Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - vinterdekk

Sider: [1] 2 3 ... 20
1
Ville gitt ett lite poeng ekstra til e-Niro som er utstyrt med rails og kan ta 100 kg på taket. Ett mer naturlig sted for permanent takboks enn på Model 3 etter mitt skjønn.

2
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
« på: I går kl. 21:33 »
Ser ut som kom litt mer info idag

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zgvqqw/lanserer-ny-mg-elbil-i-norge-med-firehjulsdrift-og-hengerfeste

Fullt utstyrt 4x4 bil rundt 420 000, billigere enn id4 gtx men burde vel vært under 400 000, 70kw maks ladefart er for dårlig i 2021 og

Tja, MG er mer all exclusive hvor man bruker mest tid på å vurdere fargevalget. Mens VW har tilbehørspakker som inneholder basis ting som ryggekamera og lignende, da blir grunnmodellen fort dyrere.

Dette er også «andre generasjon» MG bil i Europa så kan hende den kommer med noen færre quirks enn noen av de andre nykommerne. MG er en Joker, det kan bli en god suksess selv om konkurrentene i familiefar segmentet kan være teknisk bedre.

3
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
« på: I går kl. 19:00 »
Hmm.. 453-478 kg lastekapasitet er jo mindre enn min nåværende bil (481 kg, Niro).

4
Tipper om vinteren så kan man regne med rundt 15 mil i rekkevidde og kanskje 20 om sommeren på 80-90 motorvei.
Lite effektiv drivlinje kombinert med dårlig aerodynamikk gjør nok at denne bilen ikke kommer lang, de burde hatt det store batteriet fra e-spacetourer tilgjengelig ihvertfall på L2 versjonen.

Takk for rekkeviddeanslag. Det bør reflekteres i prisen for å veie opp for akilleshelen med lite batteri. Jeg regner med at batteriet er lett å få opp i ladetemperatur i kaldt vær og at det tåler mange ladestopp på langtur. Det får man forhåpentligvis svar på når disse blir testet under kjølige norske forhold. Men med bare 5-10 kWh større batteri så hadde valget blitt mye lettere, da hadde det ikke vært like nøye med denne tråden for å avdekke realistisk rekkevidde for min del.

5
Søstermodellen til Citroen e-Berlingo, Peugeot e-Rifter, er nå tilgjengelig i EV-Database.  8)

L1: https://ev-database.org/car/1522/Peugeot-e-Rifter-Standard-50-kWh . Rekkeviddeestimat 140-300 km. Kombinert kaldt vær 170 km (tallet jeg antar er mest relevant på norske fylkesveier).

L2: https://ev-database.org/car/1523/Peugeot-e-Rifter-Long-50-kWh . Rekkeviddeestimat 135-290 km. Kombinert kaldt vær 165 km (tallet jeg antar er mest relevant på norske fylkesveier).

6
Citroën / Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 10:37 »
Digg. Da er 2022 e-Berlingo (alpha) i ABRP, 243 WH/KM @ 110 km/t. 8)

Nissan e-NV200 40 kWh (beta) har 223 WH/KM @ 110 km/t referanseforbruk så det kan hende ABRP starter litt konservativt med den nye e-Berlingo’en? Men jeg ser at jeg må legge inn svært vanskelige føreforhold før det ikke lar seg gjøre å kjøre den ruten på 70 + 70 km t/r som vi kjører 1-2 ganger i måneden. Og med så vanskelige kjøreforhold er det ikke noe tap å holde seg hjemme.

7
Citroën / Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
« på: Lørdag 19. Juni 2021, klokken 20:18 »
Takk, CitB59EL.

I denne TU artikkelen forklarer de at forbrukstallene viser hvor mye man må lade for å kjøre 100 km, altså da er ladetap med ombordladeren tatt med.

Sitat
Det faktiske forbruket under kjøring kan du regne deg frem til selv, dersom produsenten ikke oppgir dette. Dette kan du finne ved å dele den tilgjengelige batterikapasiteten på rekkevidden.

For Tesla Model 3 blir dette 75 kilowattimer delt på 580 kilometer ganger 100, som gir et forbruk på 12,9 kilowattimer per 100 kilometer.

Sammenlignet med WLTP-forbrukstallet på 16 kilowattimer per 100 kilometer, kan vi altså regne ut at ladetapet er 19,4 prosent.

75 kWh er brutto kapasitet og 580 km er WLTP rekkevidde for M3 LR. Men jeg tror de egentlig sikter til netto kapasitet.

https://www.tu.no/artikler/hvorfor-er-det-sa-stor-forskjell-pa-oppgitt-og-faktisk-forbruk-pa-elbiler/503151

Tar jeg netto kapasitet å deler med WLTP og ganger med 100 (slik du gjorde), kan jeg ut fra differansen beregne ladetapet.

For kort lengde:

45 kWh / 285 km * 100 = 15,8 kWh / 100 km reelt forbruk. Ca. 19-20 % ladetap ift. 19,3-19,7 kWh / 100 km.

For lang lengde:

45 kWh / 278 km * 100 = 16,2 kWh / 100 km reelt forbruk. Ca. 19% ladetap ift. 20 kWh / 100 km.

Med andre ord, jeg forstod ikke betydningen av oppgitt WLTP strømforbruk/forbruk så det ble litt feil tidligere. Og bilen vil bare oppnå WLTP rekkevidde så lenge man klarer å holde snittforbruket i løpet av en kjøretur på rundt 16 kWh. :)

8
Kjøpe elbil? / Sv: Blir elbil dyrere eller billigere?
« på: Lørdag 19. Juni 2021, klokken 07:35 »
Prisene kommer sannsynligvis ikke til å gå opp med større produksjon og flere lagerbiler i 2022. Til neste år vil forhandlerne antakelig ha god tilgang på lagerbiler av elbiler som kom(mer) på markedet i år.

9
Citroën / Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
« på: Torsdag 17. Juni 2021, klokken 18:00 »
Citroen Tyskland har nevnt forbrukstall her:
https://www.citroen.de/modelle/citroen/e-berlingo.html

Sitat
Forbruks- og utslippsverdier:

Lengde M:
Nye Citroën ë-Berlingo (50 kWh batteri), elektrisk motor 136, 100 kW (136 PS): kombinert strømforbruk: 19,7-19,3 kWh / 100 km ; CO₂-utslipp: 0 g / km; Rekkevidde opptil 285 km, CO₂ effektivitetsklasse A +

lengde XL:
Ny Citroën ë-Berlingo (50 kWh batteri), elektrisk motor 136, 100 kW (136 PS): kombinert strømforbruk: 20,0 kWh / 100 km ; CO₂-utslipp: 0 g / km; Rekkevidde opptil 278 km, CO₂ effektivitetsklasse A +

Litt usikker på hvordan man skal tolke tallene, vil regnestykket under være rett?

Kort utgave: 45 netto batterikapasitet / {19,3|19,7} kWh * 100 = {233|228} km rekkevidde i 100 km/t.
Lang utgave: 45 netto batterikapasitet / 20 kWh * 100 = 225 km rekkevidde i 100 km/t.

10
Citroën / Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
« på: Tirsdag 15. Juni 2021, klokken 13:43 »
Del batterikapasiteten på 2 så er du nærmed rekkevidden i mil.😉
25 mil, oh yes. ;) Ja, det er nok rundt >15 (eller 7+7) mil på en utfordrende vinterdag det kan ende opp med i praksis.

11
Citroën / Sv: Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
« på: Mandag 14. Juni 2021, klokken 19:25 »
Peugeot e-Rifter har 172 miles WLTP på kort 5-seter, og 166 miles WLTP på lang 7-seter, i UK.

172 miles = 276,8 km.
166 miles = 267,2 km.

Og 615 kg lastekapasitet på kort versjon er jo bra så man får utnyttet plassen.

Ref. https://www.peugeot.co.uk/content/dam/peugeot/uk/b2c/buy/price-and-spec-guides/pdfs/rifter-price-spec-guide.pdf

12
Elbiler i media / Sv: Hvor reelle er bilbransjens lovnader om at de satser på elbiler?
« på: ſøndag 13. Juni 2021, klokken 04:09 »
Jeg tror i min naivitet at (også) bilbransjen søker å tilfredsstille sitt publikum ved å produsere hva markedet etterspør. Dette som mitt enkle svar til spørsmålet som er stilt av TS.

Det er en slags parallell til at vi i Norge tilfredsstiller etterspørselen av olje og gass fra Nordsjøen. Det er lett å rettferdiggjøre i en nasjon som en gang var fattigere, selv om det innerst inne skaper litt dårlig samvittighet.

Bilprodusentene vil derfor en dag hovedsakelig selge elektriske biler og Norge vil bytte ut oljeplattformer med flytende vindkraftanlegg. En dag.

13
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 16:28 »
Kan hende bakseteplassen bare har blitt gitt større prioritet? Virker som at kineserne prioriterer litt annerledes når de designer bilene, i og for seg forståelig med stort hjemmemarket.

14
Kjøpe elbil? / Sv: Finner ikke den elbilen jeg vil ha. 4WD og god rekkevidde.
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 09:39 »
EQA virker både effektiv og lader bra, vanskelig å gå feil der om bilen passer ellers. Er enig i at utseende ikke ser så spennende ut.

15
Plugg-inn hybrider / Sv: Kia Niro Plug-In - Forbruk
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 09:09 »
Modusene denne bilen har er:

  • EV - automatisk valgt når man lader bilen med kabel, prioriterer elektrisk framdrift.
  • HEV - automatisk valgt når batteriet er <20% eller man manuelt velger det for å oppretteholde batterinivået til senere, bilen bruker hovedsaklig ICE men veksler til elektrisk så snart den har mulighet til det.
  • Sport - begge motorene stilles alltid til disposisjon for å drive hjulene. Batterinivået øker som en bieffekt av at ICE-motoren kjører nonstop (tomgang eller driver hjulene alt ettersom), men modusen prioriterer ikke lading. Den er bare nødt å lade batteriet for å ikke kaste bort energi, energi som er nødvendig for å drive den elektriske motoren.

Tipper veldig mange eiere aldri bruker sport-modus i praksis og lar automatikken bestemme. Det er mest nyttig over fjelloverganger f.eks., når det er reell sjanse for å kjøre batteriet så lavt at man kun har ICE framdrift.

Sider: [1] 2 3 ... 20