Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - overskyet

Sider: [1] 2
1
Model Y / Sv: Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 23:29 »
E-Tron er feks veldig mye penere enn Model Y.
etron pen? Enda en brautende Audi i mine øyne. Fake, diger grill, unødvendig langt panser og overdrevent mye bling.

Diskutere smak er morro :)

Jeg er helt enig i at E-Tron er stygg. Bare ikke i nærheten så stygg som noen av Teslaene. Ca alt med E-tron er egentlig kulere enn S/X/3 og Y. Helt til du kommer til rekkevidde og lademuligheter. Der diskvalifiserer jo Audi seg  før den kommer til startblokka.

2
Model Y / Sv: Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??
« på: ſøndag 10. Januar 2021, klokken 23:52 »
Ingen av Tesla sine biler er pene IMHO.

Model S er grei nok, men veldig kjedelig. Model 3 er stygg, ser ut som ei padde. Model Y er enda verre. En slags kombinasjon av stygg og traust på samme tid.

E-Tron er feks veldig mye penere enn Model Y. Til og med disse kjipe greiene til VW/Skoda osv er penere.

Til tross for det har jeg likevel bestilt Y. Man får bare bite i det sure eplet og kjøre rundt i noe som ser kjipt ut, både utenpå og inni bilen, for å få veldig mye annet som er kjempekult.

3
Model Y / Sv: Endringer på Model Y
« på: Fredag 01. Januar 2021, klokken 22:29 »
Å mangle rattvarme gir litt toyotafølese for å være ærlig. Håper virkelig de får på plass det og matrix lys.

4
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Onsdag 30. Desember 2020, klokken 14:13 »
Er Tesla i USA verre enn andre selskaper i USA? Det har jo også vært mange artikler om undersøkelser som sier at Tesla er et bra sted å jobbe, og bare bak SpaceX som det mest poppulære for amerikanske ingeniører. I Tyskland må de tilpasse seg tysk lov, så jeg tviler på at de blir verre enn å jobbe for andre amerikanske selskaper, som det jo er mange av. De har også garantert hørt om Walmart som fikk trøbbel med fagforeningene, så de tilpasser seg nok.

Enig, blant IT folk er i alle fall Space-X og Tesla blant de aller hotteste stedene du kan jobbe i USA. Hvordan det er for andre bransjer har jeg ikke oversikt over. Når det kommer til Tyskland forholder de seg selvsagt til Tysk lov og orden. Når man skal ansette tusenvis av folk, vil det alltid være utfordrende. Sånn er det for alle og har ingenting med at de heter Tesla å gjøre.

5
Tesla / Sv: Lading for alle på SuperCharger
« på: Mandag 21. Desember 2020, klokken 22:05 »
Nå virker det som det er 4-5 tråder på dette temaet, og denne er vel den som foreløpig har flest kommentarer.

Her er ihvertfall de trådene som jeg finner sånn akkurat nå:

https://elbilforum.no/index.php?topic=54256.msg945138#msg945138

https://elbilforum.no/index.php?topic=54252.msg945136#msg945136

Jeg på et av dine andre innlegg i en annen tråd, hvor du skrev det samme og kom hit. Hva med å bestemme seg?

6
Model Y / Sv: Endringer på Model Y
« på: ſøndag 13. Desember 2020, klokken 16:26 »

Her påstås det at Giga Press begynner å bli klar i Kina.

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-single-piece-casts-giga-shanghai-expansion-video/

7
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Mandag 09. November 2020, klokken 15:45 »
I fare for å spørre om noe som har blitt svart på mange ganger allerede, har kinamodellen de samme forbedringene som det planlegges at berlinmodellen skal ha?


8
Model Y / Sv: Long Range vs. Performance
« på: Tirsdag 03. November 2020, klokken 21:15 »
Prisen er jo ca den samme, men personlig bestilte jeg Long Range pga 21" og lavere bakkeklaring på performance. Med 21" skal du være veldig nøye med å kjøre slalom mellom alle småhull i veien.

Legger du boost på long range, så får du likevel 0-100 på 4.4 ish, som jo er greit nok IMHO. Hadde performance hatt store karbonikeramiske bremser ala Taycan osv, så hadde valget vært vanskeligere for meg personlig.

Er ikke noe fasitsvar på dette. Har du lyst på Performance, kjøper du performance, du merker jo knapt forskjellen på månedsutgiftene, bortsett fra når du bytter dekk?

Synes det ser dritkult ut med Performance-bremsene på M3, og de bremser sykt godt og. Mens ser best ut på antrasitt-felger synes jeg, og ikke så poppende på sølv:

De ser kule ut, men alle videoer jeg ser hvor bilen kjøres hardt, så går bremsene varme. Synes egentlig den burde hatt karbonkeramiske bremser, som det nesten er umulig å kjøre for hardt. Tross alt en performance version :)

9
Model Y / Sv: Long Range vs. Performance
« på: Tirsdag 03. November 2020, klokken 19:57 »
Prisen er jo ca den samme, men personlig bestilte jeg Long Range pga 21" og lavere bakkeklaring på performance. Med 21" skal du være veldig nøye med å kjøre slalom mellom alle småhull i veien.

Legger du boost på long range, så får du likevel 0-100 på 4.4 ish, som jo er greit nok IMHO. Hadde performance hatt store karbonikeramiske bremser ala Taycan osv, så hadde valget vært vanskeligere for meg personlig.

Er ikke noe fasitsvar på dette. Har du lyst på Performance, kjøper du performance, du merker jo knapt forskjellen på månedsutgiftene, bortsett fra når du bytter dekk?


10
Model 3 / Sv: Ski i model 3
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 21:52 »
At bagasjen er forsvarlig sikret, mener jeg er en selvfølge og ikke noe som er model 3 spesifikt.

11
Model 3 / Sv: Ski i model 3
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 15:58 »
Beklager at jeg bumper en gammel tråd her, men dere som kjører model 3 til og fra fjellet. Hvor lange ski får man plass til inne i bilen hvis man legger ned setene, uten å ha de stikkende inn mellom forsetene?

Edit: Jeg fant svaret mitt i en annen tråd her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=43829.0

Hvis noen andre lurer, så ser det ut til at ski på 192 feks (mine) bør gå rett inn hvis de legges diagonalt.

12
Tesla Owners Club / Sv: Erfaringer med TOCN sin forsikring?
« på: Onsdag 04. Desember 2019, klokken 15:44 »
TOCN selv på vår S. Ikke benyttet forsikringen enda, men de er klart billigst for vår del. Gikk fra 10.500kr/år hos Frende, med 75% bonus over 5 år, 12.000km kjørelengde og 12000kr egenandel.

TOCN skal ha 8800kr/år og 16.000km med 6000kr i egenandel.

Lite selskap med dårlig likviditet som står bak skal sies, så om det er "trygt nok" er vanskelig å si: https://www.proff.no/selskap/coverme-as/slemmestad/forsikring/IGGXC850ARC/

Ser ut som hele egenkapitalen er tapt, eller leser jeg regnskapet feil? Jeg ville vært skeptisk til å la de forsikre noe mer enn en trillebår.

13
Model S / Sv: Har Tesla sluttet å selge brukt?
« på: Lørdag 30. November 2019, klokken 17:35 »
Tesla gir latterlige lave tilbud på innbyttebiler, og slik sett kan selge for lavere pris en markedet ellers, og likevel tjene en haug med penger.

Og så kan man legge til at alle som bryr som om hvilken innbyttepris de får tilbud om fra Tesla, velger å selge bilen via andre kanaler.
Jeg fikk tilbyd fra Tesla om 130 000 mindre enn hva jeg fikk solgt bilen for via Finn. Da sier det seg selv at de ikke ønsker å hjelpe kundene med å selge sine bruktbiler, med mindre de sitter igjen med stor avanse.

Er litt usikker på hvor gunstig det er for nybilsalget. Vil tro det er noen kunder som er kun er vant til å bytte inn hos forhandleren når de kjøper ny, men som nå velger å beholde den gamle. Eldre kunder som min liker ikke å selge på Finn. Får han for dårlig tibud, går han heller til konkurrenten og kjøper deres nybil istedet, og lar de selge gamlebilen.
Nå finnes det jo heldigvis andre måter å selge bruktbil på enn innbytte eller selge selv på finn. F.eks nettbil.no eller sette bilen hos en forhandler i kommisjon. Kommer nok til å prøve nettbil.no når jeg straks skal selge en bil, dersom reklamen holder det den lover virker det som et greit kompromiss mellom innbytte og lav pris og det å selge selv til høy pris men måtte bruke lang tid.

Har også tenkt å prøve nettbil. Står på nettsiden at du må forvente fra 10 til 30 prosent lavere pris enn om du selger selv. Så det høres ikke ut som det er veldig mye bedre enn innbytte, men litt kanskje. 

14
Model S / Sv: Problemer med nettleser -er det noe alle har på biler fra 2015?
« på: Torsdag 28. November 2019, klokken 13:00 »
Fungerer dette på nye biler?

15
Bestilling og levering / Sv: Prøvekjøring
« på: Onsdag 27. November 2019, klokken 20:43 »
Min erfaring her i Oslo er i alle fall at det er null problemer med å få prøvekjørt en Tesla.

Sider: [1] 2