 5).
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ekstralys / LED-bar
tirsdag 21. september 2021, klokken 16:43
Jeg har forsåvidt vurdert Lazer 18 uten nærlysassistent også, kanskje det er løsningen på fjellveiproblematikken. I så fall blir spørsmålet mer om en like godt kan ta med nærlysassistenten / erfaringer med bruk av Lazer 18 på veier med med mye trafikk.

Ser at denne problemstillingen har vært opp i andre tråder allerede:
https://elbilforum.no/index.php?topic=55211.msg978297#msg978297
https://elbilforum.no/index.php?topic=53962.msg941146#msg941146

#12
(For de som ikke har mulighet til å lade hjemme når strømprisene er som lavest kan dette regnestykket se helt annerledes ut) 😬
#13
Sitat fra: nordmannisverige på mandag 20. september 2021, klokken 08:15
Sitat fra: moby666 på mandag 20. september 2021, klokken 07:21
Solcelletaket virker også når du kjører, kanskje bedre enn når bilen står parkert. Jeg har hatt bilen siden slutten og juni, og har fått totalt 80kwh. Ikke så mye. Synes bilen kler sort solcelletak(har hvit bil), og sånn sett mye kulere enn sort folie,.som hadde vært alternativ til solcelletak. Koster litt å foliere et tak også. Panoramatak er helt uaktuelt for min del, pga dårligere innvendig høyde og mer støy.
Jeg kan sammenligne med mitt soltak på huset her i Malmö, så kan man få en liten oppfatting av hva man kan forvente, selvsagt forskjell på soltimer, solvinkel, størrelse etc på det to takene, men det kan gi en liten forsmak.
80kWh siden slutten av juli er ca 3,4% av det jeg får på mitt hustak på ca 7kWp.
Jeg får ut ca 7,5MWh per år, og 3,4% av det blir rundt 250kWh. Man får tenkte på at solproduksjonen her i Skandinavia er tilnærmet 0 i månedene september-mars. I desember produserte mitt tak 130kWh, motsvarende 4,5kWh på din bil.
Her i Sverige koster solcellene på Ioniq 5 20kkr, så med en avskrivningstid på 20 år, så har solcellene på Ioniq 5 kostet rundt regnet 4kr per kWh.

Blir kanskje feil å regne 20 års avskrivningstid, direkte sammenligning mot hustak, Malmø mot der du bor, ingen slitasje på biltaket etc, men jeg synes 4kr kWh gir deg et lite hint om hva kalaset koster.

edit:Mine solceller kostet meg i underkant av 100kkr, så for 5 ganger prisen får jeg 30 ganger effekten.
Noe å tenkte på om man sikler på solceller på sin nye Ioniq 5.
Interessant. Jeg er ikke uenig, men velger likevel å startet i en annen ende;
Hyundai sier i reklamen at solcellene kan gi 100 mil rekkevidde i året. (En kan vel anta at det er best-case). I så fall vil solcellene grovt regnet ha en verdi på 300 kr per år(?) med nåværende strømpriser.
Da blir verdien av solcellene over 20 år ca 6000 kr, hvilket trolig ikke burde avvike så mye fra ditt resonnement.
(Men personlig tror jeg at prisen på energi må vesentlig opp hvis co2 utslippene skal reduseres).
#14
Hyundai Ioniq 5 / Ekstralys / LED-bar
mandag 20. september 2021, klokken 21:14
Første tur til hytta på fjellet med kjøring i stummende mørke er unnagjort. Min erfaring med lysene på Ioniq 5 (P45) er kort oppsummert at det var helt greit ved kjøring på vanlige østlandsveier, men at lyskjeglen ble altfor smal på svingete fjellveier.

Jeg vurderer derfor å sette på en led-bar. Så langt har jeg vurdert to alternativer:

Kun ekstra fjernlys, f.eks. Lazer Linear 12 Elite (eller tilsvarende).

Ekstra fjernlys med nærlysassistent. Her er det muligens kun(?) Lazer Linear 18 LBA som er aktuell.

Heller foreløpig til den første løsningen, da jeg ikke ser for meg at jeg vil ha særlig nytte av nærlysassistenten ved kjøring i Oslo-området, og at en noe mindre led-bar kan være tilstrekkelig for mitt behov.

Synspunkter og erfaringer mottas med takk.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
lørdag 18. september 2021, klokken 17:30
Takk for svar! Gjelder en Ioniq 5 i mitt tilfelle. Ser ut til at ladekurven går kraftig ned mellom 90% og 100% og går ut fra at den ikke har så mye "ekstra" batterikapasitet over 100%.
Tenker derfor å lade til 90%, så får jeg heller huske å skru av regenerering og slite bort belegg på bremsene fra tid til annen utenom.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA