Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Elbileier fra Sandnes

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
ID.3 / Sv: Leveringstid 2022
« på: I går kl. 15:28 »
Jeg bestilte i oktober 2021 og fikk da "Antatt leveringsuke/år: 52/22". Spørsmålet nå er jo om dette blir en facelift-versjon? Facelift skal angivelig komme i 2023 - men blir det 2023 eller 2024 modell tro? For ordens skyld, jeg regner ikke med jeg får en GTX-versjon uten å evt betale ekstra.

https://www.motor1.com/news/584177/vw-id3-facelift-gtx-2023/

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilrabatten i bomringen kan bli skrotet
« på: Tirsdag 26. April 2022, klokken 20:49 »
Slik jeg oppfatter det, har ennå ikke Oslo satt bompengetaksten for elbiler til 50%. Hvorfor ikke bruke handlingsrommet man allerede har? Her mistenker jeg at det er Senterpartiet som vil ha likhet mellom fossil- og elbiler, som bruker kollektivtrafikk som vikarierende argumentasjon.

Ellers, f.eks. i Sandnes/Stavanger, fjernet man rushtidsavgift pga motstanden mot de svært høye bomavgiftene. Men skal man ha folk over på kollektiv, må man enten opp med bomprisen eller ned med kollektivprisene.

3
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Legoland, ladekø og Legolas
« på: Tirsdag 12. April 2022, klokken 19:12 »
Nå i påsken er tre av fire Ionity ladere i Skanderborg ute av drift, og to av fire ute av drift i Norager. Da blir det stress med å nå danskebåten.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 15:07 »
Jeg tenker at effekt-leddet i nettleien i prinsippet er fornuftig. Tenk når alle i nabolaget kommer hjem kl 17 og plugger elbilen til lading med maks effekt på 7.4kW eler 11kW? Når disse samtidig skrur på induksjonskoketoppen, blir det en skikkelig forbrukstopp. De aller fleste elbiler har jo gjerne max brukt 20 kWh på en vanlig dag og klarer fint å lade opp igjen gjennom natten med en mye lavere effekt. Jeg vil tro de fleste klarer seg med under 10 kWh maksforbruk pr time dersom man gjør enkle justeringer. Men selvsagt, er man f.eks. taxisjåfør, blir det en ekstrakostnad med den nye modellen.

5
ID.3 / Sv: VW ID.3 vs. konkurrerende biler
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 00:17 »
Har nettopp bestilt en ID.3 58kWh Sport med en god del utstyr, med levering forhåpentligvis til sommeren.
Men jeg innser at hvis jeg hadde kjøpt Cupra Born med samme utstyrsnivå, hadde jeg sannsynligvis spart rundt 30.000 kr. Så jeg vil iallfall anbefale å vurdere denne før man bestiller. Det er jo mer eller mindre samme bilen. Mangler Matrix lys og transportfeste. Trenger man ikke det, er Cupra en bedre deal.

6
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Lørdag 25. ſeptember 2021, klokken 23:24 »
Og hvis du trenger en 100kWh i sommer du endre abonnement for en måned eller 2.
For min del er ES6 mer aktuelt, håpe på 30 september det er mer info om når denne eventuelt vil kommer til Norge.

Det blir spennende å se når 150 kWh-batteriet kommer, hva man gjør rundt påske, pinse og fellesferie hvis alle vil bytte fra 75 kWh til 150 kWh da. Tipper man må oppgradere batteriet mange måneder i forveien hvis man skal være sikker på at bytte skal være mulig.

7
ES8 / Sv: Bilder og videoer
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 17:32 »
Den litt lave scoren kan ha med at den har færre airbager enn f.eks Audi Q4. Mangler kneairbag fremme og har heller ikke airbag mellom fører og passasjer.

8
Kjøpe elbil? / Sv: BYD Tang, Mercedes EQA 350 AMG, Volvo XC40 eller noe helt annet?
« på: Tirsdag 07. ſeptember 2021, klokken 21:46 »
Jeg har selv en XC40 elbil, men liker å se på det nye som kommer. I helgen prøvesatt jeg en Model Y -- den har selvsagt plass til litt mer bagasje enn Volvoen, men du får mer inn i Volvoen enn du tror på grunn av at den ikke har coupe-form bak. Jeg gikk litt skuffet ut av Model Y´en, som jeg ikke følte var spesielt mye større, faktisk. Baksetet var like smalt om ikke smalere enn i Volvoen. Prøvekjør Volvoen før du bestemmer deg :). Men vent gjerne på Nio ES8 hvis du trenger en større bil.

9
ES8 / Sv: iX mot ES8
« på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 20:10 »
Trenger man av og til mer enn 5 seter, må det jo bli ES8. Også en fordel at man kan oppgradere batteriet til 150 kWh faststoffbatteri om et par år.

10
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 18:16 »
Litt spent på hvordan dette vil fungere. Optimistisk vil en batteribyttestasjon klare 10 biler på 40 minutt. I praksis opptar nok stasjon pluss venteområde kanskje 10 parkeringsplasser, som kunne ladet 10 biler på samme tid hvis det stod hurtigladere her. Selvsagt hvis det ikke er mye kø, dvs bare en eller to biler foran deg, vil batteribytte være interessant.

Kanskje den viktigste nytten med batteribytte er å kunne oppgradere batteriet f.eks fra 70 kwh til 150 kWh for feriereiser, for så å kunne bytte tilbake til 70 kWh for hverdagsbruk. Men jeg tror de fleste vil permanent ha størst mulig batteri installert.

11
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Lørdag 28. August 2021, klokken 18:47 »
To voksne pluss tre ungdommer blir fort 300kg. For oss som da ikke kan klare oss med 90kg for bagasje/takboks osv, er det kanskje håp om at 7-seteren som kommer neste år vil tillate 150kg nyttelast mer?
I så fall så forsvinner hele argumentasjonsrekka om at det er på grunn av høy toppfart eller på grunn av forbrukstesting (WLTP) at de har lav tillatt totalvekt, for 7-seteren har vel samme toppfart og WLTP..?
Spørsmålet er om det er lov å registrere en bil som 7-seter dersom den ikke kan ta 7x75kg vekt (sjåfør inkludert)? Men vi får vente og se.

12
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Lørdag 28. August 2021, klokken 11:20 »
To voksne pluss tre ungdommer blir fort 300kg. For oss som da ikke kan klare oss med 90kg for bagasje/takboks osv, er det kanskje håp om at 7-seteren som kommer neste år vil tillate 150kg nyttelast mer?

13
Kjøpe elbil? / Sv: Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
« på: ſøndag 15. August 2021, klokken 20:42 »
Jeg er selv veldig fornøyd med min XC40 P8. Vil spesielt trekke frem Android Automotive infotainment systemet som fungerer veldig bra med taleassistent som tilogmed forstår jærdialekt :). Også veldig god opplevd kvalitet innvendig. Rekkevidden i praksis er nok 37-40 mil på sommeren, og kanskje 27 mil på vinteren. Det er likevel nok til å rekke frem til neste lynlader eller til destinasjonslader. Hvis jeg skulle vurdert å bytte XC40en ut med noe annet, ville jeg ikke vurdert ID.4/Enyaq osv, men heller sett på f.eks BMW iX evt iX3 dersom firehjulstrekk ikke er så viktig. Jeg har sittet i ID.4 og Enyaq, men som familiebil ville ikke disse tilført noe særlig ekstra mtp plass innvendig eller mtp kjøreopplevelse, utover det jeg i dag har i XC40. På papiret er bilene større, men med lasting opp til taket får man svært mye inn bak i XC40en. I tillegg er XC40en sprekere. BMW iX virker veldig spennende, litt ala BMW i3 som jo er blitt en klassiker med nye materialer og litt uvanlig form.

14
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: ſøndag 15. August 2021, klokken 19:21 »
Hvis du klarer vente et år til, kommer vel VW sin Buzz (ID.7) - forhåpentligvis med hengerfeste og rimelig god rekkevidde. Eller du kan ta en kikk på BYD Tang som vel kommer til forhandlerne disse dagene. Jeg er litt skeptisk til realistisk rekkevidde på denne før den er skikkelig testet, men det kan fort bli bra. Ellers kommer Volvo XC90 neste år hvis det er et alternativ.

15
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
« på: ſøndag 01. August 2021, klokken 12:42 »
Syvseteren kommer nok ikke før godt uti 2022.
Kilde?

Tesla sine leveranser er vanskelige å predikere, det går på rykter. Sjekk f.eks. innlegg i "Tesla Model Y Norge" gruppa på Facebook. Et innlegg 24. juli refererer til en samtale med en ansatt i Tesla (Oslo) som antydet sommer/høst 2022, men det spekuleres i at anslaget er vel pessimistisk. Det finst flere lignende rykter på at 7-seteren kommer i 2022 etter at Performance modellen først er blitt levert. Men du finner nok ingen offisiell Tesla-info om dette per i dag.

Sider: [1] 2 3 ... 5