Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - vinterdekk

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitsubishi Eclipse Cross til Norge med EV/seriehybrid/parallelhybrid
« på: ſøndag 29. November 2020, klokken 19:06 »
RAV4 er en ganske økonomisk SUV selv som hybrid, og forbruksvingningene på en Outlander virker litt høye. Jeg går ut fra at man kan kjøre Outlander mer økonomisk om man er veldig disiplinert. Det har mindre konsekvenser med den lille bilen jeg har nå om jeg kjører en måned uten å lade, lengre el. rekkevidde og ikke så høyt forbruk i hybridmodus.

2
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
« på: ſøndag 29. November 2020, klokken 18:42 »
Ja, det er en god start, enig med det. Litt fordel for koreanerne her med ladeluken i front antar jeg.  :+1:

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
« på: ſøndag 29. November 2020, klokken 17:01 »
Hmm, litt nyskjerrig hvordan disse «buss-skurene» fungerer med ymse bilpåheng som tilhengere og campingvogner. Noen tanker?

4
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitsubishi Eclipse Cross til Norge med EV/seriehybrid/parallelhybrid
« på: ſøndag 29. November 2020, klokken 13:18 »
Har ikke kjørt noen av delene, men tror jeg faktisk ville ønsket meg en rav4 hybrid framfor en ladbar Outlander (tørst og kort rekkevidde), ja.

5
Elbiler i media / Sv: HybridGate?
« på: ſøndag 29. November 2020, klokken 09:13 »
EPA målene er forresten mye bedre enn WLTP, de oppgir også EPA målt i bensin/hybrid modus. Ikke alle modellene har samme navn og konfigurasjon på det amerikanske markedet, men man får en bedre ide.  :)

Vedlagt bilde viser forbruk i liter/100km (man kan velge enhet). Toyota Prius PRIME er kanskje den som kommer best ut, så greit referansepunkt. Tallene er høyst realistiske ut fra mine egne erfaringer med Kia Niro.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Edit.. Toyota RAV4 plugin har veldig lavt forbruk og god rekkevidde i forhold til bilklassen.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

6
Dacia Spring Electric / Sv: Blir Dacia Spring Norges rimeligste elbil?
« på: Lørdag 28. November 2020, klokken 18:56 »
Marginene er vel så små at de må øke prisen dersom de ikke utnytter produksjonslinjen for eksisterende Renault City K-ZE. Hele poenget med Dacia er å selge nybil til bruktpris. Om Dacia introduserer en større elbil om noen år har de kanskje mer margin for å produsere i Europa, kanskje..

7
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Lørdag 28. November 2020, klokken 18:45 »
Jeg registrer at de første 21 modellene dukker opp på Finn nå, bare en av disse  hadde vin-nummer som var kjent i Statens Vegvesen. Den var importert og uten oppgitt hengervekt (norsk 2021 modell kan bestilles med 300 kg hengervekt, vet ikke om det gjelder for alle bilene).

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Om elbilsalget i Europa – på Hacker News
« på: Lørdag 28. November 2020, klokken 17:00 »
Alle biler er elektrifiserte med 12 voltsbatteri strengt tatt.  :police:

Effekten av MHEV og mer moderne bensinmotorer forsvinner så lenge hele kontinentet bytter til større og tyngre biler. Litt lei utvikling, men elektrifisering hjelper selv om det er mange bekker små...

9
Elbiler i media / Sv: HybridGate?
« på: Lørdag 28. November 2020, klokken 13:29 »
Motor har forøvrig en artikkel om «hybrid-gate» saken, med respons fra mitshi, bmw og volvo. https://motor.no/a/186215

10
Elbiler i media / Sv: HybridGate?
« på: Lørdag 28. November 2020, klokken 12:25 »
Var en undersøkelse tidligere som viste at det var en sammenheng mellom elektrisk rekkevidde og gjennomsnittlig elektrisk kjøring hos den jevne plugin hybrid-eieren. Så rav4 plugin er vel framtidsrettet i at den er med på å øke standarden for gjennomsnittlig elektrisk kjøring. Tipper det vil selges mange ladbare hybridbiler noen år til. Framskritt for ladbare hybrider til tross, elbilene kommer til å vinne på økonomi.

11
Elbiler i media / Sv: HybridGate?
« på: Lørdag 28. November 2020, klokken 07:50 »
Man behøver ikke å kjøre henger hver uke som nevnt over, blir en nedgradering for de fleste å ikke kunne trekke henger man eier i det store og hele. Mest ett problem i kompaktbil-segmentet riktig nok.

12
Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Kjempefin oversikt, har bokmerket den.

En elektrisk Citroën C5 Aircross med noe hengervektkapasitet kan potensielt bli en bil uten kompromisser for min del. Det positive er at det kan komme noe fra PSA gruppen når eVMP "Electric Vehicle Modular Platform" lanseres i 2023. Og dagens PSA elbiler (e-2008 og venner) har fått mange mil på veien og dertil brukererfaringer.

Man kan nesten håpe på stasjonsvogner basert på eVMP med tanke på at det er så mange merker i PSA.

Dersom C5 skulle blitt aktuelt for meg og mine lange unger måtte de trukket frontruten litt lengre frem (siden de ikke trenger bensinmotor osv), og laget litt bedre beinplass....

Ja enig med deg. Den endelige elbilvarianten må prøves, virker genialt om man kan skyve bakre sete godt bak når man trenger det.

13
Elbiler i media / Sv: HybridGate?
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 23:10 »
Ingen bensinbil klarer 0.15l/mil på langtur, haha. 0,5 l/mil ok..

14
Elbiler i media / Sv: HybridGate?
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 11:12 »
Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
Mitsuen er vel ikke en tung bytraktor ?

Det er vel i by hybridene har sin fordel. Vår hybrid Audi kjører stort sett i byen og lades hver dag. Etter 5 år så er snitt forbruket 0.22l/mil mot lovet 0.14l/mil, ikke så værst. Men særlig på vinteren er rekkevidden tragisk og den vil ikke kjøre på strøm under -10 grader.

Du har rett, den er ikke så tung når jeg ser etter. Men sammenligner man Mitsubishi Outlander plugin hybrid med Hyundai Ioniq plugin hybrid, mener jeg at Ioniq tar miljømedaljen med god margin.

0.22l/mil i snitt er svært bra. Har 0.26l/mil akkurat nå, ser ut til at snittet påvirkes av at jeg for tiden kjører mye småturer med kald motor og at bilen ikke kommer med elektrisk varmer. Må kjøre noen kilometer inntil forbruket går ned på denne årstiden.

Det er et paradoks at små plug-in hybrider nesten ikke får CO2 fradrag. BMW i3 REx skulle for eksempel hatt en negativ CO2 avgift på rundt -64000 kr, men fordi den er så lett får den bare ca 13000 kr i vektavgift. En negativ CO2 avgift kan bare trekkes fra på vektavgiften, ikke på momsen. Dermed går den glipp av en avgiftslette på over 50000 kr.

CO2-avgift, kr/(g/km)   
fradrag per g mellom 50-87 g   792,95
fradrag per g under 50 g           932,92

Kia Niro Plugin har 2400 kroner i reg. avgift, Niro (vanlig hybrid) har ca 55000 kroner i reg. avgift iflg. dagens priser. Hva betyr det at BMW i3 REx burde hatt negativ CO2 avgift?

Det virker uheldig om i3 REx ikke har mulighet til samme reg. avgift som andre lette plugin hybrider visst jeg forstår deg rett.

Ladbare seriehybrider (om det eksisterer) eller elbiler med rekkeviddeforlenger er antagelig mer effektive enn serie-parallell hybrid med svak elmotor og sterkere bensinmotor. Bedre rekkevidde og sterkere elmotorer iforhold til bensinmotor vil gjøre at flere motiveres til å lade.

15
Elbiler i media / Sv: HybridGate?
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 05:27 »
Ut fra utslippkalkulatoren på smartepenger (https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/883-beregn-bilens-co2-utslipp) ligger min Kia Niro 108% over oppgitt 29 co2/km basert på snittforbruk. Reelt co2 utslipp blir da 60 g/km.

Hva bilen oppgir kan jo være optimistisk. Runder jeg opp snittforbruket til nærmeste hele tall blir utslippene 140% over og 70 g/km reelt.

Litt vanskelig å trekke parallell til testen, det står at The BMW X5, Volvo XC60 og Mitsubishi Outlander slapp ut 28-89% mer CO2 enn annonsert under optimale forhold. Optimale forhold ville for meg bety kjøring på sommerhalvåret og under optimal kjørelengde/kjørerute.

Gjennomsnittlig utslipp på personbiler i EU er 121,8 g/km iflg. https://motor.no/a/120008 Det er ut fra oppgitte tall ikke beregnet ut fra normalt bruk så jeg antar det faktiske tallet er endel høyere.

Konklusjonen er vel, ja plugin hybrider er dessverre ekstremt påvirket av kjøremønster, vinter og ladevaner. Samtidig er det ukomplisert å kjøre mer miljøvennlig enn bilparken forøvrig.

Sider: [1] 2 3 ... 9