Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pewan

#1
Tesla Pickup / Sv: Vekt - B-lappen eller C1?
onsdag 04. desember 2019, klokken 10:14
Hva mener du med praktisk kjørbar?
#2
Tesla Pickup / Sv: Har du bestilt cybertruck?
onsdag 04. desember 2019, klokken 10:12
Ikke noe C1 for meg heller - var vel litt svartmaling det der.

Har BE, tatt før 2013 - så da gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt. Det skulle holde  8)

Forresten dengang (rundt 2006) var BE bare et lite teorikurs, 1 kjøretime og oppkjøring. Vet ikke hvordan det er i dag.
#3
Tesla Pickup / Sv: Vekt - B-lappen eller C1?
tirsdag 03. desember 2019, klokken 17:06
Sitat fra: Edison på tirsdag 03. desember 2019, klokken 16:44
Sitat fra: Pewan på tirsdag 03. desember 2019, klokken 13:46
Får ikke dette til å stemme. BE er vel nok for de fleste. Her er hva Statens Vegvesen skriver:


Problemet er ikkje hengarvekt, men at bilen ikkje kan ha over 3500 kg tillatt totalvekt med førarkort B/BE. Dersom Cybertruck blir bortimot eller over 3 tonn i eigenvekt blir det vanskelig å få registrert bilen med 3500 kg totalvekt, og lovleg last blir veldig lav.

Hvorfor kan ikke bilen ha over 3500 kg totalvekt med førerkort BE? SV skriver jo: skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Altså vises det til tilhengerens totalvekt, ikke bilens totalvekt?
#4
Tesla Pickup / Sv: Vekt - B-lappen eller C1?
tirsdag 03. desember 2019, klokken 13:46
Får ikke dette til å stemme. BE er vel nok for de fleste. Her er hva Statens Vegvesen skriver:

Tar du klasse BE 19. januar 2013 eller senere, skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Tok du klasse BE før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt.


Altså med B-lappen kan tillatt totalvekt for bilen være være inntil 3500 kg + maks 750 kg tilhenger. Med BE-lappen kan bilen være være inntil 3500 kg + maks 3500 kg tilhenger.
#5
Tesla Pickup / Sv: Har du bestilt cybertruck?
tirsdag 03. desember 2019, klokken 13:45
Får ikke dette til å stemme: Her er hva Statens Vegvesen skriver:

Tar du klasse BE 19. januar 2013 eller senere, skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Tok du klasse BE før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt.


Altså med B-lappen kan tillatt totalvekt for bilen være være inntil 3500 kg + maks 750 kg tilhenger. Med BE-lappen kan bilen være være inntil 3500 kg + maks 3500 kg tilhenger.
#6
Tesla Pickup / Sv: Har du bestilt cybertruck?
mandag 02. desember 2019, klokken 23:59
Hva med BE førerkort?

Skal du kjøre bil og henger med tillat totalvekt over 4250kg trenger man førerkort i kl BE. Denne klassen gir rett til å føre vogntog(bil+henger) over 4250kg og inntil 7000kg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA