Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Robert E-Niro

#1
Kia Niro EV / Sv: Prøvekjøring eNiro
onsdag 11. mars 2020, klokken 09:21
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. mars 2020, klokken 23:20
Prøvde e-niro 2020modell i dag.
Testa E-tron og ZS EV før dette.

- E-niro er sprek... hjulspinn i 70 på fuktig asfalt, ved bånn gass.
Nesten mer imponerende enn e-tron egentlig.
Ok på støy

- overraskende romslig bil! slukte Besafe izi pluss setet fra gamlebilen MED plass til en passasjer forran opp til "170cm".
Bagasjerommet slukte samtidig fint en stor Simo barnevogn, og med plass igjen til litt annet også... Betydelig bedre enn på papiret 250L større e-tron faktisk. ZS EV er litt mindre, men sluker akkurat vogna.

God lyd i stereoen, imponert.


Med startpris på 360, er den dog dyr...og med 6mnd leveringstid fra kontrakt signering, er den egentlig litt utkonkurert snart.
Men fin bil, om man får tak i en.

Er vel kun drøye 200L større baggasjerom i E-Tronen, men greit nok.
Ja, vi får hvertfall plass til det vi trenger i vår :)
#2
Fikk rapport fra en pendlende samboer i dag morges.
Stor aksjon ved Nesbru/Slependen inn mot Oslo, der politiet sto ved flere lokasjoner (lommer langs veien) og huket inn syndere. En ensom elbilist lå sågar i kollektivfeltet og smettet inn bak vår bil da han så politiet, noe som resulterte i at konstabelen gikk(!) ut i veibanen for å ta ham.
Skal sies det var saktegående kø som følge av det hele.
#3
Det får så være, men hva betyr det? De er 1,3 mrd mennesker.
Her må nok deres satsing på på grønn energi sees per capita.
Mot slutten av 2019 hadde Kina kullkraftverk med produksjonskapasitet på 1,000 gigawatt, og var i gang med å øke denne kapasiteten med 12%. Dette har skjedd etter at kinesiske myndigheter tillot provinsene selv å bestemme utbyggingstakt fra 2014, noe som resulterte i et internt kappløp om internasjonal business provinsene imellom, der billig kraft skulle være utslagsgivende.

Kina står fortsatt for 30% av verdens klimagassutslipp (har 18% av verdens befolkning), og deres "grønne skifte" består i hovedsak å finansiere 250-300 kullkraftverk i andre utviklingsland (primært for å forsyne nye kinesiske fabrikker i disse landene). Disse er stort sett Sørøst-Asia, Sentral-Asia og Afrika.

Men å markedsføre seg selv er de jammen meg gode på.
#4
Sitat fra: 2strksm på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:27
Beklager, leste akkurat en informativ tråd om dette emnet, så spørsmålet utgår.
https://elbilforum.no/index.php?topic=47766.0

Om det likevel skulle være av interesse, så innventer jeg nå en OBD reader som vil gi med SoH på batteriene (samt temperatur, reell SoC etc. På størrelse med en fyrstikkeske. Gleder meg til å ta den i bruk.
#5
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:31
Sitat fra: Robert E-Niro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:51
Sitat fra: femail på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

En sannhet med modifikasjoner.
I Europa er det fortsatt ca 97% av nybilsalget som ikke er helelektrisk, og produsentene satser for fullt på fossilbiler fortsatt. Men har elbilen kommet for å bli? Ja!
EUs utslippskrav, med påfølgende trussel om bøter, bidrar i stor grad at produsentene enten må satse på helelektrisk, men også satse på hybridløsninger, samt å få så mye effekt de kan ut av fossile motorer med minimalt utslipp. Dette er selvfølgelig positivt for miljøet.
Når det er sagt er det kanskje det siste tiltaket, en fortsatt utvikling av renere fossilmotorer, som er det viktigste. Dette fordi energiforsyningen fortsatt globalt (og kontinentalt) i stor grad baserer seg på det fossile (kull, olje og gass). Vel så viktig at det skjer en endring her.
Det store problemet i verden er ikke mengden eller økningen av mengden energi som forbrukes, men hvor energien kommer fra.
Først når følgende mål har blitt møtt kan vi saktens begynne å vinke adjø til fossile motorer:
1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)
2) Kostnaden å bygge elbiler blir kun marginelt høyere enn å bygge fossilbiler (dette er nok ikke umulig de neste årene)
3) Rekkevidden for mindre, "billige" kommer opp i 500km+, og for de større, litt dyrere samt premiumbilene kommer opp i 800km+

Det er fortsatt mange land der store befolkningsmasser sakte men sikkert nærmer seg muligheten til å erverve seg en bil (for mange selve symbolet for økt velstand), og da må elbil være et usubsidiert alternativ uten ulemper. Vi er ikke der enda dessverre. Men hvem vet? Om 10-15 år...?

Har du gått i hi på syttitallet og kommet ut i går? Spørsmålet mitt er basert på din uttalelse: "1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)".

Jeg kan få opplyse deg om at fornybar energi (i form av strøm) nå er billigere enn fossil energi ca alle steder i verden og vind og sol blir billigere dag for dag. Se også dagens elpriser som ligger på ca 15 øre/kWh nå på vinteren og med mye av kullkraft og atomkraft faset ut i EU og erstattet med sol og vind. De lave prisene har vært der siden januar, et tidspunkt der i tillegg behovet for strøm er høyest og sol knapt leverer noe.

Dette var et særdeles norsk/europeisk blikk på det hele.
Og der har du naturligvis rett.
Men i Kina er kull en stor resurs som de naturligvis benytter seg av, all den tid den er økonomisk bærekraftig. Jeg har stor tro på sol og vind, men sol er ikke der enda. Offshore vind har også skyhøye etableringskostnader. Og felles for de alle er at de krever enorme arealer.
Etter Fukushima presterte Tyskland å stenge sine atomkraftverk og gjenåpne sine kullkraftverk, som i seg selv er en skandale.
I Kina er det penga som rår, og dersom dette pekte i retning sol/vind/hydro, så hadde vi for lengst sett en større effekt av dette. Det gjør vi ikke den dag i dag.
Men lov å håpe.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:51
Sitat fra: femail på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

En sannhet med modifikasjoner.
I Europa er det fortsatt ca 97% av nybilsalget som ikke er helelektrisk, og produsentene satser for fullt på fossilbiler fortsatt. Men har elbilen kommet for å bli? Ja!
EUs utslippskrav, med påfølgende trussel om bøter, bidrar i stor grad at produsentene enten må satse på helelektrisk, men også satse på hybridløsninger, samt å få så mye effekt de kan ut av fossile motorer med minimalt utslipp. Dette er selvfølgelig positivt for miljøet.
Når det er sagt er det kanskje det siste tiltaket, en fortsatt utvikling av renere fossilmotorer, som er det viktigste. Dette fordi energiforsyningen fortsatt globalt (og kontinentalt) i stor grad baserer seg på det fossile (kull, olje og gass). Vel så viktig at det skjer en endring her.
Det store problemet i verden er ikke mengden eller økningen av mengden energi som forbrukes, men hvor energien kommer fra.
Først når følgende mål har blitt møtt kan vi saktens begynne å vinke adjø til fossile motorer:
1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)
2) Kostnaden å bygge elbiler blir kun marginelt høyere enn å bygge fossilbiler (dette er nok ikke umulig de neste årene)
3) Rekkevidden for mindre, "billige" kommer opp i 500km+, og for de større, litt dyrere samt premiumbilene kommer opp i 800km+

Det er fortsatt mange land der store befolkningsmasser sakte men sikkert nærmer seg muligheten til å erverve seg en bil (for mange selve symbolet for økt velstand), og da må elbil være et usubsidiert alternativ uten ulemper. Vi er ikke der enda dessverre. Men hvem vet? Om 10-15 år...?
#7
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
mandag 02. mars 2020, klokken 13:57
Sitat fra: femail på mandag 02. mars 2020, klokken 12:56
Sitat fra: Robert E-Niro på mandag 02. mars 2020, klokken 12:20
Sitat fra: femail på mandag 02. mars 2020, klokken 12:12
Sitat fra: Mr Oizo på mandag 02. mars 2020, klokken 11:35
Ja, det er et mer realistisk prisnivå. Mot slutten av året er vi nok betydelig nærmere 300 for de første bilene. Minner også om denne som ble solgt for ett år siden: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139620330
80 tusen i verditap på ett år/ 15 tusen km.
[/quote

Jøss, dette må jo være normalt veldig bra, 370 for en 1år gammel bil som kostet under 400, holder seg godt i pris👍😄

Hehe, ja. Bra utvikling i pris sett fra ny. Men ganske surt for den som kjøpte den brukt for ett år siden  :laugh:

Ja surt for de som betalte 30-40' mer enn nyprisen, men det var vel ikke annet enn forventet, det er vel ikke de som betalte 430' + som representerer realistisk verditap,men de som betalte "riktig" pris, 390-400'.Da tror jeg e-Niro vil stå seg godt i flere år👍😊 Bra rekkevidde, god plass, 7 års nybilgaranti og masse utstyr, 1st edition👍👍

Amen
#8
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
mandag 02. mars 2020, klokken 12:20
Sitat fra: femail på mandag 02. mars 2020, klokken 12:12
Sitat fra: Mr Oizo på mandag 02. mars 2020, klokken 11:35
Ja, det er et mer realistisk prisnivå. Mot slutten av året er vi nok betydelig nærmere 300 for de første bilene. Minner også om denne som ble solgt for ett år siden: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139620330
80 tusen i verditap på ett år/ 15 tusen km.
[/quote

Jøss, dette må jo være normalt veldig bra, 370 for en 1år gammel bil som kostet under 400, holder seg godt i pris👍😄

Hehe, ja. Bra utvikling i pris sett fra ny. Men ganske surt for den som kjøpte den brukt for ett år siden  :laugh:
#9
Kia Niro EV / Sv: Ettermontere frunk
mandag 02. mars 2020, klokken 12:05
Noen som har slått til på denne?
Hva er prisen etter at posten og tollvesenet har gjort sitt?
#10
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2020, klokken 09:41
Sitat fra: Robert E-Niro på mandag 02. mars 2020, klokken 09:38
Mitt innlegg var ment som en spøk (eller var den det).
Nå står den seg vel greit, da dette ikke er en takboks.
Har sett bilder av X med takboks også. Det er jo bare å sette takboksen på skistativet om en har det behovet? Plasseres forskjøvet mot en av sidene slik at en bakdør kan brukes. Sensoren dekkes av takboks så dørene begrenser åpningshøyden tilpasset dette.

Men ville kanskje valgt en annen boks. Lavere, smalere og forskjøvet mot en av sidene slik at en dør kan brukes uten å være sirkusakrobat.

Ikke verst.
#11
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2020, klokken 08:22
Sitat fra: Robert E-Niro på mandag 02. mars 2020, klokken 08:09
En kan jo bare prøve å få opp en takboks på en TMX og se...   :laugh:

Ja det finnes det :)
Her kan du kjøpe skistativ:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134683625

Mitt innlegg var ment som en spøk (eller var den det).
Nå står den seg vel greit, da dette ikke er en takboks.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
mandag 02. mars 2020, klokken 09:36
Sitat fra: moby666 på mandag 02. mars 2020, klokken 08:06
Hvis det er 2020 mod av Kia eNiro, ville jeg gått for det. Er det den gamle hadde jeg tenkt med om noen ganger til...

Burde slå til uansett.
Tipper det ikke er 2020 modellen til den prisen, og ventelista er lang.
#13
En kan jo bare prøve å få opp en takboks på en TMX og se...   :laugh:
#14
Kjøpe elbil? / Sv: TM3 City
mandag 02. mars 2020, klokken 08:05
Sitat fra: Houmand på søndag 01. mars 2020, klokken 14:40
Dear all,

I am considering buying a Tesla model 3. But i live in Denmark in a Apartment. I have around 200 meter walking to the nearest e-eon charger. I will daily drive it 50 km to work.

So i will not be able to home charge the car. I am little concerned how much battery i will lose in the winter periode. The Danish winter Start from November to Marts and are normal beteween 0-10 celsius degrees day time and minus 5 celsius at night. Should i be worried about that? I have been reading you can lose up to 50% of your battery.

Also how will the Tesla reliablity be, when its parked outside every day. I havent read anything good about the Tesla reliablity.

I dont know any in danmark who have a EV car and live in the city. Everyone there have a EV car live in a house and have a Garge where they can home charge.

Do you mean losing actual battery by leaving it out in the cold (vampire drain)? Or losing range due to the conditions.
All EVs lose range in winter (normally 15-20%), and I believe Tesla is not the worst among these. Those notorious for losing range during winter are the Nissan Leaf and the Opel Ampera-E.
As for Vampire drain, you may lose 1-2% during a cold night, and may need to spend another 1-2% to preheat the car, but the latter is made up by not spending that energy during the first 10 minutes of your drive anyway.
For more info on Vampire drain, check out Bjørn Nylands video from him parking the car out at the airport for 3 weeks: https://www.youtube.com/watch?v=EFQQFS3XEKM&t=410s
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
torsdag 27. februar 2020, klokken 14:19
Sitat fra: Tskav på lørdag 15. februar 2020, klokken 14:53
Sitat fra: chargedup på fredag 14. februar 2020, klokken 11:52
Det at det er førstegenerasjon kan spille inn på hva restverdi er når du skal selge bilen. Skal du selge etter et halvt år, er det sannsynligvis best å velge den bilen som har vært kortest på markedet, selv om du kanskje har måtte vært på verksted et par ganger for utbedringer. Elbiler har en voldsom "utvikling" (at det kommer flere merker/biler og prisene på nye "eldre modeller" blir satt ned, ref golf/i3/ampera/leaf osv), og en 1-2 år gammel modell som e-niro kan ha brattere verdifall når xyz kommer med en ny modell. Verditapet ditt kommer uansett til å bli mindre i kroner ved å kjøpe en Kia til 150' mindre enn en mach-e.

Vil anbefale deg å prøvekjøre e-niro, den er god med topp kvalitet driftsmessig (lite klager/feil og rekkevidden er bra, såvidt jeg har lest). Hvis det ikke er behov for rekkevidden/awd på mach-e, er det kun du som kan velge om det er verdt det for deg.

Ja du sier noe der. Vi har ikke fått prøvekjørt bilen enda men håper på å få gjort det neste uke. Den bilen vi kjøper nå kommer vi til å i noen år med mindre vår bruk av bil forandres usedvanlig mye hvilket jeg ikke tror så lenge vi bor i Oslo sentrum.

Vi vurderer bilen fremst på grunn av pris og rekkevidde. Hvis vi skal på langtur så ville vi ha tatt en pause etter 2-3 timer og da kunne man ha hurtigladet bilen. Så det er et argument for at man kanskje ikke trenger 600km i rekkevidde.

Har E-Niro selv og må si det er en svært komfortabel bil å eie og kjøre.
Den prisen du nevner: Er dette for en First edition 64kWh? Hvis ja er det bare å slå til.
Sett bort fra sex appeal taler en del for Forden: Mulighet for krok, større baggasjerom, hurtigere lading etc. Men prisen du er tilbudt er helt enestående. Du vil ikke angre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA