Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Dieselgubben

Sider: [1] 2 3 ... 23
1
ID.4 / Sv: Endringer på biler produsert etter November?
« på: Mandag 15. November 2021, klokken 08:21 »
Noen som har sett noe info på om slideren blir bakgrunnsbelyst?

2
ID.4 / Sv: Symbol for rattvarme.
« på: Torsdag 11. November 2021, klokken 12:39 »
Id4 løser dette med rattvarme veldig elegant uten bruk av knapper. I oppsettet på klima kan du velge at rattvarme (og setevarme)  skal slå seg på automatisk ved kalde temperatur. Du kan også velge trinn. Problem solved.

Jaha...så man må altså bestemme seg på forhånd....FØR man går til bilen.

Vel..foretrekker fortsatt å tenke manuelt..skru på selv når man selv føler behovet er der...synes alle disse smart løsningene er for tvangstrøyer å regne..

Jeg bor i nord og dette fungerer fortreffelig. I utgangspunktet vil jeg bestandig ha god lunk i rattet når det er kaldt. Så kan man heller se motsatt på det, slå den av en sjelden gang dersom man ønsker. For min del blir det langt færre trykk en dersom jeg skal skru den på hver gang jeg vil ha varme.

3
ID.4 / Sv: Symbol for rattvarme.
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 19:19 »
Id4 løser dette med rattvarme veldig elegant uten bruk av knapper. I oppsettet på klima kan du velge at rattvarme (og setevarme)  skal slå seg på automatisk ved kalde temperatur. Du kan også velge trinn. Problem solved.

4
ID.4 / Sv: Ny pris id4
« på: Tirsdag 02. November 2021, klokken 22:15 »
Jeg tror prisen låses i kjøpsøyeblikket selv om kontrakten kan åpne for justering. Årsaken til at jeg tror det, er at det nylig  ble solgt en gtx fra vw forhandler. Dette var et videresalg pga kunde som ikke ville ha bilen likevel, og den ble solgt til gammel pris selv om prisene på gtx var satt opp.

5
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Mandag 01. November 2021, klokken 21:08 »
Problemet med biler og plassering av ladeport kan enkelt løses i appen.

Tesla mapper sikkert alle ladestasjonene, og kan sammen med info om hvor den enkelte bil har sin ladeport optimalisere utnyttelse ved å tvinge bilen til en bestemt ladestasjon. Så i appen at bruker velge ladestasjon, da kan man enkelt begrense valgene slik at man får optimert antall som kan  lade samtidig. Kommer en Id4 plasseres den slik at neste id 4 eller annen bil med ladeport venstre bak, må lade ved siden av Id4 som allerede lader. Da får man optimalisert utnyttelse, tatt ned potensiell irritasjon og konflikter. Er det lite trafikk, kan det være free seating. Ellers ikke. Problem solved.

6
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Mandag 01. November 2021, klokken 17:07 »
God nyhet! Men redd det blir å ta tid.

Uansett blir dette å gå helt fint. Har kjørt 10 tusenvis med km med Tesla i sammen med Teslabjørn, og stort sett er det vel nesten folketomt på ladestasjonene. Blir sikkert en eller annen "sympatisk" person som blir å klage hvis en non-tesla står litt på skeiva selv om 50 prosent av plassene er ledig. Heldigvis har Tesla god oversikt over belegg. Eventuelt kan de forlenge kabel på de mest brukte lokasjonene.

7
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: ſøndag 31. Oktober 2021, klokken 19:21 »
Ja, når det gjelder GTX som har gått for rundt 600 k så har disse vært godt utstyrte med top sport pakke mm. De som prøver seg mest, er forhandlere som selger  lite utstyrte biler hvor de ikke en gang skriver hvilke pakker som følger med.

8
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 07:08 »
Blitt merkelig stille fra Tesla angående åpning. Vanlig optimistisme uten virkelighetsorientering igjen fra Musk?

9
Model Y / Sv: Tap av rekkevidde når bilen står parkert
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 07:54 »
Liten avsporing... Hovedbatteriet i Kia Soul ble ikke tappet... 12V batteriet derimot. Opplevde flere ganger å ikke få start på bilen grunnet flatt 12V batteri på 2018 Soul.

10
ID.4 / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 07:49 »
Teslakundene blir jo "lurt" de også. Det er langt fra alle av disse som er fornøyde selv om alle får lik pris på et gitt tidspunkt. F.eks kan jo kunde neste dag få rentekampanje verdt mange titusener vs vanlig billån, kunder får levert biler med forskjellig batteri og frontlykter selv om man har bestilt på samme tidspunkt og til samme pris, noen får varmepumpe og andre ikke, plutselig prisfall grunnet oppdatering midt i året m.m. Det er ikke slik at VW er helt feilfri på dette heller, men Tesla har sine svin på skogen. I tillegg melker de europeiske markeder mens kinesere og amerikanere kan kjøpe samme bil relativt rimeligere.

11
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 22:14 »
Er xc40 tilgjengelig for umiddelbar leasing? Var i hvert fall ganske lang ventetid på den tidligere

Imnen fjerde kvartal for bilabb.

12
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 12:43 »
Nja, faktisk underdriver jeg. den hvite bilen koster 619' kr.
Du kan jo ikke trekke fra 50k for overpris og så ta 20% av 619k. Verditapet første år er 20% av 569k + 50k. Og beholder man bilen noen år vil forskjellen bli nærmere og nærmere 50k.

Det er rett, blir uansett et stort beløp. Siden vi er på detaljnivå nå... har heller ikke tatt høyde for slitasje på dekk, service, forsikring og trafikkforsikringsavgift som man slipper hvis man leier. Og det er heller ikke gratis å bulke egen bil, det tror jeg de fleste har fått oppleve når man har forsøkt innbytte hos bilforhandlere. Jeg vil si at det er irrelevant om du har skader på leasingbil eller privatbil ut over normal slitasje.

Til info kan man leie en Volvo Xc40 electric for 7.000 til 8.000 kr per måned med 3 mnd oppsigelse (av og til kampanje på 1 mnd oppsigelse). Så det er muligheter for å spare penger på å vente hvis man vil. Men igjen, vi kan diskutere til vi blir grønn. For min del er det i alle fall uaktuelt å betale overpris.

13
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 09:11 »
Når man i tillegg taper 50.000 kr i utgangspunktet, så er tapet rundt 190.000 kr. Da har man en månedskostnad på 16.000 kr. Får ganske fin leiebil for dette, eventuelt beholde gammelbilen litt til. Personlig velger jeg å beholde "gammelbilen" litt til.
Tja, månedsleie gruppe E hos Avis koster 16550,-. Hadde heller villet ha egen bil uten å bekymre meg for småskader. Og så overdriver du vel verditapet litt. 570k*20% er 114k.

Nja, faktisk underdriver jeg. den hvite bilen koster 619' kr.

Leiekostnaden din er for høy.  Søk Hertz flexilease eller Avis Minilease / minileie. Nå er ikke prisene synlige bestandig, men du får mye bil for 10.000 kr. Man leier ikke bil på langtidsleie på vanlige leieavtaler. Uansett er det vel liten tvil om at det sannsynligvis er mest lønnsomt å behold bilen man har dersom denne har restverdi på f.eks. 200-300 k.

14
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 08:32 »
Du kan da enten fortsette å holde denne bilen mens du venter på en ID.4 som kommer om 7 måneder, eller du kan kjøpe en litt overpriset ID.4 nå, spare penger på bom og drivstoff, og kanskje dra på deg et litt større verditap som følge av litt overpris?
Akkurat. Hvis alternativet er å leie eller kjøpe ventebil kan man jo like godt betale litt overpris.

Og naturlig oppfølgning er hva "litt" er. For meg er 50.000 kr mye. Men for andre er det lite. Men hvis man starter med 50.000 kr i minus før første års verditap er tatt, så har man lagt et godt utgangspunkt for et lite lønnsomt bilhold. Så spørs det selvsagt hva alternativet er også.  Kjøper man ID4 til 600.000 kan man vel etter samme tommelfingerregel som avskrivningene ovenfor regne med 20 prosent verditap pluss rentekostnader. Så at man taper 140.000 kr første året er nok ikke helt bortevekk. Når man i tillegg taper 50.000 kr i utgangspunktet, så er tapet rundt 190.000 kr. Da har man en månedskostnad på 16.000 kr. Får ganske fin leiebil for dette, eventuelt beholde gammelbilen litt til. Personlig velger jeg å beholde "gammelbilen" litt til.

15
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 22:48 »
Hva er det de har tatt bilde av i bilde nr 11?

Matta i bagasjerommet, bilde 51, er det standard?

11 er kamera under speil.
51 er standard matte for biler som ikke har komfortpakke pluss mener jeg da den ikke har forhøyet lastegulv. Ser ikke ut til at bilen har komfortpakke 2 likevel for jeg ser ikke noen klimakontroll til baksetenei midtkonsoll... da er den enda mer overpriset..

Sider: [1] 2 3 ... 23