Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - que

#1
EQB / Hva har du valgt av utstyr?
lørdag 29. januar 2022, klokken 19:28
Til dere som har bestilt; hva har dere valgt av ekstrautstyr?

Hva tenker dere er absolutt nødvendig og hva kan man klare seg uten?

Hadde vært greit med litt innspill da jeg tenker å bestille i løpet av neste uke...
#2
i-Pace / Sv: Kulevekt på tilhengerfeste 45kg?
tirsdag 04. mai 2021, klokken 18:53
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:43
Jeg har en EasyBase og en Thule Backup 900 https://bilxtra.no/thule-back-up-900-bagasjeboks-420l-solv

Kjørte en hel sommer med det uten at det var noe problemer selv om jeg lastet ca. 30kg i boksen. Merket ingenting på kjøreegenskaper og forbruket gikk heller ikke opp. Det er et Brink henger feste og de tåler mye mer enn 45kg, tror nok begrensningen er satt ut fra et bekvemmelighets synspunkt.

Easybase sitter som støpt på kula, den vil ikke falle ned.

Det finnes jo en easybag også, den veier kun 4kg, https://bilxtra.no/thule-easybag-315l-sort.

Merk: på Easybase erstattet jeg den bakre bøylen med stropper slik at det var enkelt å åpne bakluka.

Takk for godt svar.

Det er helt klart at festene tåler vesentlig mer enn 45kg. Noe av typegodkjenningen er, som du sier, av hensyn til kjøreegenskapene til bilen. Men med en henger på, vil det uten tvil i humper, over hauger og ned i dumper, utøves svært varierende trykk og drag på kula, hvor 45kg er ment å være nullpunktet. Det burde vært en typegodkjenning for henger og en egen rubrikk for sykkelstativ.

Nok om det; uansett hva som går eller ikke, ønsker jeg ikke å handle en bil med vissheten om at jeg er nødt til å "bryte loven" tre-fire ganger i året, hvis det gir mening  ;) Noen kan sikkert mene at vi bør lære oss å pakke mer fornuftig, men det vil neppe være aktuelt. Får heller sette meg inn i hva som finnes av små hengere, og håpe det allerede nå er noen som går innafor 100km/t-reglene som er rundt hjørnet.

#3
i-Pace / Sv: Kulevekt på tilhengerfeste 45kg?
tirsdag 04. mai 2021, klokken 11:38
Jeg vurderer å kjøpe en I-Pace etter å ha prøvekjørt én i helgen, men maks kulevekt på 45kg bekymrer og er en mulig bealbreaker.

Kommer fra Volvo v70 (med takboks) som langtursbil, og den er lastet til taket på ferieturene våres. Var egentlig fast bestemt på E-tron, men kjøreegenskapene og gleden jeg hadde ved å kjøre Jaguar var noe eget, samt det føles lite fornuftig å kjøre en så stor bil som E-tron i det daglige. Derfor vurderer jeg mindre biler og bagasjeboks for å få med det som "må" med de 2-4 gangene i året der lastevolum er prekært.

Sett på Thules bokser med stativ hvor egenvekten er rundt 30kg, da er det kun 15kg igjen til bagasje, og det blir problemematisk når teltet veier 27kg.

Noen som bruker lastebokser på I-Pace´n sin? Finnes det noe der ute som har lav nok vekt til at man faktisk får lastet én del i de?
#4
Audi e-tron / Sv: E-tron på Finn.no
torsdag 22. april 2021, klokken 23:42
Sitat fra: FaradayCage på lørdag 17. april 2021, klokken 11:28

Takk for tips. Har tatt en ringerunde til de 10 mest aktuelle e-tron 55 på Finn og flere sier at de kan gå merkbart ned i pris ved hurtig handel.

Jeg er i samme situasjon som deg, vurderer e-tron fra forhandler eller en 3-12 md gammel brukt.

- Er det bilbutikker eller privatpersoner du har hatt kontakt med?
- Hvor stort prutningsmonn har de som regel?

Ikke så ofte jeg handler bil, og veldig dumt av meg hvis jeg går inn og handler til pålydende.

Hva er oppfattelsen til folket i forumet her om tysk import? Vurderer enten "lagerbil" fra forhandler til ca 800k (s-interiør, men uten hud, Matrix og night Vision) eller ca 6md 2xS med "alt utstyr" fra Tyskland til ca 750k.
#5
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
onsdag 14. april 2021, klokken 22:21
Sitat fra: Svolar på onsdag 14. april 2021, klokken 22:09

Launch edition S competition


Noen som klarer å gå gjennom prislista og er kjappe på kalkulatoren for å finne ut hva en slik bil ville koste her hjemme?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil kan passe meg?
torsdag 11. februar 2021, klokken 09:23
Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:35
Sitat fra: batterimannen på onsdag 10. februar 2021, klokken 21:16
e-tron (660) har større bagasjerom enn EQC (500) iX3 (510), I-Pace (530), ID.4 (543), Enyaq (585).
Og V70 har ett bagasjerom på 555 etter VDA så vidt jeg kan finne. Så alle disse burde være aktuelle.

VDA er fint, men det kommer an på hvilken målemetode i VDA-standarden som er brukt. V210 som er mest brukt for sedaner, V211 og V212 som blir brukt på stasjonsvogn, eller V215 for stasjonsvogn med lastegitter/-nett. Og i mitt tilfelle så er det siste mest relevant for sammenligningens skyld. Det som er slående når jeg har målt V70 og E-tron selv, kommer jeg frem til omtrent samme målet fra seterygg til dør, bredden på rommet og høyden, selv om det er over 100 liter som skiller disse på papiret. Jeg har ikke klart å finne ut hvilken av målestandardene som er brukt på de forskjellige bilene.

EQC testet jeg for et par uker siden og bagaserommet her er betraktelig mindre enn V70. iD4 on Enyaq er jeg veldig spent på å få sett og målt selv.

Ref: https://dinside.dagbladet.no/motor/de-ulike-malemetodene/62476749
#7
Kjøpe elbil? / Hvilken elbil kan passe meg?
onsdag 10. februar 2021, klokken 15:16
Hei, tenker på å bytte ut min Volvo V70 som begynner å dra på årene med en elbil. Har i dag en Kia Soul (2018) som bil nummer to og er veldig fornøyd med det. Problemet oppstår på langturer, hvor bagasjeplassen kommer til kort på Kia´n.

Kort og godt leter jeg etter en bil hvor det omtrent like mye bagasjeplass som V70, da vi kjører flere ganger i året hvor bagasjen er stappet fult til taket. Det må også være god plass til to barn i barnesete (5 og 7 år) hvor en voksen kanskje kan sitte relativt bekvemt i mellom setene en gang i blant, når farmor skal være med på tur. Kona og bikkja skal også ha sin plass, selvfølgelig  :)


Har sett for meg Audi Etron, da denne har relativt like mål på bagasjerommet som V70, men har kanskje vært litt for "låst" i den bilen, så jeg vil høre om det er andre forslag til bilmodeller å studere. Har tilgode å forsøke å sitte i midten mellom de to barnesetene våres, men innbiller meg at det blir vel så trangt her som i Volvoen.

Gleder meg til å se VW iD4 på noe annet en papiret, få mitt eget inntrykk av bagasjerommet, og måle lengde/bredde/høyde selv.

Tesla Model X er ikke aktuell, da vi er veldig avhengig av takboks både sommer og vinter.

Stor fordel med hengerfeste så lenge det er godkjent med mer enn 700kg.

Rekkevidde og lading er ikke essensielt, da jeg er vant med elbil med kort rekkevidde og vet hva jeg kan forvente når det kommer til turplanlegging.
#8
ID.4 / Sv: ID.4 Visningsbiler
onsdag 20. januar 2021, klokken 12:51
Jeg fikk til svar fra lokal VW-forhandler (i en relativt liten by) i går at de venter demobiler først i mars. Årsakene til forsinkelse er som følger: Covid 19 og at biler skal flashes med siste software.

Siste punktet kan det jo kanskje være noe i, med tanke på feilene på iD.3, og iD.4 har  mest sannsynlig mye av den samme softwaren.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA