Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Dieselgubben

Sider: [1] 2 3 ... 8
1
Polestar 2 / Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
« på: Mandag 23. November 2020, klokken 17:19 »
 :+1:

2
Polestar 2 / Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
« på: ſøndag 22. November 2020, klokken 19:06 »
Er det noe nytt vedrørende varmepumpe? Det var jo snakk om at bilen ville få dette mot nyttår.

3
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: ſøndag 08. November 2020, klokken 19:24 »
Den ble lagt ut i dag. Det stod klart i teksten at selger ikke ville gå lavere pga. innbytte hos Tesla. Så når den gikk så raskt, så tror jeg han fikk prisforlangende.

4
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: ſøndag 08. November 2020, klokken 18:59 »
Fulgt med en god stund. I dag ble det solgt en LR awd med hengerfeste (910 kg), kjørelengde ca 30 k, for 399 k. Det er nivået på privat salg uten innbytte. Kanskje maks 420 med hengerfeste og 30 k kilometer. Biler til 440-450 blir ikke solgt. Bare et vennlig tips ;D

5
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Lørdag 07. November 2020, klokken 08:18 »
Takk for info. Bor selv i et område med mørketid. Og mye regn om høsten.

6
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Torsdag 05. November 2020, klokken 08:38 »
Bittelitt off-topic, men hvordan funker regnsensorene til Tesla? Tenker spesielt på når det er mørkt og regn. 

7
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Mandag 02. November 2020, klokken 16:59 »
Ja, ser det nå!

8
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Lørdag 31. Oktober 2020, klokken 11:46 »
Takk for deling av erfaringer. Jeg bor i polart klima hvor det staidig blir mer vekslinger mellom kaldt og varmt i løpet av vinteren. Det skal sies at jeg veeeldig sjelden sliter med å få opp dørene pga frost. Problemet er ladeluka som på Kiaen er i front. Der må jeg rett som det er fram med bankkort for å få åpnet. Parkerer mest i garasje, men stod jeg mye ute ville jeg vært mer skeptisk til Tesla. Jeg kan potensielt se for meg problemer dersom man parkerer mye ute i vårt klima.

Ingen tvil om framkommelighet til bilen, mannen kjører jo med sommerdekk...

9
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Lørdag 31. Oktober 2020, klokken 10:01 »
Hm, vi har visst totalt forskjellig opplevelser av disse filmene.

Jeg ser en mann som på noe keitete vis deler sine erfaringer. Det er ikke noen hater. Nå som Tesla aksjen prises som om bilen skal selges til Hvermansen, må det forventes at røkla kjøper disse bilene. Og da forventes det at ting funker i kulda. Det vil si uten at man må forvarme bilen i 20 minutter før man skal bruke den, slå i håndtaket og jukke det inn og ut, dunke på vinduet og huske å ikke lukke døren dersom det rammeløse vinduet ikke har gått ned når du fikk røsket opp døra. Og hva med bakdørene, mannen sliter jo som fy med å få de opp selv om defrost har vært på en god stund. Hvor lenge må egentlig defrost være på før man kan åpne ALLE dørene, man vil jo ikke at ungene skal krype fra forsete over midtkonsoll for å komme seg i baksete. En annen ting som slo meg, er at mellom de 2 dagene så smeltet ikke snøen på gulvet i bilen. Så selv om han åpnet døren dagen før, så var problemet det samme dagen etter.

Det er vel like greit å stikke fingeren i jorda og innse at dette ikke er noen god vinterbil når det gjelder dørene og det essensielle med å komme seg inn og ut av bilen og ikke risikere å ødelegge noe hvis man må ta litt i for å få opp døren. Det å smøre pakninger jevnlig, huske å forvarme og ikke kunne røske godt i dørhåndtaket av frykt for å røkke det av samt ødelegge vinduene og et dørhåndtak som har ræva funksjonalitet på vinteren, tyder ikke på et godt designet produkt. Frostutfordringer oppstår ganske ofte hvis man parkerer ute med hyppige overganger mellom kaldt og varmt.  For all del, bilen er topp for first-movers som setter seg inn i ting og som godtar disse ulempene, men for røkla er det ikke godt nok.

Jeg var i utgangspunktet klar for Tesla og en hårsbredd fra å bestille model 3 og deretter Y, men nå spør jeg meg om jeg heller ikke bør finne et alternativ som har :
1. Bedre dørløsning (ikke rammeløst)
2. Ordentlig dørhåndtak som du kan røske litt i
3. Lyktespyler
4. God lydisolering slik at jeg kan bruke piggdekk uten for mye støy.
5. Et tak hvor man uten nerver i helspenn i frykt for å ødelegge glasset kan ta av og på takstativet for bruk av skiboks minst et par ganger årlig.
6. Plastbelagte flater rundt hjulbuer slik at man kan sparke løs isen uten å være hysterisk redd for å ødelegge.
7. Oppvarmet ratt. Men det kommer kanskje snart?
8. Ikke er avhengig av forvarming for å kunne åpne dørene enkelte vinterdager. Og at barna skal komme seg inn bak.

Polestar tikker av mange av boksene for å kunme være en god vinterbil og den er designet av noen med peil på kaldt klima. Men den sliter jo med sitt pt.

Så får man heller her nord for Trondheim innse at man må klare seg med kortere rekkevidde og dårlig ladenettverk. Neimen ikke enkelt.




10
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Fredag 30. Oktober 2020, klokken 16:31 »
Joda, men det må vel være lov å diskutere svakheter på Tesla i korrekt forumavdeling uten at man trekker inn all andre mulige bilmerker... jeg så begge videoene i sin helhet og det var helt j... hvor han plagdes. Men det var kaldt da.

11
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Fredag 30. Oktober 2020, klokken 08:33 »
Ja, jeg glemte at det ikke finnes noen andre biler med rammeløse vinduer ute i verden fra før. Er sikkert derfor ingen kjører Subaru i Norge mellom september og mai. Eller Audi A5 eller TT. Eller BMW 1er og 4er. Eller VW Scirocco. Osv osv osv.
Det er kjedelig når du må knuse vinduet i døra hver gang du skal åpne den på vinteren. :P :laugh:

Går det an å bli mer hårsår?

12
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Torsdag 29. Oktober 2020, klokken 21:37 »
Det er jo en del teslaspesifikke ting da...De rammeløse glassene fryser lett, og i videoen røsker han opp døra uten at de går ned. Håndtaket er jo også fiffig. Alt er jo kjent, men denne reminderen rett før vinteren gjør meg usikker. Ting må bare funke.

13
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Torsdag 29. Oktober 2020, klokken 20:46 »
Denne videoen og den han lagde dagen etter så ikke veldig lovende ut med milde 10 minus og lett snedryss som vi som er vante med snø sier. Først får han ikke trykket inn håndtaket, deretter er vinduet frosset fast så han ikke kan åpne og så er viskerne froset. Han banker og styrer på med vinduet for å få det til å slippe. Ladelukeproblemer. Riktignok kaldere på video nr 2.

Ser slitsomt ut. Fikk heller ikke opp bakdøra... potensiell artig situasjon med kalde barn som må vente ute i kulden. Men løsbart slik som for tm3 med silikon og lang forvarming?

14
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Onsdag 28. Oktober 2020, klokken 12:43 »
Du trenger ikke dra lenger enn til Oslo for å se slike kløner.

Ja, høyeste tetthet at finnmarkinger i hele landet  :o

He he, men er du en finnmarking dersom du bor i Oslofjordbotn? Neppe.

15
Model Y / Sv: Snø og mod Y
« på: Onsdag 28. Oktober 2020, klokken 08:17 »
https://youtu.be/5aaDkA95XZo

Hvordan kjøre bil i USA når snøen kommer? ... Er det mulig å være så klønete? En video som gjør vondt å se på

#FTS#

Du trenger ikke dra lenger enn til Oslo for å se slike kløner.

Sider: [1] 2 3 ... 8